ILPP2/443-1629/11-5/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1629/11-5/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością reprezentowanej przez Radcę Prawnego, przedstawione we wniosku z dnia 29 listopada 2011 r. (data wpływu 2 grudnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 8 lutego 2012 r. (data wpływu 13 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 grudnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 lutego 2012 r. (data wpływu 13 lutego 2012 r.) o potwierdzenie dokonania dodatkowej opłaty za wydanie interpretacji indywidualnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: "Wnioskodawca") jest spółką celową należącą do Grupy, prowadzącej działalność w zakresie wynajmu powierzchni magazynowych.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością "A" (dalej: "Zbywca") jest przedsiębiorcą prowadzącym działalność gospodarczą głównie w zakresie świadczenia usług zarządzania oraz usług administracyjnych na rzecz innych spółek z grupy mających siedziby w Polsce. Zgodnie ze strategią i strukturą Grupy, zakres działalności Zbywcy ma się ograniczać właśnie do świadczenia wyżej wskazanych usług zarządzania i administracyjnych dla innych spółek z Grupy oraz ewentualnie do funkcji holdingowych, tj. posiadania udziałów w innych spółkach z Grupy. Natomiast podstawowa działalność operacyjna Grupy, tj. budowa i wynajem powierzchni magazynowych prowadzona jest zasadniczo przez spółki celowe tworzone dla poszczególnych inwestycji, takie jak Wnioskodawca.

Oprócz prowadzenia wyżej wskazanej działalności, Zbywca jest właścicielem nieruchomości gruntowej o powierzchni ok. 9,6 ha (dalej: "Grunt"). Przedmiotowa nieruchomość zabudowana jest centrum magazynowym o powierzchni całkowitej ok. 50.265 m2 (dalej: "Budynek"). Na przedmiotowym Gruncie znajdują się również liczne budowle oraz infrastruktura towarzysząca (dalej: "Budowle"), taka jak place manewrowe, drogi, parkingi, doki przeładunkowe, itd. które konieczne są do prowadzenia działalności w ramach wynajmu powierzchni magazynowych (Grunt, Budynek i Budowle dalej łącznie zwane: "Nieruchomość"). Zbywca ponosił wydatki na budowę Budynku i Budowli oraz odliczał podatek naliczony VAT związany z tymi wydatkami. Inwestycja związana z budową Budynku i Budowli położonych na Gruncie została zakończona w 2007 r. i w tym również roku Zbywca oddał Budynek i Budowle do użytkowania najemcom, na podstawie stosownych umów najmu. Oprócz Nieruchomości, Zbywca nie jest właścicielem innych nieruchomości gruntowych lub budynkowych.

Oddawanie do używania Budynku i Budowli następowało stopniowo, w miarę zawierania przez Zbywcę kolejnych umów najmu z najemcami. Niemniej jednak, całość powierzchni magazynowej Budynku, a w konsekwencji całość Budowli znajdujących się na Gruncie, została oddana do używania do końca 2007 r. Od tego czasu, powierzchnia Budynku (wraz ze związanymi z nim Budowlami) jest przedmiotem najmu na rzecz najemców, choć okresowo następują zmiany w składzie najemców, czego skutkiem może być, iż w danym okresie nie cała powierzchnia magazynowa Budynku jest wynajmowana. Od czasu oddania Budynku (i w konsekwencji również Budowli i Gruntu) do użytkowania najemcom, Zbywca nie ponosił wydatków na ulepszenie Budynku/Budowli, które stanowiłyby co najmniej 30% ich wartości początkowej.

Biorąc pod uwagę opisane powyżej podstawowe funkcje pełnione przez Zbywcę w ramach Grupy (tekst jedn.: świadczenie usług administracyjnych i zarządczych na rzecz innych spółek z Grupy), rozważana jest sprzedaż przez Zbywcę całej Nieruchomości na rzecz Wnioskodawcy. Celem przeprowadzenia tej transakcji jest osiągnięcie stanu zgodnego ze strategią Grupy, w której Zbywca nie prowadzi działalności w ramach wynajmu powierzchni magazynowych, a ogranicza się jedynie do działalności pomocniczej na rzecz innych spółek z Grupy, które są spółkami celowymi będącymi operatorami centrów magazynowych położonych w Polsce. Przeniesienie Nieruchomości do spółki operacyjnej (tekst jedn.: do Wnioskodawcy) pozwoli również na ewentualną sprzedaż Wnioskodawcy, jako spółki celowej, do potencjalnego inwestora, jeżeli taka decyzja zostałaby podjęta przez Grupę.

Sprzedaż Nieruchomości przez Zbywcę będzie zasadniczo skutkować automatycznym wstąpieniem przez Wnioskodawcę (jako wynajmującego) w stosunki najmu dotyczące powierzchni Budynku, istniejące na dzień sprzedaży (stosownie do art. 678 § 1 Kodeksu cywilnego). W rezultacie sprzedaży Nieruchomości, rozwiązane zostaną natomiast zawarte przez Zbywcę umowy na dostawę określonych usług związanych z Nieruchomością (np. dostawa energii elektrycznej, odprowadzanie ścieków, usługi porządkowe, itd.). Wnioskodawca będzie musiał zawrzeć nowe umowy z tymi usługodawcami. Ewentualnie, jeżeli z biznesowego punktu widzenia takie rozwiązanie okaże się korzystniejsze, przedmiotowe umowy związane z utrzymaniem i obsługą Nieruchomości, mogą zostać przeniesione przez Zbywcę na Wnioskodawcę.

Planowana transakcja nie będzie obejmowała przejęcia jakichkolwiek należności i zobowiązań Zbywcy, w tym bieżących należności i zobowiązań związanych z prowadzonym wynajmem, jak również zobowiązań Zbywcy związanych z finansowaniem nabycia Nieruchomości i budowy Budynku i Budowli. Jednocześnie, na Wnioskodawcę nie zostaną przeniesione środki pieniężne Zbywcy, tajemnice przedsiębiorstwa Zbywcy, ani też jakikolwiek know-how związany z wynajmem, księgi rachunkowe Zbywcy i inne dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i funkcjonowaniem Zbywcy.

Zarówno Wnioskodawca, jak i Zbywca są zarejestrowani, jako czynni podatnicy VAT w Polsce. Po zakupie Nieruchomości Wnioskodawca będzie prowadził działalność obejmującą wynajem powierzchni użytkowej w nabytym Budynku podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wnioskodawca zaznacza, iż Zbywca wystąpi z analogicznym wnioskiem o interpretację indywidualną dotyczącą sposobu opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży Nieruchomości przez Zbywcę na rzecz Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy po spełnieniu warunków określonych w art. 43 ust. 10 i 11 Ustawy o VAT i opodatkowaniu podatkiem VAT transakcji sprzedaży Nieruchomości będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony przy nabyciu Nieruchomości oraz do zwrotu nadwyżki podatku VAT naliczonego nad należnym.

Zdaniem Wnioskodawcy, ponieważ strony zdecydują się na skorzystanie z opcji opodatkowania sprzedaży Nieruchomości podatkiem VAT, z zachowaniem warunków określonych w art. 43 ust. 10 i 11 Ustawy VAT, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego przy nabyciu Nieruchomości oraz do zwrotu nadwyżki podatku VAT naliczonego nad należnym.

Nieruchomość będąca przedmiotem planowanej transakcji będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych, a jej nabycie nastąpi w wykonaniu odpłatnej dostawy towarów, podlegającej opodatkowaniu podstawową stawką VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zatem, jeżeli dane towary lub usługi są wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego przy ich zakupie w całości, o ile nie znajdą zastosowania inne ograniczenia.

Jak zostało wskazane, Wnioskodawca jest zarejestrowanym w Polsce podatnikiem VAT czynnym. Przy nabyciu przedmiotowej Nieruchomości Wnioskodawca wstąpi we wszelkie prawa i obowiązki wynikające z umów najmu, których stroną na dzień transakcji będzie Zbywca, i będzie prowadził działalność polegającą na wynajmie powierzchni magazynowej w Budynku. Taka działalność jest klasyfikowana na gruncie Ustawy VAT, jako odpłatne świadczenie usług i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki podstawowej. W konsekwencji, nabyta Nieruchomość będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę, będącego podatnikiem, do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT.

Zatem, po dokonaniu transakcji nabycia Nieruchomości i otrzymaniu wystawionej przez Zbywcę faktury VAT, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z otrzymanej faktury, gdyż spełniony będzie warunek niezbędny do dokonania takiego obniżenia. Natomiast ewentualna nadwyżka podatku naliczonego nad należnym będzie podlegać zwrotowi na rachunek Wnioskodawcy w trybie przewidzianym w art. 87 Ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Artykuł 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy określa, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zatem, stosownie do cyt. art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostają spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Jeżeli więc dane towary lub usługi są wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia całości VAT naliczonego przy ich zakupie, o ile nie znajdą zastosowania inne ograniczenia (w szczególności wynikające z art. 88 ustawy o VAT).

Stosownie do art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z kolei według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni (...).

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy (art. 87 ust. 1 ustawy).

Jak wskazuje ust. 2 ww. przepisu, zwrot różnicy podatku, z zastrzeżeniem ust. 6, następuje w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, wskazane w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach (...).

Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca jest zarejestrowanym w Polsce podatnikiem VAT czynnym. Po zakupie przedmiotowej nieruchomości Zainteresowany będzie prowadził działalność obejmującą wynajem powierzchni użytkowej w nabytym Budynku podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ponadto, jak wskazano w interpretacji ILPP2/443-1629/11-4/AD dostawa przedmiotowej nieruchomości podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT, bowiem strony zamierzają zrezygnować ze zwolnienia od podatku zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, spełniając wszystkie warunki przewidziane w art. 43 ust. 10 i 11 ustawy o VAT.

W związku z powyższym, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego związanego z nabyciem przedmiotowej nieruchomości. Zgodnie z art. 87 ustawy, Wnioskodawca będzie miał również prawo do zwrotu ewentualnej nadwyżki podatku naliczonego nad należnym na wskazany rachunek bankowy.

Reasumując, po spełnieniu przez Strony warunków określonych w art. 43 ust. 10 i 11 ustawy o VAT i opodatkowaniu przez Zbywcę podatkiem VAT transakcji sprzedaży nieruchomości, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony przy nabyciu nieruchomości oraz do zwrotu nadwyżki podatku VAT naliczonego nad należnym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W zakresie zdarzenia przyszłego dotyczącego opodatkowania dostawy nieruchomości zabudowanej w dniu 5 marca 2012 r. zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie nr ILPP2/443 -1629/11-4/AD.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl