ILPP2/443-187/07-5/IM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-187/07-5/IM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej przedstawione we wniosku z dnia 22 listopada 2007 r. (data wpływu 26 listopada 2007 r.) uzupełnionym pismem z dnia 13 lutego 2008 r. (data wpływu 14 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na doradztwo w zakresie zmiany rynku notowań akcji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na doradztwo w zakresie zmiany rynku notowań akcji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca ubiegał się o dopuszczenie do obrotu na rynku równoległym Giełdy Papierów Wartościowych SA w Warszawie akcji notowanych dotychczas na M (...)O. W związku z tym podpisał umowę doradztwa w zakresie zmiany rynku notowań akcji z Biurem Maklerskim, ustalając stosowne wynagrodzenie.

Współpraca z domami maklerskimi wyspecjalizowanymi w przeprowadzaniu tego typu operacji techniczo-finansowych jest normalną praktyką. Z punktu widzenia Zainteresowanego nawiązanie współpracy z biurem maklerskim w zakresie doradztwa finansowego i prawnego było niezbędne. Zapewniało bowiem, iż skomplikowana operacja przeniesienia notowań była przeprowadzona sprawnie, skutecznie i zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa.

W chwili obecnej, od 23 października 2007 r., akcje spółki są notowane na rynku równoległym GPW S.A. w Warszawie.

Podstawowym celem, który Spółka zamierza osiągnąć poprzez zmianę rynku notowań akcji i przejście na Giełdę Papierów Wartościowych jest pozyskanie kapitału na rozwój. Pod pojęciem rozwoju zarząd rozumie:

* wzrost przychodów ze sprzedaży dzięki pozyskiwaniu kapitału na dalszą modernizację i zakup kolejnych urządzeń, co pozwoli na zwiększenie zdolności produkcyjnych i sprzedażowych Spółki;

* zwiększenie przychodów ze sprzedaży poprzez pozyskania kapitału na przejęcia przedsiębiorstw w branży, w której działa Spółka oraz stopniową konsolidację, co pozwoli na wzrost udziałów w rynku i zdecydowaną poprawę rentowności działania.

Możliwość pozyskania, w drodze przyszłej emisji akcji, kapitału na rozwój jest dla Wnioskodawcy niezwykle istotna, gdyż skala niezbędnych inwestycji modernizacyjnych i rozwojowych jest znaczna. Spółka nie ma możliwości sfinansowania planowanych inwestycji kredytem bankowym. W przypadku planowanych przejęć jest to wręcz niemożliwe.

Na rynku publicznym GPW są znacznie większe możliwości pozyskania kapitału o wyższej akceptacji ryzyka, niż przy finansowaniem długiem bankowym. Nie bez znaczenia jest również wyraźnie niższy koszt oraz możliwość znacznie elastyczniejszego wykorzystania kapitału pozyskanego w drodze emisji w stosunku do środków pozyskiwanych w ramach kredytu bankowego. Ponadto, funkcjonowanie na rynku publicznym otwiera Zainteresowanemu stały dostęp do rynków finansowych, poprzez emisję papierów wartościowych lub instrumentów dłużnych.

Zarząd, jako organ odpowiedzialny za bieżące funkcjonowanie oraz rozwój Spółki, po rozpoznaniu i wszechstronnej analizie potencjalnych źródeł pozyskiwania kapitału jednoznacznie stwierdził, że pozyskanie kapitału na rozwój Spółki w planowanej wysokości z alternatywnych źródeł jest niemożliwe. Z ww. względu podjęta została decyzja o przejściu Spółki na GPW.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na doradztwo w zakresie zmiany rynku notowań akcji.

Zdaniem Wnioskodawcy, poniesione wydatki na doradztwo w zakresie zmiany rynku notowań akcji są bezpośrednio związane z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa i jako takie powinny być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Przedmiotowe wydatki są również wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zainteresowany stoi na stanowisku, że ma prawo do odliczenia podatku VAT związanego z ww. wydatkami.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług, od zakupów towarów i usług wykorzystywanych do dokonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z przedstawionym przez Zainteresowanego we wniosku stanem faktycznym, wydatki poniesione na doradztwo w zakresie zmiany rynku notowań akcji są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W przypadku spełnienia przesłanki określonej w art. 86 ust. 1 ustawy, kolejnym etapem do ustalenia prawa Wnioskodawcy do dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem przedmiotowych usług, będzie stwierdzenie, czy wydatki te stanowią koszt uzyskania przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

W myśl art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Z interpretacji indywidualnej, wydanej przez tut. Organ w zakresie podatku dochodowego wynika, iż przedmiotowe usługi mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych.

Biorąc powyższe pod uwagę, oraz brzmienie art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy stwierdza się, iż Wnioskodawca spełnia warunek wynikający z ww. artykułu.

Reasumując, Wnioskodawca może obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabytych usług doradztwa w zakresie zmiany rynku notowań akcji, gdyż przedmiotowy wydatek jest kosztem uzyskania przychodu.

W kwestii zagadnienia dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych wydano odrębną interpretację indywidualną z dnia 5 marca 2008 r. nr ILPB3/423-288/07-5/EK.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl