ILPP2/443-166/09-2/ISN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-166/09-2/ISN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 23 stycznia 2009 r. (data wpływu 11 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest właścicielem gruntu, na którym rozpoczął budowę obiektu kinowego. Przed zakończeniem budowy budynku grunt wraz z rozpoczętą budową (dalej: Nieruchomość) został wydzierżawiony podmiotowi zajmującemu się leasingiem nieruchomości. Podmiot ten przyjął grunt w dzierżawę w celu dokończenia inwestycji i czerpania z niej pożytków. W faktycznym dokończeniu inwestycji brała udział spółka (Kontrahent Wnioskodawcy), która na podstawie umowy leasingu wynajęła Nieruchomość od podmiotu zajmującego się leasingiem. Kontrahent m.in.: wykonał prace wykończeniowe budynku, izolację akustyczną, zamontował schody zewnętrzne, wybudował drogi i parking. Kontrahent wykonał te prace w celu prowadzenia działalności kinowej.

W 2006 r. umowa leasingu została rozwiązana. Od tego momentu Zainteresowany wynajmował Nieruchomość Kontrahentowi. W 2007 r. Kontrahent sprzedał zorganizowaną część przedsiębiorstwa (część wyposażenia budynku, prawa do emisji filmów itp.) spółce, która obecnie prowadzi działalność kinową. Tej samej spółce Zainteresowany obecnie wynajmuje budynek. Część nakładów poniesionych przez Kontrahenta na wykończenie Nieruchomości w celu dostosowania jej do własnych potrzeb (w okresie, gdy Kontrahent prowadził działalność kinową), w jego księgach, jest ujęta jako inwestycje w obcych środkach trwałych. Nabyte przez Wnioskodawcę ulepszenia (inwestycje) będą służyły czynnościom opodatkowanym VAT, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi Zainteresowanemu nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie nie przekroczy 2%).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy na podstawie otrzymanej faktury VAT z tytułu przekazania za wynagrodzeniem nakładów poniesionych na inwestycje w obcym środku trwałym przez Kontrahenta, Zainteresowany jest uprawiony do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z otrzymanej faktury.

Zdaniem Wnioskodawcy, jest on uprawniony do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT, wystawionej przez Kontrahenta z tytułu przekazania za wynagrodzeniem nakładów na inwestycje w składnikach majątkowych będących jego własnością.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, Spółka ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (z zastrzeżeniami nie dotyczącymi jej sprawy). Z kolei kwotę podatku naliczonego, stosownie do ust. 2 powołanego przepisu, co do zasady stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W opinii Spółki, zwrot poniesionych przez Kontrahenta nakładów będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a świadczenie powyższej usługi powinno być udokumentowane wystawioną przez niego fakturą VAT. Na tej podstawie, będzie ona uprawiona do odliczenia podatku zapłaconego w związku ze zwrotem przedmiotowych nakładów inwestycyjnych, poniesionych przez Kontrahenta.

Powyższe, zdaniem Zainteresowanego, wynika przede wszystkim z faktu, iż zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy VAT, przez świadczenie usług należy rozumieć każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie się do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Ponadto, zgodnie z art. 693 Kodeksu cywilnego z dnia 23 kwietnia 1964 r. (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz. Z kolei, w myśl art. 676 Kodeksu cywilnego w związku z art. 705 i art. 694, zgodnie z którym do dzierżawy stosuje się odpowiednio przepisy o najmie, jeżeli najemca (dzierżawca) ulepszył rzecz najętą, wynajmujący (wydzierżawiający), w braku odmiennej umowy, może według swego wyboru albo zatrzymać ulepszenia za zapłatą sumy odpowiadającej ich wartości w chwili zwrotu, albo żądać przywrócenia stanu poprzedniego.

Zatem, w sytuacji zapłaty za ulepszenia (inwestycje) poczynione wcześniej przez Kontrahenta, które będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, czynność taka stanowić będzie odpłatne świadczenie usług w świetle ustawy VAT (podobne stanowisko zajęła Izba Skarbowa w Poznaniu w interpretacji z dnia 10 czerwca 2005 r. sygn. A1-P/I/4/2005). Dojdzie bowiem do sytuacji, w której to Spółka stanie się faktycznym beneficjentem inwestycji poczynionych przez Kontrahenta, których wartość w momencie przekazania zostanie pokryta ekwiwalentem pieniężnym.

W świetle powyższego, w sytuacji zwrotu nakładów inwestycyjnych przez Zainteresowanego, nie będzie miał zastosowania art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy VAT, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne, w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku. Zgodnie bowiem z przytoczoną powyżej argumentacją, zwrot poniesionych przez Kontrahenta nakładów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz powinien być dokumentowany fakturą VAT.

Przedstawione stanowisko, w opinii Wnioskodawcy, znajduje także potwierdzenie w interpretacjach dotyczących analogicznego stanu faktycznego wydanych przez organy podatkowe (np. Urząd Skarbowy w Nowym Targu w interpretacji z dnia 24 czerwca 2006 r. sygn. PP/443-24/Int-33/06; Urząd Skarbowy w Olsztynie w interpretacji z dnia 27 kwietnia 2005 r. sygn. US IV/II/443-20/05). W interpretacjach tych organy podatkowe wskazały, iż w sytuacji zwrotu nakładów poniesionych przez dzierżawcę, podatnikom przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z otrzymanych faktur VAT.

Mając powyższe na uwadze, Zainteresowany uważa, że jest on uprawniony do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT wystawionej przez Kontrahenta, z tytułu zwrotu poniesionych nakładów na inwestycje w składnikach majątkowych będących własnością Wnioskodawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest właścicielem gruntu, na którym rozpoczął budowę obiektu kinowego. Zainteresowany wynajmował Nieruchomość Kontrahentowi, który dokończył inwestycję, m.in.: wykonał prace wykończeniowe budynku, izolację akustyczną, zamontował schody zewnętrzne, wybudował drogi i parking. Kontrahent wykonał te prace w celu prowadzenia działalności kinowej. Część nakładów poniesionych przez Kontrahenta na wykończenie Nieruchomości w celu dostosowania jej do własnych potrzeb (w okresie, gdy Kontrahent prowadził działalność kinową), jest ujęta w jego księgach, jako inwestycje w obcych środkach trwałych. Wnioskodawca nabył ulepszenia, które wykonał na jego Nieruchomości Kontrahent.

Efekty nakładów poniesionych na Nieruchomości Wnioskodawcy z cywilistycznego punktu widzenia, od razu należą do właściciela gruntu. Zatem zwrot nakładów nie wiąże się z transferem praw własności. W tej sytuacji - przeniesienie kosztów inwestycji na właściciela nieruchomości nie jest dostawą towarów w rozumieniu cytowanego wyżej art. 7 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Wobec powyższego - przedmiotowa transakcja spełnia definicję odpłatnego świadczenia usług i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz winna zostać udokumentowana fakturą, wystawioną w trybie art. 106 ust. 1 ustawy, na zasadach określonych w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337).

Zatem, mając na uwadze przepisy ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, iż dokonanie przez Kontrahenta Wnioskodawcy nakładów na wynajętej Nieruchomości jest świadczeniem usług na rzecz właściciela. Nakład jest prawem majątkowym, który może być przedmiotem obrotu gospodarczego. Odpłatnością za ww. świadczenie jest kwota, którą właściciel lokalu (Zainteresowany) musi zapłacić Kontrahentowi za poniesione nakłady, które zostały ujęte w jego księgach jako inwestycje w obcych środkach trwałych. Zainteresowany oświadczył, iż nabyte przez niego ulepszenia będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, a udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w całkowitym obrocie nie przekroczy 2%.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy.

Artykuł 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (art. 90 ust. 1 ustawy).

Natomiast na mocy art. 90 ust. 2 ustawy, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Stosownie do art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

W myśl art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1.

przekroczyła 98% - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2;

2.

nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że nabyte przez Wnioskodawcę ulepszenia będą służyły czynnościom opodatkowanym VAT. Udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi nie przysługuje Zainteresowanemu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w całkowitym obrocie nie przekroczy 2%. Zatem Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktury dokumentującej nakłady poniesione przez Kontrahenta.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl