ILPP2/443-1972/10-2/EN - Opodatkowanie VAT usług porządkowo-czystościowych świadczonych na rzecz szpitali.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1972/10-2/EN Opodatkowanie VAT usług porządkowo-czystościowych świadczonych na rzecz szpitali.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 6 grudnia 2010 r. (data wpływu 8 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z ww. podatku - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od ww. podatku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (Spółka z o.o.) ma zamiar od nowego roku świadczyć kompleksowe usługi porządkowo-czystościowe o różnorodnym charakterze głównie w placówkach budżetowych, tj. szpitale czy przychodnie. Jako oferent Zainteresowany będzie uczestnikiem postępowań o udzielenie zamówień publicznych prowadzonych w oparciu o przepisy ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo Zamówień Publicznych, których świadczeniem różnego rodzaju usług polegających na wykonywaniu kompleksowych usług porządkowo-czystościowych, dezynfekcyjnych, dezynsekcyjnych i deratyzacyjnych, transportu wewnętrznego oraz czynności pomocniczych w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej sklasyfikowanych w PKWiU wg symbolu 85 - dział "usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej" (PKWiU 2004) o 86.90 "pozostałe usługi w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej nie sklasyfikowane" wykonywane przez salowe i sanitariuszy, tj.:

* transport pacjentów leżących na badania (w obecności pielęgniarki),

* pomoc przy rozdawaniu posiłków pacjentom na oddziale,

* mycie naczyń po posiłkach,

* opróżnianie, wynoszenie, mycie i dezynfekcja kaczek i basenów,

* pomoc przy toalecie pacjentów na oddziale,

* wykonywanie pozostałych prac związanych z utrzymaniem czystości i dezynfekcji w pomieszczeniach kuchenek oddziałowych,

* transport czystej pościeli, bielizny operacyjnej ze wskazanego miejsca (pralnia szpitalna) do oddziałów szpitalnych,

* transport brudnej pościeli, bielizny, odzieży, materacy, kołder, poduszek do wskazanego miejsca (pralnia szpitalna, magazyn),

* pomoc przy transporcie leków z magazynu medycznego do oddziałów szpitalnych,

* zaopatrzenie i stałe uzupełnianie dostępności podstawowych materiałów i sprzętu sanitarnego (ręczniki jednorazowego użytku, mydło w płynie, papier toaletowy, worki foliowe),

* transport posiłków z kuchni szpitalnej do oddziałów (kuchenek oddziałowych),

* transport termosów i naczyń z oddziałów do kuchni szpitalnej,

* transport ziemiopłodów i produktów spożywczych z/do magazynu do/z kuchni,

* transport materiałów i sprzętu do/z wskazanego miejsca na terenie szpitala,

* transport zwłok z oddziałów do miejsca wskazanego przez zamawiającego na terenie szpitala;

* transport odpadów komunalnych i medycznych w odpowiednio zabezpieczonych workach do/z wskazanych miejsc na terenie szpitala;

* wyładunek leków, sprzętu medycznego i płynów infuzyjnych dostarczanych przez dostawców do apteki szpitalnej;

* mycie i dezynfekcja wózków po każdym transporcie;

* transport pacjentów (leżących) na badania (w obecności pielęgniarek);

* transport i odbiór odzieży pacjentów do/z depozytu szpitalnego;

* wykonywanie prac pomocniczych pod nadzorem uprawnionego personelu w aptece szpitalnej;

* wykonywanie prac o charakterze gospodarczo-usługowym wg wskazań kierownika apteki szpitalnej (prace transportowe, porządkowo-dezynfekcyjne, przyjmowanie leków w opakowaniach zbiorczych, zgłaszanie potrzeb gospodarczych apteki służbom administracyjnym szpitala.

Usługi te zostały zakwalifikowane przez GUS zgodnie z PKWiU z 2004 r. pod nr 85.14.18 jako "usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego pozostałe gdzie indziej nie sklasyfikowane". Usługi te w załączniku nr 4 poz. 9 występują jako usługi zwolnione.

Zgodnie z indywidualną interpretacją Urzędu Skarbowego Kraków-Prądnik nr PP/443/111/07 z dnia 22 lutego 2007 r., usługi te są zwolnione od podatku " (...) z uwagi więc na fakt, iż w poz. 9 ww. załącznika nr 4 do ustawy nie znalazły się inne - poza usługami weterynaryjnymi - ograniczenia zwolnienia, oraz w związku z punktem 2 objaśnień do załącznika nr 3 należy stwierdzić, iż ze zwolnienia podmiotowego korzystają te usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego, które mieszczą się w PKWiU 85 (...)" i ich zakres mieści się w załączniku nr 4 poz. 9 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Podobną interpretację wydał Dolnośląski Urząd Skarbowy nr PP II 443/1/402/432/05 w dniu 30 grudnia 2005 r. i Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie nr IPPP3/443-517/09-2/KB w dniu 13 lipca 2009 r.

W znowelizowanej ustawie o podatku VAT przewiduje się od 1 stycznia 2011 r. zmiany dotyczące stawek podatku VAT. W obecnie obowiązującej ustawie załącznik nr 4, który zawiera wykaz usług zwolnionych od podatku został przeniesiony do treści art. 43 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług po nowelizacji z dnia 29 października 2010 r. Przy określaniu zakresu zwolnień, ustalono ich zakres opisowo.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka prawidłowo kwalifikuje wykonywane przez nią usługi medyczne do usług opisowo ujętych w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług po nowelizacji z dnia 29 października 2010 r. (Dz. U. Nr 226, poz. 1476).

Zdaniem Wnioskodawcy, należy wprost stosować zapis zawarty w załączniku nr 4 do ustawy, w myśl którego zwolnieniu z podatku podlegają poza usługami weterynaryjnymi (PKWiU 85.2). wszystkie usługi ochrony zdrowia sklasyfikowane w PKWiU 85, bez względu na status instytucji, która je świadczy. Prawidłowość takiego rozwiązania potwierdzają także organy podatkowe w licznych wyjaśnieniach Ministerstwa Finansów.

Przykładem może być interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach nr IBPP1/443-427/09/LSz z dnia 22 czerwca 2009 r.: " (...) z zestawienia tych dwóch regulacji wynika, że jeśli przedmiotowe usługi zostały ujęte już w załączniku nr 4 jako usługi zwolnione od podatku VAT nie ma zastosowania stawka podatku od towarów i usług w wysokości 7% (...)"

Podobnie, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej ITPP1/443 -175/10/MS z dnia 12 maja 2010 r. stwierdził, że w sytuacji gdy świadczone przez podatnika usługi stanowią "Usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane", mieszczące się zgodnie z PKWiU w grupowaniu 85.14.00-00.00, wówczas korzystają one ze zwolnienia od podatku na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, w związku z poz. 9 załącznika nr 4 do ustawy o VAT.

W zakresie usług opieki medycznej, zwolnieniu mają podlegać te usługi, których celem jest profilaktyka, zachowanie, ratowanie, przywracanie i poprawa zdrowia (świadczone przez uprawnione do tego podmioty). W przekonaniu Wnioskodawcy usługi, które będzie on wykonywał służą szeroko rozumianemu ratowaniu zdrowia. Tak więc, na mocy art. 43 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług po nowelizacji z dnia 29 października 2010 r. (Dz. U. Nr 226, poz. 1476), usługi współpielęgnacji, wykonywane przy pacjencie, czyli również te wykonywane przez Zainteresowanego, jako związane ściśle z ochroną zdrowia, powinny być zwolnione od podatku od towarów j usług.

Zgodnie z treścią VI Dyrektywy art. 13.A.1 (b,c):

* Bez naruszenia innych postanowień wspólnotowych, państwa członkowskie zwalniają z podatku następującą działalność na warunkach, które określą w celu zapewnienia właściwego i bezpośredniego zastosowania takich zwolnień i zapobieżenia wszelkim oszustwom, unikania opodatkowania i ewentualnym nadużyciom:

* opieka szpitalna i medyczna oraz transakcje ściśle z nią związane, wykonywana przez instytucje prawa publicznego lub na warunkach socjalnych porównywalnych do stosowanych w odniesieniu do instytucji prawa publicznego przez szpitale, centra medyczne i diagnostyczne i inne odpowiednio uznane placówki o podobnym charakterze,

* świadczenie opieki przez personel medyczny i paramedyczny w ramach wykonywania zawodu zgodnie z definicjami stosowanymi w zainteresowanych krajach członkowskich.

W przekonaniu Zainteresowanego, będzie on świadczyć usługi w zakresie ochrony zdrowia dla pacjenta na rzecz szpitala i fakt ten daje mu możliwości skorzystania ze zwolnienia z podatku VAT. Wnioskodawca uważa, iż jego usługa jest usługą pomocniczą przy pacjencie powołując wyrok ETS z dnia 6 listopada 2003 r. w sprawie C-45/01 Christoph-Dornier-Stiftung fur Klinische Psychologie:

Sąd orzekł, że "pojęcie opieki medycznej podlegającej zwolnieniu z podatku VAT obejmuje świadczenie wszelkich usług, o których mowa w art. 13.A. (1) (c) VI Dyrektywy VAT "w tym usług para-medycznych wykonywanych przez osoby nie będące lekarzami, takich jak usługi psychoterapeutyczne wykonywane przez wykwalifikowanych psychologów". W tej sprawie organy podatkowe niemieckie odmówiły zwolnienia z VAT usług wykonywanych na rzecz pacjentów przez wykwalifikowanych psychologów zatrudnionych przez prywatną fundację charytatywną.

Rozstrzygając te sprawę ETS stanął na stanowisku, iż przepis art. 13A (1) (c) VI Dyrektywy VAT, pomimo iż dotyczy zwolnień podatkowych, stanowiących wyjątek od zasady powszechności opodatkowania, nie powinien być interpretowany zawężająco, gdyż jego ratio legis stanowi zamiar zmniejszenia kosztów opieki medycznej oraz zwiększenie jej dostępności. Sąd orzekł, że "ze względu na zasadę neutralności opodatkowania VAT nie jest dopuszczalne zróżnicowanie sytuacji prawno-podatkowej podmiotów świadczących te usługi określone usługi medyczne w zależności od tego czy funkcjonują jako jednostki publicznej służby zdrowia, czy też jako podmioty prawa prywatnego". ETS podkreślił także, iż przedmiotowe zwolnienie z VAT ma zastosowanie niezależnie od tego, czy pacjenci korzystający z określonych usług medycznych otrzymują z tego tytułu zwrot poniesionych wydatków z ich ubezpieczenia zdrowotnego (za opracowaniem M. Bernata, Monitor Podatkowy 2003, Nr 12 s. 5). Wg wiedzy Wnioskodawcy usługi, które będzie on wykonywać, są usługami medycznymi pomocniczymi przy pacjencie. Zarówno Pierwsza Dyrektywa Rady jak i Szósta Dyrektywa Rady EWG ogranicząją dopuszczalność zwolnienia od podatku w zakresie lub, w warunkach porównywalnych do tych mających zastosowanie do organów podlegających prawu publicznemu, przez szpitale, ośrodki lecznicze lub diagnostyczne i inne uprawnione zakłady o podobnym charakterze".

Podobne stanowisko zostało zawarte w dniu 9 lutego 2009 r. i zostało opublikowana w piśmie Ministerstwa Finansów nr PT3/812/275/823/WCX/08/186, które jest urzędową interpretacją przepisu art. 43 ust. 1 pkt 14 ustawy o VAT. Minister Finansów stwierdził, że działalność podatnika polegająca na wykonywaniu i dostawie protez dentystycznych, w sytuacji, gdy protezy te wykonywane są przez podatnika lub zatrudnione u niego osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje (techników dentystycznych), powinna być zwolniona z podatku VAT. Nie ma przy tym znaczenia forma organizacyjna prowadzonej przez podatnika działalności w ww. zakresie (osoba prawna, jednostka organizacyjna, niemająca osobowości prawnej czy osoba fizyczna), ani okoliczność czy podatnik prowadzący działalność jako osoba fizyczna sam posiada kwalifikacje technika dentystycznego, czy jedynie zatrudnia pracowników posiadających takie uprawnienia.

Potwierdzeniem powyższej interpretacji jest wyrok NSA z dnia 23 marca 2010 r., sygn. I FSK 211/09.

"Na podstawie obowiązującego od dnia 1 stycznia 2008 r. art. 43 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwolnieniu od podatku od towarów i usług podlega świadczenie usług przez techników dentystycznych w ramach wykonywania ich zawodu, a także dostawa protez dentystycznych lub sztucznych zębów przez techników dentystycznych, zarówno wtedy, gdy czynności te są przez tych techników wykonywane na własny rachunek, jak również, gdy są one przez nich wykonywane w ramach zatrudnienia w spółce kapitałowej lub osobowej".

Zdaniem Wnioskodawcy zastosowanie zwolnienia podatkowego możliwe jest w odniesieniu do zakładów opieki zdrowotnej i innych podmiotów, o których mowa w ustawie z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej, wykonujących czynności zakwalifikowane do kategorii świadczeń zdrowotnych w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 1-14 tej ustawy jak i do podmiotów, które na zlecenie szpitali wykonują te usługi. By zachować równość podmiotów nie można stwierdzić, że te same usługi wykonywane przez te same osoby zatrudnione w ZOZ są zwolnione z podatku VAT, a zatrudnione w podmiocie prywatnym opodatkowane.

Dodatkowym atutem, przemawiającym za zastosowaniem przez spółkę dla wykonywanych usług medycznych z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług po nowelizacji z dnia 29 października 2010 r., jest prezentowane uzasadnienie zmiany ustawy, w celach uwzględnia się brak podwyższania cen na usługi ochrony zdrowia. Niestety przy opodatkowaniu usług świadczonych przez Wnioskodawcę, ostateczna cena usługi na ochronę zdrowia ulegnie wzrostowi.

Zgodnie z zasadą neutralności, zawartą w dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE. L Nr 347) VAT nie powinien obciążać tych podatników uczestniczących w obrocie towarami i usługami, którzy nie są ich ostatecznymi odbiorcami, albowiem ciężarem "ogólnego podatku konsumpcyjnego" powinien być obciążony ostateczny beneficjent, czyli konsument jako odbiorca towaru lub usługi na ostatnim etapie obrotu gospodarczego, czyli na etapie sprzedaży detalicznej. Podatek od wartości dodanej nazwany jest w art. 1 ust. 2 ogólnym podatkiem konsumpcyjnym, który zawiera w sobie zasadę neutralności, kontynuowaną niezmiennie w ślad za przepisami art. 1 ust. 2 Dyrektywy. W przypadku, zatrudnienia przez szpital osób wykonujących inne zawody medyczne, szpital ponosi koszt w kwocie netto (stanowiący wynagrodzenie tych osób). Zainteresowany wskazał, iż zakres wykonywanych czynności przez te osoby jest identyczny, jak w przypadku świadczenia przez niego usług na rzecz szpitala, jednak przy negatywnej ocenie jego stanowiska obciążałoby to szpital jako pośredniego, a nie finalnego odbiorcę usługi stawką podatku VAT inną niż zwolnioną, co spowodowałoby zawyżenie koszów szpitala, który z uwagi na brak prowadzenia działalności gospodarczej nie miałyby prawa odzyskać naliczonego przez Zainteresowanego podatku VAT.

Reasumując, Wnioskodawca uznał, że prawidłowo postępuje, uznając obrót z tytułu sprzedaży usług wykonywanych w ramach szeroko rozumianej opieki medycznej, do tej pory kwalifikowanej pod 86.90.19 PKWIU, jako zwolniony z VAT na podstawie kwalifikacji do usług, których celem, wg nowej ustawy o VAT jest profilaktyka, zachowanie, ratowanie, przywracanie i poprawa zdrowia.

W art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług, po nowelizacji z dnia 29 października 2010 r. (Dz. U. Nr 226, poz. 1476), zdaniem Wnioskodawcy, wymienione przez niego usługi są wykonywane.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na mocy art. 5a ustawy, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Konsekwencją powyższego zapisu jest fakt, iż w sytuacji gdy prawodawca nie dokonał przywołania stosownego symbolu PKWiU dla danego towaru lub usługi w przepisach w zakresie podatku VAT klasyfikacji należy dokonać na podstawie cech charakterystycznych dla danego świadczenia i takim właśnie świadczeniem są usługi medyczne, będące przedmiotem niniejszej interpretacji, dla których prawodawca nie dokonał odwołania do statystyk publicznych.

W art. 41 ust. 1 ustawy postanowiono, iż stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1 ustawy, wprowadzonym art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianach niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578) oraz art. 9 pkt 1 ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane przez zakłady opieki zdrowotnej.

Trzeba tutaj zauważyć, że powyższe zwolnienie odnosi się do usług świadczonych przez zakłady opieki zdrowotnej.

Na podstawie art. 1 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (tekst jedn. z 2007 r. Dz. U. Nr 14, poz. 89 z późn. zm.) zakład opieki zdrowotnej jest wyodrębnionym organizacyjnie zespołem osób i środków majątkowych utworzonym i utrzymywanym w celu udzielania świadczeń zdrowotnych i promocji zdrowia.

Zakład opieki zdrowotnej może być również utworzony i utrzymywany w celu:

1.

prowadzenia badań naukowych i prac badawczo-rozwojowych w powiązaniu z udzielaniem świadczeń zdrowotnych i promocją zdrowia;

2.

realizacji zadań dydaktycznych i badawczych w powiązaniu z udzielaniem świadczeń zdrowotnych i promocją zdrowia.

Na jego materialną istotę składa się "zespół osób" oraz "środki majątkowe", które zostały specjalnie wyodrębnione organizacyjnie. Organizacyjne wyodrębnienie zespołu osób i majątku dokonane zostało w pewnym, określonym przez ustawodawcę celu, tj. "udzielania świadczeń zdrowotnych i promocji zdrowia" (M. Dercz, T. Rek, Ustawa o zakładach opieki zdrowotnej. Komentarz, ABC, 2010, wyd. II). Podstawowym celem działalności ZOZ-ów jest niewątpliwie udzielanie świadczeń zdrowotnych i promocja zdrowia, ZOZ może być utworzony i utrzymywany również w celach naukowo-badawczych jak i dydaktycznych.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca (Spółka z o.o.) ma zamiar świadczyć kompleksowe usługi porządkowo-czystościowe o różnorodnym charakterze głównie w placówkach budżetowych, tj. szpitale czy przychodnie. Jako oferent Zainteresowany będzie uczestnikiem postępowań o udzielenie zamówień publicznych prowadzonych w oparciu o przepisy ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo Zamówień Publicznych. Ponadto z wniosku nie wynika, aby Wnioskodawca miał status zakładu opieki zdrowotnej.

W związku z powyższym Wnioskodawca ma wątpliwości czy prawidłowo kwalifikuje wykonywane przez siebie czynności do usług opisowo ujętych w art. 43 ust. 1 punkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług.

Odnosząc treść przytoczonych przepisów do opisu sprawy wskazać należy, iż z uwagi na fakt, że zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 punkt 18 ustawy, dotyczy usług świadczonych przez zakłady opieki zdrowotnej, a nie usług świadczonych przez inne podmioty na rzecz tych zakładów, a z wniosku nie wynika aby Wnioskodawca miał status zakładu opieki zdrowotnej, to przepis ten w żadnym przypadku nie stanowi podstawy do zastosowania przez niego do świadczonych na rzecz szpitali usług porządkowo-czystościowych zwolnienia od podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl