ILPP2/443-141/10-4/EWW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-141/10-4/EWW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 27 stycznia 2010 r. (data wpływu 29 stycznia 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 8 marca 2010 r. (data wpływu 10 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od zakupionych środków trwałych i narzędzi zrefundowanych w ramach programu pomocy publicznej ze środków Rezerwy Ministra Funduszu Pracy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od zakupionych środków trwałych i narzędzi zrefundowanych w ramach programu pomocy publicznej ze środków Rezerwy Ministra Funduszu Pracy. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 8 marca 2010 r. (data wpływu 10 marca 2010 r.) o doprecyzowanie stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Jako osoba bezrobotna, w ramach programu pomocy publicznej ze środków Rezerwy Ministra Funduszu Pracy, Wnioskodawca otrzymał kwotę 17.966,06 PLN na zakup środków trwałych oraz narzędzi i oprzyrządowania, w celu podjęcia jednoosobowej działalności gospodarczej o charakterze usługowym, wykonywanie instalacji elektrycznych.

Za otrzymane pieniądze Zainteresowany zakupił (zgodnie z umową z PUP):

- Netto -VAT -brutto

Środki trwałe, narzędzia, osprzęt -6.715,38 -1.477,38 -8.192,76

Oscyloskop cyfrowy HDS2062M i multimetr -2.408,64 -528,36 -2.930,00

Osprzęt (drabiny) -547,55 -120,46 -668,01

Środki trwałe, narzędzia -2.197,80 -483,52 -2.681,32

Narzędzia, osprzęt -2.886,55 -635,04 -3.521,59

- RAZEM -3.244,76 -17.993,68

W sumie za zakup środków trwałych, narzędzi oraz oprzyrządowania wydatkował on kwotę brutto 17.993,68 PLN, z czego kwota 17.966,06 PLN stanowi pomoc De Minimis.

Jako podatnik VAT do ewidencji środków trwałych i ewidencji wyposażenia Wnioskodawca wprowadził kwoty zakupu netto, mimo że nie są one jego kosztem.

Naliczony VAT od środków trwałych w kwocie 3.244,76 PLN, zdaniem Zainteresowanego, może on rozliczyć w deklaracji VAT-7 do zwrotu lub pozostawić do dalszego rozliczenia.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że jest podatnikiem czynnym VAT. Zakupione środki trwałe oraz narzędzia służą mu do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nie wykonuje żadnych czynności zwolnionych od podatku VAT, ani niepodlegających ustawie o podatku VAT. Usługi elektryczne, które wykonuje Zainteresowany w ramach swojej działalności gospodarczej, są objęte stawką VAT w wysokości 7% i 22%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca, będąc płatnikiem VAT może odliczyć podatek od wydatków poniesionych na zakup urządzeń sfinansowanych dotacją.

Zdaniem Wnioskodawcy, podatek VAT naliczony od wydatków sfinansowanych dotacją będzie podlegał odliczeniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada, wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w ramach programu pomocy publicznej ze środków Rezerwy Ministra Funduszu Pracy, Wnioskodawca otrzymał kwotę 17.966,06 PLN na zakup środków trwałych oraz narzędzi i oprzyrządowania, w celu podjęcia jednoosobowej działalności gospodarczej o charakterze usługowym, polegającej na wykonywaniu instalacji elektrycznych. Za otrzymane pieniądze Zainteresowany zakupił środki trwałe i narzędzia potrzebne do prowadzenia działalności gospodarczej. Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym, a przedmiotowe narzędzia są wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Uwzględniając stan faktyczny opisany we wniosku oraz powołane przepisy stwierdzić należy, iż zakupione towary wykorzystywane są przez Zainteresowanego do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zatem przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie tych towarów.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zatem, jeżeli w przypadku Wnioskodawcy zaistniała sytuacja, o której mowa w powyższym przepisie, ma on prawo do stosownego obniżenia podatku za następne okresy lub do zwrotu na zasadach określonych w art. 87 ustawy.

Tut. Organ wskazuje ponadto, iż zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320), od dnia 1 grudnia 2008 r. uchylony został art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy, który uzależniał prawo do obniżenia kwoty lub zwrotu podatku należnego z tytułu nabytych towarów i usług, od zaliczania ich do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl