ILPP2/443-1504/10-2/SJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1504/10-2/SJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku sygnowanym datą 7 maja 2010 r. (data wpływu 15 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest zakładem budżetowym, którego przedmiotem działalności jest:

* 36.00.Z - pobór, uzdatnianie i dostarczanie wody;

* 37.00.Z - odprowadzanie i oczyszczanie ścieków;

* 42.13.Z - roboty związane z budową wodociągów, linii telekomunikacyjnych i elektroenergetycznych;

* 43.22.Z - wykonanie instalacji wodno-kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych i klimatyzacyjnych.

W związku z prowadzoną działalnością, w zakresie dostarczania wody i odbioru ścieków, Zainteresowany otrzymuje od Gminy dotację przedmiotową, stanowiącą dopłatę do ceny wody i ścieków. Dotacja jest związana ze specyfiką prowadzonej działalności operacyjnej i ma wpływ na cenę jednostkową.

Wnioskodawca wystawia faktury wewnętrzne, w związku z art. 19 ust. 21 i art. 29 ust. 1 ustawy o podatku VAT, które dokumentują otrzymanie dotacji przedmiotowej z momentem uznania na rachunku bankowym. Kwota otrzymanej dotacji jest traktowana jako kwota brutto.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy otrzymana dotacja przedmiotowa, stanowiąca dopłatę do ceny wody i ścieków będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 19 pkt 21 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, zakład budżetowy działa na rzecz oraz w ramach budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Zatem, dofinansowanie otrzymywane przez Zainteresowanego stanowi zabezpieczenie jego funkcjonowania i jako takie nie wchodzi do podstawy opodatkowania VAT. Wnioskodawca uważa, że otrzymana dotacja przedmiotowa nie powinna podlegać opodatkowaniu, pomimo że ma ona wpływ na cenę świadczonych usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Artykuł 8 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Obowiązek podatkowy, zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy, powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

W myśl art. 19 ust. 4 ustawy, jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Ogólna zasada wynikająca z ustawy o podatku od towarów i usług wskazuje, iż obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru, wykonania usługi lub wystawienia faktury VAT (pod warunkiem, że została wystawiona do 7. dnia od wykonania usługi). Jednakże, od tej zasady ustawodawca określił szereg wyjątków, ustalających w sposób odmienny moment powstania obowiązku podatkowego (uzależniony, np.: od formy wydania towaru, rodzaju transakcji, otrzymania zapłaty itp.).

I tak, stosownie do art. 19 ust. 21 ustawy, obowiązek podatkowy z tytułu należnych na podstawie odrębnych przepisów dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika. W przypadku uznania rachunku bankowego podatnika zaliczką z tytułu dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze obowiązek podatkowy powstaje w tej części.

Ponadto, w myśl art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zatem, przepis ten oznacza, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi.

Dla określenia, czy dana dotacja jest, czy też nie jest opodatkowana istotne są szczegółowe warunki jej przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania. Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji, gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia usług.

Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W efekcie obrót zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni mają wpływ na cenę (kwotę należną).

Natomiast dotacja niedająca się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu tym podatkiem, służąca pokryciu ogólnych kosztów działalności podatnika nie stanowi obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy, czyli nie zwiększa podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest zakładem budżetowym, który prowadzi działalność m.in. w zakresie dostarczania wody i odbioru ścieków. Z tytułu prowadzenia tej działalności otrzymuje od Gminy dotację, stanowiącą dopłatę do ceny wody i ścieków. Jak wskazał Zainteresowany, dotacja, którą otrzymuje od Gminy jest związana ze specyfiką prowadzonej przez niego działalności operacyjnej i ma wpływ na cenę jednostkową. Jest dokumentowana poprzez wystawienie faktury wewnętrznej.

Z powyższego wynika więc, iż otrzymana dotacja stanowiąca dopłatę do ceny wody i ścieków ma bezpośredni wpływ na cenę usługi świadczonej przez Wnioskodawcę. Oznacza to, że w opisanej sytuacji wystąpi dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży.

Wobec powyższego, otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja ma bezpośredni wpływu na cenę świadczonych przez Zakład usług, stanowi obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku VAT, a tym samym podlegała opodatkowaniu jako czynność wymieniona w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa podatkowego oraz opis sprawy stwierdzić należy, iż w przypadku, gdy otrzymana dotacja ma bezpośredni wpływ na cenę świadczonych przez Wnioskodawcę usług w zakresie dostawy wody i odbioru ścieków, to stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy, dotacja ta zwiększa obrót i będzie opodatkowana wg stawki właściwej dla dotowanej usługi.

Wobec powyższego, otrzymana dotacja, stanowiąca dopłatę do ceny wody i ścieków, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy. Natomiast, w myśl art. 19 ust. 21 ustawy, obowiązek podatkowy w przedmiotowej sprawie powstanie z chwilą uznania rachunku bankowego Zainteresowanego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl