ILPP2/443-153/09-4/ISN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-153/09-4/ISN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących, przedstawione we wniosku z dnia 4 lutego 2009 r. (data wpływu 9 lutego 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 4 lutego 2009 r. (data wpływu 23 lutego 2009 r.) oraz pismem z dnia 4 lutego 2009 r. (data wpływu 3 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 lutego 2009 r. (data wpływu 23 lutego 2009 r.) oraz pismem z dnia 4 lutego 2009 r. (data wpływu 3 kwietnia 2009 r.) o podpis osoby upoważnionej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT - bez prawa do odliczania podatku naliczonego. Do realizowania swoich statutowych zadań otrzymał od gminy - zwierzchnika, w trwały zarząd halę widowiskowo-sportową.

W ramach upoważnienia Zainteresowany wynajmuje pomieszczenia hali dla klubów sportowych, stowarzyszeń, różnych firm w celu:

* prowadzenia zajęć sportowo-rekreacyjnych dla swoich członków i pracowników,

* organizowania meczy i konkursów jako imprezy masowe połączone ze sprzedażą biletów wstępu.

Ponieważ Wnioskodawca przejął halę w połowie grudnia 2008 r., a dotychczas nie miał podobnej sprzedaży, wystąpił do Urzędu Statystycznego z prośbą o sklasyfikowanie powyższych usług.

Otrzymana od ww. urzędu interpretacja nie jest dla Zainteresowanego jednoznaczna: "PKWiU 92.61.10-00.00 - wynajem hali sportowej polegający na udostępnieniu obiektu na zasadzie wykupienia wstępu (poprzez zakup np. karnetu, biletu wstępu) klubom sportowym, osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym i innym jednostkom wykupującym wstęp dla swoich pracowników/członków w celu wykorzystania go zgodnie z charakterem obiektu".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy można opodatkować stawką 7% usługi najmu lub udostępnienia hali sportowej dla klubów sportowych, stowarzyszeń, osób fizycznych i podmiotów gospodarczych celem:

* przeprowadzenia zajęć sportowych dla ich członków i pracowników,

* zorganizowania meczy i konkursów sportowych zaliczanych do imprez masowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, najem pomieszczeń hali sportowej z przeznaczeniem na prowadzenie zajęć sportowych dla pracowników/członków firm, klubów sportowych, stowarzyszeń oraz osób fizycznych bez względu na formę sprzedaży: najem, bilety wstępu, karnety winien być uznany jako PKWiU 92.61 i objęty stawką 7%. W opinii Zainteresowanego, bez względu na formę sprzedaży charakter wykorzystania hali jest taki sam, czyli sport i rekreacja (bez osiągania zysków).

Dla pozostałych najemców nie spełniających powyższych wymogów Wnioskodawca stosowałby stawkę 22%, gdyż cel wykorzystania oprócz sportu to również osiąganie zysków i innych korzyści.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W myśl art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Stosownie do treści powołanych przepisów każde świadczenie na rzecz osób fizycznych, osób prawnych lub jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, uznawane jest na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, za usługę. Ta z kolei, w przypadku gdy jest odpłatna, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, a obowiązek zaklasyfikowania do właściwego grupowania statystycznego świadczonych usług, spoczywa na Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże w treści ustawy, przewidziano preferencyjne (obniżone) stawki podatku od towarów i usług, a nawet zwolnienia od podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7% (...).

W pozycji nr 158 załącznika - o którym mowa wyżej - wskazano, iż z preferencyjnej stawki podatku korzystają usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 92.61, tj. "Usługi w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych".

Natomiast na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W pozycji 11 przedmiotowego załącznika określono jako zwolnione od podatku "Usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem 1) (...)", sklasyfikowane pod symbolem PKWiU - ex 92, z wyłączeniem m.in.: "Usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61)" oraz " (...) wstępu na imprezy sportowe".

Zawarte w załączniku objaśnienie "ex" dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania, a umiejscowiona 1) wskazuje, iż dotyczy wyłącznie usług związanych z rekreacją i sportem świadczonych przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca otrzymał od gminy w trwały zarząd, halę widowiskowo-sportową. W ramach tego upoważnienia wynajmuje pomieszczenia hali dla klubów sportowych, stowarzyszeń i różnych firm w celu prowadzenia zajęć sportowo rekreacyjnych dla ich członków i pracowników, organizowania meczy i konkursów jako imprezy masowe połączone ze sprzedażą biletów wstępu (w tym imprezy sportowe).

Mając na względzie treść powołanych przepisów oraz stan faktyczny sprawy, wskazać należy, iż świadczenie przez Wnioskodawcę usług polegających na udostępnianiu i wynajmie hali widowiskowo-sportowej dla klubów sportowych, stowarzyszeń i różnych firm podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jednocześnie w przypadku zaklasyfikowania powyższych usług do symbolu PKWiU 92.61.10-00.00 - "Wynajem hali sportowej polegający na udostępnieniu obiektu, na zasadzie wykupienia wstępu (poprzez zakup np. karnetu, biletu wstępu), klubom sportowym, osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym i innym jednostkom organizacyjnym wykupującym wstęp dla swoich pracowników/członków w celu wykorzystania go zgodnie z charakterem obiektu" - usługi te należy opodatkować, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy w zw. z poz. 158 załącznika nr 3, 7% stawką podatku od towarów i usług.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, iż "Wynajem pomieszczeń hali sportowej, pomieszczeń biurowych na podstawie umowy najmu w całości lub części obiektu sportowego, na określony czas, klubom sportowym, osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym lub innym jednostkom organizacyjnym na cele ich działalności (np. indywidualnym trenerom sportowym, na działalność handlową, itp.)", klasyfikowane jest w PKWiU 70.20.12, co skutkuje opodatkowaniem ich stawką w wysokości 22%.

Wobec powyższego wskazać należy, iż 7% stawka podatku od towarów i usług znajdzie zastosowanie w przypadku świadczenia usług wynajmu hali widowiskowo-sportowej, polegających na udostępnieniu obiektu na zasadzie wykupienia wstępu (poprzez zakup np.: karnetu, biletu wstępu), zaklasyfikowanych do PKWiU 92.61.10-00.00. Natomiast w przypadku, gdy Zainteresowany świadczy usługi wynajmu pomieszczeń hali sportowej, pomieszczeń biurowych na podstawie umowy najmu całości lub części obiektu sportowego, na określony czas, zaklasyfikowanych do PKWiU 70.20.12 - zastosowanie znajdzie stawka podstawowa, czyli 22%.

Ponadto informuje się, iż zgodnie z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293), z dniem 1 stycznia 2009 r. utraciło moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 89, poz. 844, z 2005 r. Nr 90, poz. 760, z 2006 r. Nr 245, poz. 1780 oraz z 2007 r. Nr 243, poz. 1785).

Na mocy § 3 pkt 1 ww. rozporządzenia Rady Ministrów, do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2009 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl