ILPP2/443-141/12-4/SJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-141/12-4/SJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku sygnowanym datą 2 stycznia 2012 r. (data wpływu 7 lutego 2012 r.) uzupełnionym pismem sygnowanym datą 5 marca 2012 r. (data wpływu 11 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla usług kulturalnych oraz zwolnienia podmiotowego ze względu na obroty - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT do usług kulturalnych oraz zwolnienia podmiotowego ze względu na obroty. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 11 kwietnia 2012 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy oraz przedstawienie własnego stanowiska.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca, jako muzyk (autor i wykonawca) prowadzi Agencję, której wyłącznym przedmiotem działalności artystycznej jest: "Organizacja koncertów, imprez artystycznych i obsługa własnego zespołu muzycznego".

Jako Agencja Zainteresowany nie jest jednak bezpośrednim organizatorem koncertów, a jedynie podwykonawcą danego organizatora, zapewniając wyłącznie część artystyczną, tzn. jego udział w danym koncercie jako wykonawcy (solo lub z zespołem). Wnioskodawca bierze tym samym udział w koncertach zamawianych przez Filharmonie, Domy Kultury, Parafie lub Teatry.

Zainteresowany nie prowadzi nigdy sprzedaży biletów na te koncerty, ani nie prowadzi usług zapewnienia obsługi technicznej tych koncertów.

Wykonawcą koncertów jest zawsze zespół Wnioskodawcy (prowadzony przez niego od 33 lat), w którym jest głównym solistą i autorem - kompozytorem. Na koncertach wykonywane są praktycznie wyłącznie autorskie utwory jego kompozycji oraz sporadycznie utwory, które jako muzyk zaaranżował na potrzeby zespołu. Na koncertach, w zależności od programu, zmienia się tylko ilość wykonawców biorących udział w jego zespole w danym koncercie. We wszystkich koncertach Zainteresowany uczestniczy osobiście jako muzyk, autor - kompozytor, solista-wokalista - solowo albo z towarzyszeniem sześcioosobowego zespołu wokalnego. W wyjątkowych sytuacjach zespół jest wzbogacony o Orkiestrę, Chór i dobranych muzyków. W tych koncertach Wnioskodawca zawsze uczestniczy jako autor-kompozytor, solista oraz muzyk-dyrygent. Za wykonanie usługi artystyczno-kulturalnej Zainteresowany pobiera wynagrodzenie wystawiając Organizatorowi rachunek uproszczony. Następnie zawiera ewentualne stosowne umowy o działo z artystami wspomagającymi jego występ w danym koncercie. Trzymając się dozwolonego przez Ministra Finansów rocznego obrotu z działalności artystycznej, dotychczas Wnioskodawca nie byłem podatnikiem VAT-u.

Zainteresowany świadczy usługi kulturalne jako indywidualny twórca lub artysta wykonawca, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Za świadczenie powyższych usług wskazanych w niniejszym wniosku, jest on wynagradzany w formie honorariów, w tym za przekazanie lub za udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonywania utworów.

W odpowiedzi na pytanie nr 3 wezwania, tj.: "Czy oprócz wymienionych we wniosku usług Wnioskodawca prowadzi jeszcze inną działalność usługową. Jeżeli tak, to należy wskazać jaka jest to działalność (rodzaj) oraz, czy wartość tej sprzedaży nie przekroczyła u Zainteresowanego łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054)..." Wnioskodawca wskazał, iż w ramach wymienionych we wniosku usług organizacji koncertów i imprez artystycznych, Wnioskodawca świadczy również sporadyczne usługi opracowania tekstów (jako współautor) do programów teatralnych, opracowania (jako współautor) oprawy plastycznej do swoich koncertów oraz przygotowania i wykonania oprawy konferansjerskiej (aktor-konferansjer) koncertów. Wymieniona działalność nie przekroczyła kwoty 150.000 zł w roku podatkowym 2011.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy Wnioskodawca dobrze odczytuje ustawę, że prowadzona przez niego (opisana powyżej) artystyczna działalność usługowa związana z kulturą jest w całości przedmiotowo zwolniona z podatku VAT, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług... W szczególności, czy jego działalność usługowa jest w tym wypadku zwolniona z podatku VAT, niezależnie od wysokości rocznych obrotów.

Zdaniem Wnioskodawcy, prowadzona przez niego (opisana powyżej) artystyczna działalność usługowa związana z kulturą jest w całości przedmiotowo zwolniona z podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług, niezależnie od wysokości rocznych obrotów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w świetle art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy (...).

Należy zaznaczyć, że w oparciu o przepis art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3.

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4.

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Jednakże, w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku, a nawet zwolnień od podatku.

I tak, art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy stanowi, iż zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

a.

podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,

b.

indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

W myśl art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

a.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

b.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Artykuł 43 ust. 17a ustawy stanowi, iż zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenie usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług (art. 43 ust. 18 ustawy).

Zgodnie z art. 43 ust. 19 ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:

1.

usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;

2.

wstępu:

a.

na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,

b.

do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,

c.

do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;

3.

wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;

4.

usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;

5.

działalności agencji informacyjnych;

6.

usług wydawniczych;

7.

usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;

8.

usług ochrony praw.

Należy zauważyć, iż pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy, należy interpretować ściśle, zważywszy, że zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek od towarów i usług pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika.

Podkreślić należy cel zwolnień przewidzianych w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy. Brzmienie tego przepisu wskazuje, że ze zwolnienia od podatku korzystać mogą usługi w zakresie kultury oraz dostawa towarów ściśle z tymi usługami związana. Jednakże, usługi te - aby mogły korzystać ze zwolnienia - świadczone muszą być przez specyficzne podmioty.

Polski prawodawca określił te podmioty, wymieniając je w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, jako:

* podmioty prawa publicznego;

* podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym, wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej;

* indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

A zatem, ustawodawca zwalnia od podatku usługi kulturalne świadczone przez dwie grupy podmiotów, określone w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy. Warunkiem zastosowania tego zwolnienia jest spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług (kulturalnych), ale także przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.) - do której odwołuje się ustawodawca w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b - przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są m.in. utwory muzyczne i słowno-muzyczne, a także sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne (art. 1 ust. 2 pkt 7 i 8 ww. ustawy).

Na podstawie art. 8 ust. 2 cyt. ustawy, domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu.

Pod ochroną pozostaje - na podstawie art. 85 ust. 1 ww. ustawy - każde artystyczne wykonanie utworu lub dzieła sztuki ludowej niezależnie od jego wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia.

Artystycznymi wykonaniami, w rozumieniu ust. 1, są w szczególności: działania aktorów, recytatorów, dyrygentów, instrumentalistów, wokalistów, tancerzy i mimów oraz innych osób w sposób twórczy przyczyniających się do powstania wykonania (art. 85 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych).

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca, jest muzykiem (autor i wykonawca) prowadzącym Agencję Artystyczną, której wyłącznym przedmiotem działalności artystycznej jest "Organizacja koncertów, imprez artystycznych i obsługa własnego zespołu muzycznego". Jako Agencja Zainteresowany nie jest jednak bezpośrednim organizatorem koncertów, a jedynie podwykonawcą danego organizatora, zapewniając wyłącznie część artystyczną, tzn. jego udział w danym koncercie jako wykonawcy (solo lub z zespołem). Wnioskodawca bierze tym samym udział w koncertach zamawianych przez Filharmonie, Domy Kultury, Parafie lub Teatry. Zainteresowany nie prowadzi nigdy sprzedaży biletów na te koncerty, ani nie prowadzi usług zapewnienia obsługi technicznej tych koncertów. Wykonawcą koncertów jest zawsze zespół Wnioskodawcy (prowadzony przez niego od 33 lat), w którym jest głównym solistą i autorem - kompozytorem. Na koncertach wykonywane są praktycznie wyłącznie autorskie utwory jego kompozycji oraz sporadycznie utwory, które jako muzyk zaaranżował na potrzeby zespołu. Na koncertach, w zależności od programu, zmienia się tylko ilość wykonawców biorących udział w jego zespole w danym koncercie. We wszystkich koncertach Zainteresowany uczestniczy osobiście jako muzyk, autor - kompozytor, solista-wokalista - solowo albo z towarzyszeniem sześcioosobowego zespołu wokalnego. W wyjątkowych sytuacjach zespół jest wzbogacony o Orkiestrę, Chór i dobranych muzyków. W tych koncertach Wnioskodawca zawsze uczestniczy jako autor-kompozytor, solista oraz muzyk-dyrygent. Jak wskazał Zainteresowany, świadczy on usługi kulturalne jako indywidualny twórca lub artysta wykonawca, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Za świadczenie powyższych usług jest on wynagradzany w formie honorariów, w tym za przekazanie lub za udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonywania utworów.

Odnosząc treść przytoczonych przepisów do opisu sprawy stwierdzić należy, iż z uwagi na fakt, że Wnioskodawca jest podmiotem (artystą wykonawcą), o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy i spełnia przesłanki tego przepisu, to świadczone przez niego usługi kulturalne korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy.

Jak wskazał Zainteresowany, w ramach wymienionych we wniosku usług organizacji koncertów i imprez artystycznych, świadczy on również sporadyczne usługi opracowania tekstów (jako współautor) do programów teatralnych, opracowania (jako współautor) oprawy plastycznej do swoich koncertów oraz przygotowania i wykonania oprawy konferansjerskiej (aktor-konferansjer) koncertów. Wymieniona działalność nie przekroczyła kwoty 150.000 zł w roku podatkowym 2011.

Na tle powyższego Wnioskodawca powziął wątpliwości, czy jego działalność jest zwolniona od podatku VAT niezależnie od wysokości rocznych obrotów.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Przepis art. 113 ust. 2 ustawy stanowi, iż do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Z art. 113 ust. 5 ustawy wynika natomiast, że jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie jej przekroczenia. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia, a opodatkowaniu podlega nadwyżka ponad tę kwotę (...).

Z kolei, w myśl art. 113 ust. 9 ustawy, podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Stosownie do art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Natomiast, na mocy art. 96 ust. 3 ustawy, podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Jak rozstrzygnięto powyżej czynności świadczone przez Wnioskodawcę, tj. usługi organizacji koncertów i imprez artystycznych, korzystają ze zwolnienia przedmiotowego, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy. Zatem w świetle art. 113 ust. 2 ustawy czynności tych nie wlicza się do obrotu, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy (150.000 zł).

Tym samym, o ile z pozostałej działalności (a ta jest opodatkowana podatkiem VAT) nie przekroczy kwoty 150.000 zł nadal korzysta ze zwolnienia podmiotowego.

Tutejszy Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl