ILPP2/443-153/11-4/SJ - Zwolnienie od podatku od towarów i usług usług z zakresu edukacji przyrodniczej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-153/11-4/SJ Zwolnienie od podatku od towarów i usług usług z zakresu edukacji przyrodniczej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 stycznia 2011 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 19 stycznia 2011 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 20 stycznia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 29 marca 2011 r. (data wpływu 1 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 1 kwietnia 2011 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy oraz o wskazanie liczby oczekiwanych rozstrzygnięć.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca - Zespół jest jednostką budżetową Urzędu Marszałkowskiego.

Jednostka prowadzi działalność edukacyjną, zgodnie z art. 3 pkt 2 i 5 ustawy o ochronie przyrody z dnia 16 kwietnia 2004 r. (Dz. U. z 2009 r. Nr 151, poz. 1220 z późn. zm.). Działalność ta prowadzona jest poprzez prowadzenie prelekcji, wycieczek, zajęć terenowych, organizację ścieżek dydaktycznych, organizację rajdów pieszych i rowerowych. Ponadto, Jednostka prowadzi 2 ośrodki edukacyjne, w których prowadzone są rozmaite zajęcia z zakresu edukacji przyrodniczej dla różnych grup wiekowych, takie jak: zielone szkoły, obozy letnie, warsztaty przyrodnicze, szkolenia, seminaria, konferencje, wystawy itp. Ośrodki zapewniają bazę noclegową i oferują możliwość pełnego wyżywienia.

Środki na działalność jednostka otrzymuje z budżetu Urzędu Marszałkowskiego, natomiast wszystkie uzyskane dochody odprowadza na rachunek jednostki nadrzędnej (planowane dochody to kwota... zł, planowane wydatki.... zł).

Jednostka wystawia od 2011 r. faktury VAT dla uczestników zajęć edukacyjnych w ośrodkach.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany poinformował, iż rezygnuje z pytania nr 2 oraz wskazał, że:

1.

jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny od dnia 1 stycznia 2011 r.;

2.

organizuje kompleksowe imprezy z zakresu edukacji przyrodniczej dla różnych grup wiekowych wraz z udostępnieniem bazy noclegowej i pełnego wyżywienia. Zgodnie z art. 3 pkt 5 ustawy o ochronie przyrody z dnia 16 kwietnia 2004 r. (Dz. U. z 2009 r. Nr 151, poz. 1220 z późn. zm.), do zadań Wnioskodawcy należy prowadzenie działalności edukacyjnej, informacyjnej i promocyjnej w dziedzinie ochrony przyrody. Edukacja ta jest uzupełnieniem praktycznej wiedzy powziętej ze szkoły i występuje on jako koordynator i organizator zajęć edukacyjnych. W skład świadczonych usług wchodzi: wyżywienie wraz z obsługą, zakwaterowanie, wynajem sal dydaktycznych, transport, usługi rzemieślników i artystów. Usługi edukacyjne są świadczone na zlecenie szkół, samorządów, organizacji pozarządowych, osób fizycznych. Usługi te nie są usługami turystyki określonymi w art. 119 ustawy. Zainteresowany nabywa usługi transportowe, cateringowe, usługi rzemieślników i artystów i po realizacji zadania wystawia fakturę VAT na usługi edukacyjne lub szkoleniowe z 23% VAT powiększone o wynajem sal i noclegów jeżeli była taka potrzeba i warsztaty edukacyjne trwały dłużej niż 1 dzień;

3.

uczestnicy zajęć z zakresu edukacji przyrodniczej zobowiązani są do dokonania płatności za udział w zajęciach;

4.

nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty;

5.

usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie są usługami w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy usługi związane z działalnością edukacyjną prowadzoną przez jednostkę budżetową jaką jest Zespół, w ośrodkach edukacyjnych (uczestnictwo osób w zielonych szkołach, obozach letnich, warsztatach przyrodniczych, szkoleniach, seminariach, konferencjach, wystawach, które zawierają koszty noclegu, wyżywienia oraz koszty wynajmu sal konferencyjnych i inne), na mocy art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) lub c) ustawy o podatku od towarów i usług, są zwolnione od podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, prowadzona przez jednostkę budżetową jaką jest Zespół, działalność edukacyjna ma na celu przede wszystkim praktyczne uzupełnienie zajęć szkolnych poprzez bezpośredni kontakt z przyrodą i środowiskiem oraz podniesienie w społeczeństwie poziomu wiedzy dotyczącej ochrony przyrody i środowiska naturalnego oraz wyrobienia nawyków proekologicznych wśród obywateli, przez co można rozumieć jako usługi kształcenia i wychowania inne niż wymienione w pkt 26, prowadzone zgodnie z ustawą o ochronie przyrody z dnia 16 kwietnia 2004 r. (Dz. U. z 2009 r. Nr 151, poz. 1220 z późn. zm.).

Działalność jednostki finansowana jest w całości ze środków publicznych.

Zdaniem Zainteresowanego, prowadzona działalność edukacyjna jednostki jest zwolniona od podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na mocy art. 5a ustawy, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W art. 41 ust. 1 ustawy postanowiono, iż stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1 ustawy, wprowadzonym art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianach niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578) zmienionym art. 9 pkt 1 ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726) w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 2006.347.1 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy Rady, państwa członkowskie zwalniają m.in. kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W myśl § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2010 r. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.), obowiązującego do dnia 5 kwietnia 2011 r., zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane i usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Co więcej, przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Ponadto, zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 15 ww. rozporządzenia, zwalnia się od podatku, usługi obozów, kolonii lub usługi o podobnym charakterze, organizowane przez szkoły i inne jednostki objęte ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), świadczone wyłącznie na rzecz dzieci i młodzieży z tych szkół i jednostek.

Tut. Organ informuje, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego, bądź przekwalifikowania nie ma tutaj znaczenia.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest jednostką budżetową Urzędu Marszałkowskiego i prowadzi działalność edukacyjną, zgodnie z art. 3 pkt 2 i 5 ustawy o ochronie przyrody. Przedmiotowa działalność prowadzona jest poprzez prelekcje, wycieczki, zajęcia terenowe, organizację ścieżek dydaktycznych, organizację rajdów pieszych i rowerowych. Zainteresowany prowadzi 2 ośrodki szkoleniowe, w których organizowane są rozmaite zajęcia z zakresu edukacji przyrodniczej dla różnych grup wiekowych, tj.: zielone szkoły, obozy letnie, warsztaty przyrodnicze, szkolenia, seminaria, konferencje, wystawy. Ośrodki zapewniają bazę noclegową i oferują możliwość pełnego wyżywienia. Jednostka jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny i dla uczestników zajęć edukacyjnych lub szkoleniowych w ośrodkach wystawia faktury VAT ze stawką podatku VAT w wysokości 23%. Uczestnicy zajęć z zakresu edukacji przyrodniczej zobowiązani są do dokonania płatności za udział w zajęciach. Jak wskazał Wnioskodawca, nie jest on jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz świadczone przez niego usługi nie są usługami w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż świadczone prze Wnioskodawcę usługi z zakresu edukacji przyrodniczej oraz szkoleniowe, nie spełniają definicji usług kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. Bowiem jak sam wskazał Zainteresowany, przedmiotowe usługi świadczone przez Jednostkę nie są usługami w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, a dla zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. W niniejszej sprawie taka sytuacja nie ma miejsca.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powyższą analizę stwierdzić należy, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi z zakresu edukacji przyrodniczej oraz szkoleniowe prowadzone w formie zielonych szkół, obozów letnich, warsztatów przyrodniczych, szkoleń, seminariów, konferencji, wystaw itp., w świetle ww. przepisów, nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Należy wskazać, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w stanie faktycznym oraz we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa - rozpatrzone.

Tut. Organ informuje ponadto, iż od dnia 6 kwietnia 2011 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zwolnienia od podatku świadczonych usług. Natomiast kwestie dotyczące zwolnienia od podatku nabywanych usług zostały rozpatrzone odrębnym pismem w dniu 28 kwietnia 2011 r. nr ILPP2/443-153/11-5/SJ.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl