ILPP2/443-1470/11-2/EN - Ewidencja przy zastosowaniu kas rejestrujących przy sprzedaży biletów kolejowych za pomocą automatów biletowych oraz za pomocą terminali mobilnych, obsługiwanych przez kolejowe drużyny konduktorskie.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1470/11-2/EN Ewidencja przy zastosowaniu kas rejestrujących przy sprzedaży biletów kolejowych za pomocą automatów biletowych oraz za pomocą terminali mobilnych, obsługiwanych przez kolejowe drużyny konduktorskie.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 20 października 2011 r. (data wpływu 24 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży usług za pomocą kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 października 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży usług za pomocą kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (Spółka) świadczy w ramach swojej działalności gospodarczej m.in. usługi kolejowych przewozów pasażerskich. Spółka zamierza sprzedawać bilety kolejowe za pomocą:

* biletomatów (automatów biletowych) znajdujących się na dworcach kolejowych oraz automatów biletowych znajdujących się w autobusach szynowych,

* przez drużyny konduktorskie, które sprzedają w pociągach bilety za pomocą mobilnych terminali.

Sprzedaż biletu za pomocą biletomatu odbywa się w ten sposób, że wybiera się na ekranie dotykowym odpowiednią stację, ewentualną ulgę, podaje liczbę osób, wrzuca pieniądze i otrzymuje bilet kolejowy. Na bilecie znajdują się następujące informacje:

* numer automatu biletowego,

* dane adresowe Spółki,

* NIP Spółki,

* Nr biletu oraz dane dotyczące klasy, ewentualnych ulg,

* Data sprzedaży biletu wraz z godziną,

* Nazwa stacji z której pociąg odjeżdża,

* Nazwa stacji docelowej,

* Liczba kilometrów,

* Cena za bilet brutto,

* 8% podatek VAT.

Natomiast bilety, które będą sprzedawać w pociągu drużyny konduktorskie za pomocą terminali mobilnych zawierają oprócz ww. informacji - nr terminalu mobilnego przy pomocy którego został wydrukowany i sprzedany bilet.

Dane zapisane w tych urządzeniach (zarówno w biletomatach jak i terminalach mobilnych) będą przekazywane na centralny serwer Spółki drogą radiową GPRS. Wyjmowanie utargu odbywać się będzie - co do zasady - co miesiąc, ale jeżeli będzie konieczność (np. z uwagi na dużą ilość pieniędzy w automacie) - może odbywać się to częściej. Wyjmowanie utargów nie rodzi obowiązku sporządzenia raportów rozliczeniowych, a tylko drukuje się tzw. raport informacyjny.

Za sprzedaż biletów przez automaty biletowe jak i za pomocą mobilnych terminali drukowane będą raporty rozliczeniowe miesięczne z obydwu urządzeń. Odnośnie terminali mobilnych drużyny konduktorskie będą się rozliczać z utargu po zakończeniu zmiany w tzw. kasach konduktorskich.

Spółka nie rozpoczęła ewidencjonowania usług sprzedaży biletów kolejowych za pomocą automatów biletowych i terminali mobilnych przed dniem 1 stycznia 2011 r. Sprzedaż biletów za pomocą tych urządzeń nastąpi od dnia 10 grudnia 2011 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanym stanie faktycznym sprzedaż biletów kolejowych za pomocą automatów biletowych oraz za pomocą terminali mobilnych, obsługiwanych przez kolejowe drużyny konduktorskie będzie podlegać ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż biletów kolejowych, która będzie dokonywana za pomocą automatów biletowych obsługiwanych przez osoby (pasażerów), które zamierzają kupić bilet oraz sprzedaż biletów przez drużyny konduktorskie za pomocą terminali mobilnych jest zwolniona z obowiązku ewidencji za pomocą kas rejestrujących.

UZASADNIENIE stanowiska

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 powołanej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Z kolei w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT.

Podatnicy VAT obowiązani są - na podstawie art. 109 ust. 3 ustawy o VAT - prowadzić ewidencję sprzedaży zawierającą określone w tym przepisie elementy. Natomiast podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani - na podstawie art. 111 ustawy o VAT - do prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w przepisie art. 111 ust. 8 ustawy o VAT Minister Finansów zwolnił na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

I tak w myśl § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2010 r. Nr 138, poz. 930) zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do tego rozporządzenia.

W części II załącznika do rozporządzenia "Sprzedaż dotycząca szczególnych czynności", w pozycji 40 wskazano, iż zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania podlegają: usługi świadczone przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należności#178;:

1.

w bilonie lub banknotach, lub

2.

innej formie (bezgotówkowej), jeżeli z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Jak wynika z punktu 2 objaśnień do załącznika, powyższe zwolnienie nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych czynności przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Jak przedstawiono w stanie faktycznym - osoba kupująca bilet kolejowy za pomocą automatu biletowego sama obsługuje ten automat. Poprzez wrzucenie monety do automatu, osoba ta otrzymuje bilet kolejowy, z którego wynikają nazwa i dane adresowe podmiotu sprzedającego bilet (czyli Spółki) oraz szereg informacji opisujących trasę pociągu oraz inne wymienione w opisie stanu faktycznego szczegóły transakcji. Rejestracja sprzedaży biletów zapisuje się w programie automatu biletowego i można w dowolnej chwili wydrukować raport ze sprzedaży.

W świetle powyższego - biorąc pod uwagę przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz przepis § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. należy stwierdzić iż sprzedaż biletów za pomocą automatów biletowych przez Spółkę będzie korzystała ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących do dnia 31 grudnia 2012 r., spełnione są bowiem warunki określone w pozycji 40 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. do zastosowania tego zwolnienia, tj.:

* automaty wydające bilety kolejowe obsługiwane są przez klientów,

* automaty te przyjmują należności w bilonie lub w banknotach,

* z wydrukowanego biletu kolejowego wynika jakiej konkretnej transakcji dotyczyła zapłata.

Jednocześnie Spółka nie rozpoczęła ewidencjonowania usług sprzedaży biletów kolejowych za pomocą automatów biletowych przed dniem 1 stycznia 2011 r. Sprzedaż biletów kolejowych za pomocą automatów biletowych rozpocznie się dopiero od 10 grudnia 2011 r.

Natomiast jeżeli chodzi o sprzedaż biletów kolejowych za pomocą mobilnych terminali, używanych przez drużyny konduktorskie w pociągach - to podstawą zwolnienia tej sprzedaży od ewidencjonowania jej za pomocą kasy rejestrującej jest również przepis § 2 ust. 1 pkt 1 omawianego rozporządzenia z tym, że zwolnienie to wymienione jest w pozycji 41 powołanego wyżej załącznika do rozporządzenia.

I tak w pozycji 41 ww. załącznika jako zwolnione z obowiązku rejestracji za pomocą kas fiskalnych wymieniono czynności: przyjmowanie przez rewizorów, w przypadku braku odpowiedniego dokumentu przewozu albo dokumentu uprawniającego do przejazdu bezpłatnego lub ulgowego, należności związanych z wykonywaniem usług przewozu osób i opłaty dodatkowej, a w przypadku transportu kolejowego - również przez drużyny konduktorskie. Oznacza to, że w przypadku transportu kolejowego przyjmowanie w pociągu przez drużyny konduktorskie należności za przejazd od osób korzystających z tego transportu, jeżeli osoby te nie miały biletu uprawniającego je do przejazdu - jest zwolnione od rejestracji przez kasy fiskalne.

W przedmiotowej sprawie drużyny konduktorskie będą przyjmować pieniądze od pasażerów niemających odpowiedniego biletu albo dokumentu uprawniającego do przejazdu ulgowego i za pomocą mobilnych terminali będą sprzedawać tym osobom odpowiednie bilety. Po wprowadzeniu przez osobę z drużyny konduktorskiej do systemu mobilnego terminala odpowiednich informacji dotyczących trasy przejazdu oraz ceny - następować będzie wydruk biletu.

Dane zawarte zapisane w pamięci terminala mobilnego można archiwizować na karcie SD w dowolnym momencie. Dane te są przekazywane na centralny serwer Spółki drogą radiową GPRS.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że czynności przyjmowania należności przez drużyny konduktorskie Spółki od osób nie posiadających biletów kolejowych lub dokumentów uprawniających do przejazdów ulgowych i wydawanie w zamian biletów drukowanych za pomocą terminali mobilnych - korzystają ze zwolnienia w zakresie ewidencjonowania za pomocą kas fiskalnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl