ILPP2/443-1717/09-4/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1717/09-4/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 grudnia 2009 r. (data wpływu 17 grudnia 2009 r.) uzupełnionym pismami z dnia 25 stycznia 2010 r. (data wpływu 1 lutego 2010 r.) oraz z dnia 1 marca 2010 r. (data wpływu 8 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku ze zrealizowaniem Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku ze zrealizowaniem Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 25 stycznia 2010 r. (data wpływu 1 lutego 2010 r.) oraz z dnia 1 marca 2010 r. (data wpływu 8 marca 2010 r.), w którym doprecyzowano przedstawiony stan faktyczny.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (dalej również Gmina Miejska) zrealizował projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

Projekt realizowany był w okresie od maja 2009 r. do listopada 2009 r. i polegał na opracowaniu kompletnej dokumentacji dla nowo tworzonego terenu inwestycyjnego, obejmującej pełne badania geotechniczne terenów, koncepcje zagospodarowania terenu, harmonogram finansowo-rzeczowy dla procesu inwestycyjnego, studium wykonalności, raport o oddziaływaniu na środowisko naturalne, ocenę atrakcyjności inwestycyjnej terenu, informacje o klimacie inwestycyjnym, raport o barierach inwestycyjnych oraz działania promocyjne. Opracowana w ramach realizacji projektu dokumentacja stanowić będzie podstawę do ubiegania się o kolejne środki unijne z przeznaczeniem na uzbrojenie terenu, dla którego została opracowana.

Wartość projektu wyniosła a zł, w tym: wartość netto b zł, wartość podatku VAT c zł.

Gmina Miejska, z uwagi na fakt, iż nie odlicza ani nie odzyskuje podatku VAT uznała koszt podatku VAT za wydatek kwalifikowany projektu i we wniosku o dofinansowanie projektu objęła wydatkami kwalifikowanymi również podatek VAT.

Ze złożonego do wniosku uzupełnienia wynika, iż Gmina Miejska jest podatnikiem podatku VAT czynnym, ale nie odzyskuje podatku od towarów i usług. Jest ona właścicielem wykonanej w ramach realizacji projektu dokumentacji, która nie była i nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zrealizowany projekt był współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, stanowiących środki Unii Europejskiej poakcesyjne.

Ponadto Gmina Miejska wyjaśniła, iż projekt będzie służył do wykonywania czynności zwolnionych z podatku VAT.

Przedmiotem zrealizowanego projektu było wykonanie dokumentacji i opracowań studyjno-koncepcyjnych w postaci:

* dokumentacji geotechnicznej, powstałej w wyniku wykonanych badań geotechnicznych terenów (warstwy geologiczne, nośność gruntu, poziom lustra wód gruntowych),

* koncepcji zagospodarowania terenu, w tym oceny stanu infrastruktury technicznej, opracowanie analizy kosztowej uzbrojenia,

* harmonogramów finansowo-rzeczowych dla procesu inwestycyjnego,

* studium wykonalności,

* informacji o klimacie inwestycyjnym dla Miejskiej Strefy Inwestycyjnej,

* raportu o barierach inwestycyjnych,

* raportu o oddziaływaniu na środowisko naturalne,

* ogólnej oceny atrakcyjności inwestycyjnej terenu, w tym analiza regionu jako miejsca lokalnej inwestycji,

* strategii promocji terenów inwestycyjnych,

oraz realizacja działań związanych z promocją terenów inwestycyjnych będących przedmiotem projektu w postaci:

* opracowania i druku 1000 szt. Przewodnika

* emisji w lokalnej telewizji i radio informacji o utworzonym terenie inwestycyjnym (reklama w lokalnej telewizji i radio).

Wnioskodawca wyjaśnił również, iż projekt został zrealizowany zgodnie z:

* art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) w zakresie ładu przestrzennego. Stworzona koncepcja zagospodarowania terenu stanowi uszczegółowienie zapisów miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, obowiązującego na przedmiotowym obszarze,

* art. 7 ust. 1 pkt 18 ww. ustawy, w zakresie promocji gminy.

Uzyskana w wyniku realizacji projektu dokumentacja posłuży do realizacji kolejnych działań, takich jak:

* podjęcie decyzji o sposobie zagospodarowania terenu,

* wykonanie dokumentacji pod uzbrojenie terenu.

* złożenie wniosku w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego o dofinansowanie procesu uzbrojenia terenu i realizacji tego zadania w momencie uzyskania środków zewnętrznych,

* wykorzystanie powstałych opracowań do akcji promocyjnej w celu pozyskania inwestorów na przedmiotowy teren.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z powyższym Gmina ma prawo do nie odliczania i nie odzyskiwania poniesionego w ramach zrealizowanego projektu podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, ma on prawo do nie odliczania i nie odzyskiwania podatku VAT, o którym mowa powyżej, z uwagi na charakter zrealizowanego projektu, polegającego na wytworzeniu dokumentacji nie stanowiącej przedmiotu, którym Gmina Miejska mogłaby dysponować w jakikolwiek sposób przynoszący dochód.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Przepis art. 88 ust. 4 ustawy stanowi natomiast, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 powoływanej wyżej ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. w szczególności - zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 i pkt 18 ww. ustawy - zadania własne obejmują sprawy z zakresu ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej oraz promocji gminy.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i zrealizował zadanie inwestycyjne polegające na opracowaniu kompletnej dokumentacji dla nowo tworzonego terenu inwestycyjnego. Wnioskodawca zaznaczył, iż posiadana dokumentacja nie była i nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT lecz do wykonywania czynności zwolnionych od tego podatku.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. w przedmiotowej sprawie warunek ten nie zostanie spełniony, gdyż Gmina wykonuje jedno z zadań własnych Gminy, a towar nabywany w ramach realizacji projektu nie jest związany z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zatem, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji tej inwestycji.

W zakresie przedmiotowych wydatków Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia oraz podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 10 cyt. rozporządzenia (od dnia 1 stycznia 2010 r. na podstawie przepisów rozdziału 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799).

Reasumując, Gmina Miejska nie będzie miała możliwości odliczenia i odzyskania naliczonego podatku VAT wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług związanych ze zrealizowaniem Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl