ILPP2/443-1512/10-2/JKa

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1512/10-2/JKa

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 lipca 2010 r. (data wpływu 16 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi w ramach działalności gospodarczej obiekt sportowy. W ramach funkcjonowania obiektu, sprzedawane są bilety wstępu oraz wypożyczany jest sprzęt wspinaczkowy (buty wspinaczkowe, uprząż, lina, magnezja) niezbędny do korzystania z obiektu sportowego. W Polskiej Klasyfikacji Działalności powyższa działalność określona jest jako: działalność obiektów sportowych (PKD 93.11, PKWiU 92.61). Załącznik nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług wymienia towary i usługi, dla których stawka podatku wynosi 7%. Załącznik posługuje się symbolami PKWiU. Wśród usług wymienia m.in. usługi w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych - PKWiU 92.61. Nie ma natomiast w załączniku mowy o wypożyczaniu sprzętu sportowego o symbolu PKWiU stanowiącego odrębny rodzaj usługi 71.40, w związku z czym tego rodzaju usługa opodatkowana jest stawką 22%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wypożyczanie sprzętu wspinaczkowego (uprzęży, lin, magnezji, butów wspinaczkowych) niezbędnego do korzystania z obiektu, opodatkowane jest stawką 7% jako usługa w zakresie działalności obiektu sportowego czy ogólną stawką 22%.

Zdaniem Wnioskodawcy, wypożyczanie sprzętu wspinaczkowego w ramach działalności obiektu sportowego, niezbędnego do korzystania z obiektu, którego nie można wynosić poza jego teren, stanowi usługę w ramach działalności obiektu sportowego i opodatkowane jest kwotą 7%. Ustawodawca w celu popularyzacji sportu zastosował wobec obiektów sportowych ulgową, 7% stawkę podatku. Stosując wykładnię funkcjonalną, wydaje się oczywiste, że jeśli szczególną ochroną w postaci zmniejszonej stawki podatku od towarów i usług otoczona została działalność gospodarcza związana z popularyzacją sportu, niższej stawce powinny podlegać nie tylko usługi związane ze sprzedażą biletów wstępu, ale i wypożyczania sprzętu niezbędnego do korzystania z obiektu sportowego i uprawiania wspinaczki. Stawka 22% dla PKWiU 71.40 - wypożyczanie sprzętu sportowego - dotyczy natomiast działalności gospodarczej polegającej wyłącznie na wypożyczaniu sprzętu sportowego, np. wypożyczalnia rowerów, nart - gdzie sprzęt wynoszony jest poza wypożyczalnię i poza wypożyczalnią jest wykorzystywany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Przez świadczenie usług, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na mocy art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Przepisy dotyczące podatku od towarów i usług przy formułowaniu zakresu pojęciowego towarów i usług oraz wyjątków w dziedzinie ulgowego opodatkowania lub zwolnień od tego podatku - co do zasady opierają się na klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

W związku z tym, dla określenia prawidłowej stawki podatku VAT niezbędne jest ustalenie do jakiego grupowania obowiązującej dla celów podatku od towarów i usług Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zaliczone są wyroby czy usługi. Zatem dopiero ustalenie przez podatnika właściwego grupowania statystycznego dla dokonanej czynności pozwala na określenie prawidłowej stawki podatku VAT.

Należy podkreślić, iż obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania świadczonej usługi do właściwego grupowania statystycznego spoczywa na wykonawcy usługi.

Na podstawie § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) do celów m.in. opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże w treści ustawy przewidziano preferencyjne (obniżone) stawki podatku od towarów i usług oraz zwolnienia od podatku.

W oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, w którym pod pozycją 11 zostały wymienione usługi objęte symbolem PKWiU ex 92, tj. usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem1) - z wyłączeniem:

1.

usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,

2.

usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,

3.

usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),

4.

wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,

5.

wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),

5a. usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,

5b. wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),

6.

działalności agencji informacyjnych,

7.

usług wydawniczych,

8.

usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.

ex - dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

1) dotyczy wyłącznie usług związanych z rekreacją i sportem świadczonych przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%, stanowiący załącznik nr 3 do ustawy, w pozycji 158 wymienia usługi w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych - sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 92.61. Natomiast w pozycji nr 159a wymienia usługi rekreacyjne pozostałe - wyłącznie w zakresie wstępu - sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU ex 92.72 (użycie w załączniku danej grupy "ex" oznacza, że stawka podatku odnosi się tylko do danej usługi z danego grupowania).

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca w ramach działalności gospodarczej prowadzi obiekt sportowy. W ramach funkcjonowania obiektu, sprzedawane są bilety wstępu oraz wypożyczany jest sprzęt wspinaczkowy (buty wspinaczkowe, uprząż, lina, magnezja) niezbędny do korzystania z obiektu sportowego. Zainteresowany wskazał, iż wypożyczanie sprzętu sportowego sklasyfikowane zostało pod symbolem PKWiU 71.40.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy stwierdzić należy, że przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma ustalenie jaka usługa jest przedmiotem sprzedaży. Wnioskodawca wskazał, iż jego zdaniem wypożyczanie sprzętu wspinaczkowego w ramach działalności obiektu sportowego, niezbędnego do korzystania z niego, którego nie można wynosić poza jego teren, stanowi usługę w ramach działalności obiektu sportowego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności świadczy nie tylko usługi związane ze sprzedażą biletów ale i usługi wypożyczania sprzętu niezbędnego do korzystania z obiektu sportowego i uprawiania wspinaczki, z których każda opodatkowana jest odpowiednio stawkami podatku VAT w wysokości 7% i 22%. Fakt, iż wypożyczony sprzęt nie jest wynoszony poza wypożyczalnię i poza wypożyczalnią nie jest wykorzystywany, nie stanowi przesłanki uzasadniającej zastosowanie stawki przyporządkowanej jednej z usług, bowiem tylko i wyłącznie przepisy ustawy oraz rozporządzeń wykonawczych do niej określają właściwe stawki podatku stosowane do dostawy towarów lub przy świadczeniu usług. Wysokość stawek podatku nie może być zatem regulowana w drodze uznania Zainteresowanego. Wobec powyższego dla usług związanych ze sprzedażą biletów sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 92.61 oraz usług wypożyczania sprzętu sportowego sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 71.40, należy stosować odrębne stawki podatku VAT, gdyż stanowią one odrębne świadczenia sklasyfikowane pod różnymi symbolami PKWiU.

Czynności sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 71.40 nie zostały wymienione ani w ustawie, ani też w przepisach wykonawczych jako zwolnione lub korzystające z preferencyjnej stawki podatku VAT.

Zatem, świadczenie usług w zakresie wypożyczania sprzętu wspinaczkowego (butów wspinaczkowych, uprzęży, lin, magnezji) w ramach działalności obiektu sportowego, niezbędnego do korzystania z obiektu, którego nie można wynosić poza jego teren, sklasyfikowanych - jak wskazał Wnioskodawca - do grupowania PKWiU 71.40 podlega opodatkowaniu 22% stawką podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Zainteresowany usługę wypożyczania sprzętu wspinaczkowego (uprzęży, lin, magnezji, butów wspinaczkowych) niezbędnego do korzystania z obiektu winien opodatkować 22% stawką podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Podkreślić należy, iż kwestie dotyczące zaklasyfikowania usług wskazanych we wniosku do właściwego grupowania statystycznego, nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 powołanej w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny i klasyfikacji statystycznej świadczonych usług, a niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o PKWiU wskazane przez Zainteresowanego w opisie stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl