ILPP2/443-1680/10-2/SJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1680/10-2/SJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 4 października 2010 r. (data wpływu 11 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 października 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca od dnia 1 grudnia 2008 r. prowadzi działalność gospodarczą polegającą na nauce języków obcych. Od dnia 2 sierpnia 2010 r. poszerzył działalność o sprzedaż używanych samochodów osobowych sprowadzanych z Niemiec. W przeważającej części działalności (zarówno w zakresie sprzedaży usług nauki języka, jak i sprzedaży używanych samochodów) sprzedaż dokonywana jest na rzecz osób fizycznych. W związku z rozszerzeniem działalności Zainteresowany został podatnikiem podatku od towarów i usług. Zakupił kasę rejestrującą w celu rejestrowania czynności związanych ze sprzedażą używanych samochodów. Wnioskodawca nie rejestruje na kasie usług nauki języka, zgodnie z § 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Na mocy tego przepisu, usługi w zakresie edukacji są zwolnione z obowiązku takiego ewidencjonowania. Urząd Skarbowy poinformował Zainteresowanego, że w związku z rozszerzeniem działalności o czynności, które podlegają rejestracji na kasie rejestrującej, jest on obowiązany do rejestrowania na kasie wszystkich czynności w zakresie prowadzonej przez niego działalności, w tym także sprzedaży usług nauki języka obcego. Zaskoczony opinią urzędnika, Wnioskodawca wykonał telefon do Krajowej Informacji Podatkowej, która potwierdziła prawidłowość ewidencjonowania na kasie rejestrującej, tylko czynności związanych ze sprzedażą używanych samochodów. Chcąc uniknąć nieporozumień z Urzędem Skarbowym Zainteresowany wnioskuje o wydanie interpretacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z tym, że Wnioskodawca rozpoczyna ewidencjonowanie sprzedaży używanych samochodów, jest on obowiązany ewidencjonować na kasie rejestrującej także czynności polegające na nauce języków obcych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w wyniku rozszerzenia dotychczasowej działalności polegającej na nauce języków obcych o sprzedaż używanych samochodów, zakupił kasę rejestrującą, która służy ewidencjonowaniu czynności polegających na sprzedaży używanych samochodów. Naukę języka obcego Zainteresowany rejestruje w ewidencji sprzedaży, o której mowa w art. 109 ust. 3 Ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z przysługującym Wnioskodawcy zwolnieniem z ewidencjonowania na kasie rejestrującej nauki języków obcych, które znajduje się w wykazie zwolnień stanowiących załącznik do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, nie ewidencjonuje usług nauki języka obcego na kasie rejestrującej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Kwestie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących regulują obowiązujące do dnia 31 grudnia 2010 r. przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797), zwanego dalej rozporządzeniem.

I tak, w myśl § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010 r. również podatników, u których kwota obrotu działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40 000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 4.

Zgodnie z § 3 ust. 4 rozporządzenia, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w trakcie 2010 r. przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40 000 zł z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010 r. również podatników rozpoczynających sprzedaż w 2010 r. w tym że w przypadku przekroczenia kwoty obrotów w wysokości 20 000 zł z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, zwolnienie obowiązuje do dnia przekroczenia tej kwoty - § 3 ust. 5 rozporządzenia.

Stosownie do § 2 pkt 2 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W wykazie czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, stanowiącym załącznik do rozporządzenia, pod pozycją nr 25 wymienione zostały "Usługi w zakresie edukacji" symbol PKWiU 80.

W myśl tego przepisu, do dnia 31 grudnia 2010 r. bez względu na wysokość obrotu i bez względu na to, czy podatnik stosuje już kasę do ewidencjonowania innych czynności - zwolniona z ewidencjonowania jest sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do tego rozporządzenia.

Natomiast zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010 r. również podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, był wyższy niż 70%.

Zwolnień, o których mowa w ust. 1, nie stosuje się do podatników:

1.

którzy przed dniem 1 stycznia 2010 r. utracili prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia;

2.

podatników, w odniesieniu do których przepisy obowiązujące przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia przewidywały powstanie obowiązku ewidencjonowania oraz określały termin rozpoczęcia ewidencjonowania po dniu 31 grudnia 2009 r., w związku z zaistniałymi do dnia 31 grudnia 2009 r. okolicznościami powodującymi utratę prawa do zwolnienia, innymi niż wyznaczony przepisami określony termin obowiązywania zwolnienia do dnia 31 grudnia 2009 r.

- § 3 ust. 6 rozporządzenia.

Zatem stwierdzić należy, iż powyższe przepisy wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, a mianowicie: zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe) i zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe).

Należy ponadto zauważyć, że ustawodawca objął zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej określone czynności, niezależnie od zwolnienia (lub nie) z tego obowiązku podatnika dokonującego tych czynności. Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności już nie.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca od 2008 r. prowadzi działalność gospodarczą polegającą na nauce języków obcych. Obecnie Zainteresowany poszerzył swoja działalność o sprzedaż używanych samochodów osobowych sprowadzanych z Niemiec. Przeważająca część sprzedaży w zakresie usług nauki języka, jak i sprzedaży używanych samochodów dokonywana jest na rzecz osób fizycznych. Wnioskodawca w związku z rozszerzeniem działalności dokonał zakupu kasy rejestrującej w celu rejestrowania czynności związanych tylko ze sprzedażą używanych samochodów, gdyż zgodnie z § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, usługi w zakresie edukacji są zwolnione z obowiązku takiego ewidencjonowania.

W świetle powyższych uregulowań należy stwierdzić, iż Wnioskodawca świadcząc usługi polegające na nauce języków obcych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, może korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej (zwolnienie przedmiotowe) do dnia 31 grudnia 2010 r., zgodnie z § 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. Natomiast świadczone przez Zainteresowanego czynności polegające na sprzedaży używanych samochodów na rzecz osób fizycznych, nie są objęte zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania przy pomocy kasy rejestrującej. Zatem Zainteresowany zobowiązany jest do ewidencjonowania obrotu z tytułu tych czynności na kasie rejestrującej w związku z utratą zwolnienia podmiotowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl