ILPP2/443-196/13-3/SJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-196/13-3/SJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Ochotniczej Straży Pożarnej, przedstawione we wniosku z dnia 8 marca 2013 r. (data wpływu 12 marca 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 2 kwietnia 2013 r. (data wpływu 4 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. "Modernizacja sali i zaplecza socjalnego z przeznaczeniem na Świetlicę Wiejską w..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. "Modernizacja sali i zaplecza socjalnego z przeznaczeniem na Świetlicę Wiejską w...". Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 4 kwietnia 2013 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy oraz przedstawienie własnego stanowiska.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca - OSP ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych zadania pod nazwą "Modernizacja sali i zaplecza socjalnego z przeznaczeniem na Świetlicę Wiejską w...". Zadanie będzie podlegało na dofinansowaniu w ramach działania 413 "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, na dowód czego Zainteresowany przedstawił kserokopię pisma z dnia 19 lutego 2013 r. Urzędu Marszałkowskiego, z którego wynika, ze wniosek dot. tej operacji został rozpatrzony pozytywnie.

OSP nie jest płatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji podatników VAT, nie składa deklaracji VAT-7 (VAT-7K). OSP nie prowadzi działalności gospodarczej, jest organizacją non - profit.

Celem realizowanego przez OSP projektu będzie: poprawa jakości życia na obszarach wiejskich oraz zaspokojenie potrzeb społecznych i kulturalnych mieszkańców wsi poprzez modernizację świetlicy.

W wyniku realizacji projektu Ochotnicza Straż Pożarna nie osiągnie żadnych dochodów. Efekty powstałe w wyniku projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W ramach realizacji projektu Ochotnicza Straż Pożarna, planuje operację polegającą na modernizacji remizy OSP w..., która pełni rolę świetlicy wiejskiej, celem poprawienia wizerunku. W ramach modernizacji sali i zaplecza socjalnego z przeznaczeniem na Świetlicę Wiejską w... OSP planuje następujące zadania:

1. Dokończenie instalacji centralnego ogrzewania.

Istniejąca instalacja w Świetlicy nie obejmuje wszystkich pomieszczeń, a w niektórych pomieszczeniach za mało jest grzejników. Dlatego zimą przemarzają ściany, co w konsekwencji prowadzi do tego, że odchodzi farba ze ścian, a w niektórych pomieszczeniach nawet tynk odpada. Co roku po zimie trzeba gipsować i malować ściany co wiąże się z marnowaniem pieniędzy. Dlatego niezbędne jest dokończenie instalacji CO. Do dokończenia tej inwestycji potrzebne są dodatkowe grzejniki wraz z armaturą na pomieszczenia: 3 szt. na salę, 1 szt. na kuchnię, 1 szt. korytarz i 2 szt. na łazienkę. Po wykonaniu instalacji wraz z grzejnikami cała instalacja zalana będzie czynnikiem grzejnym - płynem o temp. zamarzania poniżej -35 °.

2. Wykonanie instalacji nawiewno wywiewnej.

Na sali brakuje tzw. cyrkulacji powietrza z tego powodu podczas organizowania różnego rodzaju imprez na sali robi się bardzo duszno, ściany pocą się, a podłoga staje się mokra. Z tego względu potrzebna jest instalacja nawiewno-wywiewna, która poprawi warunki wewnątrz sali i dostarczy świeżego powietrza podczas różnego rodzaju imprez. Zastosowane wentylatory będą typu osiowego (przepływ powietrza odbywa się wzdłuż osi, na której zamontowany jest wirnik) z przepustnicami. Wentylatory będą mocowane na ścianie. Do budowy instalacji nawiewno-wywiewnej potrzebne będą następujące materiały: wentylator nawiewny - szt. 2, wentylator wywiewny - szt. 2, rury wentylacyjne, oraz instalacja przewodowa do wentylatorów (tzw. okablowanie).

Wykonane instalacje wpłyną na: podniesienie komfortu, powiększenie standardu do właściwego wykorzystania zadań świetlicy, umożliwiające lokalnej społeczności integrację oraz propagowanie kultury i sztuki.

Projekt Wnioskodawcy wpłynie bezpośrednio na wzrost poziomu integracji społeczności lokalnej. Mieszkańcy obszarów objętych Lokalną Strategią Rozwoju mają coraz wyższe wymagania jakości życia i jakości placówek, z których korzystają. Aby to spełnić trzeba modernizować i doposażać obiekty służące celom kulturalno-społecznym. Planowany cel operacji jest zgodny z celami Lokalnej Strategii Rozwoju Stowarzyszenia "Solidarni w Partnerstwie", gdyż przewiduje wspieranie inicjatywy mieszkańców w zakresie przedsięwzięć społeczno-kulturalnych. Realizacja operacji nie spowoduje pogorszenia środowiska naturalnego, a przyczyni się do wyłonienia mocnych walorów przyrodniczych, środowiskowych i kulturowych.

W ramach realizacji ww. operacji zrealizowane będą wskaźniki rozwoju, wzrost ilości imprez społeczno-kulturalnych i wzrost liczby osób uczestniczących w organizowanych formach upowszechniania kultury i sztuki. Wnioskowane doposażenie uatrakcyjni obiekt, a organizowane w nim spotkania będą odbywały się w miłej atmosferze. Chętniej zwoływane będą zebrania dla ludności np. zebrania sołeckie, czy strażackie. Po upiększeniu i uzupełnieniu wyposażenia pojawi się możliwość zorganizowania np. inauguracji roku kulturalnego. Projekt wpłynie bezpośrednio na zawężenie współpracy z Gminnym Domem Kultury w... polegającej na organizowaniu zajęć plastycznych, czy artystycznych dla dzieci i młodzieży lokalnej społeczności. Mieszkańcy chętniej będą uczestniczyć w imprezach przygotowywanych w świetlicy wiejskiej oraz sami będą aranżować zabawy i spotkania np. Dzień Dziecka.

Dotychczas świetlica wiejska w... nie była używana w okresie zimowym, gdyż brak grzejników w niektórych pomieszczeniach powodował wychłodzenie obiektu i przemarzanie ścian. Z tego względu świetlica wiejska w okresie zimowym nie była użyteczna. Kłopotem jest również użytkowanie świetlicy w okresie letnim (ciepłym, upalnym), gdzie brakuje cyrkulacji powietrza. Świetlica wiejska w... jest jedynym obiektem ogólnodostępnym w miejscowości pełniącym funkcję świetlicy wiejskiej. Dzięki realizacji inwestycji nastąpi rozwój regionu. Planowana inwestycja korzystnie wpłynie na działalność takich stowarzyszeń jak: OSP w..., Koło Gospodyń Wiejskich w..., Kółko Rolnicze w.... Dzięki realizacji tej inwestycji mieszkańcy większą liczbą osób będą korzystać ze świetlicy np. w Zebraniu Wiejskim dotyczącym wyboru sołtysa będzie większa frekwencja (wybory odbywają się w okresie zimowym). Zwiększy się intensywność imprez zbiorowych i integracja społeczności wiejskiej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Ochotnicza Straż Pożarna może odliczyć naliczony podatek VAT od przedstawionej powyżej operacji.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie może on odliczyć podatku VAT. OSP nie jest płatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji podatników VAT, nie składa deklaracji VAT-7 (VAT-7K). OSP nie prowadzi działalności gospodarczej, jest organizacją non-profit.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Celem realizowanego przez OSP projektu będzie poprawa jakości życia na obszarach wiejskich oraz zaspokojenie potrzeb społecznych i kulturalnych mieszkańców wsi poprzez modernizację świetlicy. W wyniku realizacji projektu Ochotnicza Straż Pożarna nie osiągnie żadnych dochodów. Efekty powstałe w wyniku projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W przedmiotowej sprawie wskazać także należy, iż zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Z kolei, na podstawie art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Natomiast w myśl art. 113 ust. 5 ustawy, że jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę (...).

Ponadto zauważyć należy, że zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r., działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Wskazać należy, iż definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie o podatku od towarów i usług, jest znacznie szersza niż definicja działalności gospodarczej uregulowana w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 z późn. zm.), czy też w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.). W konsekwencji ocena określonych stanów na gruncie powołanych aktów prawnych może być odmienna.

Status podatnika VAT nie jest związany z wykonywaniem działalności gospodarczej w rozumieniu wymienionych przepisów. W szczególności nie ma znaczenia fakt dokonania rejestracji działalności gospodarczej, czy też rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług. Wskazać również należy, iż dla uzyskania statusu podatnika VAT nie ma znaczenia rezultat prowadzonej działalności. Podatnikiem będzie podmiot prowadzący działalność gospodarczą bez względu na to, czy przynosi ona zyski. Podatnikami VAT są również podmioty, których cel działalności nie jest związany z prowadzeniem działalności komercyjnej nastawionej na osiąganie zysków lub też przeznaczające uzyskane zyski na cele społecznie użyteczne (charytatywne, kulturalne, naukowe itd.).

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca (Ochotnicza Straż Pożarna) nie jest płatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji podatników VAT, nie składa deklaracji VAT-7 (VAT-7K) oraz nie prowadzi działalności gospodarczej, jest organizacją non-profit. OSP ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych zadania pod nazwą "Modernizacja sali i zaplecza socjalnego z przeznaczeniem na Świetlicę Wiejską w...". Zadanie będzie podlegało na dofinansowaniu w ramach działania 413 "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Celem realizowanego przez Zainteresowanego projektu będzie: poprawa jakości życia na obszarach wiejskich oraz zaspokojenie potrzeb społecznych i kulturalnych mieszkańców wsi poprzez modernizację świetlicy, tj. OSP planuje operację polegającą na modernizacji remizy OSP w..., która pełni rolę świetlicy wiejskiej, celem poprawienia jej wizerunku. W ramach modernizacji sali i zaplecza socjalnego z przeznaczeniem na Świetlicę Wiejską w. Zainteresowany planuje następujące zadania:

* dokończenie instalacji centralnego ogrzewania, tj. dokończenie instalacji CO. Do dokończenia tej inwestycji potrzebne są dodatkowe grzejniki wraz z armaturą na pomieszczenia: 3 szt. na salę, 1 szt. na kuchnię, 1 szt. korytarz i 2 szt. na łazienkę. Po wykonaniu instalacji wraz z grzejnikami cała instalacja zalana będzie czynnikiem grzejnym - płynem o temp. zamarzania poniżej -35° oraz

* wykonanie instalacji nawiewno wywiewnej, bowiem na sali brakuje tzw. cyrkulacji powietrza i z tego powodu podczas organizowania różnego rodzaju imprez na sali robi się bardzo duszno, ściany pocą się, a podłoga staje się mokra. Zastosowane wentylatory będą typu osiowego (przepływ powietrza odbywa się wzdłuż osi, na której zamontowany jest wirnik) z przepustnicami i będą mocowane na ścianie. Do budowy instalacji nawiewno-wywiewnej potrzebne będą następujące materiały: wentylator nawiewny - szt. 2, wentylator wywiewny - szt. 2, rury wentylacyjne, oraz instalacja przewodowa do wentylatorów (tzw. okablowanie).

Jak wskazał Wnioskodawca, wykonane instalacje wpłyną na: podniesienie komfortu, powiększenie standardu do właściwego wykorzystania zadań świetlicy, umożliwiające lokalnej społeczności integrację oraz propagowanie kultury i sztuki. Projekt wpłynie bezpośrednio na wzrost poziomu integracji społeczności lokalnej. Mieszkańcy obszarów objętych Lokalną Strategią Rozwoju mają coraz wyższe wymagania jakości życia i jakości placówek, z których korzystają. Aby to spełnić trzeba modernizować i doposażać obiekty służące celom kulturalno-społecznym. Planowany cel operacji jest zgodny z celami Lokalnej Strategii Rozwoju Stowarzyszenia "Solidarni w Partnerstwie", gdyż przewiduje wspieranie inicjatywy mieszkańców w zakresie przedsięwzięć społeczno-kulturalnych. Realizacja operacji nie spowoduje pogorszenia środowiska naturalnego, a przyczyni się do wyłonienia mocnych walorów przyrodniczych, środowiskowych i kulturowych. W ramach realizacji ww. operacji zrealizowane będą wskaźniki rozwoju, wzrost ilości imprez społeczno-kulturalnych i wzrost liczby osób uczestniczących w organizowanych formach upowszechniania kultury i sztuki. Wnioskowane doposażenie uatrakcyjni obiekt, a organizowane w nim spotkania będą odbywały się w miłej atmosferze. Chętniej zwoływane będą zebrania dla ludności np. zebrania sołeckie, czy strażackie. Po upiększeniu i uzupełnieniu wyposażenia pojawi się możliwość zorganizowania np. inauguracji roku kulturalnego. Projekt wpłynie bezpośrednio na zawężenie współpracy z Gminnym Domem Kultury w... polegającej na organizowaniu zajęć plastycznych, czy artystycznych dla dzieci i młodzieży lokalnej społeczności. Mieszkańcy chętniej będą uczestniczyć w imprezach przygotowywanych w świetlicy wiejskiej oraz sami będą aranżować zabawy i spotkania np. Dzień Dziecka. Ponadto, dzięki realizacji inwestycji nastąpi rozwój regionu. Planowana inwestycja korzystnie wpłynie na działalność takich stowarzyszeń jak: OSP w..., Koło Gospodyń Wiejskich w..., Kółko Rolnicze w.... Dzięki realizacji tej inwestycji mieszkańcy większą liczbą osób będą korzystać ze świetlicy np. w Zebraniu Wiejskim dotyczącym wyboru sołtysa będzie większa frekwencja (wybory odbywają się w okresie zimowym). Zwiększy się intensywność imprez zbiorowych i integracja społeczności wiejskiej. Jak wskazał Wnioskodawca, w wyniku realizacji projektu Ochotnicza Straż Pożarna nie osiągnie żadnych dochodów, a efekty powstałe w wyniku projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W przepisie art. 8 ust. 1 ustawy zdefiniowano, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Natomiast art. 8 ust. 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r. stanowi, iż za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Jak wynika z przywołanych przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie prowadzi działalności gospodarczej, a efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zatem, brak jest podstaw do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji projektu, będącego przedmiotem pytania.

W zakresie realizowanego projektu, Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów przysługuje zarejestrowanym podatnikom podatku VAT i obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Ochotnicza Straż Pożarna nie będąc zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie będzie miała prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. "Modernizacja sali i zaplecza socjalnego z przeznaczeniem na Świetlicę Wiejską w...." w ramach działania 413 "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" PROW 2007-2013, bowiem nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto, w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl