ILPP2/443-15/12-2/AD - Stawka VAT dla usług rekreacyjno-sportowych sklasyfikowanych polegających na zapewnieniu możliwości prowadzenia zajęć rekreacyjno-sportowych na terenie krytej pływalni i korzystania z ochrony ratowników oraz z niezbędnego sprzętu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-15/12-2/AD Stawka VAT dla usług rekreacyjno-sportowych sklasyfikowanych polegających na zapewnieniu możliwości prowadzenia zajęć rekreacyjno-sportowych na terenie krytej pływalni i korzystania z ochrony ratowników oraz z niezbędnego sprzętu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 19 grudnia 2011 r. (data wpływu 29 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca - samorządowy zakład budżetowy, świadczy usługi rekreacyjno-sportowe - PKWiU 2008 - 93.11.10.0 wykonywane na zlecenie Miasta i Gminy K. Usługi te polegają na zapewnieniu możliwości prowadzenia zajęć rekreacyjno-sportowych (nauka pływania uczniów szkół podstawowych i gimnazjów) na terenie krytej pływalni i korzystania z ochrony ratowników oraz z niezbędnego sprzętu.

Zgodnie z Ustawą o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) na podstawie art. 146a pkt 2 ustawy o VAT w związku z poz. 179, 185, i 186 załącznika nr 3 do ustawy, od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r. Zainteresowany na usługi m.in. w zakresie wstępu na imprezy sportowe, pozostałe usługi związane z rekreacją (wyłącznie w zakresie wstępu) oraz działalność obiektów sportowych sklasyfikowaną według PKWiU z 2008 r. w grupowaniu 93.11.10.0 stosuje 8% stawkę podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Wnioskodawca zwraca się z prośbą o zajęcie stanowiska w sprawie ustalenia stawki podatku VAT na świadczone przez niego usługi rekreacyjno-sportowe - PKWiU 2008 - 93.11.10.0 wykonywane na zlecenie Miasta i Gminy K. Usługi te polegają na zapewnieniu możliwości prowadzenia zajęć rekreacyjno-sportowych (nauka pływania uczniów szkół podstawowych i gimnazjów) na terenie krytej pływalni i korzystania z ochrony ratowników oraz z niezbędnego sprzętu.

Prośba o zajęcie stanowiska w sprawie stawki podatku VAT pomiędzy samorządowym zakładem budżetowym świadczącym usługi sklasyfikowane według PKWiU z 2008 r. w grupowaniu 93.11.10.0, a Miastem i Gminą podyktowana jest zajmowaniem różnych stanowisk przez Naczelny Sąd Administracyjny, np. (wyrok z 18 października 2011 r., sygn. akt I FSK 1369/10, a wyrok z dnia 11 maja 2011 r., sygn. akt I FSK 625/10).

Zdaniem Wnioskodawcy, świadcząc ww. usługi rekreacyjno-sportowe sklasyfikowane według PKWiU z 2008 r. w grupowaniu 93.11.10.0, na zlecenie Miasta i Gminy K., wystawia faktury VAT ze stawką 8%.

UZASADNIENIE

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), § 13.1. zwalnia się od podatku:

13.

usługi świadczone pomiędzy:

a.

jednostkami budżetowymi,

b.

samorządowymi zakładami budżetowymi,

c.

jednostkami budżetowymi i samorządowymi zakładami budżetowymi

- z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 140-153,174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy oraz usługi komunikacji miejskiej.

W Ustawie o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. (Dz. U. Nr 157, poz. 1240) w art. 9 określono szczegółowo, że sektor finansów publicznych tworzą m.in. w punktach:

2.

jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;

3.

jednostki budżetowe;

4.

samorządowe zakłady budżetowe.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy samorządowy zakład budżetowy jakim jest Zainteresowany świadcząc usługi na zlecenie Miasta i Gminy, wykonuje je na zlecenie jednostki samorządu terytorialnego (gmina nie jest jednostką budżetową ani samorządowym zakładem budżetowym), a zatem nie korzysta ze zwolnienia zawartego w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), § 13.1. pkt 13.

Dodatkowo usługi te wykonywane są na zlecenie a nie na rzecz Miasta i Gminy, bowiem świadczone są na rzecz konkretnych osób fizycznych, pracowników jednostek, członków ich rodzin lub zorganizowanych grup, czy uczniów poszczególnych szkół (interpretacja podatkowa - sygnatura: (...), data dodania 2004-11-09). Wnioskodawca nadmienił, że interpretacja podatkowa sygnatura: (...), data dodania 2004-11-09, wystawiona została dla zakładu budżetowego pod nazwą K., obecnie to samorządowy zakład budżetowy pod nazwą C.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Artykuł 2 pkt 6 ustawy stanowi, iż przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zauważyć należy, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia odwołują się do grupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych i zwolnień przedmiotowych. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do towarów i usług dla których przepisy VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.

Przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., wykorzystywana jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Jednocześnie należy wskazać, iż to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem wykonywanych czynności.

Stosownie bowiem do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie m.in. producent, bądź usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu, czy usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania lub przeznaczenia wyrobu, bądź zakresu świadczonych usług.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

I tak, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Artykuł 146a ustawy stanowi, iż w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3.

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4.

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Pod poz. 179 ww. załącznika nr 3, zawierającego wykaz towarów i usług, opodatkowanych aktualnie stawką podatku w wysokości 8%, wymieniono pod symbolem PKWiU 93.11.10.0 "Usługi związane z działalnością obiektów sportowych".

Z objaśnienia1)do powyższego załącznika wynika, iż wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Zatem z powołanych wyżej przepisów wynika, iż od dnia 1 stycznia 2011 r. stawką podatku w wysokości 8% objęte zostały m.in. usługi związane z działalnością obiektów sportowych (PKWiU 93.11.10.0).

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca - samorządowy zakład budżetowy, świadczy usługi rekreacyjno-sportowe - PKWiU 2008 - 93.11.10.0 wykonywane na zlecenie Miasta i Gminy K. Usługi te polegają na zapewnieniu możliwości prowadzenia zajęć rekreacyjno-sportowych (nauka pływania uczniów szkół podstawowych i gimnazjów) na terenie krytej pływalni i korzystania z ochrony ratowników oraz z niezbędnego sprzętu.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy:

a.

jednostkami budżetowymi,

b.

samorządowymi zakładami budżetowymi,

c.

jednostkami budżetowymi i samorządowymi zakładami budżetowymi

- w wyjątkiem usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.

Zarówno ustawa o podatku od towarów i usług, jak również przepisy wykonawcze do niej nie definiują terminów: "jednostka budżetowa", "samorządowy zakład budżetowy", wobec czego należy posiłkować się definicjami legalnymi zawartymi w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.).

W myśl art. 9 ustawy o finansach publicznych, sektor finansów publicznych tworzą:

1.

organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały;

2.

jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;

3.

jednostki budżetowe;

4.

samorządowe zakłady budżetowe;

5.

agencje wykonawcze;

6.

instytucje gospodarki budżetowej;

7.

państwowe fundusze celowe;

8.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego;

9.

Narodowy Fundusz Zdrowia;

10.

samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej;

11.

uczelnie publiczne;

12.

Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne;

13.

państwowe i samorządowe instytucje kultury oraz państwowe instytucje filmowe;

14.

inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, instytutów badawczych, banków i spółek prawa handlowego.

Jednostkami budżetowymi - stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy - są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Z kolei, z treści art. 14 pkt 7 cyt. ustawy wynika, że zadania własne jednostki samorządu terytorialnego w zakresie m.in. kultury fizycznej i sportu, w tym utrzymywania terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych mogą być wykonywane przez samorządowe zakłady budżetowe.

Stosownie do zapisów art. 15 ust. 1 powołanej ustawy, samorządowy zakład budżetowy odpłatnie wykonuje zadania, pokrywając koszty swojej działalności z przychodów własnych (...).

A zatem, zwolnienie określone w § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r. ma zastosowanie do usług świadczonych pomiędzy samorządowym zakładem budżetowym, a jednostką budżetową.

Z uwagi na powyższe, w sytuacji, gdyby usługi prowadzenia zajęć rekreacyjno-sportowych na terenie krytej pływalni, świadczone były przez Wnioskodawcę, jako samorządowy zakład budżetowy, na rzecz jednostek budżetowych lub samorządowych zakładów budżetowych, to wówczas przedmiotowe usługi korzystałyby ze zwolnienia od podatku VAT określonego w § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Jak wskazano we wniosku Zainteresowany świadcząc przedmiotowe usługi na zlecenie Miasta i Gminy, wykonuje je na zlecenie jednostki samorządu terytorialnego (a nie na zlecenie jednostki budżetowej lub samorządowego zakładu budżetowego). Zatem nie dochodzi do świadczenia usług, o których mowa w § 13 ust. 1 pkt 13 ww. rozporządzenia, tj. korzystających ze zwolnienia.

A zatem, przedmiotowe usługi w zakresie prowadzenia zajęć rekreacyjno-sportowych na terenie krytej pływalni i korzystania z ochrony ratowników oraz z niezbędnego sprzętu, sklasyfikowane przez Wnioskodawcę w grupowaniu PKWiU 93.11.10.0 "Usługi związane z działalnością obiektów sportowych", będą podlegały opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 8%, w myśl art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy, jako wymienione w pozycji 179 załącznika nr 3 do ustawy.

Podkreślić należy, iż kwestie dotyczące zaklasyfikowania świadczonych usług wskazanych we wniosku do właściwego grupowania statystycznego, nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym, niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o klasyfikację PKWiU wskazaną przez Zainteresowanego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl