ILPP2/443-1797/10-2/BA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1797/10-2/BA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 2 listopada 2010 r. (data wpływu 4 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania wkładu niepieniężnego wniesionego w postaci znaków towarowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania wkładu niepieniężnego wniesionego w postaci znaków towarowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest spółką kapitałową zarejestrowaną jako czynny podatnik VAT, który będzie dysponował Znakami Towarowymi zarejestrowanymi w Urzędzie Patentowym, w związku z czym Zainteresowany posiadać będzie prawo ochronne na te wartości niematerialne i prawne (dalej: prawa ochronne do Znaków Towarowych) zgodnie z ustawą z dnia 30 czerwca 2000 r. - Prawo Własności Przemysłowej (Dz. U. Nr 49, poz. 508 z późn. zm.; dalej: PWP).

W związku z planowaną restrukturyzacją Wnioskodawca zakłada możliwość wniesienia praw ochronnych do Znaków Towarowych jako wkład niepieniężny do polskiej spółki komandytowej (sp. z o.o.), które następnie będą wykorzystywane przez spółkę w działalności podlegającej opodatkowaniu VAT. Przedmiot aportu zostanie wyceniony na poziomie rynkowym (Wnioskodawca przyjmuje wartość przykładową, ilustrującą mechanizm na poziomie - 1.000 PLN, co nie oznacza, że w praktyce kwota ta nie może być inna), zaś umowa spółki będzie precyzować, iż w przypadku przedmiotowego wkładu niepieniężnego obejmowane udziały będą odpowiadały wartości netto aportu. W zamian za aport (tj. jako zapłatę za aport) Wnioskodawca otrzyma od spółki po pierwsze udziały o łącznej wartości nominalnej odpowiadającej wartości składników aportu (tj. przykładowej 1.000 PLN) oraz dopłatę w gotówce, odpowiadającej kwocie podatku VAT należnego z tytułu transakcji wniesienia aportu (zgodnie z przykładem byłoby to 220 PLN, gdyż transakcja aportu będzie podlegała opodatkowaniu stawką 22%). W związku z powyższym, należy przyjąć, że wynagrodzenie za aport będzie odpowiadało wartości aportu (w podanym przykładzie byłoby to 1.000 PLN) oraz wartości otrzymanej dopłaty gotówkowej (tj. 220 PLN).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego, podstawą opodatkowania podatkiem VAT czynności wniesienia aportem praw ochronnych do Znaków Towarowych, traktowanej dla potrzeb tego podatku jako odpłatne świadczenie usług, będzie zgodnie z art. 29 ust. 9 ustawy o VAT wartość rynkowa usługi wniesienia wkładu niepieniężnego, pomniejszona o kwotę należnego podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedmiotowym zdarzeniu przyszłym podstawę opodatkowania stanowić będzie cała kwota otrzymana przez niego za aport, tj. wartość nominalna udziałów otrzymanych w spółce w zamian za aport praw ochronnych do Znaków Towarowych, jak i dopłata w gotówce, pomniejszone o kwotę należnego podatku. W konsekwencji, przedstawiony przykład liczbowy należałoby zinterpretować w ten sposób, że kwota netto na fakturze dokumentującym dokonanie aportu wyniesie 1.000 PLN.

UZASADNIENIE

W opinii Wnioskodawcy nie ulega wątpliwości, iż w przypadku wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki kapitałowej dochodzi do czynności opodatkowanej. Aport prawa ochronnego do Znaku Towarowego, czyli przeniesienie prawa do wartości niematerialnych i prawnych, należy albowiem zakwalifikować jako świadczenie usługi w świetle art. 8 ustawy o VAT.

Przechodząc do sposobu ustalenia podstawy opodatkowania, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż zastosowanie znajdzie art. 29 ust. 9 ustawy o VAT, w myśl którego podstawę opodatkowania stanowi obrót, tj. kwota należna z tytułu sprzedaży (obejmująca całość świadczenia należnego od nabywcy), pomniejszona o kwotę należnego podatku. Prawidłowość takiej kwalifikacji znajduje potwierdzenie w doktrynie, jak i w interpretacjach organów podatkowych, przykładowo:

* Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 27 stycznia 2010 r. ITPP1/443 -1041b/09/MN oraz

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 16 lipca 2010 r. IPPP1-444-466/10-4/AS.

Nie ulega wątpliwości, w opinii Wnioskodawcy, iż w analizowanym przypadku strony transakcji (tj. Wnioskodawca oraz spółka) ustalą cenę (w określonej wartości w pieniądzu). Mianowicie, w zamian za przedmiot aportu wnoszący otrzyma udziały o określonej wartości nominalnej oraz dopłatę w gotówce (taki sposób określenia należności jest dopuszczalny w świetle norm prawa handlowego i cywilnego, i co więcej, często bywa stosowany w praktyce). Całość świadczenia należnego Wnioskodawcy z tytułu wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki odpowiadać będzie ustalonej wartości praw ochronnych do Znaków Towarowych oraz dopłacie w gotówce (zgodnie z przykładem będzie to 1.220 PLN), których suma stanowić będzie obrót w rozumieniu ustawy o VAT. Mając zatem na uwadze brzmienie przywołanej powyżej regulacji, w analizowanym przykładzie podstawą opodatkowania wniesienie 1.000 PLN (tj. w kwota 1.220 PLN, jako całkowity obrót, pomniejszona o kwotę podatku należnego - przy założeniu, iż przedmiot aportu będzie podlegał opodatkowaniu stawką 22% VAT).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Mocą art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., podstawą podatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 9 ustawy, w przypadku wykonania czynności, o których mowa w art. 5, dla których nie została określona cena, podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa towarów lub usług pomniejszona o kwotę podatku, z zastrzeżeniem ust. 10 i 12.

W przypadku dokonania czynności wniesienia znaków towarowych do spółki prawa handlowego jako wkładu niepieniężnego (aportu), nie występuje kwota należna (cena) w zamian za wniesione towary, lecz formę należności stanowią udziały w spółce objęte w zamian za wniesione prawa. Stąd też w powyższym przypadku podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wniesienia znaków towarowych w formie wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej należy określić na podstawie art. 29 ust. 9 ustawy.

Przez wartość rynkową zgodnie z art. 2 pkt 27b ustawy, rozumie się całkowitą kwotę, jaką, w celu uzyskania w danym momencie danych towarów lub usług, nabywca lub usługobiorca na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na którym dokonywana jest dostawa towarów lub świadczenie usług, musiałby, w warunkach uczciwej konkurencji, zapłacić niezależnemu dostawcy lub usługodawcy na terytorium kraju; w przypadku gdy nie można ustalić porównywalnej dostawy towarów lub świadczenia usług, przez wartość rynkową rozumie się:

a.

w odniesieniu do towarów - kwotę nie mniejszą niż cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a w przypadku braku ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy,

b.

w odniesieniu do usług - kwotę nie mniejszą niż całkowity koszt poniesiony przez podatnika na wykonanie tych usług.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest spółką kapitałową zarejestrowaną jako czynny podatnik VAT, który będzie dysponował Znakami Towarowymi zarejestrowanymi w Urzędzie Patentowym, w związku z czym Zainteresowany posiadać będzie prawo ochronne na te wartości niematerialne i prawne. W związku z planowaną restrukturyzacją Wnioskodawca zakłada możliwość wniesienia praw ochronnych do Znaków Towarowych jako wkład niepieniężny do polskiej spółki komandytowej, które następnie będą wykorzystywane przez spółkę do działalności podlegającej opodatkowaniu VAT.

W świetle powołanych wyżej regulacji prawnych oraz odnosząc się do opisu zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że w przedmiotowej sytuacji podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług dla transakcji wniesienia aportem praw ochronnych do znaków towarowych w formie wkładu niepieniężnego będzie kwota należna z tytułu dokonania aportu, pomniejszona o kwotę podatku w myśl art. 29 ust. 9 ustawy.

Do dnia 31 grudnia 2010 r. przepis art. 29 ust. 9 ustawy o podatku VAT obowiązywał w brzmieniu: podstawą podatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl