ILPP2/443-1452/09-4/EWW - Określenie stawki podatku VAT dla robót budowlano-montażowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1452/09-4/EWW Określenie stawki podatku VAT dla robót budowlano-montażowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 21 października 2009 r. (data wpływu 26 października 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 21 grudnia 2009 r. (data wpływu 23 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla robót budowlano-montażowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 października 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla robót budowlano-montażowych. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 21 grudnia 2009 r. (data wpływu 23 grudnia 2009 r.) o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenia przyszłe.

Wnioskodawca jest firmą zajmującą się sprzedażą towarów przeznaczonych do wykończenia mieszkań (panele podłogowe, ścienne, drzwi, okna i podobne). Przeważająca działalność Spółki wg PKD 2007 to 4673Z. Ma ona również zarejestrowaną działalność w KRS wg PKD:

*

45.42 - roboty budowlane wykończeniowe związane z montażem stolarki budowlanej,

*

45.43 - roboty budowlane wykończeniowe związane z wykładaniem podłóg i ścian,

*

45.44 - roboty malarskie i szklarskie,

*

45.45 - roboty budowlane wykończeniowe pozostałe.

Zainteresowany zamierza wprowadzić sprzedaż usług remontowo-montażowych w budynkach mieszkalnych (PKOB w sekcji 1 działu 11) wyceniając je łącznie z materiałem, korzystając również z usług podwykonawcy, który za wykonaną usługę wystawi mu fakturę VAT ze stawką 7%. Na kalkulację takiej usługi będzie składała się zarówno robocizna, transport, jak i materiały (drzwi, okna, panele podłogowe i ścienne itp.), znajdujące się w jego ofercie handlowej. Umowa na usługę (np. położenie podłogi) byłaby zawarta między Spółką a odbiorcą usługi. Faktura za położenie podłogi byłaby wystawiona przez Zainteresowanego.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że przedmiotowa usługa sklasyfikowana jest w PKWiU 45.42.22 (do końca 2007 r.), a od 2008 r. w PKWiU 43.33.29.0. Przedmiotowe usługi wykonywane będą w obiektach budownictwa mieszkaniowego, mieszczących się w PKOB w sekcji 1 działu 11.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle powyższego Spółka mogłaby wystawić fakturę VAT za wykonaną usługę ze stawką 7%, mimo że w cenie usługi byłyby materiały ze stawką VAT 22%...

Zdaniem Wnioskodawcy, zastosowanie 7% stawki VAT do przyszłych usług przedstawionych w powyższym opisie, jest prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy.

Natomiast przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119 (art. 8 ust. 3 ustawy).

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22% (...), przy czym ustawodawca od tej reguły ustanowił pewne wyjątki. i tak, zgodnie z ust. 2 ww. artykułu, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku Nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się również do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym - art. 41 ust. 12 ustawy.

W myśl art. 41 ust. 12a i 12b ustawy, przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego powyżej nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone powyżej, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej - art. 41 ust. 12c ustawy.

Ponadto, zgodnie z § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), w okresie do 31 grudnia 2010 r. stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach wynika zatem, iż 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem.

Należy również zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy w związku z ust. 2 tego artykułu oraz § 37 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów, 7% stawka podatku od towarów i usług, znajduje zastosowanie w odniesieniu do budowy a także robót budowlano montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych w obiektach budownictwa mieszkaniowego lub ich części.

Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje sprzedaży towarów przeznaczonych do wykończenia mieszkań (panele podłogowe, ścienne, drzwi, okna i podobne). Do swojej działalności zamierza wprowadzić sprzedaż usług remontowo-montażowych w budynkach mieszkalnych (PKOB w sekcji 1 działu 11) wyceniając je łącznie z materiałem, korzystając również z usług podwykonawcy, który za wykonaną usługę wystawi mu fakturę VAT ze stawką 7%.

W opinii Zainteresowanego, usługi te sklasyfikowane są w PKWiU 45.42.22 (do końca 2007 r.), a od 2008 r. w PKWiU 43.33.29.0. Wykonywane będą one w obiektach budownictwa mieszkaniowego mieszczących się w PKOB w sekcji 1 działu 11.

Umowa na usługę (np. położenie podłogi) byłaby zawarta między Spółką a odbiorcą usługi. Faktura za położenie podłogi byłaby wystawiona przez Zainteresowanego.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU). w myśl przepisu § 1 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2009 r. (Dz. U. Nr 222, poz. 1753) do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Mając na uwadze powyższe, tut. Organ w celu wydania niniejszej interpretacji indywidualnej wziął pod uwagę symbol PKWiU 45.42.22, pod którym jak wskazał Wnioskodawca, usługi będące przedmiotem wniosku sklasyfikowane były do końca 2007 r.

Zgodnie z tą klasyfikacją, robotami budowlanymi są prace zgrupowane w dziale 45 "Roboty budowlane", który obejmuje:

1.

prace polegające na wznoszeniu nowych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli począwszy od przygotowania terenu przez zróżnicowany zakres robót ziemnych, fundamentowych (stan zerowy), wykonywanie elementów nośnych, przegród budowlanych, układanie i pokrywanie dachów (stan surowy) do robót montażowych, instalacyjnych i wykończeniowych,

2.

prace związane z przebudową, rozbudową, nadbudową, modernizacją, odbudową i remontem już istniejących budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, prace związane z inżynierią lądową i wodną,

3.

instalowanie budynków i budowli z prefabrykatów, instalowanie konstrukcji stalowych.

Jak wynika z art. 2 pkt 12, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów podatku VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z cyt. wyżej rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 - mieszkalnych jednorodzinnych, 112 - o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 - zbiorowego zamieszkania.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Wnioskodawca będzie wykonywać usługi remontowo-montażowe, dla których wskazał symbol PKWiU 45.42.22, w budynkach mieszkalnych o symbolu PKOB mieszczącym się w sekcji 1 działu 11, wyceniając je łącznie z materiałem, korzystając również z usług podwykonawcy, który za wykonaną usługę wystawi fakturę VAT ze stawką 7%. Na kalkulację takiej usługi będzie składała się zarówno robocizna, transport jak i materiały (drzwi, okna, panele podłogowe i ścienne itp.), znajdujące się w jego ofercie handlowej.

Zatem mając na uwadze powyższe, usługi świadczone przez Zainteresowanego zaliczyć należy do usług złożonych, składających się z kombinacji różnych czynności. Można mówić więc o jednym świadczeniu (złożonym z kilku innych świadczeń składowych). Pojedyncze świadczenie ma miejsce wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do usługi zasadniczej, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej. Gdy kilka świadczeń obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę, usługa ta nie powinna być dzielona dla celów podatkowych. Wynika to z samego charakteru usługi, która składa się z różnych świadczeń, prowadzących jednak do jednego celu, czyli wykonania przez Wnioskodawcę usługi budowlano-montażowej.

W związku z powyższym, wszystkie świadczenia (w tym materiały wykorzystane do wykonania usługi, transport, robocizna) powinny być zaklasyfikowane i opodatkowane tak, jak usługa podstawowa, która nadaje całości zasadniczy charakter.

W świetle powołanych wyżej regulacji prawnych oraz w odpowiedzi na zadane pytanie należy stwierdzić, że wykonywane prace sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 45.42.22, mieszczące się w dziale 45 "Roboty budowlane", podlegają opodatkowaniu wg preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 7%, bowiem będą one dokonywane w obiektach zaliczanych do budownictwa mieszkaniowego, zdefiniowanych dla potrzeb podatku od towarów i usług w art. 2 pkt 12 ustawy. Bez znaczenia dla sprawy pozostaje fakt, że do ceny przedmiotowej usługi wliczone będą materiały lub usługi opodatkowane różnymi stawkami podatku.

Nadmienia się, iż w sytuacji gdy wykonywane czynności dotyczą wyłącznie lokalu użytkowego, nie będzie miała zastosowania preferencyjna stawka podatku VAT.

Organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania wyrobów i usług do odpowiednich grupowań statystycznych. Do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem czynności oraz prawidłowym zaklasyfikowaniem tych czynności do właściwych grupowań statystycznych, obowiązany jest podatnik. w związku z powyższym, w wydanej interpretacji tut. Organ odniósł się do klasyfikacji podanej przez Zainteresowanego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Dodatkowo tut. Organ informuje, iż do dnia 31 grudnia 2009 r. zakres stosowania 7% stawki podatku dla robót i obiektów budowlanych regulował § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl