ILPP2/443-1673/09-4/BA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1673/09-4/BA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 2 grudnia 2009 r. (data wpływu 10 grudnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 lutego 2010 r. (data wpływu 9 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnej. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 3 lutego 2010 r. (data wpływu 9 lutego 2010 r.) o doprecyzowanie stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie sprzedaży aparatury elektrycznej. w ramach swojej działalności przyznaje kontrahentom, którzy kwartalnie uzyskali określony poziom obrotów premie pieniężne. Premie te nie są powiązane z konkretnymi dostawami, ale prawo do nich i ich wysokość są ustalane na koniec każdego kwartału po obliczeniu poziomu zakupów dokonanych przez danego kontrahenta.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, iż oprócz zrealizowania obrotów na rzeczywistym poziomie i w określonym kwartale, to z obopólnej umowy wynika, że nabywca zobowiązuje się do eksponowania jego towaru, promowania i reklamowania, a następnie redystrybucji. Dodatkowo wyjaśnił, że wysokość premii jest ukształtowana procentowo od osiągniętego poziomu obrotów. Wnioskodawca nie warunkuje uzyskania premii od dokonywania zakupu towarów wyłącznie od niego, ale szerokością i jakością asortymentu towarów zachęca do zakupów wyłącznie od niego. Nie ma miejsca sytuacja, że kontrahent nie podejmie żadnych działań na rzecz Zainteresowanego, gdyż nadal eksponuje jego towar, promuje i reklamuje, pomimo, że w pewnym określonym kwartale nie dokonuje zakupu towarów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy premie pieniężne przyznane przez Wnioskodawcę kontrahentom podlegają pod ustawę o VAT, tzn. czy stanowią wynagrodzenie za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 tej ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, premia pieniężna nie powinna być opodatkowana VAT, gdyż przyznanie kontrahentom takiego świadczenia nie jest wynagrodzeniem za wykonane usługi.

Premia wypłacana jest kontrahentom za osiągnięcie określonego poziomu zakupów w ciągu kwartału, a nie za świadczone przez nich usługi.

Stanowisko to Wnioskodawca opiera m.in. na wyrokach:

NSA z dnia 26 lutego 2007 r., sygn. akt i FSK 94/06,

NSA w Warszawie z dnia 22 maja 2007 r., sygn. akt III SA/Wa 4080/06,

NSA z dnia 23 września 2008 r., sygn. akt i FSK 998/08,

NSA w Poznaniu z dnia 1 lipca 2009 r., sygn. akt i SA/Po 217/09,

NSA w Rzeszowie z dnia 2 lipca 2009 r., sygn. akt i SA/Rz 431/09.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że każde świadczenie nie będące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi co do zasady usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

* w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,

* świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Należy podkreślić, iż oba ww. warunki winny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało, jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Dana czynność podlega opodatkowaniu podatkiem VAT wówczas, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom towarów (bonusy).

Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie, bądź też związane są ze świadczeniem dodatkowych usług na rzecz sprzedawcy itp.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2 -22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w cyt. art. 29 ust. 4 ustawy, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy.

W praktyce występują również sytuacje, w których w zamian za udzielenie premii ma miejsce świadczenie innych usług, w tym usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym, bądź zobowiązanie się do dokonywania zakupów wyłącznie u wypłacającego premie, czy zobowiązanie się do posiadania pełnego asortymentu towarów kontrahenta itp. w takiej sytuacji należy uznać, iż wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.

Jak stanowi art. 41 ust. 1 ustawy, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 13 ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzący działalność w zakresie sprzedaży aparatury elektrycznej przyznaje kontrahentom, którzy kwartalnie uzyskali określony poziom obrotów premie pieniężne. Premie nie są powiązane z konkretnymi dostawami, ale prawo do nich i ich wysokość są ustalane na koniec każdego kwartału po obliczeniu poziomu zakupów dokonanych przez danego kontrahenta. Oprócz zrealizowania obrotów na rzeczywistym poziomie i w określonym kwartale, to z obopólnej umowy wynika, że nabywca zobowiązuje się do eksponowania jego towaru, promowania i reklamowania, a następnie redystrybucji. Wysokość premii jest ukształtowana procentowo od osiągniętego poziomu obrotów. Wnioskodawca nie warunkuje uzyskania premii od dokonywania zakupu towarów wyłącznie od niego, ale szerokością i jakością asortymentu towarów zachęca do zakupów wyłącznie od niego. Nie ma miejsca sytuacja, że kontrahent nie podejmie żadnych działań na rzecz Zainteresowanego, gdyż nadal eksponuje jego towar, promuje i reklamuje, pomimo, że w pewnym określonym kwartale nie dokonuje zakupu towarów.

Z powyższego wynika, iż po wykonaniu przez kontrahenta określonych w umowie czynności (eksponowania towaru, promowania, reklamowania, a także redystrybucji) oraz uzyskania określonego poziomu obrotów, Zainteresowany wypłaca premię pieniężną. Zatem otrzymana przez kontrahenta premia pieniężna stanowi wynagrodzenie za określone zachowanie się nabywcy w stosunku do Zainteresowanego. Tym bardziej, że nawet w przypadku gdy w określonym kwartale kontrahent nie dokonuje zakupu towarów - nie ma miejsca sytuacja, że nie podejmuje on żadnych działań na rzecz Wnioskodawcy, gdyż nadal eksponuje towar Zainteresowanego oraz wykonuje czynności promocji i reklamy.

Należy zatem stwierdzić, że premie pieniężne wypłacane kontrahentom w związku z wykonywaniem określonych świadczeń-usług o charakterze promocyjnym i reklamowym, ekspozycji towarów itp., niewątpliwie stanowią zapłatę za świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Czynność taka - stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy - winna być opodatkowana 22% stawką podatku VAT.

Reasumując, premie pieniężne przyznawane przez Wnioskodawcę kontrahentom stanowią wynagrodzenie za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.

Jednocześnie należy zauważyć, iż powołane przez Wnioskodawcę wyroki sądów administracyjnych wydane zostały w indywidualnych sprawach osadzonych w konkretnych stanach faktycznych i tylko do nich się zawężają, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl