ILPP2/443-1696/09-2/SJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1696/09-2/SJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2009 r. (data wpływu 14 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług "Zajęcia dla dzieci" o symbolu PKWiU 80.10.11-00.00 "Usługi wychowania przedszkolnego" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług "Zajęcia dla dzieci" o symbolu PKWiU 80.10.11-00.00 "Usługi wychowania przedszkolnego".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, która prowadzona jest pod nazwą XXX. Rodzaj przeważającej działalności wg PKD to: 8552Z "Pozaszkolne formy edukacji artystycznej" oraz 8042B "Kształcenie ustawiczne dorosłych i pozostałe formy kształcenia, gdzie indziej niesklasyfikowane", forma prawna - działalność gospodarcza osoby fizycznej. Zainteresowana prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów oraz opłaca podatek dochodowy na podstawie PIT-5L. Wnioskodawczyni wskazała, iż od dnia 1 września 2009 r. dokonała zgłoszenia do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego, jako czynny podatnik podatku VAT.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej prowadzone są m.in. następujące formy pozaszkolnej edukacji wskazane we wniosku w punkcie 1:

1. ZAJĘCIA DLA DZIECI

1.1. Dziecięca kraina zabawy

Oferta zajęć dla dzieci od 2 do 5 roku życia nie uczęszczających do przedszkola. Celem zajęć jest wprowadzenie dziecka w grupę, pomoc w nabywaniu kompetencji społecznych jak: współdziałanie, dzielenie się, zawieranie umów i kompromisów. Podczas zorganizowanych zabaw, gier, zajęć plastyczno-muzyczno-ruchowych dzieci mają możliwość odkrywania własnych możliwości, budowania własnej samooceny i poczucia sprastwa. Zajęcia, zorganizowane przez specjalistów-nauczycieli z zielonogórskich przedszkoli, przeplatają się ze swobodnymi zabawami, co pozwala dzieciom poczuć się swobodnie w grupie, daje możliwość zbudowania zaufania do nauczycieli i rówieśników.

1.2. Gimnastyka dla mamy i smyka

Cel zajęć - aktywna zabawa dzieci i rodziców poprzez zaspakajanie naturalnej potrzeby ruchu i wspólnej zabawy z rodzicem, wychowanie do prozdrowotnego stylu życia, aktywizowanie do zdrowej i bezpiecznej gimnastyki, tworzenie sytuacji uczących zdrowy ruch i wypoczynek.

Dzieci do 1 roku życia:

* wesołe zabawy we dwoje;

* tworzenie wielorakich bodźców rozwojowych dziecka poprzez: dotyk, ruch, poruszanie i orientowanie się w przestrzeni, ruch przy muzyce;

* zabawy rozwijające i pogłębiające relacje rodzic-dziecko;

* masaż dzieci.

Dzieci do 6 roku życia:

* aktywność ruchowa we współpracy z rodzicem i współćwiczącymi;

* zabawy i ćwiczenia ruchowe dla zdrowia i świadomej pracy nad ciałem;

* nauka rozluźniania się i właściwego odpoczynku;

* zabawy i ćwiczenia z użyciem przyborów.

Środki - zabawy i gry ruchowe, gimnastyka funkcjonalna, stretching, joga, ćwiczenia rozluźniające, metoda W. Sherborne, metoda Labana.

1.3. Szkoła zdrowych pleców

Cel zajęć - aktywizacja dzieci do zdrowotnej gimnastyki rozwijającej świadomość własnego ciała i zachowania z zakresu profilaktyki schorzeń kręgosłupa. Tworzenie motywacji do zabawy, ruchu i właściwego odpoczynku, zdrowa gimnastyka tworząca podstawy do profilaktyki schorzeń kręgosłupa, trening zachowań w czasie czynności dnia - codziennego pracy i odpoczynku, chroniących kręgosłup przed przeciążeniami, odkrywanie swoich możliwości, reakcje organizmu, umiejętności świadomego relaksu, praca nad relacjami w grupie-współpraca, zdrowa rywalizacja, wspólne działanie. Środki - zabawy i gry ruchowe, zabawy i gry korekcyjno-kompensacyjne, gimnastyka funkcjonalna, stretching, joga, ćwiczenia rozluźniające, metoda W. Sherborne, metoda Labana, metoda szkoły zdrowych pleców wg H.D. Kempfa.

1.4. Mały badacz

Bogata oferta zabaw i ćwiczeń wspierających polisensoryczne poznawanie świata przez dzieci, usprawniające ich zdolności spostrzegania (zmysł wzroku), wrażliwość słuchową (zmysł słuchu), angażujące zmysły dotyku, węchu i smaku oraz doskonalące równowagę i rozwijające myślenie. Zajęcia łączą elementy ruchu, zabawy i prostych ćwiczeń badawczych. Dzieci w dostosowanych do wieku propozycjach zabaw i zadań, w radosny i twórczy sposób gromadzą podstawy wiedzy dotyczącej zjawisk atmosferycznych (jak powstaje tęcza, wiatr...), możliwości własnego ciała (poznaję świat przez dotyk, węch itp.), poznają właściwości różnych przedmiotów (co pływa-co tonie...), poszukują skarbów, konstruują filtr do wody i odkrywają wiele ciekawostek o świecie.

1.5. Zajęcia muzyczno-ruchowe z elementami muzykoterapii

Propozycja zajęć muzykoterapeutycznych z wykorzystaniem zróżnicowanych metod, m.in.: mobilnej rekreacji muzycznej, metody symboli dźwiękowych, ruchu rozwijającego, efektu Mozarta dla dzieci i lekcji ciszy. Podczas zajęć dzieci będą miały okazję posłuchać muzyki, tworzyć ją, wyrażać plastycznie i tanecznie.

Tematyka zajęć: Przyroda w muzyce; Pory roku w muzyce; W krainie Mozarta; Dźwięki świata; W krainie instrumentów; W krainie tańca.

1.6. W krainie wyobraźni

Zajęcia muzyczno-ruchowo-plastyczne usprawniające dziecięcą wyobraźnię. Zabawy i ćwiczenia wykorzystujące elementy metod C. Orffa i R. Labana, wspierające rozwój myślenia, zdolność rozwiązywania problemów, uczenie samodzielności i radzenia sobie w sytuacjach nowych. Malując, tańcząc, śpiewając, lepiąc dziecko będzie miało okazję odkrywać swoje uczucia, marzenia, rozpoznawać granice swoich możliwości, usprawniać małą i dużą motorykę. Dzięki zróżnicowanym ofertom dziecko zgromadzi liczne doświadczenia w operowaniu nowymi materiałami, rozwinie się werbalnie i ruchowo, uwrażliwi plastycznie.

1.7. Warsztaty plastyczne - Krok po kroku w stronę świata

Autorski program zajęć plastycznych oparty przede wszystkim na dobrej zabawie dzieci, podczas której tworzą one wspólny obiekt artystyczny. Celem tych zajęć jest nie tylko rozwój manualny ale również rozbudzenie otwartości, pewności siebie, aktywności twórczej, pobudzanie wyobraźni, które to często prowadzą do rozbudzenia twórczej postawy wobec siebie i świata. Podczas zajęć w XXX dzieci zostaną zabrane w podróż, podczas której poznają kulturę innych państw, będą mogły namalować, bądź wyrzeźbić jakiś obiekt z omawianym krajem Europy.

1.8. Jak się tego nauczyć.

Celem warsztatów jest poznanie przez dzieci własnych preferencji związanych z uczeniem się po to, aby jak najskuteczniej uczyć się. Dzięki zajęciom uczniowie dowiedzą się: Jak oni poznają świat...; Co pamiętają najdłużej...; W jakich sytuacjach najłatwiej coś im zapamiętać. Poznają: Najlepsze dla siebie sposoby uczenia się; Techniki zapamiętywania; Sposoby organizowania i prezentowania materiału przeznaczonego do nauczenia się. Nauczą się: Jak planować własne uczenie się...; Jak zorganizować sobie naukę. Zrozumieją: Dlaczego warto posłuchać, co inni mają do powiedzenia...; Dlaczego każdy inaczej widzi świat...; Czym różni się zapamiętanie od zrozumienia i nauczenia się. Zajęcia przeznaczone są dla dzieci z klas III-VI.

1.8. Przygoda z robotyką.

Wprowadzenie w świat nowych technologii, zaawansowanych konstrukcji i inteligentnych maszyn. Zajęcia z robotyki w oparciu o LEGO. Konstruowanie, programowanie, testowanie podparte doskonałą zabawą dla dzieci i młodzieży.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy jako czynny podatnik podatku VAT, opisana usługa w punkcie 1 (od 1.1. do 1.8.), zgodnie z załącznikiem nr 4 "Wykaz usług zwolnionych od podatku", poz. 7 ex 80 "Usługi w zakresie edukacji", ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), korzysta ze zwolnienia od podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług, załącznik nr 4 pkt 7, usługa opisana w zapytaniu mieści się w katalogu usług w zakresie edukacji i podlega zwolnieniu od podatku VAT.

Działalność, którą prowadzi Zainteresowana obejmuje:

1.

pozaszkolne formy edukacji, które polegają na kontynuacji edukacji ogólnej oraz kształcenie zawodowe (kształcenie związane jest głównie z rozwojem własnych zainteresowań oraz doskonaleniem zawodowym), oraz

2.

pozaszkolne formy edukacji artystycznej, które obejmują kursy i zajęcia w zakresie sztuki, teatru oraz muzyki.

Wnioskodawczyni zapewnia formalnie zorganizowane zajęcia związane: z hobby, rekreacją i rozwojem własnym. Zajęcia te nie prowadzą do uzyskania dyplomu zawodowego, licencjata, czy stopnia naukowego.

Zainteresowana wskazała, iż klasyfikacja statystyczna dla prowadzonej działalności gospodarczej pod nazwą XXX, wymienionej w punkcie 1 wniosku, według obowiązującej dla celów podatku od towarów i usług Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.) to:

- Zajęcia dla dzieci - PKWiU 80.10.11-00.00 "Usługi wychowania przedszkolnego".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119 (art. 8 ust. 3 ustawy).

Zauważyć należy, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia odwołują się do grupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych i zwolnień przedmiotowych. Zaliczanie określonej usługi do właściwego grupowania należy jednak do obowiązków usługodawcy. Wynika to z faktu, że to właśnie on posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego sklasyfikowania wykonywanej usługi do odpowiedniego grupowania.

Klasyfikacją do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług jest klasyfikacja statystyczna, według obowiązującej dla celów podatku od towarów i usług Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

I tak, stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 7 tego załącznika, tj. "Wykaz usług zwolnionych od podatku", wymienione zostały usługi o symbolu PKWiU ex 80 - "Usługi w zakresie edukacji".

Stosownie do objaśnień zawartych w załącznikach do ustawy symbol ex oznacza, że stawka podatku, bądź zwolnienie od podatku odnosi się tylko do danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa usługi". Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

W związku z powyższym, istotnym w przedmiotowej sprawie jest właściwe zaklasyfikowanie wg PKWiU wykonywanych przez Zainteresowaną usług.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą pod nazwą XXX, w ramach której prowadzi pozaszkolną edukację m.in. pod nazwą "Zajęcia dla dzieci". W ramach tej usługi są organizowane następujące zajęcia: Dziecięca kraina zabawy, Gimnastyka dla mamy i smyka, Szkoła zdrowych pleców, Mały badacz, Zajęcia muzyczno-ruchowe z elementami muzykoterapii, W krainie wyobraźni, Warsztaty plastyczne - Krok po kroku w stronę światła, Jak się tego nauczyć..., Przygoda z robotyką. Jak wskazała Zainteresowana, przedmiotowe zajęcia nie prowadzą do uzyskania dyplomu zawodowego, licencjata, czy też stopnia zawodowego. Wnioskodawczyni ww. usługę zaklasyfikowała pod symbolem PKWiU 80.10.11-00.00 "Usługi wychowania przedszkolnego".

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż świadczona usługa, o ile zalicza się, jak wskazała Wnioskodawczyni, do grupowania o symbolu PKWiU 80.10.11-00.00 "Usługi wychowania przedszkolnego", korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako wymieniona w poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy, tj. "Usługi w zakresie edukacji" (PKWiU ex 80).

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Zainteresowaną we wniosku klasyfikacji usług do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego. A zatem Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska, przedstawionego przez Wnioskodawczynię w zakresie klasyfikacji statystycznej usługi będącej przedmiotem wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż w niniejszej interpretacji zostało wydane rozstrzygnięcie dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług "Zajęcia dla dzieci" o symbolu PKWiU 80.10.11-00.00 "Usługi wychowania przedszkolnego". Natomiast, w zakresie stawki podatku dla usług "Warsztaty dla młodzieży" o symbolu PKWiU 80.42.20-00.00 "Usługi w zakresie pozostałych form kształcenia", dla usług "Warsztaty dla dorosłych" o symbolu PKWiU 80.42.10-00.00 "Usługi szkolnictwa dla dorosłych, gdzie indziej niesklasyfikowane" oraz dla usług "Szkolenia dla nauczycieli i dla firm" o symbolu PKWiU 80.42.20-00.00 "Usługi w zakresie pozostałych form kształcenia" zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia z dnia 23 lutego 2010 r. o numerach: ILPP2/443-1696/09-3/SJ, ILPP2/443-1696/09-4/SJ oraz ILPP2/443-1696/09-5/SJ.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl