ILPP2/443-1704/10-2/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1704/10-2/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Towarzystwa Sportowego, przedstawione we wniosku z dnia 12 października 2010 r. (data wpływu 15 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT poniesionego w związku z realizacją operacji. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 października 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT poniesionego w związku z realizacją operacji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (dalej również Towarzystwo Sportowe lub Stowarzyszenie) zarejestrowany w Krajowym Rejestrze Sądowym działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.). Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej. Towarzystwo Sportowe nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym oraz nie składa deklaracji VAT 7.

Celem statutowym Stowarzyszenia jest:

* planowanie i organizowanie życia sportowego dzieci, młodzieży i dorosłych na terenie Gminy w oparciu o możliwości obiektowe i sprzętowe Stowarzyszenia oraz o pomoc organizacyjną i materialną sponsorów i sympatyków Stowarzyszenia;

* angażowanie mieszkańców w różnorodne formy aktywności ruchowej, gry, zabawy - stosownie do wieku, sprawności i zainteresowań sportowych;

* uczestniczenie w imprezach sportowych;

* organizowanie działalności sportowej;

* kształtowanie pozytywnych cech charakteru i osobowości poprzez uczestnictwo w realizacji zadań Stowarzyszenia;

* reprezentowanie Gminy we wszystkich turniejach i rozgrywkach sportowych.

W IV kwartale 2009 r. Towarzystwo Sportowe realizując cele statutowe złożyło, za pośrednictwem Lokalnej Grupy Działania (...), do Urzędu Marszałkowskiego Województwa, wniosek o przyznanie pomocy ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na realizację operacji, w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013. Dnia 6 sierpnia 2010 r. została zawarta umowa przyznania pomocy na realizację ww. operacji.

Celem operacji była: popularyzacja sportu i rekreacji wśród mieszkańców Y, wyrobienie nawyku i zmobilizowanie jak największej liczby uczestników do aktywnego spędzania wolnego czasu. Celem jest również promocja poszczególnych sołectw poprzez sportową aktywność ich reprezentantów.

Ww. cele wpłyną na poprawę jakości życia mieszkańców oraz pozwolą aktywnie zagospodarować czas wolny, tym samym wpisują się w ogólne założenia programu.

W wyniku realizacji projektu, Stowarzyszenie nie osiągnęło żadnego przychodu. Efekty zrealizowanego projektu nie służą czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

W ramach realizacji operacji zrealizowano:

* zakup sprzętu nagłaśniającego;

* zakup napoi dla uczestników imprezy;

* prowadzenie konferansjerki i obsługa nagłośnienia;

* przygotowanie stadionu, sędziowanie i utrzymanie porządku podczas imprezy.

Zakupu sprzętu oraz napoi dokonano w czerwcu 2010 r. - dostawcy wystawili na Towarzystwo Sportowe faktury VAT, które zostały zapłacone. W lipcu 2010 r. odbyła się impreza rekreacyjno-sportowa, podczas której poprowadzona została konferansjerka i obsługiwano nagłośnienie. Czynności te wykonano na podstawie umowy o dzieło i zapłacono po przedłożeniu przez wykonawcę rachunku. Przygotowanie stadionu, sędziowanie i utrzymanie porządku podczas imprezy zostało wykonane w ramach pracy świadczonej nieodpłatnie przez wolontariuszy.

Wszystkie poniesione koszty (także praca świadczona nieodpłatnie) kwalifikują się do refundacji w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013.

W związku z koniecznością załączenia do wniosku o płatność (składanego do Urzędu Marszałkowskiego Województwa) interpretacji indywidualnej dotyczącej możliwości odzyskania poniesionego podatku VAT Towarzystwo Sportowe złożyło niniejszy wniosek do Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Towarzystwo Sportowe może odzyskać podatek VAT poniesiony w związku z realizacją operacji, w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie może on w żaden sposób odzyskać podatku VAT poniesionego w związku z realizacją operacji, w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013. Wnioskodawca jest Stowarzyszeniem nieprowadzącym działalności gospodarczej i jednocześnie nie jest płatnikiem podatku VAT, z tego też powodu nie może w żaden sposób odzyskać podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym oraz nie składa deklaracji VAT 7. W IV kwartale 2009 r. Towarzystwo Sportowe realizując cele statutowe złożyło do Urzędu Marszałkowskiego Województwa, wniosek o przyznanie pomocy ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na realizację operacji, w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013.

Celem operacji była: popularyzacja sportu i rekreacji wśród mieszkańców Gminy, wyrobienie nawyku i zmobilizowanie jak największej liczby uczestników do aktywnego spędzania wolnego czasu oraz promocja poszczególnych sołectw poprzez sportową aktywność ich reprezentantów.

W wyniku operacji zrealizowano:

* zakup sprzętu nagłaśniającego;

* zakup napoi dla uczestników imprezy;

* prowadzenie konferansjerki i obsługa nagłośnienia;

* przygotowanie stadionu, sędziowanie i utrzymanie porządku podczas imprezy.

Wskutek realizacji projektu, Stowarzyszenie nie osiągnęło żadnego przychodu. Jego efekty nie służą czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Podkreślić należy, iż w świetle powołanych wyżej przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy, wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary i usługi nie służą czynnościom opodatkowanym VAT. Zatem, Zainteresowany nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od ww. wydatków.

W zakresie przedmiotowych wydatków Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.).

Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 7 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Stowarzyszenie nie ma możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację operacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl