ILPP2/443-1509/10-2/PG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1509/10-2/PG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 7 września 2010 r. (data wpływu do Biura KIP w Płocku 9 września 2010 r., do Biura KIP w Lesznie 16 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu "Nowoczesny " - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu "Nowoczesny ".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług księgowych (PKWiU 74.12.20 i 74.12.30), informatycznych, sprzedaży sprzętu komputerowego (PKWiU 72.20.21, 72.50.11, 30.02.12-09.20 i 30.02.12-03.20) oraz wynajmu pomieszczeń biurowych (70.20.12-00.30). Jest czynnym podatnikiem VAT z tytułu wykonywanej działalności a wszystkie świadczone usługi i cała jej sprzedaż podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie jest z niego zwolniona ani przedmiotowo ani podmiotowo.

W celu poszerzenia zakresu swoich usług, Zainteresowana zamierza wystąpić o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej na rzecz projektu stworzenia systemu informatycznego internetowej platformy wymiany dokumentów między biurem rachunkowym oraz jego klientami w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Projekt jest zatytułowany "Nowoczesny " a jego realizacja planowana jest na lata 2011-2012. Po zakończeniu projektu platforma ta ma być odpłatnie udostępniana innym biurom rachunkowym na zasadzie wykupienia odpłatnego dostępu do systemu a także klientom biura rachunkowego Wnioskodawczyni w ramach obsługi księgowej, a opłata za jego korzystanie przez jej klientów będzie w tym przypadku zwiększała koszt usługi księgowej. Usługi udostępniania systemu informatycznego oraz sprzedaży licencji do tego systemu innym biurom rachunkowym (PKWiU 72.30.10-00.00, 72.30.21-00.10, 72.30.22-00.00, 72.20.22-00.00), będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Udostępnienie systemu informatycznego klientom własnego biura rachunkowego w ramach obsługi księgowej będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług tak jak usługi księgowe, gdyż będzie to usługa poboczna do usługi głównej i nie może być świadczona osobno jako odrębna usługa (bez usługi księgowej) a ponadto opłata za udostępnienie systemu będzie wliczona w cenę obsługi księgowej (PKWiU 74.12.20-00.00). W związku z koniecznością zakwalifikowania dla celów wnioskowanej dotacji podatku od towarów i usług od zakupów dokonywanych w ramach projektu jako kosztu kwalifikowanego bądź niekwalifikowanego, jako potencjalny Beneficjent dotacji Wnioskodawczyni jest zobowiązana do dostarczenia wraz z wnioskiem o dofinansowanie, pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, stwierdzającej możliwość odzyskania podatku VAT w zakresie realizowanego projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Zainteresowana ma możliwość odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu "Nowoczesny " współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego planowanego na lata 2011-2012.

Zdaniem Wnioskodawczyni, istotną zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest istnienie związku tegoż podatku z czynnościami opodatkowanymi. W art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 353 z późn. zm.) określając tę zasadę wskazano, że podatek naliczony podlega odliczeniu w zakresie, w jakim towary i usługi, z których nabyciem naliczono ten podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wskazana zatem zasada wyłącza możliwość dokonywania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Kierując się wykładnią ustawy o VAT dokonywaną w zgodzie z zasadami 112 Dyrektywy UE (2006/112/WE RADY z dnia 28 listopada 2006 r.) należy przyjąć, że niezbędnym warunkiem odliczenia VAT jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy zakupami (wydatkami) a konkretną transakcją opodatkowaną.

Przepisy ustawy o VAT stanowią, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje Beneficjentowi otrzymującemu dotację jedynie w przypadku, kiedy spełnione są dwa warunki:

* Beneficjent jest podatnikiem VAT,

* zakupione przez Beneficjenta towary i usługi wykorzystywane są przez niego do wykonywania czynności opodatkowanych.

W opisanej sprawie, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, oba powyższe warunki są spełnione. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, dlatego Beneficjent projektu będzie mógł dokonać w deklaracjach VAT odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych w ramach projektu finansowanego ze środków Unii Europejskiej, a także występować o zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym na zasadach i w terminach określonych w ustawie o podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 87 ust. 1. W związku z powyższym, kwota podatku VAT od zakupów w ramach planowanego projektu nie będzie stanowiła u Beneficjenta kosztu kwalifikowanego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie precyzują, jaki związek musi istnieć pomiędzy zakupami a sprzedażą, żeby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia. Związek ten może być bezpośredni (wydatek na nabycie towaru, który następnie zostanie przez podatnika sprzedany), bądź pośredni.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług księgowych (PKWiU 74.12.20 i 74.12.30), informatycznych, sprzedaży sprzętu komputerowego (PKWiU 72.20.21, 72.50.11, 30.02.12-09.20 i 30.02.12-03.20) oraz wynajmu pomieszczeń biurowych (70.20.12-00.30). Jest czynnym podatnikiem VAT z tytułu wykonywanej działalności a wszystkie świadczone przez nią usługi i cała sprzedaż podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zainteresowana nie jest zwolniona ani przedmiotowo ani podmiotowo od podatku VAT.

W celu poszerzenia zakresu swoich usług zamierza ona wystąpić o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej na rzecz projektu stworzenia systemu informatycznego - internetowej platformy wymiany dokumentów między biurem rachunkowym oraz jego klientami w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. Projekt jest zatytułowany "Nowoczesny ", a realizacja projektu planowana jest na lata 2011-2012. Po zakończeniu projektu platforma ta będzie odpłatnie udostępniana innym biurom rachunkowym na zasadzie wykupienia odpłatnego dostępu do systemu a także klientom biura rachunkowego Wnioskodawczyni w ramach obsługi księgowej, a opłata za jego korzystanie przez jej klientów będzie w tym przypadku zwiększała koszt usługi księgowej. Usługi udostępniania systemu informatycznego oraz sprzedaży licencji do tego systemu innym biurom rachunkowym (PKWiU 72.30.10-00.00, 72.30.21-00.10, 72.30.22-00.00, 72.20.22-00.00), będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Udostępnienie systemu informatycznego klientom własnego biura rachunkowego w ramach obsługi księgowej będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług tak jak usługi księgowe, gdyż będzie to usługa poboczna do usługi głównej i nie może być świadczona osobno jako odrębna usługa (bez usługi księgowej), a ponadto opłata za udostępnienie systemu będzie wliczona w cenę obsługi księgowej (PKWiU 74.12.20-00.00).

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten zostanie spełniony, gdyż towary i usługi nabywane przez Zainteresowaną w ramach realizacji projektu dotyczącego stworzenia systemu informatycznego - internetowej platformy wymiany dokumentów między biurem rachunkowym oraz jego klientami, będą związane z czynnościami opodatkowanymi. W związku z czym, Wnioskodawczyni będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z faktur związanych z przedmiotowym projektem, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Podsumowując, Zainteresowana będzie miała możliwość odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu "Nowoczesny " współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego planowanego na lata 2011-2012, pod warunkiem niezaistnienia negatywnych przesłanek określonych w art. 88 ustawy, bowiem przedmiotowe wydatki będą miały związek z wykonywanymi przez nią czynnościami opodatkowanymi.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Dodatkowo tut. Organ informuje, że zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Tut. Organ informuje ponadto, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl