ILPP2/443-1560/10-2/MR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1560/10-2/MR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Jawnej, przedstawione we wniosku z dnia 17 września 2010 r. (data wpływu 23 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Uruchomienie (...)"... - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Uruchomienie (...)".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej Spółka), jako czynny podatnik VAT przygotowuje projekt pn. "Uruchomienie (...)". Środki na realizację zamierzenia mają być pozyskane z dotacji z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, oś priorytetowa IV: społeczeństwo informacyjne działanie IV.3 e-technologie dla przedsiębiorstw. Przedmiotem działalności Spółki jest produkcja oraz sprzedaż hurtowa i detaliczna materiałów zdobniczych z naturalnego kryształu górskiego, znanego jako kryształy S.

Materiały zdobnicze oferowane przez Spółkę mają bardzo różnorodne zastosowanie - tworzona jest z nich ekskluzywna biżuteria, tatuaże, służą jako kryształowe aplikacje na odzieży, można z nich też wykonywać żyrandole oraz oświetlenie, ozdabiać przedmioty codziennego użytku. Sprzedaż produktów i usług w całości opodatkowana jest stawką 22%. Planowany projekt dotyczy obecnej działalności Spółki i stanowi realizację długofalowej strategii firmy, ukierunkowanej na rozwój sprzedaży internetowej. Realizacja projektu składać się będzie z kilku działań, w ramach których nabyte zostaną specjalistyczne aplikacje internetowe, oprogramowanie do projektowania oraz środki trwałe (sprzęt komputerowy, klimatyzator, szafa serwerowa). Będą one służyły uruchomieniu i obsłudze internetowej platformy sprzedaży wszystkich produktów i usług oferowanych przez Spółkę.

Spółka zakupione aplikacje i oprogramowanie zaliczy do wartości niematerialnych i prawnych a pozostałe elementy zaliczy do środków trwałych i będzie je wykorzystywała wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zakup powyżej omówionych oprogramowań oraz innych przedmiotów nie podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług. Podatek od towarów i usług wykazany na fakturach zakupu nie jest wydatkiem kwalifikowanym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca, jako podatnik VAT czynny, ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "Uruchomienie (...)".

Zdaniem Wnioskodawcy, ma on prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego w związku z dokonywaniem zakupów opodatkowanych, podlegających dofinansowaniu dotacją. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Treść tego przepisu wskazuje, iż:

* prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT czynnym,

* prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy również podkreślić, że otrzymana kwota dotacji nie wpływa na ceny sprzedawanych przez Spółkę towarów i świadczonych usług, a więc nie stanowi ona obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT. W efekcie kwota ta pozostaje neutralna z punktu widzenia VAT. Wykluczone jest jednak również wyłączenie prawa do odliczenia podatku naliczonego ze względu na fakt, iż otrzymanie dotacji stanowi czynność nieopodatkowaną VAT. W opinii Spółki, istotny z punktu widzenia prawa do odliczenia podatku naliczonego jest wyłącznie związek pomiędzy nabywanymi towarami lub usługami a działalnością opodatkowaną. Skoro - jak wskazano powyżej - taki związek istnieje, to podatkowa kwalifikacja dotacji nie ma w przedmiotowej sprawie znaczenia. Spółka pragnie również wskazać, że w związku z uchyleniem z dniem 1 grudnia 2008 r. przepisów art. 88 ust. 1 pkt 2 oraz art. 88 ust. 3 ustawy o VAT, w przedmiotowym stanie faktycznym bez znaczenia dla ustalenia prawa do odliczenia podatku naliczonego pozostaje również kwestia możliwości zaliczenia przedmiotowych wydatków do kosztów uzyskania przychodu.

Zatem, odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Ponadto, z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego, może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu. Spółka świadczy tylko i wyłącznie usługi opodatkowane stawką podatku VAT w wysokości 22%, zatem będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów związanych z tymi czynnościami.

Reasumując, Spółce będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone na realizację projektu, a pokrywane dotacją w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, z uwzględnieniem zasad wskazanych w art. 90 i art. 91 oraz ograniczeń zawartych w art. 88 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie będą w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie precyzują, jaki związek musi istnieć pomiędzy zakupami a sprzedażą, żeby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia. Związek ten może być bezpośredni (wydatek na nabycie towaru, który następnie zostanie przez podatnika sprzedany), bądź pośredni.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka jako czynny podatnik VAT przygotowuje projekt pn. "Uruchomienie (...)". Środki na realizację tego projektu mają być pozyskane z dotacji z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, oś priorytetowa IV: społeczeństwo informacyjne działanie IV. 3 e-technologie dla przedsiębiorstw. Planowany projekt dotyczy obecnej działalności Spółki i stanowi realizację długofalowej strategii firmy, ukierunkowanej na rozwój sprzedaży internetowej. Realizacja projektu składać się będzie z kilku działań, w ramach których nabyte zostaną specjalistyczne aplikacje internetowe, oprogramowanie do projektowania oraz środki trwałe (sprzęt komputerowy, klimatyzator, szafa serwerowa). Będą one służyły uruchomieniu i obsłudze internetowej platformy sprzedaży wszystkich produktów i usług oferowanych przez Spółkę. Poniesione wydatki służyć będą Spółce do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Z uwagi zatem na fakt, iż zakupy sfinansowane otrzymanymi środkami będą służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych - jak wskazała we wniosku Spółka - w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż Spółka, jako podatnik VAT czynny, ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. "Uruchomienie (...)", ze względu na fakt, iż poniesione wydatki służyć będą Spółce do wykonywania wyłącznie czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Należy zauważyć, że dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego nie ma znaczenia źródło finansowania wydatków na nabycie towarów i usług. Także pokrycie tych wydatków (w tym podatku naliczonego) ze środków innych niż własne nie pozbawia Wnioskodawcy prawa do odliczenia podatku.

Tutejszy Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy i własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - w niniejszej interpretacji rozpatrzone.

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl