ILPP2/443-1868/10-2/SJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1868/10-2/SJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 listopada 2010 r. (data wpływu 22 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT od przedmiotu inwestycji dofinansowanej ze środków Unii Europejskiej pn. "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT od przedmiotu inwestycji dofinansowanej ze środków Unii Europejskiej pn. "XXX".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W związku z planowanym do realizacji projektem dofinansowanym w 70% ze środków z Unii Europejskiej Wnioskodawca prosi o wydanie indywidualnej interpretacji kwestii możliwości odzyskania kwot podatku VAT od przedmiotu planowanej inwestycji.

Planowana przez Zainteresowanego inwestycja składać się będzie z jednego etapu i związana będzie z organizacją imprezy integracyjnej. Celem imprezy integracyjnej w X, pn. "XXX" będzie integracja społeczności lokalnej, przyjezdnych oraz zaproszonych gości poprzez pokazanie jak bogatym tematem może być dziedzictwo lokalne - tradycje rolnicze, żywo funkcjonująca gwara i regionalne potrawy oparte na pyrkach. w chwili obecnej Wnioskodawca prowadzi gospodarstwo rolne, jest czynnym płatnikiem podatku VAT. Natomiast imprezę integracyjną organizuje jako osoba fizyczna, która nie jest płatnikiem podatku od towarów usług. Impreza wychodzi naprzeciw potrzebom mieszkańców by zintegrować lokalną społeczność oraz zaprezentować swój region dalszym odbiorcom. Tutejsi rolnicy dzięki swojej wiedzy i doświadczeniu - od lat nastawieni na hodowlę i produkcję warzyw - sprawili, że x i okolice już od dawna w regionalnej świadomości funkcjonuje jako "warzywne zagłębie". Impreza integracyjna będzie okazją do wypromowania terenu jako "serce xx". Impreza spełnia także druga ważną rolę. Dzięki zaangażowaniu mieszkańców na wszystkich etapach organizacji i aktywnym udziale w samej imprezie, jest doskonałą okazją do pogłębiania integracji. w planach jest zaangażowanie całych rodzin mieszkańców okolicznych gmin, sołectw poprzez udział w wielu kreatywnych formach spędzania wolnego czasu - prelekcjach, konkursach, zabawach sprzyjających integracji. Zapał mieszkańców poparty jest doświadczeniem w organizacji podobnych imprez w latach ubiegłych oraz sukcesem jakim niewątpliwie imprezy te były. Działanie przyczynia się zatem do osiągnięcia celów przedsięwzięcia "Zielona Kraina naszą małą ojczyzną". Zaplanowane działania takie jak:

1. Kącik "XXX" - jak i kiedy pojawił się na naszym stole - pogawędka połączona z panelem dyskusyjnym;

2. Kącik "XXX" - przygotowanie poczęstunku z dań ziemniaczanych charakterystycznych dla regionalnej kuchni poznańskiej (pyry z gzikiem, szare kluchy ze skwarkami, plendze, szagówki...);

3. Kącik "XXX" - zabawy językowe, plastyczne i ruchowe dla najmłodszych w języku polskim, angielskim i niemieckim;

4. Kącik "XXX" - dla całych rodzin - zabawy ruchowe sprzyjające rywalizacji rodzin z okolicznych wsi;

5. Konkursy: Najsmaczniejsze plindze, Najdłuższa obierka z pyrki, Kto najszybciej zetrze pyrkę, Najsympatyczniejsza pyrka i rzut pyrką do celu;

6. Pokaz rożnych odmian pyrek: o miąższu żółtym, białym, różowym, o różnym przeznaczeniu;

7. "XXX" - śpiewanie całych rodzin - KARAOKE. Podczas imprezy czas będzie umilać kapela przygrywająca znane i lubiane melodie.

W celu realizacji całości inwestycji niezbędnym będzie poniesienie następujących kosztów: przygotowanie szaty graficznej materiałów reklamowych, druk ulotek reklamowych, reklama w radio i przygotowanie spotu reklamowego, reklama w gazecie lokalnej, zakup drewna na wykonanie biesiadnych stołów i ławek, wynajęcie osoby prowadzącej część wykładową o pyrkach, animacja czasu wolnego dzieci i młodzieży, przygotowanie potraw w tym potrawy z pyrek, produkty i obsługa, wypożyczenie namiotu i montaż, przygotowanie miejsca (pola) pod imprezę, obsługa techniczna (m.in.: nagłośnienie, oświetlenie, elektryka, zespół śpiewający, wykonanie stołów i ławek biesiadnych, sprzątanie w trakcie i po imprezie, wytyczanie miejsca imprezy, przewiezienie i ustawienie ławek i stołów, koordynowanie imprezy).

Wniosek o dofinansowanie na ww. przedmiot inwestycji został złożony w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, oś Leader, działanie 413 Wdrażanie lokalnych Strategii Rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań osi 3, ale nie przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi.

Wszystkie wymienione koszty operacji są kosztami opodatkowanymi. Dlatego też Wnioskodawca prosi o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie konieczności uiszczenia kwot podatku VAT dla kosztów opodatkowanych, które będą poniesione przez Wnioskodawcę, który nie jest płatnikiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy możliwym jest odzyskanie podatku od towarów i usług od całego przedmiotu inwestycji dofinansowanej ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 w zakresie małych projektów.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług osoba fizyczna nie będąca czynnym płatnikiem podatku VAT nie może starać się o jego zwrot. Zainteresowany uważa, że realizując wskazaną inwestycję jako osoba fizyczna a nie jako gospodarstwo rolne, nie może odzyskać podatku od towarów i usług. Uważa również, że kwota dotacji powinna obejmować także kwotę podatku VAT ze względu na fakt, że podatek ten w żaden sposób nie może być przez niego odzyskany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r.).

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca, jako osoba fizyczna niewystępująca jako czynny podatnik podatku VAT (nie prowadzący działalności rolniczej), zamierza zrealizować projekt dofinansowany w 70% ze środków Unii Europejskiej. Przedmiotowy projekt pn. "XXX" będzie realizowany w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, oś Leader, działanie 413 Wdrażanie lokalnych Strategii Rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań osi 3, ale nie przyczyniają się do osiągania celów tej osi. Planowana przez Zainteresowanego inwestycja składać się będzie z jednego etapu i związana będzie z organizacją imprezy integracyjnej. Celem tej imprezy będzie integracja społeczności lokalnej, przyjezdnych oraz zaproszonych gości poprzez przekazanie jak bogatym tematem może być dziedzictwo lokalne - tradycje rolnicze, żywo funkcjonująca gwara i regionalne potrawy oparte na "XXX".

W celu realizacji całości inwestycji niezbędnym będzie poniesienie takich kosztów jak: przygotowanie szaty graficznej materiałów reklamowych, druk ulotek reklamowych, reklama w radio i przygotowanie spotu reklamowego, reklama w gazecie lokalnej, zakup drewna na wykonanie biesiadnych stołów i ławek, wynajęcie osoby prowadzącej część wykładową o pyrkach, animacja czasu wolnego dzieci i młodzieży, przygotowanie potraw w tym potrawy z pyrek, produkty i obsługa, wypożyczenie namiotu i montaż, przygotowanie miejsca (pola) pod imprezę, obsługa techniczna (m.in.: nagłośnienie, oświetlenie, elektryka, zespół śpiewający, wykonanie stołów i ławek biesiadnych, sprzątanie w trakcie i po imprezie, wytyczanie miejsca imprezy, przewiezienie i ustawienie ławek i stołów, koordynowanie imprezy).

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. z uwagi na fakt, iż efekty uzyskane w wyniku realizacji przedmiotowego projektu nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych, bowiem podmiot realizujący inwestycję w stosunku do tej czynności nie występuje jako czynny podatnik VAT - jak wskazał we wniosku Zainteresowany - zatem w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649), obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r.

Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Podsumowując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania podatku od towarów i usług od całego przedmiotu inwestycji dofinansowanej ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 w zakresie małych projektów.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl