ILPP2/443-1446/09-2/BA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1446/09-2/BA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 października 2009 r. (data wpływu 23 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku nieodpłatnego wydania karnetów uprawniających do bezpłatnego korzystania z pływalni - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 października 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku nieodpłatnego wydania karnetów uprawniających do bezpłatnego korzystania z pływalni.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jako samorządowa jednostka budżetowa świadczy usługi w zakresie sportu i rekreacji - pływalnia, sauny, siłownia.

W ramach prowadzonej działalności dokonuje sprzedaży karnetów uprawniających do korzystania z jego usług. Karnety te mają różne wartości, począwszy od 20,00 zł po 50,00 zł, 100,00 zł, 200,00 zł, 500,00 zł, i 700,00 zł. Pełnią one jednocześnie funkcję promocyjną i reklamową poprzez zastosowanie odpowiednich zniżek, np. przy zakupie karnetów o nominałach 20,00 zł i 50,00 zł, klient korzysta z 20% zniżki przy rozliczeniu za korzystanie z pływalni.

W związku z organizacją na terenie pływalni zawodów sportowych, organizacją przez jednostkę samorządu terytorialnego - Urząd Miejski - tzw. "Dni Miasta", "Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy", Zainteresowany został poproszony o wydanie kilku sztuk karnetów o wartości 50,00 zł i 100,00 zł z przeznaczeniem na upominki dla uczestników powyższych uroczystości. Usługi w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych podlegają opodatkowaniu wg stawki 7%.

Usługi świadczone pomiędzy jednostkami budżetowymi są zwolnione z podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy nieodpłatne wydania towarów (karnetów uprawniających do bezpłatnego korzystania z pływalni) na cele związane z prowadzoną działalnością, których celem jest jednocześnie promocja i reklama pływalni, są zwolnione z opodatkowania VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, nieodpłatne świadczenia usług w ramach akcji promocyjnych (np. obchody "Dni X", zawody sportowe) nie podlegają opodatkowaniu ze względu na to, że czynności te mają związek z prowadzoną działalnością (upowszechnienie aktywności fizycznej, sportu). Mają one na celu zachęcić do korzystania z usług pływalni, pomóc w podjęciu decyzji o wyborze właśnie jego usług, w konsekwencji spowodować zwiększenie sprzedaży opodatkowanej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, na podstawie art. 7 ust. 1 ww. ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z unormowaniami zawartymi w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 cyt. ustawy, w pewnych, ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatne przekazanie towarów i nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie art. 5 ust. 1 podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Z powyższego zapisu wynika, że nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów uznaje się za odpłatne świadczenie usług, jeżeli spełnione zostaną łącznie następujące warunki:

1.

nieodpłatne świadczenie usług nie jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa,

2.

podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami.

Przez świadczenie usług niezwiązanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy rozumieć takie świadczenie usług, które odbywa się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca, jako samorządowa jednostka budżetowa świadczy usługi w zakresie sportu i rekreacji - pływalnia, sauny, siłownia. w ramach prowadzonej działalności dokonuje sprzedaży karnetów uprawniających do korzystania z tych usług. Karnety te mają różne wartości, pełnią jednocześnie funkcję promocyjną i reklamową poprzez zastosowanie odpowiednich zniżek. w związku z organizacją na terenie pływalni zawodów sportowych, organizacją przez jednostkę samorządu terytorialnego - Urząd Miasta - tzw. "Dni Miasta" oraz "Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy" Zainteresowany został poproszony o wydanie kilku sztuk karnetów o wartości 50,00 zł i 100,00 zł z przeznaczeniem na upominki dla uczestników powyższych uroczystości. Zdaniem Wnioskodawcy nieodpłatne świadczenie usług w ramach akcji promocyjnej ma na celu zachęcić do korzystania z usług pływalni. Takie działanie wpłynie na zwiększenie sprzedaży opodatkowanej. Zatem usługi te mają związek z prowadzoną działalnością (upowszechnianie aktywności fizycznej, sportu).

Mając na uwadze przedstawione wyżej przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że przekazanie przez Wnioskodawcę karnetów uprawniających do bezpłatnego korzystania z pływalni, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług stanowi nieodpłatne świadczenie usług.

Jak wskazano wyżej czynność nieodpłatnego świadczenia usług podlega opodatkowaniu w sytuacji, gdy m.in. nieodpłatne świadczenie usług nie jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

W związku z powyższym stwierdzić należy, iż nieodpłatne przekazanie karnetów przez Zainteresowanego, uprawniających do bezpłatnego korzystania z pływalni jest związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, bowiem stanowi akcję promocyjną, mającą w konsekwencji spowodować zwiększenie sprzedaży opodatkowanej. Tym samym czynność ta nie może być traktowana jako odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy o VAT. w konsekwencji w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania ww. przepis ustawy, a czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl