ILPP2/443-1695/09-5/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1695/09-5/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 grudnia 2009 r. (data wpływu 14 grudnia 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 5 lutego 2010 r. (data wpływu 9 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty faktur VAT - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty faktur VAT. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 5 lutego 2010 r. (data wpływu 9 lutego 2010 r.) o jednoznaczne wskazanie przedmiotu wniosku oraz należną opłatę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność handlową hurtową. z większymi dostawcami ma zawarte umowy, zgodnie z którymi, w przyjętym okresie rozliczeniowym, po przekroczeniu przez Spółkę określonej w umowie wysokości zakupów przyznawano jej premie pieniężne (bonusy), w wysokości stanowiącej pewien procent wielkości dokonanych zakupów w tym okresie. Rozliczenie premii pieniężnej następowało na podstawie faktury VAT wystawionej przez Spółkę z uwzględnieniem 22% podatku VAT. Na tej podstawie dostawcy wypłacają Spółce premię. Premia wypłacana jest Spółce kilka razy do roku za określony w umowie czas bądź jednorazowo w danym roku kalendarzowym, po wyliczeniu wysokości premii z tytułu dokonanych w tym okresie transakcji i nie dotyczy konkretnej dostawy, a wielu dostaw w danym roku.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, iż w zamian za wypłacenie premii pieniężnych nie miało miejsca świadczenie jakichkolwiek usług, Wnioskodawca nie zobowiązuje się do dokonywania zakupów wyłącznie u wypłacającego premię, ani nie zobowiązuje się do posiadania pełnego asortymentu towarów kontrahenta. Warunkiem uzyskania premii jest wyłącznie osiągnięcie określonego progu obrotów. Premie pieniężne nie są związane z żadnymi działaniami na rzecz dostawców. Są wypłacane od wielkości zakupów. Otrzymane premie pieniężne są związane ze zrealizowanymi zakupami w konkretnym, określonym przedziale czasowym i dotyczą zsumowanej wartości zakupów w danym okresie rozliczeniowym bądź określonego asortymentu towarów.

Ponadto, Wnioskodawca wskazał, iż wniosek dotyczy dwóch stanów faktycznych: w zakresie opodatkowania i dokumentowania otrzymanych premii pieniężnych oraz w zakresie korekty faktur VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle ostatnio wydanych indywidualnych interpretacji Ministerstwa Finansów oraz wyroków NSA należy w przyszłości wystawiać noty księgowe na uzyskane premie pieniężne, a wcześniej w 2009 r. wystawione faktury VAT skorygować i również wystawić noty księgowe uznając, że premia pieniężna nie jest świadczeniem usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, ostatnie interpretacje i orzeczenia Sądów wprowadzają duży chaos informacyjny. Jednak dopiero po oficjalnej zmianie stanowiska przez Ministerstwo Finansów, a nie na podstawie wyroków Sądów w indywidualnych sprawach, Spółka mogłaby zmienić sposób rozliczania premii pieniężnej - wystawiając fakturę VAT. Nie powinna korygować wystawionych w 2009 r. faktur VAT i nie powinna w przyszłości, do momentu zajęcia oficjalnego stanowiska przez Ministra Finansów, wystawiać za uzyskany bonus not księgowych. Spółka powinna postępować jak dotychczas i traktować premię jako usługę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Z opisu sprawy wynika, iż Spółka prowadzi działalność handlową hurtową. z większymi dostawcami ma zawarte umowy, zgodnie z którymi w przyjętym okresie rozliczeniowym, po przekroczeniu przez Spółkę określonej w umowie wysokości zakupów przyznawano jej premie pieniężne (bonusy), w wysokości stanowiącej pewien procent wielkości dokonanych zakupów w tym okresie. Rozliczenie premii pieniężnej następowało na podstawie faktury VAT wystawionej przez Spółkę z uwzględnieniem 22% podatku VAT. Na tej podstawie dostawcy wypłacają Spółce premię. Premia wypłacana jest Spółce kilka razy do roku za określony w umowie czas bądź jednorazowo w danym roku kalendarzowym po wyliczeniu wysokości premii z tytułu dokonanych w tym okresie transakcji i nie dotyczy konkretnej dostawy, a wielu dostaw w danym roku. w zamian za wypłacenie premii pieniężnych nie miało miejsca świadczenie jakichkolwiek usług. Wnioskodawca nie zobowiązuje się do dokonywania zakupów wyłącznie u wypłacającego premię, ani nie zobowiązuje się do posiadania pełnego asortymentu towarów kontrahenta. Warunkiem uzyskania premii jest wyłącznie osiągnięcie określonego progu obrotów. Premie pieniężne nie są związane z żadnymi działaniami na rzecz dostawców. Są wypłacane od wielkości zakupów. Otrzymane premie pieniężne są związane ze zrealizowanymi zakupami w konkretnym, określonym przedziale czasowym i dotyczą zsumowanej wartości zakupów w danym okresie rozliczeniowym bądź określonego asortymentu towarów.

W wydanej w dniu 25 lutego 2010 r. interpretacji indywidualnej Nr ILPP2/443-1695/09-4/MN dotyczącej stanu faktycznego w zakresie opodatkowania i dokumentowania otrzymanych premii pieniężnych wskazano, iż w przypadku, gdy w związku z wypłacaną premią pieniężną Zainteresowany (nabywca towarów) nie jest w żaden sposób zobowiązany do świadczenia innych usług, w tym usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym itp., premia pieniężna (bonus) stanowi w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami - zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zmniejszający podstawę opodatkowania. Zatem, uzyskanie przedmiotowej premii pieniężnej (bonusu) podlega regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług, a na podstawie przepisu § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.), dostawca towarów zobowiązany jest w takiej sytuacji wystawić fakturę korygującą uwzględniającą wymogi wynikające z § 13 ust. 2 ww. rozporządzenia.

Zatem, w oparciu o powyższe rozstrzygnięcie stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie ma możliwości dokumentowania uzyskanych premii pieniężnych notą księgową.

Wskazać należy, iż zgodnie z art. 14a (poprzednio art. 14 § 1 pkt 2) ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), minister właściwy do spraw finansów publicznych dąży do zapewnienia jednolitego stosowania prawa podatkowego przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej, dokonując w szczególności jego interpretacji, przy uwzględnieniu orzecznictwa sądów oraz Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (interpretacje ogólne).

Z powołaniem na ten przepis wydano interpretację dotyczącą sytuacji związanych z ustanowieniem premii pieniężnych (pismo Ministerstwa Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r. Nr PP3-812-1222/2004/AP/4026).

W zakresie znaczenia prawnego dla uznania prawidłowości dokonanych rozliczeń, wydanej interpretacji indywidualnej, obowiązującym od dnia wydania interpretacji do dnia 1 lipca 2007 r. jest przepis art. 14c ustawy - Ordynacja podatkowa, który stanowi, iż zastosowanie się podatnika, płatnika lub inkasenta do interpretacji, o której mowa w art. 14a § 1, nie może mu szkodzić. w zakresie wynikającym z zastosowania się do interpretacji podatnikowi, płatnikowi lub inkasentowi nie określa się albo nie ustala zobowiązania podatkowego za okres do wywarcia skutku, o którym mowa w art. 14b § 5 zdanie drugie, a także:

1.

nie ustala dodatkowego zobowiązania w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług;

2.

nie wszczyna się postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe, a postępowanie wszczęte w tych sprawach umarza się;

3.

nie stosuje się innych sankcji wynikających z przepisów prawa podatkowego i przepisów karnych skarbowych.

Również, po dokonaniu z dniem 1 lipca 2007 r. nowelizacji ustawy - Ordynacja podatkowa (ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw - Dz. U. Nr 217, poz. 1590), zgodnie z art. 14k § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, zastosowanie się do interpretacji ogólnej przed jej zmianą nie może szkodzić temu, kto się do niej zastosował, jak również w przypadku nieuwzględnienia jej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej.

Mocą art. 14I ustawy - Ordynacja podatkowa, w przypadku gdy skutki podatkowe związane ze zdarzeniem, któremu odpowiada stan faktyczny będący przedmiotem interpretacji, miały miejsce przed opublikowaniem interpretacji ogólnej lub przed doręczeniem interpretacji indywidualnej, zastosowanie się do tej interpretacji nie zwalnia z obowiązku zapłaty podatku.

Proces wydania interpretacji indywidualnej obejmuje nie tylko same wydanie, rozumiane jako sporządzenie, nadanie odpowiedniej formy, opatrzenie datą oraz podpisem osoby upoważnionej, ale również doręczenie.

Zasady doręczania wszelkich pism, w tym również interpretacji indywidualnych uregulowane zostały w dziale IV ustawy - Ordynacja podatkowa w rozdziale 5 - Doręczenia.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy stwierdzić należy, iż dopiero z momentem doręczenia wydanej interpretacji indywidualnej osoba składająca wniosek o jej wydanie ma możliwość zapoznania się z jej treścią, w której zawarte jest rozstrzygnięcie uwzględniające stan faktyczny w odniesieniu do obowiązujących przepisów prawa.

Reasumując, zastosowanie się przez Wnioskodawcę do interpretacji ogólnej Ministra Finansów dotyczącej przepisów prawa podatkowego nie może szkodzić, co w powyższej sytuacji faktycznej oznacza, że jeśli Zainteresowany wystawiał na rzecz dostawców faktury z wykazanym należnym podatkiem VAT z tytułu otrzymywania premii pieniężnych, określanych również jako bonusy, zgodnie z uregulowaniami wynikającymi z interpretacji ogólnej (pismo Ministerstwa Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r. Nr PP3-812-1222/2004/AP/4026), to do dnia otrzymania przedmiotowej interpretacji indywidualnej z dnia 25 lutego 2010 r. Nr ILPP2/443-1695/09-4/MN, w której tut. Organ stwierdził, że przedmiotowa premia pieniężna (bonus) nie jest świadczeniem usług - nie ma podstaw prawnych do dokonania korekty wystawionych faktur VAT. Tym samym, Zainteresowany stosując się do stanowiska Ministra Finansów określonego w ww. interpretacji ogólnej uzyskał ochronę prawną przewidzianą ww. przepisami.

Należy jednak wyraźnie podkreślić, że zastosowanie ww. interpretacji ogólnej zależy od tego, czy określony stan faktyczny dotyczy sytuacji, w której dochodzi do świadczenia usług, za które nabywca towarów otrzymuje wynagrodzenie. Wykonywane przez podatników czynności mają różnorodny charakter, w wyniku których są wypłacane premie pieniężne, a więc w głównej mierze należy mieć na uwadze określony stan faktyczny zaistniały u Zainteresowanego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W kwestii dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i dokumentowania otrzymanych premii pieniężnych - w dniu 25 lutego 2010 r. wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie Nr ILPP2/443-1695/09-4/MN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl