ILPP2/443-1640/09-4/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1640/09-4/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2009 r. (data wpływu 4 grudnia 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 13 stycznia 2010 r. (data wpływu 18 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekazywanych w ramach programu lojalnościowego towarów i voucherów na usługi - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekazywanych w ramach programu lojalnościowego towarów i voucherów na usługi. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 13 stycznia 2010 r. (data wpływu 18 stycznia 2010 r.) o pełnomocnictwo i informacje doprecyzowujące.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca w ramach wykonywanej przez siebie działalności gospodarczej zamierza wprowadzić program lojalnościowy dla klientów. Po uzyskaniu odpowiedniej liczby punktów przez klienta, na zasadach określonych w regulaminie programu lojalnościowego, będzie miał on prawo do wymiany punktów na nagrody. Nagrodami w programie lojalnościowym będą mogły być drobne upominki z logo sieci (np.: parasole, maskotki, torby itd.) oraz vouchery wymienne na usługi hotelowe lub gastronomiczne. Wartość nagród otrzymywanych za określone ilości punktów wahać się będzie od 3 zł do 750 zł.

Wniosek uzupełniono o następujące informacje:

1.

Zainteresowanemu będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu nagród;

2.

Uczestnikowi będą przyznawane punkty za korzystanie ze świadczonych przez Hotele objęte Programem:

* usług hotelowych,

* usług gastronomicznych,

* usług konferencyjnych,

* usług fitness center.

Punkty naliczane będą według następującej zasady:

* każde 4,00 zł brutto za usługi noclegowe = 1 Punkt,

* każde 4,00 zł brutto za usługi gastronomiczne = 1 Punkt,

* każde 4,00 zł brutto za usługi konferencyjne = 1 Punkt,

* każde 4,00 zł brutto za usługi fitness center = 1 Punkt.

Doliczenie Punktów do Karty następować będzie po zrealizowaniu usług i wystawieniu faktury VAT lub paragonu fiskalnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka powinna naliczać podatek od towarów i usług, od towarów i voucherów na usługi, przekazywanych w ramach programu lojalnościowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, nieodpłatne przekazanie zarówno towarów, jak i voucherów na usługi, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż na podstawie brzmienia art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, podatku nie nalicza się od przekazania rzeczy w celach związanych z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą. Uznając, iż program lojalnościowy jest bezpośrednio i ściśle związany z działalnością Zainteresowanego, przekazanie w jego ramach nagród nie rodzi powstania obowiązku podatkowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez dostawę towarów rozumie się również - stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy - przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części

Powyższego przepisu nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek (art. 7 ust. 3 ustawy).

Przez prezenty o małej wartości, na mocy art. 7 ust. 4 ustawy, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

1.

o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;

2.

których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Zgodnie z brzmieniem art. 7 ust. 7 ustawy, przez próbkę rozumie się niewielką ilość towaru reprezentującą określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy.

W świetle przytoczonych przepisów, nie jest opodatkowane przekazanie klientom towarów, których jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia określony w momencie przekazywania towaru nie przekracza 10 zł, nie jest również opodatkowane przekazanie prezentów, których wartość mieści się w przedziale od 10,01 zł do 100 zł, jednak pod warunkiem prowadzenia dodatkowej ewidencji osób obdarowanych. Jeżeli wartość przekazanego towaru przekracza 100 zł, to podatnik ma obowiązek opodatkować wartość nieodpłatnego świadczenia.

Z powyższego wynika, że ustawodawca wyłączył z opodatkowania czynności, które co do zasady są ściśle związane z prowadzonym przedsiębiorstwem - drukowane materiały reklamowe i informacyjne, próbki towarów, prezenty o małej wartości.

Skoro art. 7 ust. 3 ustawy zawiera wyłączenia związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, to należy uznać, że ust. 2 dotyczy nieodpłatnego przekazania towarów bez wynagrodzenia zarówno na cele związane, jak i na cele niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Przeciwne twierdzenie oznaczałoby bowiem, że ustawodawca wbrew zasadzie racjonalności, w powołanym przepisie art. 7 ust. 3 ustawy, wyłączył z opodatkowania czynności, które i tak nie podlegają opodatkowaniu.

Zatem, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega co do zasady każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru, z wyjątkiem przekazania towaru stanowiącego drukowane materiały reklamowe i informacyjne, bądź spełniającego warunki do uznania go za prezent o małej wartości lub próbkę. Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie tego towaru pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać jego opodatkowania).

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W oparciu o art. 8 ust. 2 ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Zatem, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega generalnie każde nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie jest ono związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa a podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca w ramach wykonywanej przez siebie działalności gospodarczej zamierza wprowadzić program lojalnościowy dla klientów. Po uzyskaniu odpowiedniej liczby punktów przez klienta, na zasadach określonych w regulaminie programu lojalnościowego, będzie miał on prawo do wymiany punktów na nagrody. Nagrodami w programie lojalnościowym będą mogły być drobne upominki z logo sieci (np.: parasole, maskotki, torby itd.) oraz vouchery wymienne na usługi hotelowe lub gastronomiczne. Wartość nagród otrzymywanych za określone ilości punktów wahać się będzie od 3 zł do 750 zł.

Zainteresowanemu będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu nagród. Uczestnikowi będą przyznawane punkty za korzystanie ze świadczonych przez Hotele objęte Programem:

* usług hotelowych,

* usług gastronomicznych,

* usług konferencyjnych,

* usług fitness center.

Punkty naliczane będą według następującej zasady:

* każde 4,00 zł brutto za usługi noclegowe = 1 Punkt,

* każde 4,00 zł brutto za usługi gastronomiczne = 1 Punkt,

* każde 4,00 zł brutto za usługi konferencyjne = 1 Punkt,

* każde 4,00 zł brutto za usługi fitness center = 1 Punkt.

Doliczenie Punktów do Karty następować będzie po zrealizowaniu usług i wystawieniu faktury VAT lub paragonu fiskalnego.

W świetle powyższego oraz mając na uwadze przytoczone wyżej przepisy należy stwierdzić, iż nieodpłatne przekazanie przez Spółkę, w ramach programu lojalnościowego, nagród rzeczowych w związku z uzyskaniem przez klienta odpowiedniej ilości punktów, co do zasady, podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem będzie jej przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie tych towarów. Należy jednakże zauważyć, iż przekazanie:

* towarów, których jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia określony w momencie ich przekazywania nie przekracza 10 zł, nie będzie podlegało opodatkowaniu, stosownie do art. 7 ust. 3 z związku z art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy,

* towarów o wartości mieszczącej się w przedziale 10,01 zł do 100 zł, nie będzie podlegało opodatkowaniu, pod warunkiem prowadzenia przez Zainteresowanego ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości osób otrzymujących prezenty, w oparciu o art. 7 ust. 3 w związku z art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy,

* pozostałych towarów będzie podlegało opodatkowaniu za zasadach ogólnych.

Ponadto należy zauważyć, iż w sytuacji gdy nagrodą w programie lojalnościowym będzie voucher wymienny na usługi hotelowe lub gastronomiczne, jego przekazanie nie będzie stanowić ani dostawy towarów, ani świadczenia usług i nie będzie się mieścić w katalogu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, wyznaczonym przez art. 5 ust. 1 ustawy. Voucher stanowi rodzaj znaku legitymacyjnego, upoważniającego do odbioru (otrzymania) w oznaczonym terminie określonych usług. Voucher nie jest towarem, lecz tylko kwitem, którym można zapłacić za nabywane usługi. Przekazania voucherów, ze względu na ich specyfikę, nie można także uznać za świadczenie usług. Vouchery same w sobie nie zaspokajają żadnych potrzeb - nie stanowią więc autonomicznego świadczenia, a świadczenie jest elementem konstytutywnym usługi. Tym samym, przekazanie voucherów przez Wnioskodawcę na rzecz klientów nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym, stanowisko Zainteresowanego, iż nieodpłatne przekazanie towarów jak i voucherów na usługi nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż na podstawie brzmienia art. 7 ust. 2 ustawy podatku nie nalicza się od przekazania rzeczy w celach związanych z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą, uznać należy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl