ILPP2/443-1831/10-2/SJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1831/10-2/SJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 8 listopada 2010 r. (data wpływu 12 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy nabytego przez jednostkę samorządu terytorialnego samochodu specjalistycznego na cele ochrony przeciwpożarowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy nabytego przez jednostkę samorządu terytorialnego samochodu specjalistycznego na cele ochrony przeciwpożarowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (dalej Spółka) jest Autoryzowanym Dealerem samochodów marki X i zajmuje się ich sprzedażą przed pierwszą rejestracją.

W grudniu 2009 r. Spółka sprzedała samochód specjalistyczny na cele ochrony przeciwpożarowej dla jednostki ochrony przeciwpożarowej. Sprzedaż nastąpiła w wyniku przeprowadzonego postępowania w trybie przetargu nieograniczonego, zamówienie i warunki sprzedaży określone zostały w zawartej umowie. W umowie określono, iż zamawiającym jest Gmina P., a przedmiotem umowy jest dostawa samochodu do ratownictwa chemiczno-ekologicznego dla Ochotniczej Straży Pożarnej w B. Faktura VAT została przez Spółkę wystawiona na Gminę P., a odbiór samochodu na fakturze potwierdziła Ochotnicza Straż Pożarna w B. Spółka zastosowała stawkę podatku VAT w wysokości 7%, ponieważ był to pożarniczy samochód specjalistyczny wymieniony w załączniku nr 3 poz. 129 ustawy o podatku od towarów i usług, co zostało potwierdzone przez Okręgową Stację Kontroli Pojazdów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zastosowana stawka podatku VAT 7% przy sprzedaży towaru wymienionego w zdarzeniu faktycznym jest prawidłowa, jeżeli nabywcą jest jednostka samorządu terytorialnego, a dostawa następuje dla jednostki ochrony przeciwpożarowej na cele ochrony przeciwpożarowej.

Zdaniem Wnioskodawcy, dla dostawy towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 ustawy, w której nabywcą jest gmina, powiat, a towar przeznaczony jest dla jednostek ochrony przeciwpożarowej na cele ochrony przeciwpożarowej - należy zastosować 7% stawkę podatku VAT.

Zgodnie z art. 29 pkt 2 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2009 r. Nr 178, poz. 1380), koszty funkcjonowania jednostek ochrony przeciwpożarowej pokrywane są z budżetu jednostek samorządu terytorialnego. Natomiast zgodnie z art. 32 ust. 2 wspomnianej ustawy przeciwpożarowej, koszty wyposażenia, utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej ochotniczej straży pożarnej ponosi gmina.

Sprzedaż dotyczyła samochodu specjalnego dla Ochotniczej Straży Pożarnej w B. do ratownictwa chemiczno-ekologicznego. Dlatego zostały spełnione wszystkie przesłanki do zastosowania stawki 7% podatku VAT.

Stanowisko Spółki znajduje swoje poparcie w uzasadnieniu wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie nr I SA/Kr 358/10 z dnia 7 maja 2010 r., które dotyczyło stosowania przepisów prawa podatkowego, które zostały przez Spółkę wymienione w poz. 47 niniejszego wniosku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów - w myśl art. 7 ust. 1 ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty - art. 2 pkt 6 ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

I tak, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W załączniku nr 3 do ustawy, w brzmieniu do dnia 31 grudnia 2010 r., w pozycji 129-134 wymieniono towary pod ogólnym tytułem "Towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej".

Natomiast w pozycji 129 ww. załącznika, wymieniono sprzęt przewozowo-samochodowy:

1.

pożarnicze samochody specjale i specjalistyczne (gaśnice, rozpoznawcze, drabiny samochodowe, techniczne, chemiczne, ekologiczne, dźwigi i podnośniki, cysterny, sanitarki) oraz fabrycznie wykonane i oznakowane pojazdy straży pożarnej,

2.

sprzęt pływający, statki pożarnicze, łodzie, pontony i silniki oraz statki powietrzne dla ratownictwa i gaszenia pożarów.

Jednocześnie art. 41 ust. 10 ustawy wskazuje, iż stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

Zatem, z powyższych przepisów wynika, że stosowanie obniżonej 7% stawki podatku, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy, przy dostawie towarów na cele ochrony przeciwpożarowej jest uzależnione od spełnienia łącznie następujących warunków:

* dostawa musi odbywać się na terytorium kraju,

* dostawa musi być dokonana dla jednostek ochrony przeciwpożarowej,

* towary będące przedmiotem dostawy muszą być wymienione w poz. 129-134 załącznika do ustawy.

Niespełnienie którejkolwiek z wymienionych wyżej przesłanek skutkuje brakiem możliwości zastosowania obniżonej stawki podatku VAT na podstawie przepisu art. 41 ust. 10 ustawy.

W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, że zastosowanie stawki podatku w wysokości 7% uzależnione jest m.in. od tego czy nabywca towarów przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej jest jednostką ochrony przeciwpożarowej.

Mając na uwadze fakt, iż ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia "jednostki ochrony przeciwpożarowej", w związku z tym należy posiłkować się ustawą z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (tekst jedn. Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1229 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 15 tej ustawy, jednostkami ochrony przeciwpożarowej są:

1)

jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej,

1a) jednostki organizacyjne Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej,

2)

zakładowa straż pożarna,

3)

zakładowa służba ratownicza,

4)

gminna zawodowa straż pożarna,

4a) powiatowa (miejska) zawodowa straż pożarna,

5)

terenowa służba ratownicza,

6)

ochotnicza straż pożarna,

7)

związek ochotniczych straży pożarnych,

8)

inne jednostki ratownicze.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że jednostki samorządu terytorialnego, jako jednostki niewymienione w art. 15 ustawy o ochronie przeciwpożarowej, nie są jednostkami ochrony przeciwpożarowej.

Jeżeli zatem nabywcą towaru wymienionego w pozycji 129-134 załącznika nr 3 do stawy o podatku od towarów i usług jest jednostka samorządu terytorialnego (np. Gmina), to stawką właściwą dla dostaw tych towarów jest podstawowa stawka podatku VAT (na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy) - bez względu na cel w jakim podmiot ten dokonał zakup tych towarów. Natomiast w przypadku nabycia tych towarów bezpośrednio przez jednostkę ochrony przeciwpożarowej, właściwą stawką podatku VAT będzie stawka w wysokości 7%, jednakże pod warunkiem, że towary te będą służyć ochronie przeciwpożarowej.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca, jako Autoryzowany Dealer samochodów marki X, dokonał sprzedaży samochodu specjalistycznego na cele ochrony przeciwpożarowej dla jednostki ochrony przeciwpożarowej. Przedmiotowa sprzedaż nastąpiła w wyniku przetargu nieograniczonego. Zamawiającym przedmiotowy pojazd była Gmina P, natomiast dostawa samochodu do ratownictwa chemiczno-ekologicznego przeznaczona była dla Ochotniczej Straży Pożarnej w B. Zainteresowany wystawił fakturę VAT ze stawką podatku w wysokości 7% na Gminę P, a odbiór na fakturze przedmiotowego samochodu potwierdziła OSP w B.

Mając na względzie powołane przepisy prawa podatkowego oraz opis sprawy wskazać należy, iż z uwagi na fakt, że stroną umowy sprzedaży (nabywcą) jest jednostka samorządu terytorialnego - Gmina P, a nie jednostka ochotniczej straży pożarnej, to w odniesieniu do transakcji dostawy towarów wymienionych w pozycji 129 załącznika nr 3 do ustawy, Spółce (sprzedawcy) nie przysługuje prawo do zastosowania 7% stawki podatku VAT, bez względu na cel w jakim podmiot ten dokonał zakupy samochodu do ratownictwa chemiczno-ekologicznego. Powyższe wynika z faktu, iż dostawa ww. pojazdu następuje na rzecz jednostki samorządu terytorialnego - Gminy, a ta nie jest jednostką ochrony przeciwpożarowej.

Wobec powyższego, w przedmiotowej sprawie niewątpliwie nabywcą, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, są jednostki samorządu terytorialnego.

W kontekście powyższego podkreślenia wymaga, iż wszelkie zwolnienia i ulgi podatkowe stanowią wyjątek od zasady powszechności i równości opodatkowania stąd też przyznanie przywileju podatkowego uzależnione jest od ścisłego wypełnienia warunków przewidzianych dla przyznania tego przywileju, w tym przypadku uprawnienia do zastosowania obniżonej stawki podatku VAT.

W konsekwencji w przedmiotowej sprawie nie został spełniony jeden z warunków określonych w art. 41 ust. 10 ustawy i nie jest możliwe zastosowanie preferencyjnej, tj. 7% stawki podatku VAT dla dostawy samochodu do ratownictwa chemiczno-ekologicznego. Bez znaczenia pozostaje tutaj fakt kto jest odbiorcą przedmiotu umowy, skoro nabywcą wymienionym na fakturze VAT dokumentującej zakup ww. pojazdu jest jednostka samorządu terytorialnego.

Reasumując, dostawa samochodu specjalistycznego, która miała miejsce w grudniu 2009 r., przeznaczonego do ratownictwa chemiczno-ekologicznego w sytuacji, gdy nabywcą jest jednostka samorządu terytorialnego, podlega opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 22%. Wobec powyższego, zastosowana przez Spółkę stawka podatku VAT w wysokości 7% przy sprzedaży towaru wymienionego w stanie faktycznym, jeżeli nabywcą jest jednostka samorządu terytorialnego, a dostawa następuje dla jednostki ochrony przeciwpożarowej na cele ochrony przeciwpożarowej, jest nieprawidłowe.

Jednocześnie należy wskazać, iż powołane w treści wniosku orzeczenie sądu administracyjnego nie może wpłynąć na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii. Nie negując tego orzeczenia, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego należy stwierdzić, iż zdaniem organu podatkowego teza badanego rozstrzygnięcia nie ma zastosowania w przedmiotowym postępowaniu. Przy zaistniałym podobieństwie stanu faktycznego oraz rozważań prawnych organ podatkowy uważa, iż w badanej sprawie należy jednak uznać stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Tut. Organ podkreśla, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Zainteresowanego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl