ILPP2/443-1494/10/12-S1/PG - Zastosowanie 0% stawki podatku do transakcji WDT w przypadku archiwizowania faktur w formie elektronicznej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 października 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1494/10/12-S1/PG Zastosowanie 0% stawki podatku do transakcji WDT w przypadku archiwizowania faktur w formie elektronicznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów - uwzględniając wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 20 maja 2011 r., sygn. akt I SA/Po 250/11 - stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 13 września 2010 r. (data wpływu 14 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 0% stawki podatku VAT do transakcji WDT w przypadku archiwizowania faktur w formie elektronicznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 0% stawki podatku VAT do transakcji WDT w przypadku archiwizowania faktur w formie elektronicznej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca miesięcznie wystawia około 1.700 faktur dla odbiorców towarów i usług, których ilość systematycznie się zwiększa. Stosownie do przepisu § 19 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. zarówno faktury VAT, faktury korygujące VAT jak i duplikaty wystawiane są w dwóch egzemplarzach - na jednym egzemplarzu widnieje zapis Oryginał, a na drugim Kopia. Ewidencja danych i sporządzanie faktur odbywa się w systemie komputerowym, który posiada wymagane zabezpieczenia i umożliwia pełną archiwizację danych, w tym przechowywanie kopii faktur i ich korekt oraz duplikatów, w podziale na okresy rozliczeniowe i w sposób pozwalający na ich łatwe odszukanie zgodnie z § 21 ust. 2 ww. rozporządzenia. Do archiwizacji używany jest specjalny sprzęt i oprogramowanie, pozwalające na cyfrowe zapisywanie danych w niezmienionej formie.

W każdej sytuacji istnieje możliwość wydrukowania i udostępnienia kopii faktur, ich korekt oraz duplikatów w podziale na okresy rozliczeniowe. Stosowane przez Zainteresowanego systemy archiwizacji danych nie dają możliwości ingerencji w treść archiwizowanych dokumentów, co potwierdza treść załączonej instrukcji archiwizowania faktur.

Spółka wykorzystuje powyższe systemy archiwizacji danych również do archiwizacji kopii faktur dokumentujących wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów (dalej: WDT), dokonywanych przez nią.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku zastosowania systemów archiwizacji danych opisanych powyżej, archiwizowane przez Zainteresowanego kopie faktur będą mogły zostać uznane za faktury, o których mowa w art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, wystawione w sposób prawidłowy, tj. zgodny z przepisami prawa podatkowego, a tym samym czy w przypadku WDT spełni on warunek posiadania "kopii" faktury VAT, o którym mowa w art. 42 ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT i zgodnie z art. 42 ust. 1 pkt 2 będzie przysługiwać mu prawo do zastosowania stawki 0% (przy założeniu spełnienia innych wymogów przewidzianych odpowiednimi przepisami).

Zdaniem Wnioskodawcy, należy uznać, iż kopie faktur archiwizowane przez niego w formie elektronicznej przy zastosowaniu systemów archiwizacji danych (opisanych powyżej), dotyczące realizowanych przez niego transakcji WDT, stanowią prawidłowo wystawione faktury w rozumieniu art. 106 ust. 1 ustawy o VAT.

W konsekwencji, spełniony zostanie również warunek zastosowania stawki 0% przy realizacji WDT, wskazany w art. 42 ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT. A zatem przy spełnieniu pozostałych wymogów określonych przepisami, Spółce przysługiwać będzie prawo do zastosowania stawki 0% VAT w odniesieniu do realizowanych transakcji WDT, dokumentowanych przedmiotowymi kopiami faktur.

W dniu 7 grudnia 2010 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wydał interpretację indywidualną nr ILPP2/443-1494/10-3/PG, w której stwierdził, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 września 2010 r. (data wpływu 14 września 2010 r.) jest nieprawidłowe.

Biorąc pod uwagę stan prawny oraz przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w ww. interpretacji indywidualnej stwierdzono, że w przypadku zastosowania systemów archiwizacji danych w sposób opisany powyżej, archiwizowane kopie faktur nie mogą zostać uznane za faktury, o których mowa w art. 106 ust. 1 ustawy, wystawione w sposób prawidłowy, tj. zgodny z przepisami prawa podatkowego, a tym samym w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów Spółka nie spełnia warunku posiadania kopii faktury VAT, o której mowa w art. 42 ust. 3 pkt 2 ustawy i nie przysługuje jej prawo do zastosowania 0% stawki podatku VAT z tytułu tej transakcji (nawet przy założeniu spełnienia innych wymogów przewidzianych odpowiednimi przepisami).

Pismem z dnia 22 grudnia 2010 r. (data wpływu 24 grudnia 2010 r.) Wnioskodawca wezwał tut. Organ do usunięcia naruszenia prawa w interpretacji indywidualnej z dnia 7 grudnia 2010 r., nr ILPP2/443-1494/10-3/PG.

W odpowiedzi na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa z dnia 19 stycznia 2011 r., nr ILPP2/443/W-180/10-2/SJ Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w wyniku ponownej analizy sprawy, z uwzględnieniem zarzutów przytoczonych w wezwaniu, stwierdził brak podstaw do zmiany interpretacji indywidualnej w przedmiotowej sprawie.

W związku z powyższym, do tut. Organu w dniu 24 lutego 2011 r. wpłynęła skarga na przedmiotową interpretację indywidualną skierowana do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu.

Wyrokiem z dnia 20 maja 2011 r., sygn. akt I SA/Po 250/11 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu uchylił zaskarżoną interpretację indywidualną.

Pismem z dnia 28 czerwca 2011 r. Minister Finansów wniósł skargę kasacyjną od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 20 maja 2011 r.

Zważywszy jednak na zmianę stanowiska w powyższej sprawie, Minister Finansów pismem z dnia 21 czerwca 2012 r., nr ILRP-007-170/11-3/MT wycofał wniesioną skargę kasacyjną.

Postanowieniem z dnia 28 czerwca 2012 r., sygn. akt I FSK 1357/11 Naczelny Sąd Administracyjny umorzył postępowanie kasacyjne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego - biorąc pod uwagę rozstrzygnięcie zawarte w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 20 maja 2011 r., sygn. akt I SA/Po 250/11 - stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Artykuł 13 ust. 1 ustawy wskazuje, iż przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

W myśl art. 13 ust. 2 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:

1.

podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;

2.

osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;

3.

podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;

4.

podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.

Artykuł 13 ust. 6 ustawy stanowi, iż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów występuje, jeżeli dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT UE zgodnie z art. 97 (...).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w ramach swojej działalności dokonuje wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów.

Artykuł 106 ust. 1 ustawy wskazuje, iż podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 41 ust. 3 ustawy, w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów stawka podatku wynosi 0%, z zastrzeżeniem art. 42.

Natomiast w myśl art. 42 ust. 1 ustawy, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że:

1.

podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, i podał ten numer oraz swój numer, o którym mowa w art. 97 ust. 10, na fakturze stwierdzającej dostawę towarów;

2.

podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

Dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zgodnie z art. 42 ust. 3 ustawy, są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:

1.

dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towaru z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju - w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),

2.

kopia faktury,

3.

specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku

- z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.

Jak wynika z powyższych uregulowań, prawo podatnika do zastosowania przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0%, uzależnione jest w znacznej mierze od posiadania dokumentów potwierdzających jednoznacznie, iż doszło do dostawy (sprzedaży) oraz wywozu towaru poza terytorium Polski. Istotą przywołanych przepisów jest zobowiązanie podatnika do udowodnienia, iż towary były przedmiotem dostawy i rzeczywiście opuściły terytorium kraju, ze względu na korzystniejsze, skutki podatkowe.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca wystawia miesięcznie około 1.700 faktur dla odbiorców towarów i usług, których ilość systematycznie się zwiększa. Stosownie do przepisu § 19 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. zarówno faktury VAT, faktury korygujące VAT jak i duplikaty wystawiane są w dwóch egzemplarzach - na jednym egzemplarzu widnieje zapis Oryginał, a na drugim Kopia. Ewidencja danych i sporządzanie faktur odbywa się w systemie komputerowym, który posiada wymagane zabezpieczenia i umożliwia pełną archiwizację danych, w tym przechowywanie kopii faktur i ich korekt oraz duplikatów, w podziale na okresy rozliczeniowe i w sposób pozwalający na ich łatwe odszukanie zgodnie z § 21 ust. 2 ww. rozporządzenia. Do archiwizacji używany jest specjalny sprzęt i oprogramowanie, pozwalające na cyfrowe zapisywanie danych w niezmienionej formie.

W każdej sytuacji istnieje możliwość wydrukowania i udostępnienia kopii faktur, ich korekt oraz duplikatów w podziale na okresy rozliczeniowe. Stosowane przez Zainteresowanego systemy archiwizacji danych nie dają możliwości ingerencji w treść archiwizowanych dokumentów, co potwierdza treść załączonej instrukcji archiwizowania faktur.

Spółka wykorzystuje powyższe systemy archiwizacji danych również do archiwizacji kopii faktur dokumentujących wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów (dalej: WDT), dokonywanych przez nią.

Istotą niniejszej interpretacji jest prawo do zastosowania preferencyjnej 0% stawki podatku VAT do wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów, w sytuacji zastosowania elektronicznego systemu archiwizowania faktur opisanego powyżej.

Jak zostało wskazane w interpretacji indywidualnej z dnia 15 października 2012 r. nr ILPP2/4431494/10/12-S/PG, kopie faktur wystawionych przez Wnioskodawcę dokumentujących dokonaną sprzedaż nie muszą być drukowane i przechowywane przez niego w wersji papierowej.

Reasumując, w przypadku zastosowania przez Zainteresowanego systemu archiwizacji danych opisanych powyżej, archiwizowane przez niego kopie faktur mogą zostać uznane za faktury, o których mowa w art. 106 ust. 1 ustawy, wystawione w sposób prawidłowy, tj. zgodnie z przepisami prawa podatkowego, a tym samym w przypadku WDT spełnia on warunek posiadania "kopii" faktury, o której mowa w art. 42 ust. 3 pkt 2 ustawy i zgodnie z art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy przysługuje mu prawo do zastosowania 0% stawki podatku VAT (przy założeniu spełnienia innych wymogów przewidzianych odpowiednimi przepisami).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie tut. Organ informuje, iż Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wydaje interpretację indywidualną wyłącznie w oparciu o opis sprawy przedstawiony we wniosku, a nie dołączonych do niego dokumentów. W związku z powyższym, załączona do złożonego wniosku kserokopia instrukcji archiwizowania faktur nie była przedmiotem merytorycznej oceny.

Ponadto tut. Organ informuje, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zastosowania 0% stawki podatku VAT do transakcji WDT w przypadku archiwizowania faktur w formie elektronicznej w stanie faktycznym. Jeżeli chodzi o ww. zakres w zdarzeniu przyszłym, kwestia ta została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji indywidualnej z dnia 15 października 2012 r. nr ILPP2/4431494/10/12-S3/PG. Natomiast pozostała część wniosku dotycząca przechowywania kopii faktur, zarówno w zaistniałym stanie faktycznym jak i zdarzeniu przyszłym, została rozstrzygnięta odrębnymi interpretacjami indywidualnymi z dnia 15 października 2012 r. odpowiednio o nr ILPP2/4431494/10/12-S/PG oraz ILPP2/443-1494/10/12-S2/PG.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl