ILPP2/443-1981/10-3/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1981/10-3/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 grudnia 2010 r. (data wpływu 9 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku VAT należnego z tytułu dostawy towarów na rzecz podatnika od wartości dodanej w przypadku, gdy towary te przeznaczone są do wykonania na nich usług przed ich wywozem z terytorium kraju - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku VAT należnego z tytułu dostawy towarów na rzecz podatnika od wartości dodanej w przypadku, gdy towary te przeznaczone są do wykonania na nich usług przed ich wywozem z terytorium kraju.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i podatnikiem VAT UE. W związku z prowadzoną działalnością w zakresie handlu i obróbki stalą, sprzedaje swoje towary kontrahentom krajowym oraz zagranicznym. Zdarzają się sytuacje, że dokonując wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (dalej: WDT) na rzecz europejskich odbiorców (dalej: Kontrahent), towar będący przedmiotem tej dostawy nie opuszcza od razu terytorium kraju, ale jest - na życzenie klienta - przekazywany przez Wnioskodawcę do polskiego podmiotu (jest to podmiot trzeci, niepowiązany ze Spółką), w celu wykonania na nim zleconych przez Kontrahenta usług. Podmiot trzeci wykonuje usługi na rzeczowym majątku ruchomym, a następnie dostarcza towar Kontrahentowi. Kontrahent jest podmiotem zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż Polska. Zainteresowany zgodnie z § 9 ust. 2 rozporządzenia, ma prawo od tak dokonanej dostawy rozpoznać WDT i dostawę tę opodatkować preferencyjną stawką VAT 0%. Wnioskodawca wykazuje zatem wewnątrzwspólnotową dostawę dokonaną na rzecz Kontrahenta w deklaracji VAT oraz informacji podsumowującej za okres, w którym wystawił fakturę VAT dokumentującą przedmiotową dostawę. Spółka posiada także dokumenty, o których mowa w § 9 ust. 2 pkt 5 rozporządzenia, potwierdzające, że towary przekazywane podmiotowi trzeciemu, który wykonuje usługi na rzeczowym majątku ruchomym, zostaną po wykonaniu tych usług wywiezione z terytorium kraju. Dokument taki jest jej dostarczany przez Kontrahenta. W toku prowadzonej działalności i dokonywanej w ten sposób dostawy towarów zdarzają się sytuacje, że Zainteresowany nie otrzymuje od Kontrahenta zapłaty na rachunek bankowy w ciągu 60 dni od daty dokonania dostawy. Nie zostaje zatem spełniony jeden z warunków, o których mowa w § 9 ust. 2 rozporządzenia, od którego uzależnione jest zastosowanie obniżonej do 0% stawki VAT na dostawę towarów. W związku z powyższym, Spółka jest zobowiązana do opodatkowania WDT stawką jak dla dostawy krajowej. W przypadku otrzymania zapłaty, Wnioskodawcy przysługuje prawo do dokonania korekty VAT należnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy w przypadku nieotrzymania od Kontrahenta zapłaty na rachunek bankowy za towar w ciągu 60 dni od momentu przekazania towaru, Spółka powinna wykazać VAT należny w deklaracji za okres bieżący. Czy w przypadku otrzymania zapłaty za towar w terminie późniejszym, będzie przysługiwało jej prawo do skorygowania VAT należnego w deklaracji za okres bieżący.

Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli nie otrzyma on zapłaty na rachunek bankowy za sprzedany towar w ciągu 60 dni od dnia jego wydania, dostawę tę należy opodatkować stawką podatku właściwą dla dostawy tego towaru na terytorium kraju. VAT należny wskazać trzeba w rozliczeniu (deklaracji) za okres, w którym upłynął 60. dzień od dnia wydania towaru podmiotowi, który dokonuje jego przerobu. Późniejsze otrzymanie zapłaty będzie uprawniało Spółkę do dokonania korekty podatku należnego wyliczonego według stawki właściwej dla dostawy krajowej w deklaracji VAT za okres, w którym otrzyma ona zapłatę.

Zgodnie z § 9 ust. 1 rozporządzenia, obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się do towarów nabywanych przez podatnika podatku od wartości dodanej, zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, w przypadku gdy towary te są przeznaczone do wykonania na nich usług na rzeczowym majątku ruchomym na terytorium kraju, a następnie do wywozu na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju. Przepis ust. 1 stosuje się jednakże pod warunkiem, że podatnik dokonujący dostawy towarów spełnia poniższe warunki:

1.

jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE;

2.

przekaże, nabyte przez podatnika podatku od wartości dodanej, towary podmiotowi, który wykonuje usługi na rzeczowym majątku ruchomym;

3.

wykaże w deklaracji podatkowej oraz w informacji podsumowującej za okres, w którym wystawił fakturę stwierdzającą dokonanie dostawy towarów tę dostawę jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów;

4.

otrzyma zapłatę na rachunek bankowy w terminie 60 dni od dnia wydania towaru; otrzymanie zapłaty w terminie późniejszym uprawnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego;

5.

posiada dokumenty, z których wynika, że towary przekazywane podmiotowi, który wykonuje usługi na rzeczowym majątku ruchomym, zostaną po wykonaniu tych usług wywiezione z terytorium kraju.

Spółka, jak zostało to przedstawione w opisie sprawy, spełnia wszelkie warunki uprawniające ją do zastosowania preferencyjnej stawki VAT, poza jednym: nie otrzymała od Kontrahenta zapłaty za towar w ciągu 60 dni od daty wydania towaru. W związku z powyższym, w ocenie Zainteresowanego, zobowiązany będzie on wykazać sprzedaż towaru ze stawką krajową - nie zostały bowiem spełnione warunki, które uprawniałyby go do zastosowania preferencyjnej stawki przy WDT, w tym szczególnym wypadku, gdy towary nie są przez niego bezpośrednio dostarczane Kontrahentowi za granicę, ale na których najpierw wykonywane są usługi na majątku ruchomym. Wnioskodawca wykaże zatem podatek należny w odpowiedniej kwocie w deklaracji podatkowej za okres, w którym minie 60-dniowy termin zapłaty. Powołany § 9 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia mówi o tym, iż w przypadku otrzymania zapłaty w terminie późniejszym niż 60 dni, podatnik ma prawo dokonania korekty VAT należnego. Skorygowanie VAT należnego powinno, w ocenie Spółki, zostać ujęte w deklaracji podatkowej za okres, w którym otrzyma ona zapłatę za przedmiotową dostawę. Rozporządzenie nie przewiduje bowiem, aby podatnik musiał korygować deklarację VAT za okres, w którym dokonano pierwotnego zaewidencjonowania sprzedaży, czyli dokonywać korekty wstecznej. Mając zatem na uwadze literalne brzmienie przepisów, należy wysnuć wniosek, że Spółka winna dokonać korekty VAT należnego (w związku z uzyskaniem zapłaty) w rozliczeniu za okres bieżący.

Należy również wskazać, że w ustawie VAT w odniesieniu do eksportu wprowadzone zostały podobne zapisy dotyczące możliwości zastosowania preferencyjnej stawki VAT jak w rozporządzeniu w odniesieniu do WDT. Zgodnie bowiem z art. 83 ust. 12 ustawy VAT, jeżeli na eksportowanych towarach przed ich wywiezieniem poza granice kraju wykonywane są usługi, wtedy eksporter pod warunkiem, że otrzyma zapłatę w ciągu 40 dni od dnia wydania towaru, może zastosować 0% stawkę podatku. Powołany powyżej przepis wskazuje ponadto, że otrzymanie zapłaty w terminie późniejszym uprawnia podatnika do dokonania korekty kwoty podatku należnego. W tym przypadku przepis także mówi o konieczności korekty kwot VAT należnego, a nie korekcie deklaracji. Na wątpliwości podatników w tym zakresie organy podatkowe odpowiadają, że: "w przypadku gdy z upływem 40. dnia od dnia wydania towarów Wnioskodawca nie otrzyma zapłaty na rachunek bankowy w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, powyższą dostawę należy opodatkować stawką podatku właściwą dla dostawy tego towaru na terytorium kraju, w rozliczeniu (deklaracji) za miesiąc, w którym upłynął 40 dzień od dnia wydania towaru podmiotowi, który dokonuje jego przerobu. W przypadku gdy zapłata będzie uiszczona po upływie 40 dni od dnia wydania towaru Wnioskodawca winien dokonać korekty podatku VAT w miesiącu otrzymania tejże zapłaty". (Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, interpretacja indywidualna z dnia 13 lipca 2009 r., sygn. IBPP3/443-332/09/AB). Powyższe stanowi potwierdzenie prawidłowości interpretacji § 9 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia dokonanej przez Spółkę.

Stanowisko Zainteresowanego, iż powinien on dokonać korekty VAT należnego na bieżąco potwierdza także analiza przepisów art. 42 ust. 12a, który mówi o sposobie dokonania korekty w przypadku późniejszego, niż przewidziany w art. 42 ust. 12, otrzymania dowodów, że towar został dostarczony do odbiorcy. Zgodnie z ust. 12a powołanego przepisu, podatnik jest upoważniony do wykazania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów ze stawką 0% w ewidencji za okres rozliczeniowy, w którym dostawa ta została dokonana, i dokonania korekty deklaracji podatkowej oraz odpowiednio informacji podsumowującej. W tym przepisie ustawodawca wyraźnie wskazuje na konieczność wstecznej korekty deklaracji. Rozporządzenie w § 9 ust. 2 pkt 4 nie zawiera natomiast analogicznych, jak przytoczone powyżej zapisów. Należy zatem wysunąć logiczny wniosek, że korekta, o której mowa w § 9 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia dotyczy korekty VAT należnego, a nie korekty deklaracji. Spółka zatem powinna wykazać VAT należny od WDT obliczony według odpowiedniej stawki krajowej, w okresie, w którym minął 60-dniowy termin zapłaty, a następnie skorygować podatek należny na bieżąco, tzn. w okresie, w którym otrzyma zapłatę za wydany towar. Wnioskodawca nie powinien korygować wstecznie deklaracji podatkowej.

Stanowisko Spółki potwierdzają także organy podatkowe, w tym Dolnośląski Urząd Skarbowy w postanowieniu z dnia 17 lipca 2005 r., sygn. PP I 443/140/191/05. W przedmiotowym piśmie, w analogicznym jak w przypadku Spółki stanie faktycznym, Organ stwierdził, iż: "w sytuacji, gdy po upływie 60 dni nie zostanie spełniony warunek, o którym nowa w § 7a ust. 2 pkt 4 ww. rozporządzenia, w deklaracji VAT-7 za bieżący okres rozliczeniowy należy zadeklarować podatek należny według właściwej stawki podatku od towarów i usług. W deklaracji tej należy wykazać wyłącznie podatek należny, bez wskazania wartości sprzedaży netto. Następnie, jeśli powyższy warunek zostanie spełniony należy w deklaracji podatkowej za bieżący okres rozliczeniowy dokonać zmniejszenia podatku należnego (wyłącznie kwoty podatku - bez kwot dostawy netto)".

Podobne stanowisko zajął Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi w interpretacji z dnia 11 lipca 2007 r. (sygn. ŁUS-III-2-443/85/07/AMM), w której stwierdzono, że: " (...) Spółka będzie mogła zastosować w stosunku do przedmiotowej dostawy stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 0%, w momencie powstania obowiązku podatkowego z tytułu dokonanej dostawy, jeżeli otrzyma zapłatę w terminie 60 dni od dnia wydania towaru. Jeżeli jednak po upływie tego terminu na rachunek bankowy w banku krajowym nie wpłynie zapłata za dany towar wówczas Spółka zobowiązana będzie do dokonania korekty kwoty podatku należnego w deklaracji za okres, w którym upłynął sześćdziesiąty dzień od dnia wydania towaru i opodatkowania tej dostawy stawką podatku właściwą dla dostawy krajowej, zachowując prawo do dokonania korekty po otrzymaniu zapłaty za towar, w rozliczeniu za okres, w którym tę zapłatę otrzymano".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Według art. 13 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

Stosownie do art. 13 ust. 2 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:

1.

podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;

2.

osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;

3.

podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;

4.

podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów występuje, jeżeli dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT UE zgodnie z art. 97, z zastrzeżeniem ust. 7 (art. 13 ust. 6 ustawy).

Stosownie do zapisu art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, wprowadzonym przez art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578) oraz zmienionym przez art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726) i obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

Na mocy art. 41 ust. 16 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia, może obniżać stawki podatku do wysokości 0%, 5% lub 7% dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług albo dla części tych dostaw lub części świadczenia usług oraz określać warunki stosowania obniżonych stawek, uwzględniając:

1.

specyfikę obrotu niektórymi towarami i świadczenia niektórych usług;

2.

przebieg realizacji budżetu państwa;

3.

przepisy Wspólnoty Europejskiej.

Powyższa delegacja ustawowa zrealizowana została przez Ministra Finansów poprzez wydanie rozporządzenia z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.), zwanego dalej rozporządzeniem.

Zgodnie z § 10 ust. 1 rozporządzenia, obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do towarów nabywanych przez podatnika podatku od wartości dodanej, zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, w przypadku gdy towary te są przeznaczone do wykonania na nich usług na rzeczowym majątku ruchomym na terytorium kraju, a następnie do wywozu na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

W myśl § 10 ust. 2 rozporządzenia, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że podatnik dokonujący dostawy towarów:

1.

jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE;

2.

przekaże, nabyte przez podatnika podatku od wartości dodanej, towary podmiotowi, który wykonuje usługi na rzeczowym majątku ruchomym;

3.

wykaże w deklaracji podatkowej oraz w informacji podsumowującej za okres, w którym wystawił fakturę stwierdzającą dokonanie dostawy towarów, tę dostawę jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów;

4.

otrzyma zapłatę na rachunek bankowy w terminie 60 dni od dnia wydania towaru; otrzymanie zapłaty w terminie późniejszym uprawnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego;

5.

posiada dokumenty, z których wynika, że towary przekazywane podmiotowi, który wykonuje usługi na rzeczowym majątku ruchomym, zostaną po wykonaniu tych usług wywiezione z terytorium kraju.

Z wyżej cytowanych przepisów wynika, że obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku należy stosować, jeśli podatnik dokonujący dostawy towarów spełnia łącznie określone warunki, m.in. jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE, dokona sprzedaży dla odbiorcy zarejestrowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium innego państwa członkowskiego, a towary, na których zostaną wykonane usługi trafią do podmiotu, który wykona na nich na terytorium kraju usługi na ruchomym majątku rzeczowym. Ponadto, wykaże tę dostawę w deklaracji podatkowej i informacji podsumowującej jako wewnątrzwspólnotową dostawę. Istotne jest również, aby otrzymał zapłatę na rachunek bankowy w terminie 60 dni od dnia wydania towaru oraz aby posiadał dokumenty wskazujące, iż towary (po wykonaniu na nich usług) zostaną wywiezione z terytorium kraju.

Z opisu sprawy wynika, iż Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i podatnikiem VAT UE. W związku z prowadzoną działalnością w zakresie handlu i obróbki stalą, sprzedaje swoje towary kontrahentom krajowym oraz zagranicznym. Zdarzają się sytuacje, że dokonując wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów na rzecz europejskich odbiorców, towar będący przedmiotem tej dostawy nie opuszcza od razu terytorium kraju, ale jest - na życzenie klienta - przekazywany przez Wnioskodawcę do polskiego podmiotu (jest to podmiot trzeci, niepowiązany ze Spółką), w celu wykonania na nim zleconych przez Kontrahenta usług. Podmiot trzeci wykonuje usługi na rzeczowym majątku ruchomym, a następnie dostarcza towar Kontrahentowi. Kontrahent jest podmiotem zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż Polska. Wnioskodawca wykazuje wewnątrzwspólnotową dostawę dokonaną na rzecz Kontrahenta w deklaracji VAT oraz informacji podsumowującej za okres, w którym wystawił fakturę VAT dokumentującą przedmiotową dostawę. Spółka posiada także dokumenty, o których mowa w § 10 ust. 2 pkt 5 rozporządzenia, potwierdzające, że towary przekazywane podmiotowi trzeciemu, który wykonuje usługi na rzeczowym majątku ruchomym, zostaną po wykonaniu tych usług wywiezione z terytorium kraju. Dokument taki jest jej dostarczany przez Kontrahenta. W toku prowadzonej działalności i dokonywanej w ten sposób dostawy towarów zdarzają się sytuacje, że Zainteresowany nie otrzymuje od Kontrahenta zapłaty na rachunek bankowy w ciągu 60 dni od daty dokonania dostawy.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy stwierdzić należy, iż możliwość zastosowania stawki 0% dla dostawy towarów na rzecz podatnika podatku od wartości dodanej, które są przekazywane bezpośrednio do innego polskiego podmiotu celem wykonania usług na ruchomym majątku rzeczowym, a następnie do wywozu na terytorium innego państwa członkowskiego, uzależniona jest od łącznego spełnienia wszystkich warunków wymienionych w § 10 ust. 2 rozporządzenia. Oznacza to, że nieotrzymanie zapłaty na rachunek bankowy w terminie 60 dni od dnia wydania towaru skutkować będzie u Wnioskodawcy koniecznością opodatkowania przedmiotowej dostawy towarów stawką podatku od towarów i usług właściwą dla dostawy krajowej, z zachowaniem prawa do dokonania korekty kwoty podatku należnego po wpłynięciu zapłaty na konto bankowe.

§ 10 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia w sposób jednoznaczny wskazuje, iż sprzedaż dokonana zgodnie z § 10 ust. 1 rozporządzenia winna być wykazana w deklaracji podatkowej oraz w informacji podsumowującej jako wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów za okres, w którym podatnik wystawi fakturę stwierdzającą jej dokonanie. Zatem przy spełnieniu łącznie wszystkich warunków wynikających z powołanych przepisów, podatnik taką dostawę opodatkowuje preferencyjną stawką podatku w wysokości 0% już za okres, w którym wystawi fakturę ją dokumentującą.

Jednym z warunków, aby taką transakcję wykazać w sposób opisany powyżej, jest otrzymanie przez podatnika dokonującego dostawę zapłaty na rachunek bankowy w terminie 60 dni od dnia wydania towaru - § 10 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia.

Przedmiotem pytań Zainteresowanego jest sytuacja, w której wykaże wewnątrzwspólnotową dostawę towarów w myśl § 10 ust. 1 rozporządzenia, ze stawką podatku w wysokości 0% za okres, w którym wystawi fakturę, jednak nie otrzyma on zapłaty za towar na rachunek bankowy w ww. terminie.

Biorąc pod uwagę brzmienie powołanych przepisów stwierdzić należy, iż w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, w związku z niespełnieniem jednego z warunków uprawniających do zastosowania do dokonanej dostawy towarów preferencyjnej stawki podatku, § 10 rozporządzenia nie znajdzie zastosowania.

W związku z powyższym, pozbawi to Wnioskodawcę prawa do zastosowania dla dokonanej sprzedaży stawki podatku w wysokości 0%, już w momencie wykazania tej transakcji - zgodnie z powołanym § 10 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia.

Zdaniem tut. Organu, konsekwencją tego faktu jest konieczność skorygowania przez Spółkę dokonanej dostawy towarów poprzez złożenie korekty deklaracji oraz informacji podsumowującej za okres, w którym wystawi ona fakturę oraz opodatkuje tę transakcję stawką podatku w wysokości 0%. Bowiem jak wskazano w niniejszej interpretacji, nie spełniając jednego z warunków wynikających z powołanych przepisów (dotyczącego otrzymania zapłaty na rachunek bankowy w terminie 60 dni od dnia wydania towaru) straci ona prawo do zastosowania preferencyjnej stawki podatku dla dokonanej sprzedaży.

Natomiast otrzymanie zapłaty w terminie późniejszym niż określony w cyt. przepisie, upoważni ją do ponownego dokonania korekty deklaracji oraz informacji podsumowującej za ww. okres.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż stanowisko Zainteresowanego, zgodnie z którym w przedmiotowej sprawie będzie miał on prawo dokonywać stosownych korekt kwoty podatku należnego za okresy bieżące (czyli za okres w którym minie 60-dniowy termin zapłaty oraz za okres, w którym zapłatę za przedmiotową dostawę otrzyma), uznać należy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W zakresie interpretacji dotyczącej zaistniałego stanu faktycznego w zakresie korekty podatku VAT należnego z tytułu dostawy towarów na rzecz podatnika od wartości dodanej w przypadku, gdy towary te przeznaczone są do wykonania na nich usług przed ich wywozem z terytorium kraju, zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie z dnia 9 marca 2011 r. Nr ILPP2/443-1981/10 -2/MN.

Zwrócić także należy uwagę, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z własnego stanowiska w sprawie, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - w wydanej interpretacji rozpatrzone.

Tut. Organ podkreśla, że przywołane przez Zainteresowanego interpretacje indywidualne oraz postanowienia organów skarbowych są rozstrzygnięciami konkretnych spraw podatników, osadzonych w określonych stanach faktycznych i nie mogą być źródłem praw i obowiązków w innych sprawach.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl