ILPP2/443-142/09-4/MR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-142/09-4/MR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 3 lutego 2009 r. (data wpływu 9 lutego 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 26 marca 2009 r. (data wpływu 30 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie usług pośrednictwa finansowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie usług pośrednictwa finansowego. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 26 marca 2009 r. (data wpływu 30 marca 2009 r.) o doprecyzowanie opisanego stanu faktycznego oraz o brakujący podpis.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka świadczy usługi dla firmy (...) z siedzibą w Stanach Zjednoczonych, będącej jedynym udziałowcem Spółki, na podstawie umowy agencyjnej.

Przedmiot niniejszej umowy przedstawia się następująco:

1.

agent zobowiązuje się w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa do stałego pośrednictwa za wynagrodzeniem przy obsłudze klientów na rzecz dającego zlecenie,

2.

przedmiotem obsługi klientów, o której mowa powyżej, będzie pełna oferta usług pomocniczych w stosunku do pośrednictwa finansowego, oferowanego przez dającego zlecenie osobom trzecim (klientom),

3.

agent wykonuje swoje obowiązki wynikające z niniejszej umowy wyłącznie na terytorium Polski, na zasadzie wyłączności.

Zgodnie z umową, zakres uprawnień i obowiązków agenta będzie polegać w szczególności na:

* informowaniu o działalności dającego zlecenie,

* organizowaniu i nadzorowaniu akcji promocyjnych, związanych z działalnością dającego zlecenie,

* udziale i reprezentacji dającego zlecenie na targach i wystawach (na żądanie dającego zlecenie),

* poszukiwaniu klientów, zainteresowanych zawarciem umowy z dającym zlecenie,

* przekazywaniu dającemu zlecenie informacji potrzebnych do prawidłowego wykonania niniejszej umowy, w tym dokumentów dotyczących umów zawartych pomiędzy nim a poszczególnymi klientami,

* prowadzeniu ewidencji pozyskanych i potencjalnych klientów,

* sporządzaniu okresowych - miesięcznych pisemnych sprawozdań z wykonywanych czynności w ramach niniejszej umowy,

* niezwłocznym informowaniu dającego zlecenie o wszelkich przeszkodach w wykonywaniu niniejszej umowy,

* informowaniu istniejących i potencjalnych klientów dającego zlecenie o jego działalności i odpowiadaniu na ich wszelkie zapytania,

* udzielaniu pomocy dającemu zlecenie w zakresie jego bezpośredniego kontaktu z klientem,

* w przypadku przyjazdu osoby wskazanej przez dającego zlecenie na teren Polski, udzielaniu wszelkiej pomocy takiej osobie,

* dokonywaniu na każde żądanie dającego zlecenia wszelkich niezbędnych czynności do zawarcia i wykonania umowy,

* promowaniu marki dającego zlecenie.

Istotną informacją jest także, że agent nie ponosi odpowiedzialności za treść jak i za wykonanie umów zawartych za jego pośrednictwem.

Za wykonane zlecenie Spółce przysługuje wynagrodzenie w wysokości stanowiącej 2% wartości inwestycji klienta w postaci zakupu akcji dającego zlecenie po zawarciu umowy pomiędzy nim a klientem, któremu nadano numer identyfikacyjny "PL". Ponadto, Spółce (agentowi) należy się coroczne wynagrodzenie w przypadku, gdy klient w kolejnych latach utrzyma akcje dającego zlecenie, w wysokości 2% wartości akcji za każdy rok. Agentowi należne będzie też 2% wynagrodzenia od kwoty tzw. opłaty rejestracyjnej, wnoszonej przez klienta. Na podstawie przedstawionej umowy Wnioskodawca wystawia fakturę na firmę F. za usługę pośrednictwa finansowego, sklasyfikowaną w PKWiU w sekcji jako usługi pośrednictwa finansowego pod symbolem 65.23.10 jako usługi pośrednictwa finansowego pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane. Zainteresowany poinformował, że zgodnie z pismem otrzymanym z Urzędu Statystycznego w (...) i, usługi polegające na pośrednictwie w sprzedaży akcji mieszczą się w grupowaniu PKWiU 67.13.00-00.00 "Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane".

Ponadto Spółka zakupiła za uzyskane kredyty bankowe 3 samochody osobowe, oraz podpisała 5 umów leasingowych również na samochody osobowe i wzięła je w leasing. Na podstawie umowy o współpracy zawartej pomiędzy Spółką a firmą (...), Spółka zobowiązała się wydzierżawić jej powyższe pojazdy na okres dwóch lat, na warunkach określonych w odniesieniu do każdego pojazdu w odrębnej umowie. Za dzierżawę samochodów Spółka wystawia co miesiąc fakturę VAT.

Usługi pośrednictwa finansowego i dzierżawy samochodów stanowią dwa odrębne przedmioty działalności, jednakże dochodzi trzeci rodzaj transakcji tym razem pomiędzy Spółką a klientem, który dokonał zakupu pakietu akcji. Transakcje te polegają na oddaniu w nieodpłatne użytkowanie akcjonariuszom pozyskanym przez Spółkę dzierżawionych pojazdów. Operacje te odbywają się w oparciu o umowy użyczenia pojazdu firmowego. Zgodnie z ogólnymi warunkami umowy dotyczącymi odstąpienia pojazdów firmowych firmy (...), jej partnerzy (akcjonariusze pozyskani przez Wnioskodawcę) mogą otrzymać pojazd firmowy, gdy nabyli akcje uprzywilejowane firmy (...) o wartości co najmniej 30% ceny katalogowej wnioskowanego pojazdu firmowego. w czasie odstąpienia pojazdu firmowego akcjonariuszowi nie jest wypłacana żadna dywidenda. Czas użytkowania przekazanych pojazdów wynosi 24 miesiące. w okresie użytkowania akcjonariusz nie ponosi żadnych kosztów stałych typu ubezpieczenie, a jedynie koszty paliwa oraz koszty, które powstają przez użytkowanie (np. zużywające się części). Powyższe transakcje powodują, że dochodzi do powiązania pomiędzy pośrednictwem w sprzedaży akcji, a dzierżawą samochodów.

W uzupełnieniu do wniosku, Zainteresowany poinformował, że jego pytanie dotyczy usług pośrednictwa finansowego świadczonych na rzecz firmy (...) z siedzibą w Stanach Zjednoczonych. Usługi te polegają na usłudze pośrednictwa w sprzedaży akcji firmy (...), które traktuje się jako usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym, gdzie indziej niesklasyfikowanym (PKWiU 67.13.10-00.00), a więc zwolnione od podatku VAT.

Ponadto, Spółka poinformowała, że samochody użycza firma (...) z siedzibą w Stanach Zjednoczonych, na podstawie umowy użyczenia swoim akcjonariuszom, pozyskanym przez Zainteresowanego poprzez usługę pośrednictwa finansowego. Użyczane samochody są wydzierżawione od Wnioskodawcy. Użyczenie samochodów przez firmę (...) odbywa się na terenie Polski.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy Wnioskodawca prawidłowo kwalifikuje czynności związane z pozyskaniem akcjonariuszy dla firmy (...) jako usługę pośrednictwa w sprzedaży akcji, jeżeli następstwem tej czynności jest zakup i leasing samochodów, a następnie oddanie tych pojazdów w nieodpłatne użytkowanie akcjonariuszom.

2.

Czy prawidłowe jest postępowanie Spółki, która fakturuje przedmiotową usługę jako sprzedaż zwolnioną.

Zdaniem Wnioskodawcy, czynności które mają miejsce po usłudze pośrednictwa w sprzedaży akcji pozostają bez wpływu na prawidłowość kwalifikowania powyższej czynności jako usługi pomocniczej związanej z pośrednictwem finansowym gdzie indziej nie sklasyfikowanym (PKWiU 67.13-00.00). Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Opisane w sprawie usługi mieszczą się pod pozycją nr 3 załącznika, zgodnie z którą, zwalnia się od podatku usługi oznaczone symbolem PKWiU sekcji j ex (65-67), obejmujące usługi pośrednictwa finansowego z wyłączeniem usług doradztwa finansowego o symbolu PKWiU 67.13.10-00.20. w oparciu o powyższe, Spółka uważa, że świadczone przez nią usługi są zwolnione od podatku od towarów i usług. Równocześnie z uwagi na brzmienie art. 86 ust. 9 pkt 6 ustawy o VAT Spółka uważa, że ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonywanych w związku z powyższą czynnością.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119 (art. 8 ust. 3 ustawy).

Artykuł 8 ust. 4 ustawy stanowi, iż przy określaniu miejsca świadczenia usług, o którym mowa w art. 27 i 28, usługi są identyfikowane za pomocą klasyfikacji statystycznych, jeżeli dla tych usług przepisy ustawy oraz przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W uzupełnieniu do wniosku, Zainteresowany wskazał, że jego pytanie dotyczy usług pośrednictwa finansowego świadczonych dla firmy (...) z siedzibą w Stanach Zjednoczonych. Usługi te polegają na usłudze pośrednictwa w sprzedaży akcji firmy (...) z siedzibą w Stanach Zjednoczonych, które traktuje się jako usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym, gdzie indziej niesklasyfikowanym (PKWiU 67.13.10-00.00), a więc są zwolnione od podatku VAT.

W przypadku świadczenia usług bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Ogólna reguła wyrażona w art. 27 ust. 1 ustawy stanowi, iż w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Od powyższej zasady wprowadzono szereg wyjątków, określających inne niż wynikające z zasady ogólnej, miejsce świadczenia usług, z uwagi na ich charakter.

Stosownie do art. 27 ust. 3 pkt 1 ustawy, w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Na mocy art. 27 ust. 4 pkt 4 ustawy, przepis ust. 3 stosuje się do usług bankowych, finansowych i ubezpieczeniowych łącznie z reasekuracją, z wyjątkiem wynajmu sejfów przez banki.

Zatem w świetle cytowanych wyżej przepisów oraz przedstawionego stanu faktycznego, usługi pośrednictwa finansowego (PKWiU 67.13.10-00.00), wykonywane przez Wnioskodawcę na rzecz kontrahenta ze Stanów Zjednoczonych, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, gdyż w świetle ustawy o podatku od towarów i usług, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, tj. w przedmiotowej sprawie Stany Zjednoczone.

Dodać należy, iż w opisanym we wniosku własnym stanowisku oraz jego uzupełnieniu w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego, Wnioskodawca wskazał, że świadczone usługi pośrednictwa finansowego na rzecz kontrahenta ze Stanów Zjednoczonych są zwolnione od podatku VAT.

Mając na uwadze, że miejscem świadczonych usług są Stany Zjednoczone, a więc nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem VAT w kraju, tut. Organ pragnie zaznaczyć, iż pomimo identycznego skutku podatkowego dla podatnika podatku od towarów i usług (brak kwoty podatku należnego z tytułu dostawy towarów) - pojęcia "zwolnione od podatku" a "nie podlegają opodatkowaniu" nie są tożsame, a w rozpatrywanej sprawie ma miejsce sytuacja, w której przedmiotowe usługi nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem nieprawidłowe jest stanowisko Spółki, że przedmiotowe usługi są zwolnione od podatku.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W myśl ust. 2 powyższego artykułu, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do dostawy towarów lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze.

Stosownie do § 25 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337), zwanego dalej rozporządzeniem, przepisy § 5, 7-21 i 24 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze.

Faktury, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać dane określone w § 5, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz podatkiem (§ 25 ust. 2 rozporządzenia).

Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca z tytułu świadczenia usług pośrednictwa finansowego na rzecz kontrahenta ze Stanów Zjednoczonych, ma obowiązek wystawiania faktur VAT, dokumentujących czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju, zgodnie z powołanymi przepisami.

W związku z powyższym, wystawianie przez Zainteresowanego faktur dokumentujących świadczone usługi jako czynności zwolnione od podatku, należy uznać za nieprawidłowe.

Tutejszy Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanie faktycznym, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl