ILPP2/443-1628/09-5/EWW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1628/09-5/EWW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 27 listopada 2009 r. (data wpływu 3 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu świadczenia usług finansowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu świadczenia usług finansowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

1. Funkcjonowanie systemu

Wnioskodawca jest polskim podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od towarów i usług, posiadającym siedzibę na terytorium Polski. Spółka jest częścią międzynarodowego koncernu, z główną siedzibą w Szwecji, zajmującego się sprzedażą środków higieny osobistej.

Zainteresowany przystąpił do istniejącego w ramach koncernu systemu zarządzania płynnością finansową (w nomenklaturze finansowej określanego jako tzw. "one way zero balancing cash-pool"), którego celem jest optymalizacja pozycji finansowej podmiotów należących do koncernu ("System"). System ten funkcjonuje na podstawie umowy z dnia 24 maja 2004 r. zawartej pomiędzy:

* Bank z siedzibą w X ("Bank");

* należącą do koncernu spółką, która pełni rolę Agenta Systemu ("Agent") - spółka ta ma w Szwecji siedzibę w rozumieniu Konwencji między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Królestwa Szwecji w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 2006 r. Nr 26, poz. 193, "Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania");

* oraz pozostałymi uczestnikami Systemu - spółkami należącymi do koncernu, które przystąpiły do Systemu ("Uczestnicy Systemu").

Umowa przystąpienia przez Spółkę do Systemu została zawarta przez nią w 2009 r.

Obie powyższe umowy podlegają prawu brytyjskiemu. Wszelkie spory i postępowania wynikające z/lub związane z tymi umowami będą wszczynane i prowadzone wyłącznie przed właściwymi sądami brytyjskimi.

W związku z przystąpieniem do Systemu Zainteresowany otworzył w Banku dwa rachunki bankowe ("Rachunki"), w walutach USD oraz EUR, które podlegają konsolidacji finansowej w ramach Systemu. Rachunki te są wykorzystywane również do obsługi bieżących zobowiązań i należności Wnioskodawcy wyrażonych w USD oraz w EUR, związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Konsolidacja finansowa Rachunków Spółki z rachunkami pozostałych Uczestników Systemu przebiega w następujący sposób:

1.

na koniec każdego dnia Bank dokonuje przelewów pomiędzy rachunkami Uczestników Systemu, w tym Rachunkami Wnioskodawcy, a rachunkami konsolidacyjnymi Agenta Systemu ("Rachunki Konsolidacyjne"), które są prowadzone przez Bank;

2.

w przypadku, gdy któryś z Rachunków Spółki na koniec dnia:

a.

wykazuje saldo ujemne, Bank dokonuje przelewu środków pieniężnych z odpowiedniego Rachunku Konsolidacyjnego na ten Rachunek Spółki, tak, aby saldo Rachunku było zerowe;

b.

wykazuje saldo dodatnie, Bank dokonuje przelewu środków pieniężnych z tego Rachunku Spółki na odpowiedni Rachunek Konsolidacyjny, tak, aby saldo Rachunku było zerowe;

c.

wykazuje saldo zerowe, żadna czynność nie jest wykonana przez Bank w odniesieniu do tego Rachunku;

3.

powyższe czynności są wykonywane przez Bank automatycznie w stosunku do każdego rachunku podlegającego konsolidacji w Systemie;

4.

w rezultacie, każdego dnia następuje kompensowanie przejściowych nadwyżek środków pieniężnych na rachunkach Uczestników Systemu wykazujących saldo dodatnie z przejściowymi niedoborami środków pieniężnych na rachunkach Uczestników Systemu wykazujących saldo ujemne.

W ramach rozliczenia każdego dnia, zostaje wyliczone przez Agenta aktualne saldo należności/zobowiązania Zainteresowanego wobec Agenta, wynikające z przelewów dokonywanych pomiędzy Rachunkami Spółki oraz Rachunkami Konsolidacyjnymi. Codziennie, na podstawie takiego salda, naliczane są odsetki należne Agentowi od Wnioskodawcy i z tytułu wykonywanej na jego rzecz usługi zarządzania płynnością, w tym z tytułu przekazywanych na jego Rachunki środków w przypadku wystąpienia przejściowego niedoboru na Rachunkach Zainteresowanego lub odsetki mu należne z tytułu udostępnienia przez niego wolnych środków. w przypadku wystąpienia ujemnego salda na którymś z Rachunków Spółki, zarówno ona, jak i Agent, nie są w stanie określić, który uczestnik Systemu, ewentualnie Agent, efektywnie zniwelował niedobór środków pieniężnych na Rachunku Spółki (poza przypadkiem, w którym wszyscy uczestnicy Systemu wykazują saldo ujemne na konsolidowanych rachunkach i takie ujemne salda są niwelowane ze środków Agenta).

W przypadku, gdy suma sald rachunków Uczestników Systemu, podlegających konsolidacji finansowej razem z Rachunkami Wnioskodawcy, skalkulowana danego dnia jest ujemna, takie ujemne saldo jest niwelowane przez Agenta z jego własnych środków bądź też z linii kredytowej Agenta w Banku lub innych bankach.

W przypadku, gdy suma sald rachunków Uczestników Systemu, podlegających konsolidacji finansowej razem z Rachunkami Zainteresowanego, skalkulowana danego dnia jest dodatnia, powstała nadwyżka środków pieniężnych na Rachunkach Konsolidacyjnych może zostać przekazana na rachunek bankowy Agenta prowadzony w Szwecji. Rachunek ten podlega dalszej konsolidacji finansowej z innymi rachunkami podmiotów należących do koncernu S, w tym również z innymi rachunkami konsolidacyjnymi prowadzonymi w celu zarządzania płynnością finansową. Nadwyżka środków pieniężnych na Rachunkach Konsolidacyjnych może zostać również wykorzystana do uregulowania bieżących zobowiązań Agenta.

2. Rozliczenie operacji w ramach Systemu

Faktyczne rozliczenie salda należności/zobowiązania, wynikającego z przelewów dokonanych pomiędzy rachunkami Uczestników Systemu a Rachunkami Konsolidacyjnymi, następuje raz w miesiącu w wybranym dniu przypadającym pomiędzy 23. a 27. dniem miesiąca (w zależności od decyzji Agenta) za okres od dnia następującego po ostatnim rozliczeniu do dnia danego rozliczenia włącznie. Spółka otrzymuje informację od Agenta dotyczącą terminów rozliczenia na początku każdego roku kalendarzowego na następnych 12 miesięcy.

Rozliczenie to przeprowadzane jest przez Agenta i obejmuje:

1.

wyliczenie (w EUR i USD) łącznego salda należności/zobowiązania Spółki wobec Agenta z tytułu przelewów wykonanych w trakcie danego okresu rozliczeniowego oraz odsetek należnych Spółce lub odsetek do zapłaty przez Spółkę naliczonych za dany okres rozliczeniowy;

2.

wskazanie łącznego salda należności/zobowiązania Spółki wobec Agenta oraz odsetek w PLN (wg aktualnych kursów wymiany walut stosowanych przez koncern s dla wewnętrznych rozliczeń finansowych w dniu, w którym następuje rozliczenie).

Kwoty wynikające z rozliczenia są płatne w ciągu 2 dni od podania informacji o rozliczeniu od Agenta. Płatność taka obejmuje zapłatę salda należności/zobowiązania Wnioskodawcy wobec Agenta (z tytułu przelewów wykonanych w trakcie danego okresu rozliczeniowego) oraz odsetek;

1.

w formie potrącenia z innymi należnościami/zobowiązaniami Zainteresowanego niewynikającymi z uczestnictwa w Systemie (wyrażonymi w PLN lub w walucie obcej), z tym że:

a.

w pierwszej kolejności potrąceniu podlegają należności i zobowiązania wyrażone w walucie obcej (tekst jedn.: odpowiednio EUR z EUR oraz USD z USD) a następnie,

b.

pozostająca do rozliczenia kwota wynikająca z uczestnictwa w Systemie jest potrącana z należnościami/zobowiązaniami Spółki wyrażonymi w PLN (po uprzednim przeliczeniu tych należności/zobowiązań na PLN przy zastosowaniu aktualnych kursów wymiany walut stosowanych przez koncern s dla wewnętrznych rozliczeń finansowych w dniu, w którym następuje potrącenie);

2.

kwota pozostała po potrąceniu podlega zapłacie na oddzielny/z oddzielnego rachunku Zainteresowanego prowadzonego w PLN.

W rezultacie, po zakończeniu okresu rozliczeniowego następuje ostateczne rozliczenie się Spółki i Agenta z tytułu transakcji dokonanych w ciągu danego okresu rozliczeniowego, tj. saldo należności/zobowiązania Wnioskodawcy wobec Agenta (z tytułu przelewów wykonanych w trakcie danego okresu rozliczeniowego) oraz saldo odsetek za dany okres zostają uregulowane.

3. Rola i wynagrodzenie Agenta (odsetki)

W związku z funkcjonowaniem Systemu, czynności wykonywane przez Agenta obejmują w szczególności:

1.

rozliczenie operacji realizowanych w ramach Systemu (patrz powyżej);

2.

przygotowanie codziennych wyciągów informujących o wysokości salda należności/zobowiązania Spółki wobec Agenta oraz o wysokości naliczonych odsetek;

3.

przygotowanie okresowej informacji na temat łącznej za dany okres rozliczeniowy, kwoty salda należności/zobowiązania Spółki wobec Agenta oraz salda naliczonych odsetek, a także informację na temat kursów walutowych zastosowanych do przeliczenia powyższych kwot na PLN.

Z tytułu wykonywania powyższych czynności oraz z tytułu przekazania na Rachunki Spółki środków, Agentowi przysługują odsetki naliczane od dziennego salda jej zobowiązania wobec Agenta na podstawie stopy procentowej składającej się z elementu stałego (obecnie 0,8%; potencjalnie może ulec zmianie) oraz elementu zmiennego - rynkowej stopy procentowej. Odsetki te naliczane są tylko w przypadku salda zobowiązania Wnioskodawcy wobec Agenta. w przypadku salda należności Zainteresowanego wobec Agenta przysługują mu odsetki (z tytułu udostępnienia przez niego wolnych środków), które są kalkulowane na podstawie stopy procentowej w wysokości sumy elementu stałego (obecnie 0,15%; potencjalnie może ulec zmianie) i rynkowej stopy procentowej.

Odsetki należne Agentowi lub odsetki należne Spółce są naliczane na bazie dziennej (codziennie od salda należności/zobowiązania na zamknięcie danego dnia), jednakże kalkulacja ich ostatecznej wysokości za dany okres rozliczeniowy następuje wraz z zamknięciem (rozliczeniem) danego okresu rozliczeniowego. Ostatecznie kwota wynagrodzenia Agenta za dany okres zostaje obliczona w drodze pomniejszenia kwoty odsetek należnych za dany okres Agentowi o kwotę odsetek należnych za ten okres Spółce. Okres rozliczeniowy w przypadku czynności wykonywanych przez Agenta pokrywa się z okresem rozliczeniowym operacji wykonywanych w ramach Systemu.

4. Rola i wynagrodzenie Banku

W stosunku do Rachunków Wnioskodawcy czynności dokonywane przez Bank w ramach Systemu obejmują:

1.

codzienne przelewy pomiędzy Rachunkami Zainteresowanego oraz Rachunkami Konsolidacyjnymi w celu osiągnięcia zerowego salda na jego Rachunkach;

2.

wykonywanie standardowych przelewów wychodzących i przychodzących związanych z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą;

3.

przygotowywanie wyciągów bankowych.

Bank pobiera od Spółki stałe miesięczne wynagrodzenie z tytułu prowadzenia Rachunków Spółki, które powiększane jest o opłaty za przelewy wykonywane w danym miesiącu z jej Rachunków, na podstawie zleceń płatniczych. Bank nie pobiera od Spółki wynagrodzenia za codzienne przelewy wykonywane pomiędzy jej Rachunkami a Rachunkami Konsolidacyjnymi.

Okresem rozliczeniowym w przypadku czynności wykonywanych przez Bank jest miesiąc kalendarzowy.

Wynagrodzenie Banku z tytułu wykonywania czynności umożliwiających funkcjonowanie Systemu, w szczególności, z tytułu dokonywania codziennych przelewów pomiędzy rachunkami Uczestników Systemu a Rachunkami Konsolidacyjnymi, jest płatne na rzecz Banku przez Agenta i jest pokrywane z wynagrodzenia pobieranego przez Agenta od uczestników Systemu.

5. Dodatkowe informacje dot. stanu faktycznego

Bank nie podaje do wiadomości kursu stosowanego do przeliczenia USD na PLN oraz EUR na PLN (kursy nie są ujęte w wyciągach bankowych otrzymywanych przez Zainteresowanego ani nie są upubliczniane przez Bank w oficjalnych tabelach zawierających kursy walutowe).

Wnioskodawca nie jest powiązany kapitałowo z Agentem ani z Bankiem, w sposób określony w art. 16 ust. 1 pkt 60 i pkt 61 ustawy o CU.

Spółka stosuje tzw. "podatkową" metodę kalkulacji różnic kursowych dla celów podatku CIT, tj. na podstawie art. 15a ustawy o CIT.

Dla celów rachunkowych oraz wyceny historycznej wartości środków pieniężnych wyrażonych w walucie obcej Spółka stosuje tzw. metodę FIFO ("pierwsze weszło, pierwsze wyszło") określoną w art. 34 ust. 4 pkt 2 ustawy o rachunkowości (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym stanie faktycznym można uznać, że obowiązek podatkowy z tytułu nabycia przez Spółkę usług od Banku i Agenta powstaje siódmego dnia od dnia zakończenia okresu rozliczeniowego usługi odpowiednio Banku oraz Agenta.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 19 ust. 19 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy w imporcie usług powstaje tak jak w przypadku świadczenia analogicznych usług na terytorium kraju. Mając na uwadze fakt, iż przepisy nie przewidują specyficznego momentu powstania obowiązku podatkowego dla usług finansowych zbiorowego zarządzania płynnością finansową, zdaniem Spółki, w analizowanym przypadku obowiązek podatkowy powstanie zgodnie z zasadą ogólną, tj. w dniu wystawienia faktury potwierdzającej wykonanie usług, jednak nie później niż siódmego dnia, licząc od dnia wykonania (zakończenia) usługi.

Z tej perspektywy kluczowym dla ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego jest określenie dnia wykonania (zakończenia) usługi. Usługi nabywane przez Wnioskodawcę mają charakter ciągły - są świadczone stale, nieprzerwanie, w praktyce każdego dnia, a ponadto w sposób jednolity i powtarzalny we wszystkich okresach ich realizacji.

Jakkolwiek przepisy o VAT nie definiują pojęcia usług ciągłych i nie przewidują specjalnych regulacji w tym zakresie, w praktyce przyjmuje się, iż w przypadku świadczenia tego typu usług za moment zakończenia świadczenia usługi przyjmuje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego. Potwierdzają to również przepisy wykonawcze do ustawy o VAT (rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług z dnia 28 listopada 2008 r. Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.), które przewidują, iż w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze jedynie miesiąc i rok sprzedaży, a fakturę wystawia się nie później, niż siódmego dnia od zakończenia miesiąca, w którym dokonano sprzedaży.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do art. 2 pkt 9 ustawy, przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Zainteresowany dokonuje importu usług finansowych, świadczonych przez bank z siedzibą w X oraz należącą do koncernu spółką z siedzibą w Szwecji, która pełni rolę Agenta Systemu.

Faktyczne rozliczenie salda należności/zobowiązania wynikającego z przelewów dokonanych pomiędzy rachunkami Uczestników Systemu a Rachunkami Konsolidacyjnymi następuje raz w miesiącu w wybranym dniu przypadającym pomiędzy 23. a 27. dniem miesiąca (w zależności od decyzji Agenta) za okres od dnia następującego po ostatnim rozliczeniu do dnia danego rozliczenia włącznie. Kwoty wynikające z rozliczenia są płatne w ciągu 2 dni od podania informacji o rozliczeniu od Agenta. Płatność taka obejmuje zapłatę salda należności/zobowiązania Wnioskodawcy wobec Agenta (z tytułu przelewów wykonanych w trakcie danego okresu rozliczeniowego) oraz odsetek. Odsetki należne Agentowi lub odsetki należne Spółce są naliczane na bazie dziennej (codziennie od salda należności/zobowiązania na zamknięcie danego dnia), jednakże kalkulacja ich ostatecznej wysokości za dany okres rozliczeniowy następuje wraz z zamknięciem (rozliczeniem) danego okresu rozliczeniowego. Ostatecznie kwota wynagrodzenia Agenta za dany okres zostaje obliczona w drodze pomniejszenia kwoty odsetek należnych za dany okres Agentowi o kwotę odsetek należnych za ten okres Spółce. Okres rozliczeniowy w przypadku czynności wykonywanych przez Agenta pokrywa się z okresem rozliczeniowym operacji wykonywanych w ramach Systemu.

Bank pobiera od Spółki stałe miesięczne wynagrodzenie z tytułu prowadzenia Rachunków Spółki. Okresem rozliczeniowym w przypadku czynności wykonywanych przez Bank jest miesiąc kalendarzowy.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (art. 19 ust. 4 ustawy).

Powołane przepisy określają zasady ogólne powstania obowiązku podatkowego. Ustawa określa także szczególne zasady powstania tego obowiązku. Jednakże dokonując analizy przepisów w tym zakresie stwierdzić należy, że dla usług finansowych ustawodawca nie przewidział szczególnego momentu powstania obowiązku podatkowego, zatem przyjąć należy, że w niniejszym przypadku obowiązek podatkowy ustalany jest na podstawie przepisów ogólnych wyrażonych w powyższych przepisach.

Dodatkowo wskazać należy, iż art. 19 ust. 19 ustawy wskazuje, że przepis ust. 1, 4, 5, 11, 13 pkt 1 lit. b i c, pkt 2, 4 i 7-9 oraz ust. 14-16 stosuje się odpowiednio do importu usług.

Artykuł 106 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

Na podstawie delegacji zawartej w art. 106 ust. 8 pkt 1 ustawy, w rozporządzeniu z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.), Minister Finansów określił szczegółowo zasady wystawiania faktur, dane które powinny zawierać oraz sposób i okres ich przechowywania.

Zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia, zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami "FAKTURA VAT".

Elementy, jakie co najmniej powinna zawierać faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży, zostały określone w § 5 ust. 1 rozporządzenia i są to:

1.

imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2.

numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;

3.

numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";

4.

dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży: w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;

5.

nazwa (rodzaj) towaru lub usługi;

6.

miara i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;

7.

cena jednostkowa towaru lub usługi bez kwoty podatku (cena jednostkowa netto);

8.

wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

9.

stawki podatku;

10.

suma wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;

11.

kwota podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

12.

kwota należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

W myśl § 9 ust. 1 rozporządzenia, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem § 10-12.

W przypadku gdy podatnik określa w fakturze, zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 4, wyłącznie miesiąc i rok dokonania sprzedaży, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od zakończenia miesiąca, w którym dokonano sprzedaży (§ 9 ust. 2 rozporządzenia).

Pojęcie sprzedaży ciągłej, o której mowa w § 5 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia nie zostało zdefiniowane w przepisach podatkowych. Dlatego też, pojęcie ciągłości należy rozpatrywać zgodnie z zasadami prawa cywilnego, odnosząc je do pojęcia zobowiązania o charakterze ciągłym. Zobowiązanie takie wytwarza stosunek prawny oznaczony terminem lub nim nie oznaczone. Charakter tego zobowiązania jest trwały i mogą z niego wypływać obowiązki ciągłe lub okresowe. w zobowiązaniu ciągłym nie da się wyróżnić powtarzających się czynności, które można byłoby zakwalifikować jako świadczenie samodzielne. w ujęciu słownikowym (Słownik Języka Polskiego, pod. Red. M. Szymczaka, PWN 2002) wyraz "ciągły" oznacza: dziejący się, odbywający się, trwający stale, nieustannie, bezustanny, ustawiczny, stale się powtarzający, stały.

W ujęciu § 5 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia, sprzedaż ciągła to świadczenie polegające na stałym, ciągłym, trwającym stale, powtarzalnym zachowaniu strony zobowiązanej do świadczenia. w przypadku sprzedaży ciągłej trudne jest, a czasem niemożliwe, wyodrębnienie konkretnego świadczenia strony, czyli jednoznaczne ustalenie momentu dostarczenia towaru lub wykonania usługi.

Sprzedaż o charakterze ciągłym obejmuje świadczenie polegające na stałym i powtarzalnym (trwałym) zachowaniu strony zobowiązanej do świadczenia, wynikającego z zobowiązania o charakterze ciągłym. Istotą sprzedaży ciągłej jest zatem stałe i powtarzalne zachowanie się podmiotu zobowiązanego do określonego świadczenia, zgodnie z treścią umowy i w okresie, na jaki została ona zawarta.

Mając na uwadze powyższe oraz informacje przedstawione we wniosku, należy przyjąć, że usługi świadczone zarówno przez Agenta, jak i przez Bank, są usługami o charakterze ciągłym.

Z opisu sprawy wynika, iż dla rozliczeń pomiędzy Zainteresowanym a Bankiem jako okres rozliczeniowy przyjęto jeden miesiąc kalendarzowy. Natomiast w przypadku Agenta rozliczenie następuje raz w miesiącu, w wybranym dniu przypadającym pomiędzy 23. a 27 dniem miesiąca za okres od dnia następującego po ostatnim rozliczeniu do danego dnia włącznie.

Reasumując, stwierdzić należy, że w obu przypadkach obowiązek podatkowy ustalany będzie na podstawie art. 19 ust. 1 w związku z ust. 4 ustawy, a zatem z chwilą wystawienia faktur, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia zakończenia okresu rozliczeniowego, traktowanego jako chwila wykonania usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Z dniem 1 stycznia 2010 r. (z wyjątkami określonymi w art. 8 tej ustawy), weszła w życie ustawa z dnia 23 października 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 195, poz. 1504), na podstawie której zmianie uległo brzmienie art. 19 ust. 19 oraz dodano art. 19a.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w stanie faktycznym oraz w stanowisku Wnioskodawcy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu świadczenia usługi finansowej. Natomiast pozostała część wniosku dotycząca importu usług finansowych, podstawy opodatkowania usług finansowych oraz braku podstawy opodatkowania zostały rozstrzygnięte w odrębnych interpretacjach indywidualnych z dnia 19 lutego 2010 r. znak: ILPP2/443-1628/09-2/EWW, ILPP2/443-1628/09-3/EWW, ILPP2/443-1628/09-4/EWW.

W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od czynności cywilnoprawnych wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl