ILPP2/443-1725/09-2/EN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1725/09-2/EN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 8 grudnia 2009 r. (data wpływu 18 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W październiku 2009 r. Wnioskodawca rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej, która opodatkowana jest na zasadach ogólnych. Dokonuje on sprzedaży artykułów gospodarstwa domowego i RTV. w listopadzie 2009 r. Zainteresowany dokonał na terenie Niemiec zakupu towarów. Zakupy dotyczą towarów pełnowartościowych jak i niepełnowartościowych. Zestaw towarów znajduje się na palecie, a Zainteresowany płaci za nie 50% wartości. Dostawca wystawia rachunek, w którym jako nazwa towaru widnieje "X", podana jest cena palety oraz łączna wartość. Do rachunku dołączona została specyfikacja, która zawiera opis poszczególnych towarów, mieszczących się na palecie, ilość sztuk i ceny poszczególnych asortymentów oraz ich wartość. Specyfikacja zawiera zbiorczą wartość - 50% ogólnej wartości specyfikacji zostaje wykazane na rachunku jako wartość palety.

Wnioskodawca oraz dostawca towarów są podatnikami podatku VAT.

Powyższy zakup towaru stanowi dla Zainteresowanego wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. w związku z tym wystawił on fakturę wewnętrzną VAT, w której wyszczególnił poszczególne asortymenty towarów oraz ich ceny w wysokości 50% cen wykazanych w specyfikacji. Zainteresowany wskazał, iż wylicza podatek VAT, który następnie wykazuje w deklaracji VAT-7 (w poz. 32 i 33 jako VAT należny, w poz. 48 i 49 jako VAT naliczony).

Z kontrahentem Wnioskodawca rozlicza się według kwoty znajdującej się na rachunku. Przedstawiony sposób fakturowania dotyczy towarów niepełnowartościowych. Natomiast na towary pełnowartościowe kontrahent wystawia rachunek, który zawiera poszczególne asortymenty towarów, ilość, cenę jednostkową zakupu oraz wartość.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca postępuje prawidłowo dokonując odliczenia podatku VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, skoro rachunek otrzymany od kontrahenta nie zawiera nazw poszczególnych towarów oraz cen poszczególnych asortymentów, a kwota rachunku opiewa na 50% wartości specyfikacji.

Zdaniem Wnioskodawcy, postępuje on prawidłowo odliczając podatek naliczony od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Sposób pakowania towarów w zbiorcze opakowania (paleta) nie powinien mieć wpływu na sposób rozliczenia. Ceny, ilości i wartości poszczególnych asortymentów są uwzględniane w specyfikacji towarów. Zainteresowany wskazał, iż jest on w stanie określić cenę każdego zakupionego towaru, która po przeliczeniu na złote zostaje ujęta w fakturze wewnętrznej wystawionej na potrzeby podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez towary - na mocy art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

W art. 9 ust. 2 ustawy postanowiono, iż wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów ma miejsce pod warunkiem, że:

1.

nabywcą towarów jest:

a.

podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,

b.

osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a

nbspnbsp - z zastrzeżeniem art. 10;

2. dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a.

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności (art. 15 ust. 1 ustawy).

Podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić (art. 31 ust. 1 ustawy).

Stosownie do art. 106 ust. 7 ustawy, w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie (...).

Z opisu sprawy wynika, iż Zainteresowany prowadzi działalności gospodarczą, polegającą na sprzedaży artykułów gospodarstwa domowego i RTV, opodatkowaną na zasadach ogólnych. w listopadzie 2009 r. Zainteresowany dokonał na terenie Niemiec zakupu towarów, który stanowił wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

W świetle przytoczonych powyżej przepisów, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów będące przedmiotem wniosku, Zainteresowany był zobowiązany udokumentować, wystawiając fakturę wewnętrzną.

W przedłożonym wniosku Zainteresowany wskazał, iż zestaw zakupionych przez niego towarów znajduje się na palecie, za który płaci on 50% wartości. Dostawca wystawia rachunek, w którym jako nazwa towaru widnieje "X", podana jest cena palety oraz łączna wartość. Do rachunku dołączona zostaje specyfikacja, która zawiera opis poszczególnych towarów, mieszczących się na palecie, ilość sztuk, ceny i wartości poszczególnych asortymentów. Specyfikacja zawiera zbiorczą wartość - 50% ogólnej wartości specyfikacji zostaje wykazane na rachunku jako wartość palety. Wnioskodawca oraz dostawca towarów są podatnikami podatku VAT. Zainteresowany wystawił fakturę wewnętrzną VAT, w której wyszczególnił poszczególne asortymenty towarów oraz ich ceny w wysokości 50% cen wykazanych w specyfikacji. Zainteresowany wskazał, iż wyliczył podatek VAT, który następnie wykazał w deklaracji VAT-7. z kontrahentem Wnioskodawca rozliczył się według kwoty znajdującej się na rachunku.

W myśl § 23 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.), zwanego dalej rozporządzeniem, przepisy § 5, 9-14, 16, 17 i 21 stosuje się odpowiednio do faktur wewnętrznych, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy (...).

Na podstawie § 5 ust. 1 rozporządzenia, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

1.

imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2.

numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;

3.

numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";

4.

dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;

5.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

6.

miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;

7.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

8.

wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

9.

stawki podatku;

10.

sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;

11.

kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

12.

kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Mając na uwadze powyższe uregulowania stwierdzić należy, że jeżeli wystawiona przez Zainteresowanego faktura wewnętrzna dokumentująca wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów spełnia wymogi określone w cytowanych wyżej przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, to została wystawiona prawidłowo.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w sytuacji, gdy rachunek otrzymany od kontrahenta nie zawiera nazw poszczególnych towarów oraz cen poszczególnych asortymentów, a kwota rachunku opiewa na 50% wartości specyfikacji.

Podstawowa zasada dotycząca możliwości odliczenia podatku naliczonego została sformułowana w art. 86 ust. 1 ustawy. w przepisie tym wskazano, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego uregulowania wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy).

Odnosząc przedstawiony powyżej stan prawny do opisu sprawy stwierdzić należy, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury wewnętrznej dokumentującej wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, wystawionej zgodnie z powołanymi przepisami rozporządzenia, pod warunkiem, że przedmiotowe towary mają związek z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Bez znaczenia w przedmiotowej sprawie pozostaje wystawiony przez kontrahenta niemieckiego rachunek, bowiem nie on stanowi podstawę do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Zatem, stanowisko Zainteresowanego należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowo tut. Organ informuje, że polskie przepisy podatkowe nie regulują kwestii poprawności wystawiania dokumentów stwierdzających dokonanie sprzedaży przez podmioty z terytorium Niemiec.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisanym stanie faktycznym, które nie zostały objęte pytaniem oraz własnym stanowiskiem w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl