ILPP2/443-1698/10-2/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1698/10-2/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana M., przedstawione we wniosku z dnia 11 października 2010 r. (data wpływu 14 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na:

* dostawę masy betonowej, a więc sprzedaży towaru bez uwzględnienia przeznaczenia, gdzie ów towar przez kupującego będzie wykorzystany oraz na dostawę masy betonowej wraz z usługą budowlaną/budowlano-montażową - jest prawidłowe,

* dostawę masy betonowej wraz z jej transportem własnym lub wynajętym (betonomieszarką lub pompo-gruszką) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 października 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej przy dostawie masy betonowej, a więc sprzedaży towaru bez uwzględnienia przeznaczenia, gdzie ów towar przez kupującego będzie wykorzystany oraz przy dostawie masy betonowej wraz z usługą budowlaną/budowlano-montażową a także przy dostawie masy betonowej wraz z jej transportem własnym lub wynajętym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi firmę jako osoba fizyczna - zajmuje się produkcją masy betonowej, która sklasyfikowana została wg PKWiU 2004 sekcja DI Nr 26.63.10. Produkcja i sprzedaż tego betonu dokonywana jest poprzez zakład produkcyjny różnym odbiorcom, tak indywidualnym osobom fizycznym jak i firmom czy instytucjom. Z uwagi na art. 7 ust. 1 u.p.t.u. Zainteresowany opodatkowuje sprzedaż wyprodukowanego betonu stawką podstawową 22% VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 u.p.t.u.

Chcąc uatrakcyjnić sprzedaż betonu, z uwagi na zainteresowanie klientów dodatkową usługą, jak dowóz betonu, zalewanie betonem, Podatnik zakupił samochód ciężarowy specjalistyczny do przewozu betonu, który to samochód ma jednocześnie możliwość pompowania betonu na duże odległości - tzw. samochód "pompo-gruszka". Wnioskodawca wykorzystuje również do tej usługi (wylania betonu) czasem i inne samochody specjalistyczne nie będące Jego własnością, a jedynie w ramach wynajmu wraz z kierowcą, w tym również samochody betonomieszarki.

Obecnie Zainteresowany otrzymuje i wykonuje następujące rodzaje zamówień:

1.

Zamówienie na sprzedaż wyprodukowanej masy betonowej bez określenia jej wykorzystania - wg oceny Podatnika stawka VAT 22%.

2.

Zamówienie na sprzedaż ww. masy betonowej, z tym że odbiorca (kupujący) wskazuje (informuje sprzedawcę pisemnie), że masa betonowa będzie wykorzystana do realizacji budownictwa mieszkaniowego oraz kupujący korzysta przy tym z własnego transportu - wg oceny Podatnika stawka VAT 7%.

3.

Zamówienie usługi na sprzedaż masy betonowej z jej dowozem samochodem sprzedającego lub wynajętym tzw. "gruszką" ze wskazaniem przez kupującego, że masa betonowa będzie wykorzystana dla realizacji budownictwa mieszkaniowego - wg oceny Podatnika stawka VAT 7%.

4.

Zamówienie usługi na sprzedaż masy betonowej z jej dowozem samochodem sprzedającego lub wynajętym tzw. "pompo-gruszką" ze wskazaniem przez kupującego, że masa betonowa będzie wykorzystana dla realizacji budownictwa mieszkaniowego poprzez zalanie fundamentów, stropu lub innego elementu betonowego, zgodnie ze wskazaniami zamawiającego - wg oceny Podatnika stawka VAT 7%.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy sprzedaży masy betonowej, a więc sprzedaży towaru bez uwzględnienia przeznaczenia, gdzie ów towar przez kupującego będzie wykorzystany podlega opodatkowaniu 22% stawką podatku od towarów i usług.

2.

Czy dostawa masy betonowej wraz z jej transportem własnym lub wynajętym (betonomieszarką lub pompo-gruszką), gdzie konieczna jest usługa operatora tego sprzętu, gdyż nie można dostarczyć betonu bez usługi operatora betonomieszarki czy pompo-gruszki, o ile zamawiający wskazuje, że usługa ta będzie realizowana na rzecz budownictwa mieszkaniowego podlega opodatkowaniu stawką VAT 7% podatku od towarów i usług.

3.

Czy sprzedaż usługi budowlanej/budowlano-montażowej (wg PKWiU 45.25.2 - roboty związane z fundamentowaniem, 45.25.31 - roboty betoniarskie związane z betonem zbrojonym oraz 45.25.32 - roboty betoniarskie pozostałe), gdzie zamawiający składa zamówienie na zakup masy betonowej z jej dowozem i zalaniem fundamentów stropów lub innych elementów betonowych, o ile zamawiający wskazuje, że dotyczyć to będzie budownictwa mieszkaniowego podlega opodatkowaniu stawką 7% VAT podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, przepis art. 41 ust. 12 u.p.t.u. stanowi, że 7% stawkę podatku stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Wszystkie te czynności, czy to dostawa towarów, czy to świadczenie usług podlegają więc opodatkowaniu według stawki 7% VAT, o ile obiekty budowlane lub ich części zostały zaliczone do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przepis art. 41 ust. 12 u.p.t.u. definiuje "budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym" jako obiekty budownictwa mieszkaniowego (czyli budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w polskiej klasyfikacji obiektów budowlanych w dziale 11) lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w polskiej klasyfikacji obiektów budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w polskiej klasyfikacji obiektów budowlanych w klasie ex 1264 wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Przepisy ww. u.p.t.u, zastrzegają jednak, że do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym nie zalicza się:

a.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;

b.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Z dniem 1 stycznia 2008 r. weszły zmiany do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), w ramach tych zmian wprowadzono zasadę, że stawka 7% ma zastosowanie do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 u.p.t.u., lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w polskiej klasyfikacji obiektów budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w polskiej klasyfikacji obiektów budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c u.p.t.u.

Przy budowie domów mieszkaniowych z uwagi na PKWiU 45.21.11 - roboty ogólnobudowlane związane z budownictwem mieszkaniowym jedno lub dwurodzinnym oraz PKWiU 45.21.12 - roboty ogólnobudowlane związane z budownictwem mieszkaniowym wielorodzinnym. (art. 41 ust. 12 u.p.t.u. oraz § 6 ust. 2 rozporządzenia z 2008 r.), należy stosować opodatkowanie jedną stawką VAT wg usługi głównej (podstawowej), a więc w przypadku Wnioskodawcy będzie to usługa dostawy masy betonowej czy też zalewania betonem, o ile dotyczyć będzie budownictwa mieszkaniowego - stawka właściwa to 7% VAT. Takie stanowisko zajął też WSA w Krakowie w wyroku z dnia 7 lutego 2007 r. (I SA/Kr 150/06, niepubl), natomiast WSA we Wrocławiu wyjaśnił dalej, że kwestia przyporządkowania czynności pomocniczych do czynności podstawowych celem opodatkowania podatkiem od towarów i usług była już wielokrotnie przedmiotem rozstrzygnięć Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (ETS). W orzecznictwie ETS wskazuje się na konieczność traktowania, dla celów podatkowych, złożonego działania podatnika, jako jednolitej całości bez sztucznych podziałów (wyrok ETS z dnia 27 października 2005 r., w sprawie Levob Verzekeringen oraz 0V Bank C-41/04). Tym samym, jeżeli podatnik dokonuje dwóch świadczeń na rzecz konsumenta, które są blisko ze sobą powiązane, tak, że obiektywnie rzecz biorąc tworzą one z ekonomicznego punktu widzenia jedną całość, którą jedynie sztucznie można byłoby podzielić, to te dwa elementy lub świadczenia stanowią jedną całość lub jedną usługę dla celów podatku od towarów i usług. Z uwagi na powyższe sprzedaż masy betonowej czy wykonywanie usługi dowozu masy betonowej jak również dowozu i zalewania betonem, fundamentów, stropów lub innych elementów betonowych, o ile dotyczyć będą budownictwa mieszkaniowego mogą być opodatkowane stawką 7% VAT.

Wnioskodawca wykonuje czynności takie jak dostawa towarów (patrz pkt 2) rozumiana tu jako sprzedaż masy betonowej, gdzie kupujący sam ją odbiera własnym transportem i przedstawi dokument (oświadczenie) o jej wykorzystaniu na cele mieszkaniowe, może opodatkować taką sprzedaż towarów wg stawki 7% z uwagi na 41 ust. 12 i 12a u.p.t.u. oraz z uwagi na § 6 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia z 2008 r. Natomiast o ile będzie wykonywał sprzedaż masy betonowej z jej dowozem własnym lub wynajętym pojazdem (patrz pkt 3) rozumianą tu jako sprzedaż usług, to również może opodatkować taką czynność wg stawki 7% VAT z uwagi na 41 ust. 12 i 12a u.p.t.u. oraz § 6 ust. 2 pkt 1 rozporządzenie z 2008 r. Taka sprzedaż towarów w połączeniu z jej dowozem powoduje, że mamy tu do czynienia z usługą kompleksową, a więc usługą na rzecz budownictwa mieszkaniowego i Zainteresowany może opodatkować taką sprzedaż wg stawki 7%. Wynika to z faktu, że pakiet czynności stanowiących usługę należy traktować jako jedną usługę i opodatkować jedną stawką podatku VAT. W ocenie Zainteresowanego wyodrębnianie z usługi świadczonej przez jeden podmiot poszczególnych jej elementów jako osobnych usług nie jest poprawne, jeśli wszystkie one zmierzają do bezpośredniego zaspokojenia określonej potrzeby zamawiającego wskazanej w umowie (w przypadku Podatnika sprzedaż i dowóz masy betonowej). Wówczas z podstawy opodatkowania całościowej usługi nie można wyłączyć poszczególnych jej elementów i opodatkować ich według im przypisanych przez ustawodawcę stawek podatku VAT.

Tak samo rzecz się ma o ile więc Wnioskodawca będzie dokonywać sprzedaży masy betonowej z jej dowozem własnym lub wynajętym pojazdem oraz w ramach tej usługi dodatkowo będzie dokonywał również wylewania betonu (patrz pkt 4) zgodnie z zamówieniem klienta, np. do fundamentów, stropów lub innych elementów budowlanych. Wówczas to mamy do czynienia również wg oceny Zainteresowanego z usługą kompleksową, tj. sprzedażą towaru połączoną z wykonywaniem elementów dla budownictwa mieszkaniowego, co w tym przypadku powoduje jedynie że usługa główna jest usługą robót budowlanych. O ile będzie wykonywana na rzecz budownictwa mieszkaniowego, należy ją opodatkować stawką VAT 7% z uwagi na art. 41 ust. 12, 12a u.p.t.u. oraz § 6 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia z 2008 r.

Warunkiem koniecznym dla opodatkowania wszystkich ww. zdarzeń i czynności (wymienionych również w pkt 2, 3 i 4) jest aby zdarzenia te i czynności (sprzedaż masy betonowej, świadczenie usługi budowlanej czy robót budowlanych) dotyczyło obiektów mieszkaniowych lub ich części i zostały te obiekty zaliczone do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym (art. 41 ust. 12a z uwagi na art. 2 pkt 12 u.p.t.u. oraz § 6 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia z 2008 r.

Co do definicji świadczenia usług to Podatnik rozumie je zgodnie z art. 8. ust. 1. u.p.t.u., a więc jako świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 u.p.t.u. Co do definicji dostawy towarów Wnioskodawca rozumie to, z uwagi na art. 7 ust. 1 u.p.t.u., jako każdą dostawę, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Tak więc w swoim konkretnym przypadku Zainteresowany przez sprzedaż towarów rozumie sprzedaż masy betonowej z odbiorem własnym kupującego z przedłożonym oświadczeniem o przeznaczeniu towaru na rzecz budownictwa mieszkaniowego.

Przez świadczenie usług kompleksowych budowlanych Zainteresowany rozumie sprzedaż masy betonowej z jej dowozem własnym lub wynajętym transportem na rzecz budownictwa mieszkaniowego. A w sytuacji, gdy dodatkowo wykona zalanie betonem fundamentów, stropów czy innych elementów wówczas mamy do czynienia z usługą kompleksową robót budowlanych o ile oczywiście dotyczą obiektów budownictwa mieszkaniowego, stawka podatku VAT 7%.

Z uwagi na powyższe sprzedaż gotowej masy betonowej bez wskazania przez kupującego na charakter jej wykorzystania należy opodatkować stawką podstawową VAT 22%.

W przypadku dokonania sprzedaży, w wyniku której klient sam odbiera towar własnym transportem, ale wskazuje przeznaczenie na budownictwo mieszkaniowe należy stosować stawkę podatku 7% VAT.

W przypadku sprzedaży masy betonowej z dowozem przez Podatnika i jej przeznaczeniem dla budownictwa mieszkaniowego jest on zobligowany również do stosowania stawki 7% VAT (tak samo z dowozem wynajętym).

W przypadku sprzedaży masy betonowej z jej dowozem i zalaniem elementów budowlanych, należy uznać że mamy tu do czynienia z robotami budowlanymi i stosować stawkę VAT 7%.

Oczywiście dla wszystkich ww. przypadków, o ile dotyczy to dostaw na rzecz szeroko rozumianego budownictwa mieszkaniowego.

Reasumując, odnosząc przytoczone wyżej przepisy do zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego stwierdzić należy, iż o ile przedmiotem realizowanej sprzedaży jest sprzedaż masy betonowej na rzecz budynku mieszkalnego objętego społecznym programem mieszkaniowym, to na mocy art. 41 ust. 2 ustawy w zw. z ust. 12-12c oraz § 6 ust. 2 rozporządzenia, stawka 7% VAT ma zastosowanie do takiej sprzedaży (w tym również związanej z budową miejsc postojowych o ile mieszczą się w obrębie kubatury budynku mieszkalnego). Co potwierdza ostatnie znane Wnioskodawcy pismo z dnia 12 lutego 2009 r. Izby Skarbowej w Warszawie nr IPPP1-443-3/09-2/PR.

Należy podkreślić, że pytający zawiera albo umowę na sprzedaż masy betonowej - wówczas stawka 22% VAT albo na usługę budowlaną, w której zawarta jest, ale nie wyszczególniana oddzielnie sprzedaż masy betonowej, jej dowóz i wylanie - która to usługa budowlana - o ile nie dotyczy budownictwa mieszkaniowego wówczas stawka 22% VAT. O ile jednak zamawiający wskazuje, że usługa budowlana będzie dotyczyć budownictwa mieszkaniowego wówczas wg pytającego należy stosować stawkę VAT 7%. Podobne stanowisko zawarł Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 25 marca 2010 r. (IPPP1-443-1212/09-5/IZ) oraz z dnia 19 marca 2010 r. (IPPP1-443-1305/09-6/IZ).

Powyższa regulacja utrzymana została także w przepisach obecnie obowiązującego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), tj. § 6 ust. 2 tego rozporządzenia.

Ostatecznie zatem według oceny Zainteresowanego z uwagi na ww. przepisy u.p.t.u. oraz rozporządzenia Ministra Finansów z 2008 r. uprawniają one do stosowania stawki VAT 7%, względem sprzedaży tak towarów (masy betonowej) zamawianej i odbieranej przez klientów jak i robót budowlanych (dowozu i zalania betonem) o ile oczywiście dotyczą te dostawy i roboty obiektów budownictwa mieszkaniowego, niezależnie od metrażu lokalu mieszkalnego (także gdy jego powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2, czy też budynku jednorodzinnego (także gdy jego powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2), bez względu na to czy taka usługa będzie wykonywana samochodem własnym czy też wynajętym. Sprzedaż na rzecz klientów Podatnika wyprodukowanej masy betonowej z jednoczesnym jej dowozem na wskazany teren budowy jak również zalania fundamentów stropów czy innych elementów budowlanych powoduje że mamy tu do czynienia z usługami budowlanymi, gdyż to wynika z ich charakteru. Przez świadczenie usług na mocy art. 8 ust. 1 u.p.t.u rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 u.p.t.u. z kolei przepisy art. 8 ust. 3 u.p.t.u. stanowi, że usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są co do zasady identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji.

Tak więc dana czynność albo stanowi dostawę towaru (np. produkcja betonu PKWiU 26.63. 10), z tym że o ile dotyczy budownictwa mieszkaniowego może być opodatkowana stawką VAT 7% z uwagi na art. 41 ust. 12 u.p.t.u oraz § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 2008 r. albo jest świadczeniem usługi (np. dowóz masy betonowej, wylanie fundamentów, itp.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe w zakresie stawki podatku dla dostawy masy betonowej, a więc sprzedaży towaru bez uwzględnienia przeznaczenia, gdzie ów towar przez kupującego będzie wykorzystany i w zakresie stawki podatku dla dostawy masy betonowej wraz z usługą budowlaną/budowlano-montażową oraz nieprawidłowe w zakresie stawki podatku dla dostawy wraz z jej transportem własnym lub wynajętym betonomieszarka lub pompo-gruszką).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy.

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - w myśl art. 8 ust. 1 ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Zatem zarówno towary jak i usługi identyfikowane są na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

Co do zasady, zgodnie z treścią art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych z załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przepis art. 41 ust. 12a ustawy określa, że przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Należy także zauważyć, że w myśl obecnie obowiązującego art. 2 pkt 12 ustawy o VAT przez obiekty budownictwa mieszkaniowego - rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Dział 11 PKOB obejmuje m.in.:

* budynki mieszkalne jednorodzinne (PKOB 111),

* budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe (PKOB 112).

W myśl art. 41 ust. 12b ustawy, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Przepis art. 41 ust. 12c ustawy wskazuje, iż w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Zgodnie z treścią § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.), w okresie do dnia 31 grudnia 2010 r. stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Ze złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca realizuje usługi budowlane/budowlano-montażowe (wg PKWiU 45.25.2 - roboty związane z fundamentowaniem, 45.25.31 - roboty betoniarskie związane z betonem zbrojonym oraz 45.25.32 - roboty betoniarskie pozostałe, gdzie zamawiający składa zamówienie na zakup masy betonowej z jej dowozem i zalaniem fundamentów stropów lub innych elementów betonowych, a więc również z usługą operatora betonomieszarki czy pompo-gruszki, a zamawiający wskazuje, że dotyczyć to będzie budownictwa mieszkaniowego.

Uwzględniając zatem wyżej powołane przepisy stwierdzić należy, że jeżeli przedmiotem umowy są usługi budowlane objęte grupowaniem PKWiU 45, prawidłowo zaklasyfikowane przez Wnioskodawcę, dotyczące obiektów budownictwa mieszkaniowego (zdefiniowanego dla potrzeb podatku od towarów i usług w art. 2 pkt 12 ustawy), wykonywane z użyciem materiałów, których dostawa opodatkowana jest stawką podstawową 22%, a zawarta umowa z odbiorcą dotyczy świadczenia robót budowlanych i budowlano-montażowych, oraz określa całościową wycenę usługi, to na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy o VAT bądź na podstawie § 37 ww. rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, do opodatkowania takich usług (łącznie materiały, robocizna, transport) ma zastosowanie 7% stawka podatku VAT.

W tym miejscu należy podkreślić, że organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania wyrobów i usług do odpowiednich grupowań statystycznych. Do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem czynności oraz prawidłowym zaklasyfikowaniem tych czynności do właściwych grupowań statystycznych, obowiązany jest Podatnik.

W związku z powyższym tut. Organ odniósł się do klasyfikacji podanych przez Wnioskodawcę we wniosku.

Biorąc powyższe pod uwagę stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie uznano za prawidłowe.

Ponadto, ze złożonego wniosku wynika, iż Zainteresowany realizuje zamówienia polegające na sprzedaży masy betonowej, bez uwzględnienia przeznaczenia, gdzie towar przez kupującego będzie wykorzystany.

Powołane wyżej przepisy, zarówno ustawy o podatku od towarów i usług (art. 41 ust. 12), jak i rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. (§ 37) przewidują preferencyjną stawkę podatku dla dostawy towarów. Z przepisów tych wynika, iż jedynymi towarami w odniesieniu do budownictwa mieszkaniowego, dla których przewidziano stawkę podatku w wysokości 7% są obiekty budowlane lub ich części zaliczone do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym jak i nieobjętym tym programem oraz obiekty budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12. Oznacza to tym samym, iż towary nie wymienione w tych przepisach nie korzystają z możliwości zastosowania w odniesieniu do ich dostawy 7% stawki podatku od towarów i usług. W świetle powyższego zgodzić należy się z Wnioskodawcą, iż sprzedaż towaru - masy betonowej podlega opodatkowaniu podstawową stawką podatku w wysokości 22%.

W związku z powyższym stanowisko Zainteresowanego w tym zakresie uznano za prawidłowe.

Jednocześnie z wniosku wynika, iż Strona realizuje zamówienia polegające na sprzedaży masy betonowej z transportem własnym lub wynajętym (betonomieszarka lub pompo-gruszka), gdzie konieczna jest usługa operatora tego sprzętu.

W ocenie Zainteresowanego jest to sprzedaż usługi, którą może opodatkować taką czynność wg stawki 7%. Wnioskodawca uważa taką sprzedaż towarów w połączeniu z jej dowozem powoduje, że mamy tu do czynienia z usługą kompleksową, a więc usługą na rzecz budownictwa mieszkaniowego i może on ją opodatkować taką sprzedaż wg stawki 7%.

Z takim poglądem nie można się zgodzić. Usługa kompleksowa to taka usługa, która zawiera kilka czynności opodatkowanych różnymi stawkami VAT, z tym że jedna z nich jest usługą główną przeważającą, nadającą danej usłudze jej główny charakter i wszystkie one zmierzają do bezpośredniego zaspokojenia określonej potrzeby zamawiającego wskazanej w umowie. Sam Wnioskodawca wskazał, iż realizuje zamówienie na dostawę masy betonowej, a nie na wyświadczenie usługi. Bez znaczenia pozostaje również fakt, iż dostawę masy betonowej Podatnik realizuje wynajętym sprzętem specjalistycznym, albowiem nadal celem realizowanego przez Zainteresowanego zamówienia pozostaje sprzedaż masy betonowej. Z analizy stanu faktycznego nie wynika przecież, iż Zainteresowany świadczy usługi w zakresie wynajmu sprzętu specjalistycznego z operatorem.

Tym samym stwierdzić należy, iż sytuacja, gdy podatnik dokonuje sprzedaży towaru z transportem własnym bądź wynajętym nie zmienia przedmiotu umowy zawieranej z kontrahentem. Podatnik sprzedaje tylko towar.

Zatem w tym przypadku sprzedaż masy betonowej stanowi dostawę towaru opodatkowaną, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawką w wysokości 22%. Bez znaczenia pozostaje fakt, iż Wnioskodawca dokonuje jego transportu.

W związku z tym stanowisko Zainteresowanego w powyższym zakresie uznano za nieprawidłowe.

Uwzględniając powyższe uznać należy, że czynność dostawy masy betonowej, a więc sprzedaży towaru bez uwzględnienia przeznaczenia, gdzie ów towar przez kupującego będzie wykorzystany oraz w zakresie dostawy wraz z jej transportem własnym lub wynajętym (betonomieszarką lub pompo-gruszka) należy opodatkować 22% stawką podatku VAT.

Natomiast dla dostawy betonu wraz z transportem i wylaniem stropów lub innych elementów betonu sklasyfikowanej jako usługa wg PKWiU 45.25.2 - roboty związane z fundamentowaniem, 45.25.31 - roboty betoniarskie związane z betonem zbrojonym oraz 45.25.32 - roboty betoniarskie pozostałe o ile zamawiający wskazuje, że dotyczyć to będzie budownictwa mieszkaniowego zastosowanie znajdzie 7% stawka podatku od towarów i usług.

Ponadto zauważyć należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji usługi do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego. A zatem Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska, przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej usługi będącej przedmiotem wniosku.

Tutejszy Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko spraw będących przedmiotem wniosku (pytań) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w stanie faktycznym i we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniami - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - w niniejszej interpretacji rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl