ILPP2/443-1784/10-2/PG - Stawka podatku VAT dla usługi udostępnienia sali zabaw dla dzieci.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1784/10-2/PG Stawka podatku VAT dla usługi udostępnienia sali zabaw dla dzieci.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 października 2010 r. (data wpływu 2 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Od czerwca 2010 r. Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w zakresie udostępniania sali zabaw, przeznaczonej dla dzieci do lat 5 (choć na sali zdarza się również gościć dzieci starsze), wyposażonej w sprzęt typu: konstrukcja sprawnościowo-ruchowa z przeszkodami i zjeżdżalnią do basenu z kulkami, mini domek, jeździki, kącik kuchenny i inne zabawki. Zabawa na sali może być organizowana przez osobę dorosłą (animatora) i polegać na wspólnym śpiewaniu, malowaniu, czytaniu lub innej formie aktywności fizycznej i/lub psychicznej w grupie lub indywidualnie. Według wpisu do ewidencji działalności gospodarczej oraz zaświadczenia REGON usługi te należą wg PKD z 2007 r. do grupy 93.29.Z - Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna. Przedmiotowe usługi rozliczane są poprzez wykupienie biletu wstępu na określony czas (np. na 1 godzinę) - wykupienie biletu wstępu uprawnia do korzystania z wszystkich atrakcji na sali zabaw (nie pobiera się dodatkowych opłat za korzystanie z wybranych atrakcji). Dnia 2 września 2010 r. Zainteresowana wystąpiła do Urzędu Statystycznego o wskazanie właściwej dla jej działalności grupy usług wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.). Wg uzyskanej interpretacji, świadczone przez nią usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 92.72.12-00.00 "Usługi rekreacyjne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane". Usługi z grupy 92.72 (w zakresie wstępu) zostały uwzględnione w pozycji 159a Załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535) jako opodatkowane stawką 7% VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dla usług świadczonych przez Zainteresowaną w ramach wstępu na salę zabaw i korzystania ze znajdujących się tam atrakcji właściwa jest stawka podatku od towarów usług w wysokości 7%.

Zdaniem Wnioskodawczyni, biorąc pod uwagę, że świadczone przez nią usługi zostały zaklasyfikowane przez Urząd Statystyczny do grupy 92.72.12-00.00 "Usługi rekreacyjne pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane", a ta grupa wg pozycji 159a Załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. podlega opodatkowaniu stawką 7%, stoi ona na stanowisku, że właściwą stawką jest właśnie 7%.

Jednocześnie Zainteresowana nadmieniła, że w wyniku błędnej interpretacji do końca września 2010 r. stawką zastosowaną przez nią do opodatkowania świadczonych usług była stawka podstawowa 22%. Od października 2010 r. (po otrzymaniu oficjalnego pisma klasyfikacyjnego z Urzędu Statystycznego) stawka została zmieniona na 7% i taka jest stosowana obecnie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, należy rozumieć każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119 - art. 8 ust. 3 ustawy.

Wobec powyższego, każde świadczenie na rzecz osób fizycznych, osób prawnych lub jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, uznawane jest na jej gruncie za usługę. Ta z kolei, w przypadku gdy jest odpłatna, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w zakresie udostępniania sali zabaw, przeznaczonej dla dzieci do lat 5 (choć na sali zdarza się również gościć dzieci starsze), wyposażonej w sprzęt typu: konstrukcja sprawnościowo-ruchowa z przeszkodami i zjeżdżalnią do basenu z kulkami, mini domek, jeździki, kącik kuchenny i inne zabawki. Zabawa na sali może być organizowana przez osobę dorosłą (animatora) i polegać na wspólnym śpiewaniu, malowaniu, czytaniu lub innej formie aktywności fizycznej i/lub psychicznej w grupie lub indywidualnie. Przedmiotowe usługi rozliczane są poprzez wykupienie biletu wstępu na określony czas (np. na 1 godzinę) - wykupienie biletu wstępu uprawnia do korzystania z wszystkich atrakcji na sali zabaw (nie pobiera się dodatkowych opłat za korzystanie z wybranych atrakcji).

Zainteresowana wystąpiła do Urzędu Statystycznego o wskazanie właściwej dla jej działalności grupy usług wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.). Wg uzyskanej interpretacji, świadczone przez nią usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 92.72.12-00.00 "Usługi rekreacyjne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane".

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w jej treści, jak i przepisów wykonawczych do ustawy, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

Podkreślenia wymaga, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia odwołują się do grupowań Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych. Zaliczanie określonej usługi do właściwego grupowania należy jednak do obowiązków usługodawcy. Wynika to z faktu, że to właśnie on posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaklasyfikowania wykonywanej usługi do odpowiedniego grupowania.

Należy zaznaczyć, że w myśl § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.), do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług - do dnia 31 grudnia 2010 r. stosowało się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W załączniku tym, stanowiącym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%, w poz. 159a wymieniono "usługi rekreacyjne pozostałe - wyłącznie w zakresie wstępu", zaliczone według PKWiU do grupowania ex 92.72.

Z treści objaśnienia do załącznika nr 3 do ww. ustawy wynika, że wskazany m.in. w poz. 159a tego załącznika symbol PKWiU wraz z oznaczeniem "ex" dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania obniżonej stawki VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa usługi". Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Reasumując, świadczone przez Zainteresowaną usługi w ramach wstępu na salę zabaw i korzystania ze znajdujących się tam atrakcji, które są rozliczane poprzez wykupienie biletu wstępu na określony czas, sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU pod symbolem 92.72.12-00.00 jako "Usługi rekreacyjne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane" podlegają opodatkowaniu 7% stawką podatku VAT, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy w związku z poz. 159a załącznika nr 3 do tej ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Zainteresowaną we wniosku klasyfikacji usług do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

W związku z powyższym, tut. Organ odniósł się do klasyfikacji podanej przez Wnioskodawczynię we wniosku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl