ILPP2/443-1475/09-5/SJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1475/09-5/SJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2009 r. (data wpływu 29 października 2009 r.) uzupełnionym pismami z dnia 27 listopada 2009 r. (data wpływu 30 listopada 2009 r.) oraz z dnia 28 grudnia 2009 r. (data wpływu 29 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem usług cateringowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 października 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem usług cateringowych. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 listopada 2009 r. (data wpływu 30 listopada 2009 r.), w którym Zainteresowany przedstawił pełnomocnictwo dla osoby występującej w jego imieniu oraz pismem z dnia 28 grudnia 2009 r. (data wpływu 29 grudnia 2009 r.), w którym doprecyzowano opisane zdarzenie przyszłe.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Przypadek 1

S... (dalej Spółka) ma zamiar organizować spotkania, w których będą uczestniczyć pracownicy, kontrahenci czy też potencjalni klienci. Spotkania takie wiązać się będą z poczęstunkiem, który przybierać będzie różne formy. Poczęstunek może odbywać się na terenie firmy - wtedy najczęściej kupowane będą produkty żywnościowe, składające się na podawany później poczęstunek. Może on również być organizowany w restauracji, bądź kawiarni - wówczas Spółka otrzyma fakturę od przedsiębiorcy prowadzącego restaurację lub kawiarnię. Spółka ma też zamiar w związku z organizowanymi spotkaniami, korzystać z usług cateringowych. Posiłki będą przygotowywane i dostarczane gotowe, na miejsce wskazane przez Spółkę (np. do siedziby Spółki) przez przedsiębiorców zajmujących się świadczeniem usług cateringowych.

Przypadek 2

Spółka ma zamiar organizować szkolenia produktowe dla swoich klientów, bądź kontrahentów. W trakcie tych szkoleń uczestnikom przekazywana będzie specjalistyczna wiedza na temat produktów, dotycząca ich właściwości, możliwych zastosowań, sposobu montażu czy też użycia określonych towarów. Szkolenie obejmie takie wiadomości, bez których sprzedaż towarów Spółki przez kontrahenta byłaby niemożliwa, bądź byłaby mniej efektywna. W związku z tym, szkolenie ma co do zasady, pozytywny wpływ na przychody Spółki - przyczynia się do zwiększenia wartości sprzedaży, bądź utrzymania sprzedaży na określonym poziomie. Spółka będzie też w związku ze szkoleniami ponosić wydatki na nabycie usług cateringowych oraz na organizację imprez towarzyszących szkoleniu, takich jak sport czy rozrywka.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka może dokonać obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem usług cateringu dla organizowanych spotkań i szkoleń.

Zdaniem Wnioskodawcy, nabywane przez niego usługi cateringowe pozostaną w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych, gdyż zarówno szkolenia, jak i spotkania organizowane przez Spółkę będą miały wpływ na rozmiary sprzedaży Spółki, a zatem na rozmiary czynności objętej obowiązkiem podatkowym.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U.04.54.535, dalej UVAT), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie natomiast do art. 86 ust. 2 lit. a) UVAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Warunkiem zastosowania prawa do obniżenia kwoty podatku należnego w świetle przepisów UVAT jest nie tylko spełnienie przesłanki pozytywnej w postaci wykorzystania nabytych towarów lub usług do wykonywania czynności opodatkowanych, ale także niezaistnienie przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 UVAT.

Artykuł 88 ust. 1 pkt 4 UVAT stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Decydujące zatem w przedmiotowej kwestii będzie zagadnienie dotyczące klasyfikacji usługi cateringowej jako usługi gastronomicznej, bądź uznania jej odrębności.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 UVAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119 UVAT.

W świetle powyższego przepisu dla identyfikacji usługi cateringu właściwe będzie zastosowanie przepisów załącznika do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, tj. Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (dalej jako PKWiU).

Zgodnie z PKWiU, sekcja l ww. klasyfikacji, obejmuje zarówno usługi gastronomiczne, jak i usługi przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering). Na podkreślenie zasługuje fakt, że kategorie te wymienione są jako oddzielne.

Ponadto, w dziale 56 PKWiU "Usługi związane z wyżywieniem" w grupowaniu 56.2 "Usługi przygotowania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering) i pozostałe usługi gastronomiczne" usługi cateringowe (grupowanie 56.21) zostały wyodrębnione od pozostałych usług gastronomicznych (grupowanie 56.29), a zatem tych, które nie zostały wymienione w grupowaniu 56.1 - "Usługi restauracji i pozostałych placówek gastronomicznych". Oznacza to, że usług cateringowych nie można w świetle przepisów PKWiU uznać za usługi gastronomiczne.

Za taką interpretacją przemawia również językowe znaczenia zwrotów "catering" oraz "gastronomia". Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego (Uniwersalny Słownik Języka Polskiego, pod red. Stanisława Dubisza, PWN, 2003), gastronomia to działalność produkcyjno-usługowa, obejmująca prowadzenie restauracji, barów, stołówek itp. Natomiast catering to, stosownie do Słownika wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych Władysława Kopalińskiego (słownik online), zaopatrzenie (zazwyczaj przygotowaną uprzednio do spożycia) w żywność, zwłaszcza pasażerów i załogi samolotu. Zatem, swoistą cezurą oddzielająca usługi cateringowe od usług gastronomicznych jest miejsce podania żywności. W przypadku usługi gastronomicznej posiłek podawany jest w miejscu, w którym został przygotowany, natomiast w przypadku usług cateringowych posiłki dostarczane są w inne miejsce niż to, w którym je przygotowano.

W świetle powyższego należy uznać, że w przedstawionym opisie sprawy, nie tylko zostanie spełniona pozytywna przesłanka obniżenia podatku należnego, ale również niezaistnieje przesłanka negatywna, w związku z czym Spółka będzie uprawniona do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia usług cateringowych. Z drugiej strony należy uznać, że w przypadku organizacji spotkania w restauracji bądź kawiarni, Spółka będzie nieuprawniona do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem tam posiłków.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Artykuł 8 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z treści art. 8 ust. 3 ustawy wynika, że usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Artykuł 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy).

Artykuł 88 ust. 1 pkt 4 ustawy stanowi, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem:

a.

(uchylony),

b.

nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Zatem, stosownie do cyt. art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostają spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter pośredni lub bezpośredni.

Wobec powyższego, przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa - mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu. Najczęściej do wydatków mających pośredni wpływ na wykonywanie czynności opodatkowanych zalicza się koszty reprezentacji i reklamy, wydatki związane z udziałem w targach, konferencjach, koszty doradztwa podatkowego itp.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca ma zamiar organizować spotkania, które będą wiązać się z poczęstunkiem. W spotkaniach tych będą uczestniczyć pracownicy, kontrahenci czy też potencjalni klienci. Poczęstunek będzie przybierał różne formy:

* może odbywać się na terenie firmy - wtedy najczęściej kupowane będą produkty żywnościowe, składające się na podawany później poczęstunek,

* może być organizowany w restauracji, bądź kawiarni - wówczas Spółka otrzyma fakturę od przedsiębiorcy prowadzącego restaurację lub kawiarnię,

* cateringu - posiłki będą przygotowywane i dostarczane gotowe, na miejsce wskazane przez Zainteresowanego, przez przedsiębiorców zajmujących się świadczeniem usług cateringowych.

Ponadto, Wnioskodawca zamierza organizować szkolenia produktowe dla swoich klientów, bądź kontrahentów. W związku ze szkoleniami Spółka ponosić będzie wydatki na nabycie usług cateringowych oraz na organizację imprez towarzyszących szkoleniu, takich jak sport czy rozrywka. Celem szkolenia będzie przekazywanie uczestnikom specjalistycznej wiedzy na temat produktów, ich właściwości, możliwych zastosowań, sposobu montażu, czy też użycia określonych towarów. Ponadto, szkolenie będzie obejmowało takie wiadomości, bez których sprzedaż towarów Spółki przez kontrahenta byłaby niemożliwa, bądź mniej efektywna.

Zdaniem Zainteresowanego, nabywane przez niego usługi cateringowe pozostaną w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych, gdyż zarówno szkolenia, jak i spotkania organizowane przez Spółkę będą miały wpływ na rozmiar jej sprzedaży, a zatem na rozmiar czynności objętej obowiązkiem podatkowym.

Na mocy § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 207, poz. 1293), zmienionym od dnia 1 stycznia 2010 r. rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2009 r. (Dz. U. Nr 222, poz. 1753), do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2010 r.

W klasyfikacji tej w dziale 55 "Usługi hotelarskie i gastronomiczne", ustawodawca sklasyfikował pod symbolem PKWiU 55.3 "Usługi gastronomiczne". Natomiast pod symbolem PKWiU 55.5 zostały sklasyfikowane "Usługi stołówkowe i cateringowe".

Powyższa klasyfikacja wskazuje, iż usługa cateringowa stanowi odrębną usługę od usługi gastronomicznej. W przepisie art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, wyłączającym prawo do odliczenia podatku naliczonego, zostały wymienione jedynie usługi gastronomiczne. Tym samym z uwagi na odmienny charakter tych usług, nie można uznać, iż do usług cateringowych znajdzie zastosowanie ograniczenie w odliczeniu podatku naliczonego wynikające z art. 88 ustawy. Warunkiem jednak skorzystania z tego prawa jest, aby nabyte usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Biorąc pod uwagę opis sprawy stwierdzić należy, iż nabywane przez Wnioskodawcę usługi cateringowe, które przeznaczone będą do zużycia na spotkaniach lub szkoleniach przez pracowników, kontrahentów, czy też klientów będą miały związek (pośredni) z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Reasumując, Wnioskodawca będzie mógł dokonać obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem usług cateringu dla organizowanych spotkań i szkoleń, ze względu na fakt, iż poniesione wydatki służyć będą Zainteresowanemu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tutejszy Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym zdarzeniu przyszłym oraz we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa - rozpatrzone.

Organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania wyrobów i usług do odpowiednich grupowań statystycznych. Do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem czynności oraz prawidłowym zaklasyfikowaniem tych czynności do właściwych grupowań statystycznych, obowiązany jest Podatnik.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. Organ informuje, iż w sprawie o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl