ILPP2/443-1532/10-2/EWW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1532/10-2/EWW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 9 września 2010 r. (data wpływu 20 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu podatku VAT w związku z realizacją zadania "Program usuwania..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu podatku VAT w związku z realizacją zadania "Program usuwania...".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca w ewidencji Urzędu Skarbowego w figuruje jako czynny podatnik VAT. w związku z realizacją zadań określonych w ustawie o samorządzie gminnym, tj. zaopatrzeniem w wodę oraz zagospodarowaniem ścieków, pobiera on od mieszkańców opłaty za zużytą wodę oraz opłaty z tytułu odprowadzania ścieków. w opłaty te jest wliczony podatek VAT, który Gmina odprowadza do Urzędu Skarbowego w wysokości pobranej.

W 2010 r. Zainteresowany zamierza ubiegać się o dofinansowanie ze środków W.F.O.Ś. i G.W. na zadanie "Program usuwania...".

Wykonanie zadania otwiera możliwość podejmowania dalszych działań usuwania wyrobów/odpadów zawierających azbest i skorzystania z dofinansowania W.F.O.Ś. i G.W. w ramach kolejnych działań. Umożliwi Gminie pozyskanie środków finansowych dla osób fizycznych, które to środki mogą stać się istotnym bodźcem w usuwaniu wyrobów/odpadów. Pomoc finansowa ograniczy powstawanie tzw. "dzikich wysypisk", a tym samym wpłynie na poprawę stanu środowiska w Gminie.

Podatek VAT kosztów kwalifikowanych ujętych we wniosku o dofinansowanie inwestycji, może być kosztem kwalifikowanym tylko wówczas, gdy został rzeczywiście i ostatecznie poniesiony przez beneficjenta i w myśl przepisów ustawy o VAT nie może zostać odzyskany, tj. beneficjentowi nie przysługuje prawo (beneficjent nie ma prawnych możliwości) do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot VAT.

W ramach realizacji planowanej inwestycji, zostaną pokryte koszty związane z opracowaniem programu gospodarki wyrobami/odpadami azbestowymi na terenie Gminy w oparciu o przeprowadzoną w ramach zadania szczegółową inwentaryzację wraz z oceną stanu technicznego zasobów azbestowych w Wojewódzkiej Bazie Danych o Azbeście (WBDA) oraz bieżące raportowanie stanu do Marszałka. Integralną częścią programu będzie przygotowana prognoza oddziaływania programu na środowisko, niezbędna dla przeprowadzenia procedur przyjęcia i wdrożenia przedmiotowego programu. "Program usuwania (...)" zawierać będzie m.in. zasady bezpiecznego postępowania z azbestem (obejmujące charakterystykę wyrobów zawierających azbest, obowiązki właścicieli posiadających azbest, obowiązki Gminy) oraz diagnozę stanu gospodarowania azbestem w Gminie. Założenia programu będą określać cele, charakterystykę i opis planowanych działań wraz z ich kosztami, harmonogramy wariantowych realizacji Programu z możliwymi źródłami finansowania i monitoring realizacji Programu.

Planowana inwestycja jest związana z realizacją zadań własnych Gminy określonych w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, na podstawie której zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1, "Zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. w szczególności zadania własne obejmują sprawy: ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej" i w myśl art. 7 ust. 1 pkt 14 tj. "porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli (...)". Realizacja projektu przyczyni się do poprawienia stanu środowiska i spowoduje zmniejszenie ryzyka zachorowań obywateli na choroby nowotworowe.

Realizacja ww. zadania nie będzie miała związku z wykonywanymi przez Zainteresowanego czynnościami opodatkowanymi, gdyż świadczy on jedynie usługi w zakresie dostawy wody dla mieszkańców z wodociągu oraz najmu lokali, z tytułu których rozlicza podatek należny.

Po zakończeniu zadania powstały program będzie własnością Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Zainteresowany posiada możliwość ubiegania się o zwrot podatku VAT poniesionego w związku z realizacją zadania objętego wnioskiem o dofinansowanie ze środków W.F.O.Ś. i G.W....

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo do zwrotu podatku z faktury VAT dokumentującej zakupy związane z realizacją projektu, ponieważ zadanie nie będzie związane z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiony opis zadania pn. "Program usuwania..." mieści się w ramach zadań własnych Gminy, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Zainteresowany, jako jednostka samorządu terytorialnego, korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanego przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Artykuł 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - na mocy ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy).

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty, czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem, o którym mowa w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 powoływanej wyżej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne obejmują m.in. sprawy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 oraz pkt 3 ww. ustawy, tj.:

* ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,

* wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Z opisu sprawy wynika, iż w 2010 r. Zainteresowany zamierza ubiegać się o dofinansowanie ze środków W.F.O.Ś. i G.W. na zadanie pn. "Program usuwania...". w ramach realizacji planowanej inwestycji, zostaną pokryte koszty związane z opracowaniem programu gospodarki wyrobami/odpadami azbestowymi na terenie Gminy w oparciu o przeprowadzoną w ramach zadania szczegółową inwentaryzację wraz z oceną stanu technicznego zasobów azbestowych w Wojewódzkiej Bazie Danych o Azbeście (WBDA) oraz bieżące raportowanie stanu do Marszałka Województwa. Integralną częścią programu będzie przygotowana prognoza oddziaływania programu na środowisko, niezbędna dla przeprowadzenia procedur przyjęcia i wdrożenia przedmiotowego programu. "Program usuwania (...)" zawierać będzie m.in. zasady bezpiecznego postępowania z azbestem (obejmujące charakterystykę wyrobów zawierających azbest, obowiązki właścicieli posiadających azbest, obowiązki Gminy) oraz diagnozę stanu gospodarowania azbestem w Gminie. Założenia programu będą określać cele, charakterystykę i opis planowanych działań wraz z ich kosztami, harmonogramy wariantowych realizacji Programu z możliwymi źródłami finansowania i monitoring realizacji Programu.

Jak wskazano we wniosku, planowana inwestycja jest związana z realizacją zadań własnych Gminy, określonych w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym i nie będzie miała związku z wykonywanymi przez nią czynnościami opodatkowanymi.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe wskazać należy, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania polegającego na opracowaniu programu usuwania azbestu z terenu Gminy. Powyższe wynika z faktu, iż w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, czyli związek pomiędzy nabytymi towarami i usługami, a wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Realizowane przedsięwzięcie odnoszące się do zadań własnych Gminy nie będzie bowiem wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

W zakresie przedmiotowego zadania Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 7 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Gmina nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miała możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia ani do uzyskania zwrotu podatku VAT poniesionego w związku z realizacją zadania objętego wnioskiem o dofinansowanie ze środków W.F.O.Ś. i G.W., będącego przedmiotem pytania.

Dodatkowo tut. Organ informuje, iż w myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Natomiast zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto zauważyć należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl