ILPP2/443-152/09-2/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-152/09-2/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki reprezentowanej przez Doradcę podatkowego, przedstawione we wniosku z dnia 4 lutego 2009 r. (data wpływu 9 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży gruntu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży gruntu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W wyniku warunkowej umowy sprzedaży a następnie przeniesienia prawa własności dokonano transakcji dotyczącej gruntu, oznaczonego jako grunty orne. Transakcja dotyczy współwłasności gruntu o powierzchni 10 ha i przeniesienie własności 3/20 udziału wynoszącego 1/2 część działki. Przeniesienie własności następuje po okresie jednego miesiąca od nabycia przez sprzedawcę. Zgodnie z oświadczeniem stron, udział wynoszący 3/20 części w działce gruntu stanowi w chwili dokonania niniejszej czynności gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przeniesienie prawa własności części przedmiotowej nieruchomości podlegać będzie przepisom art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), a tym samym czynność ta będzie zakwalifikowana jako zwolniona od podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, ze względu na fakt, iż sprzedaż przedmiotowej nieruchomości następuje bezpośrednio po jej zakupie, należy uznać, że zostają spełnione wymogi wynikające z art. 15 ust. 1 w związku z ust. 2, aby uznać sprzedawcę za podatnika.

W szczególności okoliczności wskazują, że zakup został dokonany w celu dalszej odsprzedaży, a tym samym nawet jednorazowa czynność sprzedaży może być uznana za dokonaną z zamiarem częstotliwości. Reasumując, podmiotowo sprzedawca będzie podlegać ustawie o VAT. Przepisy ustawy przewidują w przypadku sprzedaży nieruchomości stawkę podstawową VAT, czyli 22%. Jednak art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy przewiduje zwolnienie dla gruntów niezabudowanych, nie przeznaczonych pod zabudową oraz innych niż tereny zabudowane.

Z danych z umowy z dnia 3 listopada 2008 r. wynika, że transakcja dotyczy udziałów w 10 ha gruntów rolnych niezabudowanych. W związku z powyższym, zdaniem Zainteresowanego w oparciu o posiadane informacje zostają spełnione warunki do uzyskania zwolnienia od podatku VAT w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Z przedstawionych przepisów wynika, że grunt spełnia definicję towaru wskazaną w art. 2 pkt 6 ustawy, a jego sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Podatnikami, stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - mocą ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Powyższe oznacza, że dostawa towarów, w tym także gruntów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonana będzie przez podmiot mający status podatnika, tj. prowadzący samodzielną działalność gospodarczą w rozumieniu powołanej wyżej definicji.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca sprzedaje grunt orny (z danych z umowy z dnia 3 listopada 2008 r. wynika, że transakcja dotyczy gruntów rolnych niezabudowanych). Przeniesienie własności następuje w okresie jednego miesiąca od jego nabycia. Powyższa okoliczność wskazuje, że zakup został dokonany w celu dalszej odsprzedaży. Można zatem założyć, że Zainteresowany występuje w charakterze handlowca, a więc spełnia wymogi wynikające z art. 15 ustawy, aby uznać go za podatnika.

Co do zasady stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22% (...). Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub w ogóle zwolnienie od podatku.

Stosownie do zapisu art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

W celu określenia czy dany grunt jest przeznaczony pod zabudowę należy odwołać się do przepisów zawartych w ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.), regulującej zasady kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej.

Kwalifikowanie przeznaczenia gruntów nie leży w kompetencji organów podatkowych - art. 3 ust. 1 powołanej ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Reasumując, należy stwierdzić, że jeżeli przedmiotowy grunt jest terenem niezabudowanym, innym niż teren budowlany lub przeznaczony pod zabudowę, to jego sprzedaż korzystać będzie ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl