ILPP2/443-1800/10-4/EWW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1800/10-4/EWW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 2 listopada 2010 r. (data wpływu 5 listopada 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 24 stycznia 2011 r. (data wpływu 31 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 24 stycznia 2011 r. (data wpływu 31 stycznia 2011 r.) o doprecyzowanie przedstawionego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest producentem i dystrybutorem wyrobów medycznych. Wyroby medyczne (materiały opatrunkowe, środki higieniczne, ciśnieniomierze, rękawice) sprzedawane są przez niego na rzecz m.in. hurtowni farmaceutycznych, odsprzedających następnie przedmiotowe wyroby do aptek (i innych hurtowni), które to dokonują ich sprzedaży na rzecz klientów indywidualnych.

W celu zwiększenia sprzedaży produktów znajdujących się w ofercie Zainteresowanego oraz promocji jego oferty handlowej, wdraża on szereg instrumentów marketingowych.

W tym również celu, Wnioskodawca zawarł z hurtowniami farmaceutycznymi umowy o współpracy. Na podstawie tych umów, hurtownie nabywają od niego produkty znajdujące się w jego ofercie, a także świadczą na jego rzecz usługi marketingowe/reklamowe, których celem jest zwiększenie sprzedaży produktów Spółki, stworzenie jej atrakcyjnej oferty handlowej i dostosowanie do potrzeb rynku oraz upowszechnianie jej wizerunku.

Na podstawie ww. umów z hurtowniami farmaceutycznymi, hurtownie, działając na swój rachunek jako niezależne firmy, nabyte wcześniej od Zainteresowanego produkty sprzedają następnie aptekom (i innym hurtowniom), a także świadczą na jego rzecz następujące, bliżej nieskonkretyzowane w tych umowach, usługi marketingowe:

* dokonują promocyjnej sprzedaży produktów Zainteresowanego na rzecz aptek (i hurtowni), po czasowo obniżonych cenach uprzednio z nim ustalonych;

* prowadzą aktywny telemarketing oferując produkty Spółki aptekom (i innym hurtowniom), w tym oferując te produkty po obniżonych cenach;

* organizują akcje promocyjne, polegające m.in. na: organizacji targów on-line, na których produkty Wnioskodawcy sprzedawane są po obniżonych, promocyjnych cenach uprzednio z nim ustalonych;

* organizują stacjonarne targi farmaceutyczne, w których uczestniczy Zainteresowany wynajmując powierzchnię wystawienniczą do ekspozycji swoich produktów - z tego tytułu hurtownie wystawiają mu faktury marketingowe (za usługi marketingowe) - na takich targach asortyment jego jest promowany poprzez sprzedaż części produktów z rabatem (ustalonym wcześniej z Wnioskodawcą), za który hurtownia - organizator targów, również wystawia oddzielną fakturę marketingową na wartość rabatów udzielonych na produkty wyszczególnione w zamówieniach targowych. Część produktów promowana jest na takich targach poprzez ekspozycje i opowiadanie farmaceutom o ich właściwościach, bez sprzedaży bezpośredniej;

* umieszczają w swoich wydawnictwach (gazetkach, broszurach informacyjnych) reklamy i ogłoszenia dotyczące produktów Spółki, w tym reklamy wskazujące aktualne rabaty i upusty na poszczególne produkty;

* uczestniczą w akcjach promocyjnych organizowanych przez Zainteresowanego;

* dokładają wszelkich starań w celu promowania i sprzedaży jego produktów;

* dostarczają do hurtowni i aptek, z którymi współpracują materiały reklamowe i informacyjne dotyczące Wnioskodawcy oraz produktów znajdujących się w jego ofercie;

* zapewniają właściwą ekspozycję jego produktów;

* prezentują i sprzedają produkty Spółki w ich oryginalnej formie i opakowaniach;

* analizują skuteczność akcji marketingowych.

Opisane powyżej umowy, zawierane między Zainteresowanym a hurtowniami farmaceutycznymi, mają więc charakter ramowych umów współpracy, regulujących sprzedaż jego produktów hurtowniom farmaceutycznym, przy jednoczesnej ogólnej regulacji nałożonego na hurtownie obowiązku (nieskonkretyzowanego tak jak powyżej) działań z zakresu jego promocji. W ramach tych ogólnie powołanych działań z zakresu promocji Wnioskodawcy, hurtownie farmaceutyczne, w zależności od aktualnie prowadzonej akcji promocyjnej, wykonują określone czynności (niekoniecznie wszystkie jednocześnie), wyszczególnione powyżej, z zakresu promocji/reklamy.

Z tytułu świadczonych na rzecz Spółki usług marketingowych/promocyjnych, hurtownie wystawiają na jej rzecz faktury VAT, w tym faktury VAT traktujące kwoty rabatów/upustów przyznanych (na podstawie dokonanych z nią uzgodnień) w danym miesiącu aptekom (innym hurtowniom) na zakupiony od Spółki asortyment, jako wynagrodzenie za świadczenie usług opodatkowanych według 22% stawki VAT.

Wynagrodzenie z tytułu świadczonych przez hurtownię na rzecz Zainteresowanego usług marketingowych - tj. za promocyjną sprzedaż jego produktów po obniżonych cenach, na które hurtownia wystawia fakturę VAT, odpowiada zatem kwocie udzielonych przez hurtownię w danym okresie rabatów/upustów na poszczególne produkty z jego asortymentu. Opis zawarty na fakturze VAT wystawionej przez daną hurtownię z tytułu promocyjnej sprzedaży produktów Wnioskodawcy po czasowo obniżonych cenach, wskazuje na "usługi marketingowe" - do każdej takiej faktury jest załączone zestawienie wskazujące na ilość sprzedanych w okresie objętym fakturą produktów oraz wysokość rabatów/upustów udzielonych na poszczególne produkty. Suma tych rabatów/upustów daje kwotę wynagrodzenia, na które opiewa faktura VAT za "usługi marketingowe", wystawiana Spółce przez poszczególne hurtownie, za usługę reklamową polegającą na promocyjnej sprzedaży produktów po obniżonych cenach.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, iż:

1.

Produkty podlegające promocyjnej sprzedaży przez hurtownie farmaceutyczne nie stanowią jego własności, ponieważ są one wcześniej nabywane od niego przez te hurtownie farmaceutyczne, które następnie dokonują promocyjnej sprzedaży tych produktów na rzecz np. aptek;

2.

Zainteresowany sprzedając ww. produkty medyczne do hurtowni farmaceutycznych, stosuje na fakturze rabat procentowy (przeznaczony dla odbiorców hurtowych, takich właśnie jak hurtownie, o których mowa we wniosku o wydanie interpretacji).

Niektóre hurtownie, na podstawie warunków handlowych, określonych w umowach współpracy zawartych ze Spółką, otrzymują także bonus posprzedażowy za całość obrotu w rozliczeniu miesięcznym - przyznawany jest on w zależności od przekroczenia określonych progów sprzedaży (nabycia przez hurtownie od Spółki określonej ilości produktów o określonej wartości). Bonus ten dotyczy jednak tylko zakupów produktów dokonywanych u niej przez hurtownie i nie obejmuje dalszej odsprzedaży produktów przez hurtownie farmaceutyczne;

3.

Wynagrodzenie wypłacane hurtowniom farmaceutycznym nie stanowi rabatu/upustu wcześniejszej sprzedaży Wnioskodawcy. Rabat udzielony jest przez hurtownie (będące dystrybutorami) dalszym klientom (np. aptekom) - jest on kierowany do klientów finalnych, aby w określonym okresie czasu uatrakcyjnić ofertę jego produktów względem oferty konkurencyjnych firm.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy mając na uwadze powyższe, Zainteresowanemu na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wykazanego na wystawionych przez hurtownie farmaceutyczne fakturach VAT, dokumentujących ww. usługi marketingowe - polegające na promocyjnej sprzedaży produktów Wnioskodawcy po obniżonych cenach, obejmujących wynagrodzenie za te usługi w wysokości odpowiadającej wysokości rabatów/upustów udzielonych przez hurtownie na produkty Zainteresowanego.

Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje mu prawo do odliczenia od podatku należnego podatku VAT wskazanego na fakturach wystawionych przez hurtownie farmaceutyczne dokumentujących nabycie usługi opisanej w stanie faktycznym obejmujących kwoty odpowiadające wysokości rabatów/upustów udzielonych czasowo przez hurtownie na jego produkty.

W ocenie Zainteresowanego, prawo do odliczenia podatku naliczonego wynika z faktu spełnienia dwóch warunków realizacji tego prawa:

1.

czynności realizowane przez hurtownie - promocyjna sprzedaż jego produktów po obniżonych cenach - stanowią świadczenie usług reklamowych opodatkowane podatkiem VAT;

2.

ww. usługi, nabywane przez niego, związane są z czynnościami opodatkowanymi VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m.in.: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, o którym mowa powyżej, należy zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy rozumieć każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Wskazana powyżej definicja świadczenia usług jest zatem bardzo szeroka - obejmuje każde świadczenie, które nie stanowi dostawy towarów. Tym samym, czynności realizowane przez hurtownie farmaceutyczne, polegające na reklamie Spółki i jej produktów przez promocyjną sprzedaż po obniżonych cenach jej towarów, stanowią świadczenie usług w rozumieniu przepisów ustawy o VAT. Sprzedaż przez hurtownie produktów Wnioskodawcy aptekom, stanowi element składowy kompleksowej akcji marketingowej organizowanej przez niego, której realizacja przynosi mu szereg korzyści, polegających na promocji jego produktów, zwiększeniu ich sprzedaży itp.

Za uznaniem promocyjnej sprzedaży produktów przez hurtownie za usługi marketingowe przemawia także analiza orzecznictwa ETS, który w orzeczeniach nr C-68/92, C-69/92, C-73/92 wskazał, iż pojęcie "usługi reklamowe" powinno być rozumiane w sposób bardzo szeroki. Zgodnie ze stanowiskiem ETS, pojęcie to obejmuje wszelką działalność promocyjną, w tym nieodpłatne przekazywanie lub sprzedaż towarów po promocyjnych cenach, świadczenie usług promocyjnych z zastosowaniem niższych stawek lub bez wynagrodzenia.

W tych orzeczeniach ETS podniósł, iż szerokie ujmowanie pojęcia "usług reklamowych" oznacza, iż dla uznania danej czynności za usługę reklamową wystarczające jest zatem, aby wiązała się ona z rozpowszechnianiem wśród odbiorców informacji o istnieniu firmy oraz jakości oferowanych przez nią produktów w celu zwiększenia ich sprzedaży - nie jest przy tym konieczne, aby dana usługa była wykonywana przez podmiot, który zajmuje się profesjonalnie świadczeniem usług tego rodzaju (agencję reklamową). ETS jednoznacznie wskazał, iż sprzedaż produktów po obniżonych cenach stanowi usługę o charakterze reklamowym, co oznacza, iż czynność taka wykonywana na zlecenie i za wynagrodzeniem, stanowi usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Należy przy tym stwierdzić, iż brak jest podstaw do przyjmowania wąskiego rozumienia terminu "usługi reklamowe", w przypadku gdy dla wykonania kampanii reklamowej podejmowane są działania o różnym charakterze, które są ukierunkowane na promocję i reklamę towarów.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, iż hurtownie farmaceutyczne sprzedając aptekom produkty Wnioskodawcy na ww. zasadach, świadczą w ten sposób usługi reklamowe podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, wpisujące się w szeroką kampanię marketingową organizowaną przez niego. Należy podkreślić, iż wynagrodzenie, na które opiewają faktury wystawiane Zainteresowanemu przez hurtownię, nie jest należne hurtowni z tytułu nabywania od niego produktów, lecz z tytułu sprzedaży tych produktów po obniżonych i uzgodnionych z Wnioskodawcą cenach, w ramach akcji marketingowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Realizowane przez hurtownie farmaceutyczne usługi, polegające na sprzedaży produktów Spółki po obniżonych czasowo cenach, stanowią usługi marketingowe na jej rzecz i są przez nią nabywane w celu zwiększenia sprzedaży produktów, która to sprzedaż podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Tym samym spełniony jest więc określony w art. 86 ust. 1 warunek do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Należy zatem stwierdzić, iż Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia od podatku należnego, podatku VAT wskazanego na fakturach wystawionych przez hurtownie farmaceutyczne, dokumentujących nabycie usługi opisanej w stanie faktycznym obejmujących kwoty odpowiadające wysokości rabatów/upustów udzielonych czasowo przez hurtownie na jego produkty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Artykuł 15 ust. 2 ustawy stanowi, iż działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Uwzględniając powołany wyżej przepis art. 8 ustawy wskazać należy, iż każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu, tolerowaniu czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi, według ustawy o podatku od towarów i usług, jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca będący producentem i dystrybutorem wyrobów medycznych, w celu zwiększenia sprzedaży swoich produktów oraz promocji jego oferty handlowej, wdraża szereg instrumentów marketingowych. W tym również celu, Zainteresowany zawarł z hurtowniami farmaceutycznymi umowy o współpracy. Na podstawie tych umów, hurtownie nabywają od niego produkty znajdujące się w jego ofercie, a także świadczą na jego rzecz usługi marketingowe/reklamowe, których celem jest zwiększenie sprzedaży produktów Spółki, stworzenie jej atrakcyjnej oferty handlowej i dostosowanie do potrzeb rynku oraz upowszechnianie jej wizerunku.

W ramach świadczonych usług marketingowych/promocyjnych, hurtownie farmaceutyczne wykonują na rzecz Wnioskodawcy następujące czynności: dokonują promocyjnej sprzedaży jego produktów na rzecz aptek (i hurtowni), po czasowo obniżonych cenach uprzednio z nim ustalonych; prowadzą aktywny telemarketing oferując jego produkty aptekom (i innym hurtowniom), w tym oferując te produkty po obniżonych cenach; organizują akcje promocyjne, polegające m.in. na: organizacji targów on-line, na których produkty Spółki sprzedawane są po obniżonych, promocyjnych cenach uprzednio z nią ustalonych; organizują stacjonarne targi farmaceutyczne, w których uczestniczy Zainteresowany wynajmując powierzchnię wystawienniczą do ekspozycji swoich produktów - z tego tytułu hurtownie wystawiają mu faktury marketingowe (za usługi marketingowe) - na takich targach asortyment jego jest promowany poprzez sprzedaż części produktów z rabatem (ustalonym wcześniej z Wnioskodawcą), za który hurtownia - organizator targów, również wystawia oddzielną fakturę marketingową na wartość rabatów udzielonych na produkty wyszczególnione w zamówieniach targowych - część produktów promowana jest na takich targach poprzez ekspozycje i opowiadanie farmaceutom o ich właściwościach, bez sprzedaży bezpośredniej; umieszczają w swoich wydawnictwach (gazetkach, broszurach informacyjnych) reklamy i ogłoszenia dotyczące produktów Spółki, w tym reklamy wskazujące aktualne rabaty i upusty na poszczególne produkty; uczestniczą w akcjach promocyjnych organizowanych przez Zainteresowanego; dokładają wszelkich starań w celu promowania i sprzedaży jego produktów; dostarczają do hurtowni i aptek, z którymi współpracują materiały reklamowe i informacyjne dotyczące Wnioskodawcy oraz produktów znajdujących się w jego ofercie; zapewniają właściwą ekspozycję jego produktów; prezentują i sprzedają produkty Spółki w ich oryginalnej formie i opakowaniach; analizują skuteczność akcji marketingowych.

Wnioskodawca wskazał, iż w ramach tych ogólnie powołanych działań z zakresu jego promocji, hurtownie farmaceutyczne w zależności od aktualnie prowadzonej akcji promocyjnej, wykonują określone czynności (niekoniecznie wszystkie jednocześnie) z zakresu promocji/reklamy.

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Stawka podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Spółka poinformowała, iż z tytułu świadczonych na jej rzecz usług marketingowych/promocyjnych, hurtownie wystawiają jej faktury VAT, w tym faktury VAT traktujące kwoty rabatów/upustów przyznanych (na podstawie dokonanych z nią uzgodnień) w danym miesiącu aptekom (innym hurtowniom) na zakupiony od niej asortyment, jako wynagrodzenie za świadczenie usług opodatkowanych według 22% stawki VAT.

Wynagrodzenie z tytułu świadczonych przez hurtownię na rzecz Zainteresowanego usług będących przedmiotem pytania, odpowiada zatem kwocie udzielonych przez hurtownie w danym okresie rabatów/upustów na poszczególne produkty z jego asortymentu. Suma tych rabatów/upustów daje kwotę wynagrodzenia, na które opiewa faktura VAT za usługi marketingowe, polegające na promocyjnej sprzedaży produktów po obniżonych cenach.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że na podstawie zawartych umów, hurtownie farmaceutyczne wykonują na rzecz Spółki szereg czynności, które mają na celu zwiększenie sprzedaży jej produktów oraz promocji jej oferty handlowej. Zatem hurtownie te świadczą na rzecz Wnioskodawcy odpłatne usługi marketingowe/promocyjne, podlegające opodatkowaniu stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy precyzuje, iż kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie precyzują, jaki związek musi istnieć pomiędzy zakupami a sprzedażą, żeby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia. Związek ten może być bezpośredni (wydatek na nabycie towaru, który następnie zostanie przez podatnika sprzedany), bądź pośredni.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych przez podatnika podatku VAT.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w sprawie będącej przedmiotem pytania zostaną spełnione oba wskazane wyżej warunki. Zainteresowanemu przysługuje zatem na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego na wystawionych przez hurtownie farmaceutyczne fakturach VAT, dokumentujących świadczone usługi marketingowe, które polegają na promocyjnej sprzedaży jego produktów po obniżonych cenach, gdzie wynagrodzenie za te usługi odpowiada wysokości rabatów/upustów udzielonych przez hurtownie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto, tut. Organ pragnie również poinformować, iż granice szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Zainteresowany występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez niego, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. Organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o wskazanie, iż w przedmiotowej sprawie nie mamy do czynienia z rabatem. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Informuje się także, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Natomiast w części dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów została wydana odrębna interpretacja z dnia 10 lutego 2011 r. ILPB4/423-290/10-4/MC.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl