ILPP2/443-1591/10-4/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1591/10-4/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 września 2010 r. (data wpływu 28 września 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 8 grudnia 2010 r. (data wpływu 14 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją projektu "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją projektu "XXX". Wniosek uzupełniono pismem z dnia 8 grudnia 2010 r. (data wpływu 14 grudnia 2010 r.) o doprecyzowanie zaistniałego stanu faktycznego oraz przeformułowanie zadanego pytania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni prowadzi sprzedaż detaliczną wyrobów farmaceutycznych w wyspecjalizowanych sklepach. W celu usprawnienia komunikacji ze swoimi odbiorcami oraz rozwoju działalności w zakresie sprzedaży, Zainteresowana planuje realizację projektu - wdrożenie nowej usługi sprzedaży towarów on-line poprzez uruchomienie apteki internetowej. W ramach projektu nastąpi zakup sprzętu informatycznego spełniającego wymogi nowych systemów informatycznych, które zostaną wdrożone w ramach projektu (system zarządzania firmą, system e-sklepu, oprogramowanie antywirusowe). Zastosowane rozwiązanie umożliwi zakupy klientom towarów bezpośrednio ze strony internetowej, co umożliwi usprawnienie działań biznesowych firmy (innowacja poprzez wprowadzenie do praktyki znacznie ulepszonego rozwiązania w odniesieniu do sprzedaży firmy oraz innowacje w organizacji działalności i organizacji miejsc pracy). Wdrożenie tego kompleksowego rozwiązania będzie wynikiem zakupu sprzętu o podwyższonych parametrach technicznych oraz wartości niematerialnej (licencje oprogramowania). W okresie od dnia 1 października 2010 r. do dnia 30 czerwca 2011 r. zostaną zakupione zestawy komputerowe, wdrożone systemy zarządzania i e-sklepu, licencje oprogramowania antywirusowego systemu ochrony systemu. Całkowita wartość projektu to 85.290,20 PLN, w tym 69.010,00 PLN kosztów kwalifikowanych. Koszty niekwalifikowane w projekcie to usługi hostingowe - 900,00 PLN netto oraz podatek VAT w kwocie 15.380,20 PLN. W ramach realizacji projektu zostaną poniesione koszty sprzętu oraz usług (środki trwałe i wartości niematerialne), opodatkowane podatkiem VAT w wysokości 22%.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowana wskazała, iż jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu wykorzystywane będą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (sprzedaż leków, suplementów diety, art. higienicznych itd.), a ich zakup udokumentowany zostanie fakturami VAT wystawionymi dla Wnioskodawczyni.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawczyni ma prawo do odzyskania podatku VAT naliczonego, zawartego w zakupach towarów i usług niezbędnych do realizacji projektu finansowanego ze środków UE "XXX".

Zdaniem Wnioskodawczyni, jest ona czynnym płatnikiem podatku od towarów i usług i w ramach własnej działalności może go rozliczać (odzyskać) zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Wartość zapłaconego podatku w ramach realizacji projektu nie może być zakwalifikowana jako koszt realizacji projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Powyższe wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawczyni prowadzi sprzedaż detaliczną wyrobów farmaceutycznych w wyspecjalizowanych sklepach. W celu usprawnienia komunikacji ze swoimi odbiorcami oraz rozwoju działalności w zakresie sprzedaży, Zainteresowana planuje realizację projektu - wdrożenie nowej usługi sprzedaży towarów on-line poprzez uruchomienie apteki internetowej. W ramach projektu nastąpi zakup sprzętu informatycznego spełniającego wymogi nowych systemów informatycznych, które zostaną wdrożone w ramach projektu (system zarządzania firmą, system e-sklepu, oprogramowanie antywirusowe). Zastosowane rozwiązanie umożliwi zakupy klientom towarów bezpośrednio ze strony internetowej, co umożliwi usprawnienie działań biznesowych firmy (innowacja poprzez wprowadzenie do praktyki znacznie ulepszonego rozwiązania w odniesieniu do sprzedaży firmy oraz innowacje w organizacji działalności i organizacji miejsc pracy). Wdrożenie tego kompleksowego rozwiązania będzie wynikiem zakupu sprzętu o podwyższonych parametrach technicznych oraz wartości niematerialnej (licencje oprogramowania). W okresie od dnia 1 października 2010 r. do dnia 30 czerwca 2011 r. zostaną zakupione zestawy komputerowe, wdrożone systemy zarządzania i e-sklepu, licencje oprogramowania antywirusowego systemu ochrony systemu. W ramach realizacji projektu zostaną poniesione koszty sprzętu oraz usług (środki trwałe i wartości niematerialne), opodatkowane podatkiem VAT w wysokości 22%. Wnioskodawczyni jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu wykorzystywane będą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (sprzedaż leków, suplementów diety, art. higienicznych itd.), a ich zakup udokumentowany zostanie fakturami VAT wystawionymi dla Wnioskodawczyni.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten zostaje spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu są związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zatem, Zainteresowana ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji projektu.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Stosownie do art. 87 ust. 2 ustawy, zwrot różnicy podatku, z zastrzeżeniem ust. 6, następuje w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, wskazane w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach (...).

Reasumując, Wnioskodawczyni realizując projekt "XXX" ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług, naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług w trakcie realizacji projektu oraz zwrotu różnicy tego podatku na rachunek bankowy.

Ponadto należy zauważyć, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania za środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawczyni przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl