ILPP2/443-194/07-4/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-194/07-4/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani A. W., przedstawione we wniosku z dnia 22 listopada 2007 r. (data wpływu 29 listopada 2007 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 lutego 2008 r. (data wpływu 4 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia podatku w związku z zaprzestaniem wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia podatku w związku z zaprzestaniem wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Z dniem 1 stycznia 2008 r. Wnioskodawczyni planuje zaprzestanie działalności jako osoba fizyczna w zakresie rozliczenia podatku od towarów i usług. Prowadzona przez Zainteresowaną i jej męża działalność to indywidualne gospodarstwo rolne. Małżonkowie nie posiadają rozdzielności majątkowej. W czerwcu 2006 r. Wnioskodawczyni złożyła zgłoszenie rejestracyjne VAT-R z własnymi danymi identyfikacyjnymi i osobowymi w celu rozliczania gospodarstwa z podatku VAT. Ze względu na sprawy osobiste i konieczność zajęcia się tylko i wyłącznie wychowaniem trójki dzieci, Zainteresowana doszła do wniosku, iż przestanie firmować swoją osobą deklaracje VAT, a osobą rozliczającą wspólne gospodarstwo z podatku VAT będzie jej mąż. Zatem, Wnioskodawczyni zaprzestałaby prowadzenia działalności jako osoba fizyczna w zakresie rozliczania podatku VAT w związku z prowadzoną działalnością rolniczą, a jej obowiązki w tym zakresie przejąłby mąż.

W trakcie rozliczenia podatku VAT od prowadzonej działalności rolniczej zakupiony został od kontrahenta z Niemiec kombajn zbożowy w ramach transakcji wewnątrzwspólnotowych - faktura została wystawiona na numer NIP Wnioskodawczyni, kombajn zakupiono z preferencyjnego kredytu z dopłatami z ARiMR, gdzie Zainteresowana występowała wraz z mężem jako współkredytobiorca.

Przedmiotowe, indywidualne gospodarstwo rolne spełnia kryteria gospodarstwa rolnego w rozumieniu art. 55 (3) k.c. Wnioskodawczyni wraz z mężem są jego współwłaścicielami. Tym samym, w związku ze zmianą osoby rozliczającej podatek VAT nie będzie miało miejsce przekazanie gospodarstwa.

Z dniem 1 stycznia 2008 r., mąż złoży zgłoszenie rejestracyjne VAT-R dotyczące rozliczenia z podatku VAT prowadzonego gospodarstwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w takim wypadku Zainteresowana powinna dokonać spisu z natury i objąć nim także zakupiony kombajn.

2.

Czy Wnioskodawczyni powinna naliczyć i odprowadzić podatek VAT od składników wypisanych w spisie z natury.

3.

Jak i czy wykazać w spisie z natury produkcję w toku - jesienne zasiewy.

4.

Czy w myśl ustawy, Zainteresowana wraz z mężem traktowani są jako dwa odrębne podmioty gospodarcze.

Zdaniem Wnioskodawczyni, w związku z tym, iż planowane zdarzenia nie spowodują zmiany w sposobie gospodarowania oraz w majątku gospodarstwa, wystarczy powiadomić w formie oświadczenia US X, iż z dniem 1 stycznia gospodarstwo jako podatnik podatku VAT reprezentował będzie mąż Wnioskodawczyni.

Jednakże w przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie 4, faktyczne przekazanie składników majątkowych odbyłoby się za pośrednictwem faktury VAT, lecz w tym przypadku zaprzestanie przez Zainteresowaną działalności przesunęłoby się do dnia 1 lutego 2008 r., co pozwoliłoby skompensować należny i naliczony podatek VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 i 2 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1 (art. 15 ust. 4 ustawy).

Jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego, Wnioskodawczyni jako współwłaściciel gospodarstwa rolnego w czerwcu 2006 r. złożyła zgłoszenie rejestracyjne VAT-R. Zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy, tylko jedna osoba fizyczna, która spośród osób prowadzących wspólne gospodarstwo rolne dokona zgłoszenia rejestracyjnego, posiada status podmiotu uważanego za podatnika (w przedstawionym zdarzeniu przyszłym podatnikiem takim jest Wnioskodawczyni przekazująca gospodarstwo rolne mężowi).

Przepis ten w sposób szczególny i specyficzny dla osób prowadzących wspólne gospodarstwo rolne formułuje status podatnika podatku od towarów i usług. Dopuszcza się zatem, mając na uwadze fakt, iż w świetle prawa cywilnego gospodarstwo może być własnością wspólną np. kilku osób, że podatnikiem VAT może zostać jedna osoba. Dodać należy, że ani ww. przepis, ani inne regulacje zawarte w ustawie o podatku od towarów i usług nie wykluczają możliwości dokonania zmiany osoby uważanej za podatnika (na inną osobę która prowadzi wspólne gospodarstwo rolne).

Podkreślić należy, że przez cały ten czas, kiedy jako podatnik wskazana jest jedna osoba spośród współwłaścicieli, mamy do czynienia z jednym gospodarstwem rolnym, które dla potrzeb podatku od towarów i usług należy uznać za przedsiębiorstwo wykonujące działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia przedsiębiorstwa. W związku z powyższym, właściwym staje się przyjęcie uregulowań zawartych w innych aktach prawnych. I tak pojęcie przedsiębiorstwa zostało zdefiniowane w art. 55#185; ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93, z późn. zm.), jako zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej.

Wprawdzie w przepisach Kodeksu cywilnego gospodarstwo rolne zostało zdefiniowane odrębnie od przedsiębiorstwa (art. 55#179; k.c.), to jednak można przyjąć, iż spełnia ono określone w Kodeksie cywilnym wymogi właściwe dla przedsiębiorstwa.

Należy jednak zauważyć, że ustawa o podatku od towarów i usług (w art. 15 ust. 2) w zakresie działalności gospodarczej zawiera własną definicję, zgodnie z którą działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników.

Z uwagi na powyższe uregulowania prawne oraz wobec faktu, iż działalność gospodarcza w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług obejmuje wszelką działalność, w tym wykonywaną przez rolników, można przyjąć, iż gospodarstwo rolne (pomimo jego odrębnego zdefiniowania w ustawie o podatku od towarów i usług) - w szczególności w warunkach, o których mowa w art. 15 ust. 4 - stanowi podobną jednostkę organizacyjną, w ramach której prowadzona jest działalność gospodarcza (o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy).

Wobec powyższego oraz uwzględniając fakt, że pomimo prowadzenia tego gospodarstwa przez kilku współwłaścicieli (małżonków) podatnikiem może być jedna osoba, przekazanie gospodarstwa małżonkowi w sytuacji, gdy osobą przekazującą - jak wynika z opisanego zdarzenia przyszłego - jest osoba uważana za podatnika i w wyniku tego przekazania dojdzie do zmiany osoby uważanej za podatnika należy traktować jako przekazanie przedsiębiorstwa.

Zgodnie natomiast z art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przepisów tej ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans.

W kontekście powyższego należy stwierdzić, iż czynność, w efekcie której dojdzie do zmiany osoby uważanej za podatnika, będącej - jak wskazano powyżej - przekazaniem gospodarstwa rolnego przez Zainteresowaną na rzecz małżonka, będącego współwłaścicielem tego gospodarstwa, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawczyni nie będzie zobligowana również do dokonania spisu z natury i opodatkowania towarów objętych tym spisem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W zakresie odpowiedzi na pytanie, dotyczące obowiązków oraz uprawnień małżonka Wnioskodawczyni na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług, zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie z dnia 13 marca 2008 r. nr ILPP2/443-194/07-5/MN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl