ILPP2/443-1691/09-2/EN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1691/09-2/EN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 7 grudnia 2009 r. (data wpływu 14 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT RR - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT RR.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi skup i sprzedaż bydła. Współpraca ta opiera się w 90% na zakupie od rolników na podstawie faktur VAT RR, w których określony jest termin zapłaty. Zainteresowany dokonuje zapłaty w kwocie brutto na rachunek bankowy rolnika w terminie określonym w fakturze VAT RR podając w tytule nr faktury VAT RR. Zainteresowany wskazał, iż dokonując analizy zapisów ustawy ustalił, iż wymogiem ustawowym jest również data wystawienia faktury VAT RR. w posiadanych dokumentach zapłaty, gdzie wskazano tylko nr faktury VAT RR, dokonał on autokorekty dopisując na odwrocie dowodu zapłaty informacje wymagane przez ustawę, tj. nr faktury VAT RR oraz datę jej wystawienia. z dokumentów, tj. faktury VAT RR i dowodu zapłaty stworzono komplety dokumentów, które stanowią podstawę do obniżenia podatku należnego.

Przy dokonywaniu analizy przedmiotowych dokumentów Wnioskodawca ustalił również, że posiada on dwa dokumenty, które nie zawierają w tytule informacji wymaganych przez ustawę, tj. nr faktury VAT RR i daty jej wystawienia. Zainteresowany wskazał, iż w tytule podano: "zapłata za opasy" i "za bydło". Na odwrocie ww. dokumentu zapłaty dokonał on uzupełnienia w postaci autokorekty podając nr faktury VAT oraz datę jej wystawienia. z dokumentów, tj. faktury VAT RR i dowodu zapłaty stworzył komplet dokumentów, które zawierają informacje spójne, tj. nazwisko i imię dostawcy - rolnika, nr rachunku bankowego rolnika oraz kwoty brutto z faktury (kwota zapłaty).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT RR, gdy w dowodach zapłaty nie znalazły się daty wystawienia faktur, ale zostały naniesione w postaci autokorekty, oraz stworzono komplet dokumentów (faktura VAT RR, dowód zapłaty).

2.

Czy Zainteresowany może dokonać odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT RR, gdy dowody zapłaty nie zawierały nr faktury VAT RR oraz daty jej wystawienia, lecz zostały uzupełnione w postaci autokorekty oraz stworzono komplety dokumentów (tekst jedn.: faktura VAT RR, dowód zapłaty), gdzie pozostałe dane tj. kwota oraz nazwisko i imię oraz nr rachunku są spójne.

Zdaniem Wnioskodawcy, może on dokonać odliczenia podatku naliczonego z ww. faktur VAT RR, gdyż dane zawarte w fakturze VAT RR i dowodzie zapłaty są spójne (identyczne). Faktura VAT RR i dowody zapłaty zostały na stałe skompletowane, co w ocenie Zainteresowanego stanowi podstawę do odliczenia podatku naliczonego.

Informacje spójne (tekst jedn.: pozostałe - bez nr faktury VAT RR oraz daty):

* nazwisko i imię rolnika,

* adres zamieszkania,

* kwota zapłaty stanowi kwotę brutto z faktury,

* wpłacający to nabywca,

* w przypadku braku nr faktury VAT RR i daty - w tytule wpłaty wpisano nazwę towaru, który kupiono od rolnika, tj. nazwę towaru wskazaną na fakturze.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 3 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność polegającą na skupie i sprzedaży bydła. Zakupy od rolników Zainteresowany dokumentuje fakturami VAT RR, dokonując zapłaty na rachunek bankowy sprzedawcy (rolnika) w terminie określonym w ww. fakturze VAT RR.

Szczególne zasady dotyczące wystawiania faktur VAT RR zostały uregulowane w przepisie art. 116 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym, podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego wystawia w dwóch egzemplarzach fakturę dokumentującą nabycie tych produktów. Oryginał faktury jest przekazywany dostawcy.

Zgodnie z powołanym przepisem faktura VAT RR nie jest wystawiana przez sprzedawcę, ale przez nabywcę. Podatnik podatku od towarów i usług nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego, wystawia w dwóch egzemplarzach fakturę dokumentującą zakup tych produktów. Oryginał faktury przekazywany jest sprzedawcy, czyli rolnikowi ryczałtowemu.

W myśl art. 116 ust. 6 ustawy, zryczałtowany zwrot podatku zwiększa u nabywcy produktów rolnych kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym dokonano zapłaty, pod warunkiem że:

1.

nabycie produktów rolnych jest związane z dostawą opodatkowaną;

2.

zapłata należności za produkty rolne, obejmująca również kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku, nastąpiła na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego nie później niż 14. dnia, licząc od dnia zakupu, z wyjątkiem przypadku, gdy rolnik zawarł umowę z podmiotem nabywającym produkty rolne określającą dłuższy termin płatności;

3.

w dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty należności za produkty rolne zostaną podane numer i data wystawienia faktury potwierdzającej nabycie tych produktów albo na fakturze potwierdzającej zakup produktów rolnych podano dane identyfikacyjne dokumentu stwierdzającego dokonanie zapłaty.

Celem regulacji zawartej w powyższym przepisie jest powiązanie zapłaty dokonywanej przez podatnika z konkretną transakcją zakupu produktów rolnych. Dla osiągnięcia tego celu wprowadzono wymóg, aby w dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty zostały podane numer i data wystawienia faktury potwierdzającej zakup produktów rolnych.

Należy również podkreślić, iż celem faktury oraz dokumentu stwierdzającego dokonanie zapłaty jest w tym przypadku przede wszystkim udokumentowanie rzeczywistego przebiegu zdarzenia gospodarczego, a dodatkowo - dla nabywcy produktów rolnych - potwierdzenie prawa do powiększenia kwoty podatku naliczonego uprawniającej do obniżenia kwoty podatku należnego.

W przedłożonym wniosku Zainteresowany wskazał, iż w wyniku analizy dokumentów stwierdzających dokonanie zapłaty kwot wynikających z wystawionych faktur VAT RR ustalił, iż posiada on dokumenty, gdzie wpisano tylko nr faktury VAT RR, a nie podano daty jej wystawienia, oraz dokumenty stwierdzające dokonanie zapłaty, które nie zawierają nr faktury VAT RR ani daty jej wystawienia. w związku z tym, Wnioskodawca dokonał autokorekty dopisując na odwrocie ww. dokumentów informacje wymagane przez ustawę, tj. nr faktury VAT RR oraz datę jej wystawienia. Ponadto z dokumentów, tj. faktury VAT RR i dowodu zapłaty zostały stworzone (na stałe) komplety dokumentów, które zawierają informacje spójne (zgodne), tj. nazwisko i imię dostawcy - rolnika, nr rachunku bankowego rolnika oraz kwoty brutto z faktury (kwota do zapłaty). Przy czym, kwota do zapłaty stanowi kwotę brutto z faktury, a w tytule wpłaty wpisano nazwę towaru kupionego od rolnika, tj. nazwę towaru wskazaną w fakturze.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny oraz obowiązujący stan prawny należy uznać, że w przedmiotowej sprawie, z uwagi na fakt, iż mimo braku na dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty numeru faktury oraz daty jej wystawienia lub tylko daty jej wystawienia, możliwe jest przyporządkowanie, na podstawie innych elementów, danego dowodu zapłaty za produkty rolne do faktury dokumentującej daną transakcję. Wobec powyższego Zainteresowanemu przysługuje prawo do powiększenia kwoty podatku naliczonego o kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku wykazanego na fakturze VAT RR, której dotyczy dany dokument stwierdzający dokonanie zapłaty, pod warunkiem, że zapłaty dokonano w terminie określonym w art. 116 ust. 6 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl