ILPP2/443-1549/10-3/PG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1549/10-3/PG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 15 września 2010 r. (data wpływu 22 września 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 30 listopada 2010 r. (data wpływu 9 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadku inwestycji polegającej na przebudowie (termomodernizacji) budynku komunalnego Domu. z adaptacją pomieszczeń na świetlicę wiejską jest:

* prawidłowe - w sytuacji nie wykorzystywania budynku do sprzedaży opodatkowanej,

* nieprawidłowe - w sytuacji wykorzystywania części budynku do sprzedaży opodatkowanej.

UZASADNIENIE

W dniu 22 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadku inwestycji polegającej na przebudowie (termomodernizacji) budynku komunalnego Domu z adaptacją pomieszczeń na świetlicę wiejską. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 30 listopada 2010 r. (data wpływu 9 grudnia 2010 r.) w którym doprecyzowano opis sprawy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza przeprowadzić inwestycję pn. "Przebudowa... ".

Prace polegać będą na wymianie pokrycia dachowego nad częścią budynku, w której planowana jest kotłownia i garaż, wymianie drzwi zewnętrznych i wewnętrznych, wymianie istniejących warstw posadzek oraz przebudowie pomieszczeń wewnątrz budynku. Wykonana zostanie nowa instalacja centralnego ogrzewania oraz zakupiony nowy piec c.o.

W wyremontowanym budynku powstaną pomieszczenia służące miejscowej ludności, czyli świetlica z zapleczem sanitarnym, pomieszczenia gospodarcze, węzeł sanitarny oraz kotłownia, dzięki której możliwe będzie ogrzewanie większości pomieszczeń.

Wyremontowane zostaną również pomieszczenia, które nie zmienią swego przeznaczenia czyli: garaże, sala taneczna (widowiskowa) oraz sala konferencyjna.

Planowane jest również docieplenie zewnętrznych ścian całego budynku.

Pismem z dnia 30 listopada 2010 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca poinformował, że to on jest właścicielem Domu. Część budynku użytkuje bezumownie Ochotnicza Straż Pożarna z przeznaczeniem na cele ochrony przeciwpożarowej. w ten sposób, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy o samorządzie gminnym, Zainteresowany wykonuje zadanie własne nałożone na niego ustawą.

Natomiast z drugiej części budynku, w której mieścić się będzie świetlica wiejska oraz sala widowiskowa, będzie korzystać społeczność wiejska i w tym celu zostanie zatrudniony pracownik odpowiedzialny za prowadzenie i funkcjonowanie świetlicy. Jeżeli chodzi o tę część budynku, to istnieje możliwość jej wynajmu w celach komercyjnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy, jako podatnikowi podatku VAT, przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadku inwestycji polegającej na przebudowie (termomodernizacji) budynku komunalnego Domu z adaptacją pomieszczeń na świetlicę wiejską.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku inwestycji polegającej na przebudowie (termomodernizacji) budynku komunalnego Domu z adaptacją pomieszczeń na świetlicę wiejską, nie nabywa on prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W przypadku ww. inwestycji, którą planuje przeprowadzić Zainteresowany, czynności opodatkowane nie wystąpią, bowiem nie wystąpi żaden podatek należny związany bezpośrednio z eksploatacją remontowanego budynku.

Budynkiem zarządza Ochotnicza Straż Pożarna mieści się tam sprzęt pożarniczy i dwa samochody pożarnicze należące do OSP. w budynku odbywają się spotkania strażaków, jak również zebrania wiejskie i wszelkie spotkania mieszkańców.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 14 i 15 ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należy zapewnienie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego, jak również utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Inwestycja polegająca na przebudowie i remoncie budynku Domu służyć będzie wykonywanym zadaniom publicznym.

Nowo utworzone pomieszczenia świetlicy będą udostępniane nieodpłatnie miejscowej ludności jako miejsce spotkań dzieci, młodzieży i dorosłych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* prawidłowe - w sytuacji nie wykorzystywania budynku do sprzedaży opodatkowanej,

* nieprawidłowe - w sytuacji wykorzystywania części budynku do sprzedaży opodatkowanej.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. w szczególności zadania własne obejmują sprawy porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych - art. 7 ust. 1 pkt 14 i 15 cyt. ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza przeprowadzić inwestycję pn. "Przebudowa... ". Prace polegać będą na wymianie pokrycia dachowego nad częścią budynku, w której planowana jest kotłownia i garaż, wymianie drzwi zewnętrznych i wewnętrznych, wymianie istniejących warstw posadzek oraz przebudowie pomieszczeń wewnątrz budynku. Wykonana zostanie nowa instalacja centralnego ogrzewania oraz zakupiony nowy piec c.o. w wyremontowanym budynku powstaną pomieszczenia służące miejscowej ludności, czyli świetlica z zapleczem sanitarnym, pomieszczenia gospodarcze, węzeł sanitarny oraz kotłownia, dzięki której możliwe będzie ogrzewanie większości pomieszczeń. Wyremontowane zostaną również pomieszczenia, które nie zmienią swego przeznaczenia czyli: garaże, sala taneczna (widowiskowa) oraz sala konferencyjna.

Jak poinformował Zainteresowany, w przypadku ww. inwestycji czynności opodatkowane nie wystąpią, bowiem nie wystąpi żaden podatek należny związany bezpośrednio z eksploatacją remontowanego budynku. Przedmiotowa inwestycja służyć będzie wykonywanym zadaniom publicznym. Nowo utworzone pomieszczenia świetlicy będą udostępniane nieodpłatnie miejscowej ludności jako miejsce spotkań dzieci, młodzieży i dorosłych.

Nadmienić należy, że według art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Biorąc pod uwagę powołane przepisy stwierdzić należy, że bezumowne użytkowanie Domu przez Ochotniczą Straż Pożarną stanowić będzie świadczenie usług.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie. Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte - w przypadku dostawy towarów - w art. 7 ust. 2 ustawy oraz - w przypadku świadczenia usług w art. 8 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług muszą być spełnione łącznie dwa warunki, a mianowicie:

* brak związku świadczonych usług z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem,

* istnienie prawa podatnika do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jak wskazał Wnioskodawca, część budynku użytkuje bezumownie Ochotnicza Straż Pożarna z przeznaczeniem na cele ochrony przeciwpożarowej. w ten sposób, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy o samorządzie gminnym, wykonuje on zadanie własne nałożone na niego ustawą.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że przekazanie do użytkowania części budynku przebudowanego w ramach realizacji przedmiotowej inwestycji, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie ma w tym przypadku zastosowanie art. 8 ust. 2 ustawy - nieodpłatne przekazanie inwestycji do użytkowania odbywa się w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością (wykonywanie we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań publicznych, zwolnionych od podatku VAT na podstawie § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług).

Zatem, jak wynika z opisu sprawy, budynek będący przedmiotem inwestycji w całości może nie być wykorzystywany do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Z uwagi na konstrukcję podatku od towarów i usług (opartą na zasadzie potrącalności w danej fazie obrotu), podatek ten jest z punktu widzenia jego podatników neutralny, gdyż pełnią oni jedynie rolę płatników, przerzucając jego ekonomiczny ciężar na kolejnych nabywców, czyli finalnie na konsumentów. Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związana jest jednak z wykonaniem przez podatnika takich czynności, które podlegają ustawie o podatku od towarów i usług, zaś jeśli dana czynność ustawie tej nie podlega, to nie powstaje ani obowiązek w zakresie podatku należnego, ani uprawnienie w zakresie podatku naliczonego.

Reasumując, Gminie realizującej inwestycję pn. "Przebudowa... " nie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur związanych z realizacją przedmiotowego zadania w sytuacji, gdy przedmiotowy budynek nie będzie wykorzystywany do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, w myśl art. 86 ust. 1 ustawy.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany poinformował także, że część budynku, w której mieścić się będzie świetlica wiejska oraz sala widowiskowa, może być wynajmowana w celach komercyjnych.

W tej sytuacji u Wnioskodawcy wystąpi zatem sprzedaż, która będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wynajem jest usługą i w myśl powołanych powyżej przepisów, jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, zgodnie z art. 5 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy.

Zatem, w sytuacji, gdy świetlica wiejska oraz sala widowiskowa będą wynajmowane, Gminie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w części, w której poniesione wydatki będą związane ze sprzedażą opodatkowaną. Bowiem dla tej części wydatków będzie spełniony warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy (związek ze sprzedażą opodatkowaną).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto, zwrócić należy uwagę, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl