ILPP2/443-1608/10-4/EN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1608/10-4/EN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko z dnia 28 września 2010 r. (data wpływu 30 września 2010 r.), uzupełniony pismem z dnia 17 listopada 2010 r. (data wpływu 17 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia podmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia podmiotowego. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 17 listopada 2010 r. (data wpływu 17 listopada 2010 r.) o potwierdzenie dokonanej opłaty.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca został wpisany do rejestru instytucji kultury pod numerem (...). Działalność instytucji została zakwalifikowana wg PKD 2007 jako działalność obiektów kulturalnych 9004Z (wg PKD 2004 - 9231F). Zainteresowany korzysta ze zwolnienia przedmiotowego zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, z uwagi na świadczenie usług korzystających ze zwolnienia, zawartych w statucie jednostki. Usługi te zostały zakwalifikowane według PKWiU 92.32.10-00.00 do usług związanych z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych. Do najważniejszych z nich należą:

* krajowa i międzynarodowa współpraca kulturalna i artystyczna,

* realizacja cyklicznych projektów kulturotwórczych i festiwal sztuki,

* inspirowanie aktywnych form udziału w kulturze,

* prezentacja i popularyzacja współczesnego dorobku teatralnego,

* aktywizacja i promocja twórczości młodzieży, animowanie nowych środowisk sztuki,

* promowanie różnych form edukacji kulturalnej, w tym poprzez unikatowy model dydaktyczny obejmujący formy pracy warsztatowej z głosem i ciałem,

* budowanie partnerskiej sieci współpracy pomiędzy ośrodkami kultury w kraju i za granicą,

* organizowanie pokazów praktycznych i spotkań teoretycznych z zakresu sztuki teatru, sztuk multimedialnych oraz innych dyscyplin współczesnej sztuki,

* prowadzenie badań warsztatowych poświęconych sztuce ze szczególnym uwzględnieniem teatru i sztuk multimedialnych,

* organizowanie zajęć warsztatowych, pokazów praktycznych i spotkań teoretycznych z różnych dziedzin sztuki, w tym sztuk multimedialnych, technik teatralnych i innych dziedzin sztuki współczesnej,

* realizacja projektów artystycznych, w tym przedstawień teatralnych, form muzycznych, wystaw i prezentacji multimedialnych.

Wnioskodawca świadczy również pozostałe usługi, takie jak wynajmowanie przestrzeni reklamowej czy wynajem obiektu, których łączny dochód w roku obrotowym 2010 nie przekracza kwoty zawartej w art. 113 ust. 1 ustawy, tj. kwoty 100.0000 zł, korzysta więc dalej ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Zainteresowany przygotowuje projekt inwestycyjny, którego celem będzie utworzenie, w ramach Fabryki X, Inkubatora Kultury pod nazwą "A.", który będzie sfinansowany w całości z dotacji unijnych i gminnych. w kosztach realizacji projektu zawarty będzie podatek naliczony, który z uwagi na rodzaj prowadzonej działalności przez Wnioskodawcę nie będzie mógł być odliczany od podatku należnego.

Ponadto Zainteresowany wskazał, iż na moment realizacji ww. inwestycji, nie przekroczy on obrotu, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. w tej sytuacji podatek naliczony zawarty w wydatkach poczynionych na realizację projektu będzie stanowił koszt kwalifikowany.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca z chwilą realizacji projektu inwestycyjnego, którego celem jest utworzenie w ramach Fabryki X, Inkubatora Kultury pod nazwą "A." będzie nadal zwolniony od podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, z chwilą uruchomienia projektu mającego na celu utworzenie, w ramach Fabryki X, Inkubatora Kultury pod nazwą "A." nadal będzie mógł korzystać ze zwolnienia przedmiotowego, zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy o VAT, gdyż przeważający rodzaj działalności będzie związany z funkcjonowaniem jednostki jako obiektu kulturalnego. w ocenie Zainteresowanego będzie on też korzystał ze zwolnienia podatkowego, z uwagi na kwoty: 100.000 zł w roku 2010 lub 150.000 zł w roku 2011, zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Podatnikami, w świetle art. 15 ust. 1 ustawy, są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Z przedłożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca przygotowuje projekt inwestycyjny, którego celem będzie utworzenie, w ramach Fabryki X, Inkubatora Kultury pod nazwą "A", który będzie sfinansowany w całości z dotacji unijnych i gminnych. Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia przedmiotowego zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, z uwagi na świadczenie usług korzystających ze zwolnienia, zawartych w Statucie jednostki. Usługi te zostały zakwalifikowane według PKWiU 92.32.10-00.00 do usług związanych z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych.

Zainteresowany wskazał, iż świadczy również inne usługi, takie jak wynajmowanie przestrzeni reklamowej czy wynajem obiektu, z których łączny dochód w roku obrotowym 2010 nie przekracza kwoty zawartej w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, tj. kwoty 100.000 zł, korzysta więc dalej ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Ponadto Zainteresowany podkreślił, iż na moment realizacji przedmiotowej inwestycji, nie przekroczy on obrotu, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Podstawowa stawka podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział trzy stawki preferencyjne: 7%, 3% i 0%, a także zwolnienie od podatku.

Jak stanowi art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. w załączniku tym, stanowiącym wykaz usług zwolnionych od podatku, w pozycji 11 wymieniono usługi z grupowania PKWiU ex 92, tj. usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonywania, usługi związane z rekreacją i sportem z wyłączeniem:

1.

usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,

2.

usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,

3.

usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),

4.

wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,

5.

wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),

5a) usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,

5a) wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),

6.

działalności agencji informacyjnych,

7.

usług wydawniczych,

8.

usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.

W objaśnieniu do ww. załącznika wskazano, iż zwolnienie to dotyczy wyłącznie usług związanych z rekreacją i sportem (oczywiście przy uwzględnieniu "wyłączeń ze zwolnienia" wymienionych w treści załącznika) świadczonych przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług.

Natomiast zamieszczenie przedrostka "ex" przed symbolem PKWiU oznacza, że wskazana pozycja dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

Stosownie do art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. ustawą o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 2 grudnia 2009 r. (Dz. U. Nr 215, poz. 1666) przepis ten otrzyma brzmienie - zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Jednakże art. 2 ust. 1 ww. ustawy wskazuje, iż kwotę o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy wymienionej w art. 1, dla 2010 r. przyjmuje się w wysokości 100.000 zł.

W ust. 2 powołanego wyżej artykułu postanowiono, iż w 2010 r. podatnicy, u których łączna wartość sprzedaży opodatkowanej w 2009 r. była wyższa niż 50.000 zł i nie przekroczyła 100.000 zł, mogą skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy wymienionej w art. 1, pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego w terminie do dnia 15 stycznia 2010 r., z zastrzeżeniem ust. 3.

Natomiast, w 2011 r. podatnicy, u których łączna wartość sprzedaży opodatkowanej w 2010 r. była wyższa niż 100.000 zł i nie przekroczyła 150.000 zł, mogą skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy wymienionej w art. 1, pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego w terminie do dnia 15 stycznia 2011 r., z zastrzeżeniem ust. 5 (art. 2 ust. 4 ww. ustawy).

Należy zauważyć, że w myśl art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

W opisie sprawy Zainteresowany wskazał, iż korzysta on ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy. Wnioskodawca przygotowuje projekt inwestycyjny, którego celem będzie utworzenie, w ramach Fabryki X., Inkubatora Kultury pod nazwą "A", który będzie w całości sfinansowany z dotacji unijnych i gminnych. Obrót, jaki osiągnął z wynajmowanych pomieszczeń reklamowych i obiektów w 2010 nie przekroczył kwoty 100.000 zł. Zdaniem Wnioskodawcy na moment realizacji inwestycji nie przekroczy on obrotu, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż Wnioskodawca o ile na moment realizacji projektu inwestycyjnego, którego celem będzie utworzenie, w ramach Fabryki X, Inkubatora Kultury pod nazwą "A", nie przekroczy obrotu, w 2010 r. - 100.000 zł, a w 2011 r. - 150.000 zł będzie mógł nadal korzystać ze zwolnienia podmiotowego.

Ponadto należy zauważyć, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wniosek dotyczący stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia podmiotowego został rozstrzygnięty pismem z dnia 19 listopada 2010 r. nr ILPP2/443-1608/10 -3/EN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl