ILPP2/443-1754/09-4/EWW - Określenie miejsca opodatkowania wykonanej usługi podatkiem od towarów i usług.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1754/09-4/EWW Określenie miejsca opodatkowania wykonanej usługi podatkiem od towarów i usług.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki X, przedstawione we wniosku z dnia 20 grudnia 2009 r. (data wpływu 24 grudnia 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 10 marca 2010 r. (data wpływu 11 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług pośrednictwa związanych bezpośrednio z dostawą towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług pośrednictwa związanych bezpośrednio z dostawą towarów. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 marca 2010 r. (data wpływu 11 marca 2010 r.) o informacje doprecyzowujące.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenia przyszłe.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą, w ramach której zajmuje się produkcją artykułów z tworzyw sztucznych (podstawowa działalność). Jest zarejestrowana na potrzeby podatku VAT i ma prawo posługiwać się numerem z prefiksem PL.

W zakresie prowadzonej działalności, Wnioskodawca zawarł z włoską firmą M umowę, przedmiotem której jest prowadzenie przez niego działań promocyjnych określonych produktów (maszyny termoformujące) na terytorium Polski. M jest firmą, która reprezentuje m.in. producenta maszyn termoformujących - W z siedzibą w Szwajcarii. Zgodnie z zawartą umową, Zainteresowany działa w imieniu i na rzecz W w zakresie:

*

promocji jej produktów na obszarze Polski,

*

informowania (precyzowania informacji) o parametrach technicznych maszyn,

*

informowania o kwestiach handlowych takich jak warunki płatności, które muszą zostać zaakceptowane i potwierdzone na piśmie przez M,

*

pomocy technicznej podczas odbioru maszyn i form.

M nie udzielił Spółce jakiegokolwiek pełnomocnictwa do zawierania umów. Co do zasady, jej rola została ograniczona wyłącznie do przekazywania M zamówień od potencjalnych klientów, natomiast kontrakty handlowe na maszyny termoformujące produkowane przez W będą negocjowane i zawierane bezpośrednio przez tę firmę, czyli W. Wnioskodawca nie został również upoważniony do pobierania jakichkolwiek kwot należnych dla M lub W.

Za realizację przedmiotowej umowy, W wypłaca mu określoną prowizję za zamówienia złożone w M, które zostały zrealizowane i właściwie rozliczone. Prowizja ta jest należna Zainteresowanemu od każdego zamówienia otrzymanego z terytorium Polski na skutek bezpośrednich lub pośrednich jego działań. Prowizja Spółki obejmuje wszelkie koszty, ponoszone przez nią w związku z jej działaniami wynikającymi z umowy.

M jest zobowiązana dostarczyć Wnioskodawcy wszelkie materiały niezbędne do promocji przedmiotowych produktów i pomagać w jego działaniach poprzez przysyłanie swoich pracowników, przekazywanie swojego doświadczenia i szkolenia go w dziedzinie tworzyw sztucznych.

W uzupełnieniu do wniosku Spółka poinformowała, że:

1.

Przedmiotem wniosku są usługi pośrednictwa związanego bezpośrednio z dostawą towarów.

2.

Zainteresowany ma podpisaną umowę z M z siedzibą w Monza, Włochy,..., która jest organizacją skupiającą i reprezentującą na zewnątrz interesy czterech firm, budujących maszyny dla przetwórstwa tworzyw sztucznych w dwóch technologiach:

*

w zakresie termoformowania są to firmy:

-

T w Monza, Włochy,... (siedziba M),

-

W (włoski kanton w Szwajcarii);

*

w zakresie technologii rozdmuchu są to firmy:

-

ST (Monza, Włochy),

-

Z (Stabio, Szwajcaria).

Umowa podpisana pomiędzy Wnioskodawcą i M dotyczy pomocy i pośrednictwa w sprzedaży na terytorium Polski maszyn termoformujących, czyli produkowanych przez T we Włoszech lub W w Szwajcarii. Co za tym idzie, jeśli maszyna docierająca do Polski będzie wyprodukowana we Włoszech to usługobiorcą będzie jej producent, czyli włoska firma T, jeśli będzie wyprodukowana w Szwajcarii to usługobiorcą będzie jej szwajcarski producent, tj. W.

3.

Jeśli maszyna będzie wyprodukowana we Włoszech, to faktura będzie wystawiona dla T, jeśli w Szwajcarii, to odpowiednio dla W.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy usługi świadczone przez Spółkę w roku 2010 lub później, będą podlegały opodatkowaniu polskim podatkiem od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z ustawą o VAT w brzmieniu nadanym przez ustawę z dnia 23 października 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2010 r., świadczone przez nią usługi są usługami świadczonymi na rzecz podatnika będącego usługobiorcą posiadającym siedzibę poza terytorium Polski, co oznacza, że miejscem świadczenia usług, o których mowa w przedmiotowej umowie, będzie miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada swoją siedzibę, a w konsekwencji wynagrodzenie Spółki za świadczenie tych usług nie będzie podlegało w Polsce opodatkowaniu podatkiem VAT.

Na podstawie art. 28b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm. - dalej: ustawa o VAT), w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r., miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

Zgodnie z art. 28a ustawy o VAT, który również wszedł w życie z dniem 1 stycznia 2010 r., pod pojęciem "podatnika", o którym mowa w art. 28b, należy rozumieć te podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6, a także osobę prawną niebędącą podatnikiem w powyższym rozumieniu, która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej. Dodatkowo, zgodnie z tym przepisem, podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Uwzględniając brzmienie nowych przepisów, Spółka jest zdania, że miejscem świadczenia usług, które są wykonywane dla M lub W (podmiotów posiadających siedzibę poza terytorium Polski), będzie miejsce, gdzie nabywca usługi posiada swoją siedzibę, a w konsekwencji usługi te nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce.

Spółka zauważa bowiem, że w przedstawionej sprawie, spełnione zostają przesłanki określone przez ustawodawcę. Po pierwsze, M i W są podatnikami w rozumieniu powołanego powyżej art. 28a, a po drugie, M i W posiadają swoją siedzibę poza terytorium Polski. Dla potrzeb wystawienia faktury przez Spółkę, M powinna przekazać Spółce właściwy numer VAT-UE nadany jej w innym kraju UE niż Polska, a przypadku faktury dla W Spółka nie musi posiadać żadnego numeru podatkowego od nabywcy. Dodatkowo Spółka będzie obowiązana wykazać usługę świadczoną dla M we własnej informacji podsumowującej za właściwy okres rozliczeniowy.

Zdaniem Spółki, spełnione zatem zostają wszelkie przesłanki warunkujące opodatkowanie podatkiem VAT świadczonych przez nią usług, zgodnie z ogólną regułą wynikającą z art. 28b, co oznacza, że wynagrodzenie Spółki za świadczenie tychże usług nie będzie podlegało w Polsce opodatkowaniu podatkiem VAT.

W uzupełnieniu do wniosku Spółka podkreśliła, że jej stanowisko w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego jest takie, że przedmiotowe transakcje nie będą podlegać opodatkowaniu w Polsce podatkiem VAT, gdyż miejsce świadczenia usługi będzie poza terytorium Polski.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług rozumie się, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z opisu sprawy wynika, iż Zainteresowany prowadzi działalność gospodarczą, w ramach której zajmuje się produkcją artykułów z tworzyw sztucznych. Jest zarejestrowany na potrzeby podatku VAT i ma prawo posługiwać się numerem z prefiksem PL. Wnioskodawca podpisał umowę z M z siedzibą w Monza we Włoszech, która jest organizacją skupiającą i reprezentującą na zewnątrz interesy czterech firm budujących maszyny dla przetwórstwa tworzyw sztucznych w technologii termoformowania (T, W) i rozdmuchu (ST i Z). Przedmiotowa umowa dotyczy pomocy i pośrednictwa w sprzedaży na terytorium Polski maszyn termoformujących, czyli produkowanych przez T we Włoszech lub W w Szwajcarii. Co za tym idzie, jeśli maszyna docierająca do Polski będzie wyprodukowana we Włoszech to usługobiorcą będzie jej producent, czyli włoska firma T, jeśli będzie wyprodukowana w Szwajcarii to usługobiorcą będzie jej szwajcarski producent, tj. W. Odpowiednio, jeśli maszyna była wyprodukowana we Włoszech, to faktura zostanie wystawiona dla T, jeśli w Szwajcarii, to dla W.

M nie udzielił Spółce jakiegokolwiek pełnomocnictwa do zawierania umów. Co do zasady, jej rola zostanie ograniczona wyłącznie do przekazywania M zamówień od potencjalnych klientów, natomiast kontrakty handlowe na maszyny termoformujące będą negocjowane i zawierane bezpośrednio przez producentów.

Za realizację przedmiotowej umowy, Wnioskodawca otrzyma określoną prowizję za złożone zamówienia, które zostaną zrealizowane i właściwie rozliczone. Prowizja ta będzie należna Zainteresowanemu od każdego zamówienia otrzymanego z terytorium Polski na skutek bezpośrednich lub pośrednich jego działań. Prowizja Spółki będzie obejmowała wszelkie koszty, ponoszone przez nią w związku z jej działaniami wynikającymi z umowy.

Zainteresowany wskazał, iż przedmiotem wniosku będą usługi pośrednictwa związanego bezpośrednio z dostawą towarów.

Tut. Organ zwraca uwagę na fakt, iż w przypadku świadczenia usług bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - na mocy ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zawarł umowę, dotyczącą świadczenia usług pośrednictwa na terytorium Polski maszyn termoformujących, produkowanych przez T we Włoszech lub W w Szwajcarii. Jeśli maszyna docierająca do Polski będzie wyprodukowana we Włoszech to usługobiorcą będzie jej producent, czyli włoska firma T, jeśli będzie wyprodukowana w Szwajcarii to usługobiorcą będzie jej szwajcarski producent, tj. W. Odpowiednio, jeśli maszyna będzie wyprodukowana we Włoszech, to Spółka wystawi fakturę dla T, jeśli w Szwajcarii, to dla W.

Zatem stwierdzić należy, iż zarówno firma włoska jak i firma szwajcarska, będące usługobiorcami wykonanych przez Zainteresowanego usług, wykonują działalność gospodarczą zdefiniowaną w art. 15 ust. 2 ustawy oraz posiadają status podatnika, w myśl art. 28a ustawy.

W oparciu o art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

Po dokonaniu analizy informacji zawartych we wniosku stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie wskazane powyżej zastrzeżenia nie mają zastosowania, zatem miejsce świadczenia ustalane będzie na podstawie zasady ogólnej wyrażonej w art. 28b ust. 1 ustawy.

Zatem, miejscem świadczenia usług pośrednictwa związanych bezpośrednio z dostawami towarów, wykonywanych przez Zainteresowanego, będzie odpowiednio terytorium Włoch i Szwajcarii. Tym samym, przedmiotowe usługi nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl