ILPP2/443-1744/10-3/EWW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1744/10-3/EWW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 19 października 2010 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 20 października 2010 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 25 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia aportu praw do znaku towarowego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 października 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia aportu praw do znaku towarowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenia przyszłe.

Wnioskodawca (dalej Spółka) jest czynnym podatnikiem VAT zarejestrowanym dla celów tego podatku na terytorium Polski. Obecnie planowane jest dokonanie restrukturyzacji przy wykorzystaniu spółki kapitałowej z siedzibą na Cyprze (dalej Spółka Cypryjska), w której kapitale zakładowym Spółka posiada 100% udziałów. Spółka Cypryjska nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności poza Cyprem. Na dzień dokonania przedmiotowej restrukturyzacji Spółka Cypryjska będzie zarejestrowana jako podatnik podatku od wartości dodanej na Cyprze.

Powyższa restrukturyzacja polegać będzie na wniesieniu przez Spółkę do Spółki Cypryjskiej wkładu niepieniężnego w postaci prawa do zarejestrowanego znaku towarowego objętego prawem ochronnym, stanowiącego własność Spółki. Przedmiotowy znak towarowy będzie następnie przez Spółkę Cypryjską udostępniany Spółce i/lub innym podmiotom w zamian za wynagrodzenie (opłaty licencyjne). Prawo do zarejestrowanego znaku towarowego, w stosunku do którego Spółka rozważa wniesienie aportem do Spółki Cypryjskiej, nie stanowi przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów Kodeksu Cywilnego ani jego zorganizowanej części, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT. Wartość aportu, który Spółka planuje wnieść w postaci wspomnianego prawa do znaku towarowego zostanie określona w wartości rynkowej na dzień wniesienia tego wkładu do Spółki Cypryjskiej. w zamian za wniesiony aport, Spółka otrzyma udziały w Spółce Cypryjskiej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego czynność wniesienia aportu do Spółki Cypryjskiej w postaci znaku towarowego będzie podlegała opodatkowaniu VAT w Polsce.

Zdaniem Wnioskodawcy, czynność wniesienia aportu w postaci znaku towarowego do Spółki Cypryjskiej, stanowiąca na gruncie VAT odpłatne świadczenie usług nie będzie opodatkowana VAT na terytorium Polski, lecz w państwie siedziby podmiotu otrzymującego aport, tj. na Cyprze.

Powyższe twierdzenie wynika z interpretacji następujących przepisów ustawy o VAT:

* art. 28a ustawy o VAT wprowadza zasadę, zgodnie z którą na potrzeby stosowania rozdziału dotyczącego ustalania miejsca świadczenia dla celów VAT przy świadczeniu usług definicja podatnika obejmuje wszystkie podmioty prowadzące działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy oraz osoby prawne zidentyfikowane do celów podatku (VAT) lub podatku od wartości dodanej;

* jednocześnie art. 28b ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę.

Spółka zwróciła uwagę na fakt, iż z dniem 1 stycznia 2010 r. znaczącej zmianie uległy zasady określenia miejsca świadczenia (a w konsekwencji opodatkowania) usług, w przypadku gdy są świadczone pomiędzy podmiotami z różnych państw. Mianowicie, znaczącej modyfikacji uległa treść rozdziału 3 ustawy o VAT - Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług.

Tak jak zostało zasygnalizowane powyżej, zgodnie z treścią art. 28a ustawy o VAT, na potrzeby stosowania rozdziału 3, przez podatnika należy rozumieć m.in.:

* podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6 (art. 28a ust. 1 lit. a ustawy o VAT);

* osoby prawne niebędące podatnikami na podstawie punktu poprzedzającego, które są zidentyfikowane do celów podatku (VAT) lub podatku od wartości dodanej (art. 28a ust. 1 lit. b ustawy o VAT).

Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W ocenie Spółki nie ulega wątpliwości, iż Spółka Cypryjska już choćby poprzez odpłatne udostępnianie znaku towarowego będzie prowadzić działalność gospodarczą, o której mowa powyżej. Ponadto, w momencie otrzymania aportem prawa do zarejestrowanego znaku towarowego objętego prawem ochronnym, Spółka Cypryjska będzie zidentyfikowana dla celów podatku od wartości dodanej na Cyprze. Mając na uwadze powyższe, w ocenie Spółki nie ulega wątpliwości, iż Spółka Cypryjska będzie uznawana za podatnika w rozumieniu art. 28a pkt 1 ustawy o VAT.

Odnosząc się do miejsca opodatkowania czynności wniesienia aportem znaku towarowego, Spółka pragnie podkreślić, iż zgodnie z zasadą ogólną wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest zasadniczo miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności. Jak zostało wskazane w opisie sprawy, Spółka Cypryjska nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności, znajdującego się w miejscu innym niż jego siedziba, zatem nie znajdzie zastosowania art. 28b ust. 2 ustawy o VAT. Ponadto, w ocenie Spółki wniesienie przedmiotowego aportu do Spółki Cypryjskiej nie może być zakwalifikowane do jakiegokolwiek rodzaju usług, dla których przewidziano odmienne od wskazanego powyżej miejsca opodatkowania (świadczenia), o których mowa w art. 28e i następnych ustawy o VAT.

Mając powyższe na uwadze zdaniem Spółki, usługa polegająca na wniesieniu aportem znaku towarowego do Spółki Cypryjskiej, w zamian za jej udziały, będzie opodatkowana w miejscu siedziby usługobiorcy, tj. na Cyprze, nie zaś na terytorium Polski - innymi słowy usługa ta nie będzie obciążona podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Informuje się także, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w zakresie podatku od towarów i usług w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie miejsca świadczenia aportu praw do znaku towarowego. Natomiast w kwestii uznania aportu praw do znaku towarowego za usługę w rozumieniu ustawy o VAT oraz jej udokumentowania została wydana odrębna interpretacja z dnia 29 grudnia 2010 r. ILPP2/443-1744/10-2/EWW. v

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl