ILPP2/443-16/14-2/MR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-16/14-2/MR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z 31 grudnia 2013 r. (data wpływu 7 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Do Spółki (dalej jako Wnioskodawca lub Spółka) należy nieruchomość składająca się z prawa wieczystego działek gruntu nr 3 i 4/1 oraz własności budynków i budowli znajdujących się na ww. działkach, które stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności. Dla działki nr 3 o pow. 638 m2 jest prowadzona księga wieczysta. Natomiast dla działki nr 4/1 o pow. 35.999 m2 2 jest prowadzona księga wieczysta.

Spółka planuje sprzedać ww. nieruchomość w ramach jednej transakcji sprzedaży w toku prowadzonego postępowania upadłościowego.

Spółka stała się użytkownikiem wieczystym w odniesieniu do ww. działek z mocy prawa z dniem 5 grudnia 1990 r. o czym orzekł Wojewoda w odrębnych decyzjach z 7 sierpnia 1991 r. na podstawie art. 2 ust. 1 i ust. 3 ustawy o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami i wywłaszczaniu nieruchomości (Dz. U. z 1990 r. Nr 79, poz. 464) oraz art. 40 ust. 3 i art. 43 ustawy o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości (tekst jedn.: Dz. U. z 1991 r. Nr 30, poz. 127). Z dniem 5 grudnia 1990 r. Spółka stała się również właścicielem budynków i innych urządzeń trwale z gruntem związanych wzniesionych na ww. działkach. Nabycie ww. budynków i urządzeń nastąpiło nieodpłatnie ponieważ budynki te i urządzenia zostały wzniesione ze środków "B" (poprzednika prawnego Wnioskodawcy). Następnie przedsiębiorstwo państwowe zostało przekształcone w pracowniczą spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością z dniem 14 października 1991 r., która działała pod firmą "C" Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Przekształcenie zostało dokonane zgodnie z postanowieniami ustawy z dnia 13 lipca 1990 r. o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. z 1990 r. Nr 51, poz. 298). Zgodnie z art. 8 ust. 1-3 powołanej ustawy spółka powołana w wyniku przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego pozostaje jednoosobową spółką Skarbu Państwa do chwili udostępnienia akcji osobom trzecim oraz wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki przekształconego przedsiębiorstwa. Na spółkę przechodzą, z mocy ustawy, uprawnienia i obowiązki przekształconego przedsiębiorstwa wynikające z decyzji administracyjnych. W 2006 r. nastąpiło przekształcenie formy prawnej ww. podmiotu na spółkę akcyjną. Od 30 marca 2009 r. Spółka działała pod firmą "Cx" S.A. W dniu 4 stycznia 2012 r. nastąpiło połączenie przez przejęcie "Cx" S.A. z "A" S.A., gdzie Spółką przejmującą była "A" S.A.

Z przedstawionej wyżej historii "transformacji" "B" wynika, że omawiana nieruchomość wraz z budynkami i urządzeniami została nabyta z mocy prawa w roku 1990 na podstawie czynności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem towarów i usług. Następnie po nabyciu w 1990 r. nie doszło do żadnej czynności, którą można określić jako zbycie ww. nieruchomości. Po wskazanej dacie dochodziło jedynie do "transformacji" podmiotu, który pierwotnie był przedsiębiorstwem państwowym.

Na opisanych wyżej działkach gruntu znajdują się następujące budynki i budowle:

1.

budynek - gilotynownia. Wzniesiony w grudniu 1990 r. W związku z wybudowaniem ww. obiektu Spółce nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Ponadto w stosunku do budynku Spółka nie ponosiła wydatków na ulepszenie;

2.

budynek administracyjno-gospodarczy (portiernia), który został wybudowany w 1987 r. i ulepszony w 2008 r. Wielkość wydatków na ulepszenie przekraczała 30% wartości początkowej budynku. W związku z dokonanymi wydatkami Spółce przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego;

3.

sieć kanalizacyjna. Budowla wybudowana w 1954 r. i ulepszona w roku 2003. Wielkość wydatków na ulepszenie przekraczała 30% wartości początkowej sieci. W związku z dokonanymi wydatkami Spółce przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego;

4.

myjnia zewnętrzna. Budynek wybudowany w 1975 r. i ulepszony w 2003 r. Wielkość wydatków na ulepszenie przekraczała 30% wartości początkowej budynku. W związku z dokonanymi wydatkami Spółce przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego;

5.

hala produkcji "D". Została oddana do użytkowania w listopadzie 1993 r. i ulepszona w 1997 r. W związku z wybudowaniem ww. obiektu Spółce przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wielkość wydatków na ulepszenie w roku 1997 r. przekraczała 30% wartości początkowej budynku. W związku z dokonanymi wydatkami Spółce przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego;

6.

pozostałe budynki i budowle są składnikami, które zostały wybudowane ze środków własnych przedsiębiorstwa państwowego przed 5 grudnia 1990 r. Po ich wprowadzeniu do ewidencji nie zostały ulepszone, a jeśli zostały ulepszone to suma wydatków na ulepszenie nie przekroczyła 30% ich wartości początkowej (dalej zbiorczo jako pozostałe budynki i budowle). Wśród tych obiektów znajdują się:

,li>magazyn 01 wraz z archiwum: budynek wybudowany w 1964 r.;

* budynek administracyjno-dyspozytorski wybudowany w roku 1974. Znajdujący się na działce gruntu nr 3;

* kotłownia: budynek wybudowany w 1975 r.;

* magazyn sprzętu średniego: budynek wybudowany w 1985 r.;

* hala produkcji "H": budynek wybudowany w 1975 r.;

* magazyn parku sprzętu: budynek wybudowany w 1953 r.;

* hala obsługi - kanał naprawczy: budynek wzniesiony w 1955 r.;

* zasieki: budowla wzniesiona w 1975 r.,

* ogrodzenie terenu: budowla wzniesiona w 1955 i zmodernizowana w latach 1974-1975;

* sieć wodociągowa rozdzielcza: budowla wzniesiona w 1954 r.;

* zewnętrzna sieć wodociągowa: budowla z 1954 r.;

* drogi i place: budowla z 1960 r.;

* mur oporowy: budowla wzniesiona w 1975 r.;

* zewnętrzna sieć C.O. i C.W.: budowla wzniesiona w 1975 r.;

* oświetlenie terenu: budowla wzniesiona w 1975 r.;

* zewnętrzna sieć elektryczna (budowla);

* sieć drenażowa: budowla wzniesiona w 1975 r.;

* sieć deszczowa: budowla wzniesiona w 1975 r.;

* studzienki: budowle wzniesione w 1975 r.;

* uzbrojenie terenu: budowla z 1981 r.;

* plac składowy miału: budowla wybudowana w 1989 r.

Wszystkie ww. obiekty pomimo, że w decyzji wojewody zostały nazwane zbiorczo "budynki i urządzenia" są zaliczane albo do budynków albo do budowli w rozumieniu przepisów prawa budowlanego. Wszystkie budynki i budowle znajdują się na działce nr 4/1 z wyjątkiem budynku administracyjno-dyspozytorskiego, który znajduje się na działce nr 3. Sytuacja faktyczna wszystkich ww. obiektów jest identyczna. Obiekty te zostały wybudowane ze środków własnych przed 5 grudnia 1990 r. i nabyte z mocy prawa przez przedsiębiorstwo państwowe na podstawie czynności niepodlegającej opodatkowaniu VAT.

Opisana wyżej nieruchomość wraz z budynkami i budowlami znajdującymi się na nieruchomości jest w całości wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej Spółki będącej czynnym podatnikiem VAT. Działalność Spółki od 1993 r. podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Obszar niezabudowany o powierzchni 6.781 m2 stanowiący część działki 4/1 został oddany w dzierżawę na podstawie umowy zawartej w dniu 30 czerwca 2004 r. W pozostałym zakresie nieruchomość nie była oddawana w najem lub dzierżawę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

* Sprzedaż gilotynowni

1. Czy sprzedaż gilotynowni będzie podlegać zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u....

2. Czy sprzedaż gilotynowni będzie podlegać zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a u.p.t.u....

* Sprzedaż budynku administracyjno-gospodarczego (portierni)

1. Czy sprzedaż budynku administracyjno-gospodarczego (portierni) będzie podlegać zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u....

2. Czy sprzedaż budynku administracyjno-gospodarczego (portierni) będzie podlegać zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a u.p.t.u....

* Sprzedaż sieci kanalizacyjnej

1. Czy sprzedaż sieci kanalizacyjnej będzie podlegać zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u....

2. Czy sprzedaż sieci kanalizacyjnej będzie podlegać zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a u.p.t.u....

* Sprzedaż myjni zewnętrznej

1. Czy sprzedaż myjni będzie podlegać zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u....

2. Czy sprzedaż myjni będzie podlegać zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a u.p.t.u.

* Sprzedaż hali produkcji "D"

1. Czy sprzedaż hali produkcji będzie podlegać zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u....

2. Czy sprzedaż hali produkcji będzie podlegać zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a u.p.t.u....

3. Czy sprzedaż hali produkcji będzie podlegać podatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 23%.

* Sprzedaż pozostałych budynków obiektów i budowli

1. Czy sprzedaż budynków i budowli, w stosunku do których nie ponoszono wydatków na ulepszenie będzie podlegać zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u....

2. Czy sprzedaż budynków i budowli, w stosunku do których nie ponoszono wydatków na ulepszenie będzie podlegać zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a u.p.t.u....

Zdaniem Wnioskodawcy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 1 u.p.t.u. podlega odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju. Przez dostawę towarów należy rozumieć, zgodnie z art. 7 ust. 1 u.p.t.u., przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Pojęcie towaru zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 6 u.p.t.u., zgodnie z którym przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Stąd też sprzedaż budynków lub budowli posadowionych na gruncie znajdującym się w użytkowaniu wieczystym i stanowiących odrębny od gruntu przedmiot własności stanowi odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu VAT. Co do zasady stawka podatku stosowana w przypadku dostawy towarów wynosi 23% (art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 u.p.t.u.). Jednakże, zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do ustawy, ustawodawca przewidział wyjątki od powyższej zasady, które polegają na opodatkowaniu sprzedaży niektórych towarów stawkami obniżonymi, bądź na ich zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u. dostawa budynków, budowli lub ich części jest zwolniona od opodatkowania podatkiem od towarów i usług, z wyjątkiem, gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Co do zasady zatem dostawa budynku budowli lub ich części jest zwolniona z VAT. Wyjątkiem jest dostawa budynku, budowli lub ich części dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w okresie 2 lat od pierwszego zasiedlenia. Przez "pierwsze zasiedlenie", zgodnie z treścią art. 2 pkt 14 u.p.t.u., w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2009 r., należy rozumieć oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności opodatkowanych, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu,

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z treści art. 2 pkt 14 u.p.t.u. wynika zatem, że przez "pierwsze zasiedlenie" należy rozumieć objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Dana nieruchomość musi być przejęta przez nabywcę do użytkowania. Jednocześnie wydanie obiektu nabywcy winno nastąpić w ramach wykonania przez sprzedającego czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Czynnością opodatkowaną prowadzącą do "pierwszego zasiedlenia" w rozumieniu u.p.t.u. będzie oddanie budynku do użytkowania w związku z zawarciem umowy sprzedaży, jak również zawarciem umowy najmu, dzierżawy lub leasingu. W sytuacji natomiast, gdy budynek lub budowla zostaną wzniesione we własnym zakresie przez właściciela lub użytkownika wieczystego gruntu i zostanie rozpoczęte jego faktyczne użytkowanie wówczas do "pierwszego zasiedlenia" w rozumieniu art. 2 pkt 14 u.p.t.u. nie dochodzi ponieważ nie dochodzi do objęcia budynku lub budowli we władanie w ramach czynności opodatkowanej.

Ponadto, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a u.p.t.u., zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT jest dostawa budynków, budowli lub ich części, w części nieobjętej zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u., pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Jednocześnie zgodnie z art. 43 ust. 7a u.p.t.u. warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Z brzmienia zwolnienia zawartego w art. 43 ust. 1 pkt 10a u.p.t.u. wynika zatem, że w przypadku braku możliwości skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u. możliwe jest skorzystanie ze zwolnienia zawartego w art. 43 ust. 1 pkt 10a u.p.t.u. Warunkiem skorzystania ze wskazanego zwolnienia jest łączne spełnienie obu przesłanek wskazanych w art. 43 ust. 1 pkt 10a u.p.t.u.

Stanowisko odnośnie pytań 1-2 wraz z uzasadnieniem

Ad. 1

Sprzedaż gilotynowni nie będzie podlegać zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u.

Ad. 2

Sprzedaż gilotynowni będzie podlegać zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a u.p.t.u.

Budynek gilotynowni został wzniesiony we własnym zakresie przez poprzednika prawnego Spółki w roku 1990. Po dacie wybudowania ww. obiektu nie doszło do jego pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 u.p.t.u. Przekształcenia formy prawnej przedsiębiorstwa państwowego, które następowały po dacie wybudowania budynku nie mogą zostać uznane za czynność mieszczącą się w definicji "pierwszego zasiedlenia" w rozumieniu art. 2 pkt 14 u.p.t.u. W konsekwencji do "pierwszego zasiedlenia" w przedstawionym wyżej rozumieniu dojdzie z momentem planowanej sprzedaży w postępowaniu upadłościowym. Z tych też względów planowana sprzedaż nie będzie podlegać zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u.

Mając jednak na uwadze, że przy wybudowaniu gilotynowni Spółce w stosunku do wskazanego obiektu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz że Spółka w całym okresie posiadania ww. obiektu nie ponosiła żadnych wydatków na jego ulepszenie, stąd omawiana sprzedaż będzie podlegać zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a u.p.t.u.

Stanowisko odnośnie pytań 3-4 wraz z uzasadnieniem

Ad. 3

Sprzedaż budynku administracyjno-gospodarczego (portierni) nie będzie podlegać zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u.

Ad. 4

Sprzedaż budynku administracyjno-gospodarczego (portierni) będzie podlegać zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a u.p.t.u.

Budynek portierni został wzniesiony przez przedsiębiorstwo państwowe ze środków tego przedsiębiorstwa w 1987 r. i został nabyty przez to przedsiębiorstwo z mocy prawa w dniu 5 grudnia 1990 r. na podstawie czynności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem towarów i usług. Po nabyciu ww. obiektu Spółka poniosła w roku 2008 wydatki na jego ulepszenie, których wartość przekraczała 30% wartości początkowej budynku. Ponadto w związku z dokonanymi wydatkami Spółce przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Oznacza to, że planowana sprzedaż ww. budynku będzie dokonywana w ramach "pierwszego zasiedlenia" w rozumieniu art. 2 pkt 14 u.p.t.u. Będzie to bowiem oddanie ww. budynku do użytkowania, w wykonaniu czynności opodatkowanej jaką jest sprzedaż na rzecz pierwszego nabywcy, które zostanie dokonane po ulepszeniu, gdzie wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej. Z tych też względów planowana sprzedaż nie będzie podlegać zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u.

Mając jednak na uwadze, że przy wybudowaniu portierni w stosunku do wskazanego obiektu Spółce nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz, że budynek w stanie ulepszonym był wykorzystywany przez Spółkę do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat, stąd omawiana sprzedaż będzie podlegać zwolnieniu z podatku od towarowi usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a u.p.t.u.

Stanowisko odnośnie pytania nr 5-6 wraz z uzasadnieniem

Ad. 5

Sprzedaż sieci kanalizacyjnej nie będzie podlegać zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u.

Ad. 6

Sprzedaż sieci kanalizacyjnej będzie podlegać zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a u.p.t.u.

Sieć kanalizacyjna została wzniesiona przez przedsiębiorstwo państwowe ze środków tego przedsiębiorstwa w roku 1954 i została nabyta przez to przedsiębiorstwo z mocy prawa w dniu 5 grudnia 1990 r. na podstawie czynności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem towarów i usług. Po nabyciu ww. obiektu Spółka w roku 2003 poniosła wydatki na jego ulepszenie, których wartość przekraczała 30% wartości początkowej i w stosunku do których Spółce przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Oznacza to, że planowana sprzedaż ww. budowli będzie dokonywana w ramach "pierwszego zasiedlenia" w rozumieniu art. 2 pkt 14 u.p.t.u. Będzie to bowiem oddanie ww. budowli do użytkowania, w wykonaniu czynności opodatkowanej jaką jest sprzedaż na rzecz pierwszego nabywcy, które zostanie dokonane po ulepszeniu, gdzie wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej. Z tych też względów planowana sprzedaż nie będzie podlegać zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u.

Mając jednak na uwadze, że przy wybudowaniu sieci kanalizacyjnej w stosunku do wskazanego obiektu Spółce nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz, że budowla ta w stanie ulepszonym była wykorzystywane przez Spółkę do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat, stąd omawiana sprzedaż będzie podlegać zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a u.p.t.u.

Stanowisko odnośnie pytania nr 7-8 wraz z uzasadnieniem

Ad. 7

Sprzedaż myjni nie będzie podlegać zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u.

Ad. 8

Sprzedaż myjni będzie podlegać zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a u.p.t.u.

Myjnia została wzniesiona przez przedsiębiorstwo państwowe ze środków tego przedsiębiorstwa w roku 1975 i została nabyta przez to przedsiębiorstwo z mocy prawa w dniu 5 grudnia 1990 r. na podstawie czynności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem towarów i usług. Po nabyciu ww. obiektu Spółka w roku 2003 poniosła wydatki na jego ulepszenie, których wartość przekraczała 30% wartości początkowej budynku i w stosunku do których Spółce przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Oznacza to, że planowana sprzedaż ww. budynku będzie dokonywana w ramach "pierwszego zasiedlenia" w rozumieniu art. 2 pkt 14 u.p.t.u. Będzie to bowiem oddanie ww. budynku do użytkowania, w wykonaniu czynności opodatkowanej jaką jest sprzedaż, na rzecz pierwszego nabywcy, które zostanie dokonane po ulepszeniu, gdzie wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej. Z tych też względów planowana sprzedaż nie będzie podlegać zwolnieniu z podatku od towarowi usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u.

Mając jednak na uwadze, że przy wybudowaniu myjni w stosunku do wskazanego obiektu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz, że budynek ten w stanie ulepszonym był wykorzystywany przez Spółkę do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat, stąd omawiana sprzedaż będzie podlegać zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a u.p.t.u.

Stanowisko odnośnie pytania 9-11 wraz z uzasadnieniem

Ad. 9

Sprzedaż hali produkcji nie będzie podlegać zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u.

Ad. 10

Sprzedaż hali produkcji nie będzie również podlegać zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a u.p.t.u.

Ad. 11

Sprzedaż hali produkcji będzie podlegać podatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 23%.

Hala produkcyjna została wzniesiona przez Spółkę w listopadzie 1993 r., a następnie ulepszona w roku 1997 r. Wartość wydatków poniesionych na ulepszenie hali przekraczała 30% wartości początkowej budynku. W związku z wydatkami poniesionymi na wybudowanie hali oraz na jej ulepszenie Spółce przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Oznacza to, że planowana sprzedaż ww. budynku będzie dokonywana w ramach "pierwszego zasiedlenia" w rozumieniu art. 2 pkt 14 u.p.t.u. Będzie to bowiem oddanie ww. budynku do użytkowania, w wykonaniu czynności opodatkowanej jaką jest sprzedaż, na rzecz pierwszego nabywcy, które zostanie dokonane po jego wybudowaniu, a następnie ulepszeniu, gdzie wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej. Z tych też względów planowana sprzedaż nie będzie podlegać zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u.

Planowana sprzedaż ww. budynku nie będzie również korzystać ze zwolnienia zawartego w art. 43 ust. 1 pkt 10a u.p.t.u. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a u.p.t.u. zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT jest dostawa budynków, budowli lub ich części, w części nieobjętej zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u., pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Jednocześnie zgodnie z art. 43 ust. 7a u.p.t.u. warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Ponieważ ulepszenie hali miało miejsce w 1997 r. stąd druga z przesłanek zwolnienia zawarta w art. 43 ust. 1 pkt 10a pkt b) u.p.t.u. nie będzie miała zastosowania i do zastosowania zwolnienia wymagane będzie wyłącznie spełnienie przesłanki zawartej w punkcie a). Biorąc jednak pod uwagę, że przy wybudowaniu hali Spółce przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego stąd wskazana przesłanka nie zostanie spełniona i w konsekwencji planowana sprzedaży hali nie będzie podlegać zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a u.p.t.u.

Mając na uwadze, że do sprzedaży hali nie znajdzie zastosowania, ani zwolnienie przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t. u., ani zwolnienie przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 10a u.p.t.u. stąd sprzedaż hali będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 23%.

Stanowisko odnośnie pytania 12-13 wraz z uzasadnieniem

Ad. 12

Sprzedaż budynków i budowli, w stosunku do których nie ponoszono wydatków na ulepszenie nie będzie podlegać zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u.

Ad. 13

Sprzedaż budynków i budowli, w stosunku do których nie ponoszono wydatków na ulepszenie będzie podlegać zwolnieniu z podatku od towarowi usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a u.p.t.u.

Pozostałe budynki i budowle należące do Spółki i znajdujące się na nieruchomości zostały wzniesione przez przedsiębiorstwo państwowe ze środków tego przedsiębiorstwa przed 5 grudnia 1990 r. Wymienione obiekty zostały nabyte przez to przedsiębiorstwo z mocy prawa w dniu 5 grudnia 1990 r. na podstawie czynności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem towarów i usług. Po nabyciu ww. obiektów Spółka nie ponosiła żadnych wydatków na ich ulepszenie. Po dacie wybudowania ww. obiektów nie doszło do ich "pierwszego zasiedlenia" w rozumieniu art. 2 pkt 14 u.p.t.u. Przekształcenia formy prawnej przedsiębiorstwa państwowego, które następowały po dacie wybudowania ww. obiektów nie mogą zostać uznane za czynności mieszczącą się w definicji "pierwszego zasiedlenia" w rozumieniu art. 2 pkt 14 u.p.t.u. W konsekwencji do "pierwszego zasiedlenia" w przedstawionym wyżej rozumieniu dojdzie z momentem planowanej sprzedaży w postępowaniu upadłościowym. Z tych też względów planowana sprzedaż nie będzie podlegać zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u.

Mając jednak na uwadze, że przy wybudowaniu ww. obiektów podatnikowi w stosunku do omawianych obiektów nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz że Spółka w całym okresie posiadania ww. obiektów nie ponosiła żadnych wydatków na ich ulepszenie, stąd planowana sprzedaż będzie podlegać zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a u.p.t.u.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Towarami, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że do Spółki "A" S.A. (Wnioskodawca lub Spółka) należy nieruchomość składająca się z prawa wieczystego działek gruntu nr 3 i 4/1 oraz własności budynków i budowli znajdujących się na ww. działkach, które stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności. Spółka planuje sprzedać ww. nieruchomość w ramach jednej transakcji sprzedaży w toku prowadzonego postępowania upadłościowego. Spółka stała się użytkownikiem wieczystym w odniesieniu do ww. działek z mocy prawa z dniem 5 grudnia 1990 r. na podstawie art. 2 ust. 1 i ust. 3 ustawy o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami i wywłaszczaniu nieruchomości oraz art. 40 ust. 3 i art. 43 ustawy o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości. Z dniem 5 grudnia 1990 r. Spółka stała się również właścicielem budynków 1 i innych urządzeń trwale z gruntem związanych wzniesionych na ww. działkach. Nabycie ww. budynków i urządzeń nastąpiło nieodpłatnie ponieważ budynki te i urządzenia zostały wzniesione ze środków "B" (poprzednika prawnego Wnioskodawcy). Następnie przedsiębiorstwo państwowe zostało przekształcone w pracowniczą spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością z dniem 14 października 1991 r., która działała pod firmą "C" Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Przekształcenie zostało dokonane zgodnie z postanowieniami ustawy z dnia 13 lipca 1990 r. o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych. Zgodnie z art. 8 ust. 1-3 powołanej ustawy spółka powołana w wyniku przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego pozostaje jednoosobową spółką Skarbu Państwa do chwili udostępnienia akcji osobom trzecim oraz wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki przekształconego przedsiębiorstwa. Na spółkę przechodzą, z mocy ustawy, uprawnienia i obowiązki przekształconego przedsiębiorstwa wynikające z decyzji administracyjnych. W 2006 r. nastąpiło przekształcenie formy prawnej ww. podmiotu na spółkę akcyjną. Od 30 marca 2009 r. Spółka działała pod firmą "Cx" S.A. W dniu 4 stycznia 2012 r. nastąpiło połączenie przez przejęcie "Cx" S.A. z "A" S.A., gdzie Spółką przejmującą była "A" S.A. Omawiana nieruchomość wraz z budynkami i urządzeniami została nabyta z mocy prawa w roku 1990 na podstawie czynności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem towarów i usług. Następnie po nabyciu w 1990 r. nie doszło do żadnej czynności, którą można określić jako zbycie ww. nieruchomości. Po wskazanej dacie dochodziło jedynie do "transformacji" podmiotu, który pierwotnie był przedsiębiorstwem państwowym.

Na opisanych wyżej działkach gruntu znajdują się następujące budynki i budowle:

1.

budynek - gilotynownia;

2.

budynek administracyjno-gospodarczy (portiernia);

3.

sieć kanalizacyjna;

4.

myjnia zewnętrzna;

5.

hala produkcji "D";

6.

pozostałe budynki i budowle.

Wszystkie ww. obiekty pomimo, że w decyzji wojewody zostały nazwane zbiorczo "budynki i urządzenia" są zaliczane albo do budynków albo do budowli w rozumieniu przepisów prawa budowlanego. Wszystkie budynki i budowle znajdują się na działce nr 4/1 z wyjątkiem budynku administracyjno-dyspozytorskiego, który znajduje się na działce nr 3. Sytuacja faktyczna wszystkich ww. obiektów jest identyczna. Obiekty te zostały wybudowane ze środków własnych przed 5 grudnia 1990 r. i nabyte z mocy prawa przez przedsiębiorstwo państwowe na podstawie czynności niepodlegającej opodatkowaniu VAT. Opisana wyżej nieruchomość wraz z budynkami i budowlami znajdującymi się na nieruchomości jest w całości wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej Spółki będącej czynnym podatnikiem VAT. Działalność Spółki od 1993 r. podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Obszar niezabudowany o powierzchni 6.781 m2 stanowiący część działki 4/1 został oddany w dzierżawę na podstawie umowy zawartej w dniu 30 czerwca 2004 r. W pozostałym zakresie nieruchomość nie była oddawana w najem lub dzierżawę.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy - stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl natomiast przepisu art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast, w oparciu o art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Według art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r.) - zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy wprowadzono - z dniem 1 stycznia 2014 r. - zmianę mającą na celu pełniejsze odwzorowanie przepisu art. 136 lit. a Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, umożliwiającego zastosowanie zwolnienia od podatku dla dostawy towarów wykorzystywanych wyłącznie do działalności zwolnionej od podatku, jeżeli przy nabyciu lub wytworzeniu tych towarów nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego. Zmiana ta wiąże się również z odejściem od dotychczasowego warunku, że tylko w stosunku do towarów używanych przez podatnika, gdy okres ich używania wynosił co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania nimi jak właściciel, możliwe było zastosowanie zwolnienia od podatku VAT (art. 43 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, obowiązujący do 31 grudnia 2013 r.).

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, od 1 stycznia 2014 r. dotyczy wszystkich towarów - zarówno nieruchomości, jak i ruchomości - przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych - niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) - wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Wskazać należy, że nawet jeżeli do części opisanych we wniosku budynków i budowli nie przysługiwało prawo do odliczenia to nieruchomość jest w całości wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej Spółki będącej czynnym podatnikiem VAT, gdyż działalność Spółki od 1993 r. podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Tym samym art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie, gdyż nieruchomość ta nie była/nie jest wykorzystywana przez Spółkę do działalności zwolnionej.

Wskazać należy, że w przypadku dostawy nieruchomości można zastosować inne zwolnienie przewidziane w przepisach art. 43 ustawy, pod warunkiem, że zostaną spełnione warunki w nich wskazane.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy - zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie - art. 2 pkt 14 ustawy - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Jak wynika z przywołanych uregulowań, zwolnienie od podatku od towarów i usług określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, stosuje się w odniesieniu do sprzedaży całości budynków, budowli lub ich części, jeżeli w momencie ich dostawy są one już zasiedlone, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem a ich dostawą jest dłuższy niż 2 lata.

W świetle wyżej przytoczonych przepisów, kluczowym dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków i budowli jest ustalenie, kiedy nastąpiło jego pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynku (budowli) do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu a za takie można rozumieć m.in. objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Przedmiotowa nieruchomość winna być przejęta przez nabywcę do użytkowania. Wydanie przedmiotowego obiektu nabywcy winno nastąpić w ramach wykonania przez sprzedającego czynności podlegających opodatkowaniu. Jeżeli zatem podatnik wybuduje obiekt lub go zmodernizuje, przy czym nakłady na ulepszenie przekraczają 30% jego wartości początkowej, a następnie obiekt ten (lub ulepszenie) zostanie oddany do użytkowania (wprowadzony do ewidencji środków trwałych), nie oznacza to, że został on zasiedlony. Oddanie do użytkowania nie nastąpiło bowiem w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany budynek (obiekt) zostanie sprzedany lub np. oddany w dzierżawę, bowiem zarówno sprzedaż, jak i dzierżawa są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

Zatem z powyższych przepisów wynika, że dostawa nieruchomości, spełniających określone w przepisach warunki, może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej dwa lata.

W przypadku, gdy nie ma zastosowania zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, należy sprawdzić zakres zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat (art. 43 ust. 7a ustawy).

Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas należy poddać badaniu zaistnienie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

W myśl obowiązującego od 1 stycznia 2014 r. art. 29a ust. 1 ustawy - podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Stosowanie do art. 29a ust. 8 ustawy (obowiązującego od 1 stycznia 2014 r.) - w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W myśl art. 29a ust. 9 ustawy (obowiązującego od 1 stycznia 2014 r.) - przepisu ust. 8 nie stosuje się do czynności oddania w użytkowanie wieczyste gruntu, dokonywanego z równoczesną dostawą budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że co do zasady grunt będący przedmiotem dostawy podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki lub budowle na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również dostawa gruntu będzie korzystała ze zwolnienia od podatku.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych (PKOB) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.) przez obiekt budowlany rozumie się konstrukcję połączoną z gruntem w sposób trwały, wykonaną z materiałów budowlanych i elementów składowych będącą wynikiem prac budowlanych. Budynki natomiast to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych, przystosowane do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów.

W myśl art. 3 pkt 1, 2 i 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1409 z późn. zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o:

1.

obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć:

a.

budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi,

b.

budowlę stanowiącą całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami,

c.

obiekt małej architektury;

2.

budynku - należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach,

3.

budowli - należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

W myśl art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Tak więc, ustawodawca daje podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - możliwość zrezygnowania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych.

Zgodnie z art. 43 ust. 11 ustawy - oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

Wobec powyższego w rozpatrywanej sprawie, w celu ustalenia, czy dostawa przedmiotowych budynków i budowli będzie podlegała opodatkowaniu, czy też zwolnieniu z opodatkowania należy odwołać się do wyżej przedstawionych regulacji dotyczących dostawy budynków i budowli określonych w art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy.

I tak:

Ad. 1 i 2

Sprzedaż gilotynowni

Z opisu sprawy wynika, że przedmiotem sprzedaży będzie budynek - gilotynownia, wzniesiony w grudniu 1990 r. W związku z wybudowaniem ww. obiektu Spółce nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Ponadto w stosunku do budynku Spółka nie ponosiła wydatków na ulepszenie.

W opisanej sytuacji w przypadku sprzedaży gilotynowni nie został spełniony warunek oddania tego budynku i budowli do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi po ich ulepszeniu tym samym, nie doszło jeszcze do pierwszego zasiedlenia. Zatem pierwszą czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT będzie dopiero sprzedaż przedmiotowego budynku (gilotynowni), co nie pozwala na zastosowanie zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie cytowanego wyżej art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż dostawa ta dokonywana będzie w ramach pierwszego zasiedlenia.

W związku z powyższym należy zbadać czy w niniejszej sprawie wystąpią przesłanki do zastosowania zwolnienia dla dostawy przedmiotowego budynku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. Aby dostawa mogła korzystać ze zwolnienia z ww. przepisu muszą być spełnione oba warunki określone tym przepisem łącznie.

Jak wynika ze złożonego wniosku, w przypadku sprzedaży gilotynowni spełnione będą oba wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy warunki, gdyż w stosunku do tego obiektu nie przysługiwało nabywcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz nie ponosił on wydatków na jego ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wobec powyższego planowana dostawa budynku gilotynowni (pkt 1 opisu sprawy) będzie zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. Ze zwolnienia korzystać będzie również dostawa prawa użytkowania wieczystego gruntu, na którym ten budynek jest posadowiony, w myśl art. 29a ust. 8 ustawy.

Ad. 3, 4, 5, 6, 7, 8

Jak wynika z opisu sprawy, przedmiotem sprzedaży będzie również budynek administracyjno-gospodarczy (portiernia) - pkt 2 opisu sprawy, sieć kanalizacyjna (pkt 3 opisu sprawy) oraz myjnia zewnętrzna (pkt 4 opisu sprawy).

Sprzedaż budynku administracyjno-gospodarczego (portierni)

Przedmiotem sprzedaży będzie budynek administracyjno-gospodarczy (portiernia), który został wybudowany w 1987 r. i został nabyty w ramach czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT oraz ulepszony w 2008 r. Wielkość wydatków na ulepszenie przekraczała 30% wartości początkowej budynku. W związku z dokonanymi wydatkami Spółce przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Sprzedaż sieci kanalizacyjnej

Sieć kanalizacyjna będąca przedmiotem sprzedaży stanowi budowlę, która została wybudowana w 1954 r. i ulepszona w roku 2003. Wielkość wydatków na ulepszenie przekraczała 30% wartości początkowej sieci. W związku z dokonanymi wydatkami Spółce przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Sprzedaż myjni zewnętrznej

Budynek wybudowany w 1975 r. i ulepszony w 2003 r. Wielkość wydatków na ulepszenie przekraczała 30% wartości początkowej budynku. W związku z dokonanymi wydatkami Spółce przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak wskazał Wnioskodawca, przy wybudowaniu budynku administracyjno-gospodarczego (portiernia), sieci kanalizacyjnej oraz myjni zewnętrznej w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Po ich nabyciu poniesiono wydatki na ich ulepszenie, których wartość przekroczyła 30% wartości początkowej budynków (budynku administracyjno-gospodarczego (portierni) i myjni zewnętrznej) oraz budowli (sieci kanalizacyjnej), w stosunku do których przysługiwało Spółce prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Obiekty te były w stanie ulepszonym wykorzystywane przez Spółkę do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Z opisanej sytuacji wynika, że nie został spełniony warunek oddania wymienionych powyżej budynków i budowli do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi po ich ulepszeniu tym samym, nie doszło jeszcze do pierwszego zasiedlenia. Zatem pierwszą czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT będzie dopiero sprzedaż ww. budynków i budowli, co nie pozwala na zastosowanie zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie cytowanego wyżej art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż dostawa ta dokonywana będzie w ramach pierwszego zasiedlenia.

W związku z powyższym należy zbadać czy w niniejszej sprawie wystąpią przesłanki do zastosowania zwolnienia dla dostawy przedmiotowych budynków i budowli, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. Aby dostawa mogła korzystać ze zwolnienia z ww. przepisu muszą być spełnione oba warunki określone tym przepisem łącznie.

Z okoliczności sprawy wynika, że dostawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy wybudowaniu przedmiotowych budynków i budowli, jednak nie wyczerpuje przesłanek wynikających z art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a ustawy, bowiem Wnioskodawca ponosił wydatki, które przekraczały 30% wartości początkowej, a w stosunku do nich przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Jednakże zastosowanie znajdzie w tym przypadku przepis art. 43 ust. 7a ustawy opierający się o art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. b ustawy, ponieważ wymienione budynki i budowle, po ich ulepszeniu były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez okres co najmniej 5 lat. Zatem ich sprzedaż będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a w zw. z ust. 7a ustawy. Również dostawa prawa użytkowania wieczystego gruntu, na którym te budynki i budowla są posadowione, w myśl art. 29a ust. 8 ustawy, będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Reasumując:

Ad. 3 i 4

Sprzedaż budynku administracyjno-gospodarczego (portierni), wymienionej w pkt 2 opisu sprawy, nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarowi usług wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ale na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy w związku z art. 43 ust. 7a ustawy.

Ad. 5 i 6

Sprzedaż wymienionej w pkt 3 opisu sprawy sieci kanalizacyjnej nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarowi usług wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ale na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy w związku z art. 43 ust. 7a ustawy.

Ad. 7 i 8

Sprzedaż myjni zewnętrznej, wymienionej w pkt 4 opisu sprawy, nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarowi usług wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ale na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy w związku z art. 43 ust. 7a ustawy.

Wskazać należy również, że dostawa prawa użytkowania wieczystego gruntu, na którym posadowiony jest budynek administracyjno-gospodarczy (portiernia), sieć kanalizacyjna oraz myjnia zewnętrzna, również będzie korzystała ze zwolnienia od tego podatku.

Ad. 9, 10 i 11

Sprzedaż hali produkcji: "D"

Przedmiotem sprzedaży będzie również hala produkcji "D" (pkt 5 opisu sprawy), która została oddana do użytkowania w listopadzie 1993 r. i ulepszona w 1997 r. W związku z wybudowaniem ww. obiektu Spółce przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wielkość wydatków na ulepszenie w roku 1997 r. przekraczała 30% wartości początkowej budynku. W związku z dokonanymi wydatkami Spółce przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W opisanej sytuacji w przypadku sprzedaży ww. hali nie został spełniony warunek oddania tego budynku do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi po ich ulepszeniu. Tym samym, nie doszło jeszcze do pierwszego zasiedlenia. Zatem pierwszą czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT będzie dopiero sprzedaż przedmiotowego budynku (hali produkcji), co nie pozwala na zastosowanie zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie cytowanego wyżej art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż dostawa ta dokonywana będzie w ramach pierwszego zasiedlenia.

Do planowanej sprzedaży nie znajdzie również zastosowania zwolnienie zawarte w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, gdyż Spółka w stosunku do ww. budynku ponosiła wydatki na ulepszenie w rozumieniu ustawy od podatku dochodowym o osób prawnych, a wartość dokonanych ulepszeń przekroczyła 30% wartości początkowej. Budynek po ulepszeniu został oddany do używania w 1997 r. co oznacza, że na dzień planowanej sprzedaży upłynął okres 5 lat wykorzystywania budynku do czynności opodatkowanych stosownie do art. 43 ust. 7a ustawy. Jednakże Spółce przysługiwało prawo do odliczenia w związku z wybudowaniem hali, stąd też nie dojdzie do spełnienia obu przesłanek zawartych w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. W konsekwencji omawiane zwolnienie również nie będzie miało zastosowania przy sprzedaży ww. budynku.

Reasumując:

Sprzedaż hali produkcji "D" (wymienionej w pkt 5 opisu sprawy) podlegać będzie opodatkowaniu 23% stawką podatku VAT. Opodatkowana będzie również dostawa prawa użytkowania wieczystego gruntu, z którym hala ta jest trwale związana.

Ad. 12 i 13

Sprzedaż pozostałych budynków i budowli

Jak wynika z opisu sprawy, przedmiotem sprzedaży będą również pozostałe budynki i budowle (wymienione w pkt 6 opisu sprawy), które zostały wybudowane ze środków własnych przedsiębiorstwa państwowego przed 5 grudnia 1990 r. Po ich wprowadzeniu do ewidencji nie zostały ulepszone, a jeśli zostały ulepszone to suma wydatków na ulepszenie nie przekroczyła 30% ich wartości początkowej.

Wśród tych obiektów znajdują się: magazyn 01 wraz z archiwum: budynek wybudowany w 1964 r.; budynek administracyjno-dyspozytorski wybudowany w roku 1974. Znajdujący się na działce gruntu nr 3; kotłownia: budynek wybudowany w 1975 r.; magazyn sprzętu średniego: budynek wybudowany w 1985 r.; hala produkcji "H": budynek wybudowany w 1975 r.; magazyn parku sprzętu: budynek wybudowany w 1953 r.; hala obsługi - kanał naprawczy: budynek wzniesiony w 1955 r.; zasieki: budowla wzniesiona w 1975 r., ogrodzenie terenu: budowla wzniesiona w 1955 r. i zmodernizowana w latach 1974-1975; sieć wodociągowa rozdzielcza: budowla wzniesiona w 1954 r.; zewnętrzna sieć wodociągowa: budowla z 1954 r.; drogi i place: budowla z 1960 r.; mur oporowy: budowla wzniesiona w 1975 r.; zewnętrzna sieć C.O. i C.W.: budowla wzniesiona w 1975 r.; oświetlenie terenu: budowla wzniesiona w 1975 r.; zewnętrzna sieć elektryczna (budowla); sieć drenażowa: budowla wzniesiona w 1975 r.; sieć deszczowa: budowla wzniesiona w 1975 r.; studzienki: budowle wzniesione w 1975 r.; uzbrojenie terenu: budowla z 1981 r.; plac składowy miału: budowla wybudowana w 1989 r.

Z powyższego wynika, że nie został spełniony warunek oddania wymienionych powyżej budynków i budowli do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi po ich ulepszeniu. Tym samym, nie doszło jeszcze do pierwszego zasiedlenia. Zatem pierwszą czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT będzie dopiero sprzedaż ww. budynków i budowli, co nie pozwala na zastosowanie zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie cytowanego wyżej art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż dostawa ta dokonywana będzie w ramach pierwszego zasiedlenia.

W takim jednak przypadku należy wziąć pod uwagę treść przywołanego przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Jak wynika ze złożonego wniosku, budynki i budowle wymienione w pkt 6 opisu sprawy, spełniają oba wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy warunki, gdyż w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało nabywcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz nie ponosił on wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeśli zostały ulepszone to suma wydatków na ich ulepszenie nie przekroczyła 30% ich wartości początkowej.

Reasumując:

Planowana sprzedaż pozostałych budynków obiektów i budowli (wymienionych w pkt 6 opisu sprawy) będzie zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. Ze zwolnienia korzystać będzie również dostawa prawa użytkowania wieczystego gruntu, z którym budynki te i budowle są trwale związane.

Tutejszy Organ informuje ponadto, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl