ILPP2/443-1392/11-5/TW - Możliwość odzyskania podatku VAT w związku z rozliczeniem inwestycji w ramach projektu RPO.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1392/11-5/TW Możliwość odzyskania podatku VAT w związku z rozliczeniem inwestycji w ramach projektu RPO.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 26 września 2011 r. (data wpływu 6 października 2011 r.), uzupełnionym pismami z dnia 10 października 2011 r. (data wpływu 13 października 2011 r.) oraz z dnia 27 grudnia 2011 r. (data wpływu 2 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z rozliczeniem inwestycji w ramach projektu RPO - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 października 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z rozliczeniem inwestycji w ramach projektu RPO.

Pismem z dnia 10 października 2011 r. (data wpływu 13 października 2011 r.) oraz z dnia 27 grudnia 2011 r. (data wpływu 2 stycznia 2012 r.) uzupełniono przedmiotowy wniosek w zakresie opisanego zdarzenia przyszłego, pytania oraz własnego stanowiska, a także potwierdzenia uiszczenia należnej opłaty za wydanie interpretacji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W okresie od dnia 28 grudnia 2009 r. do dnia 31 maja 2011 r. Wnioskodawca (dalej również Gmina) realizował projekt pn.: "...".

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2007-2013.

Całkowita wartość projektu: 5.742.381,34; wydatki kwalifikowalne 4.994.310,34; wartość dofinansowania 3.491.522,69.

Według aktualnych założeń zaakceptowanych przez Z w lipcu bieżącego roku, Gmina jako beneficjent środków ww. projektu i właściciel budynku poklasztornego może przekazać w użytkowanie tę nieruchomość nieodpłatnie i z przeznaczeniem wyłącznie na cele statutowe. Właścicielem zgodnie z powyższą akceptacją pozostanie nadal Wnioskodawca i do niego należeć będzie przestrzeganie wszystkich obowiązków wynikających z umowy o dofinansowanie. Gmina zobowiązuje się do zachowania trwałości projektu przez okres 5 lat od daty finansowego zakończenia inwestycji, tzn. projekt nie może zostać poddany zasadniczym modyfikacjom.

W szczególności wsparta przez dotację infrastruktura winna być wykorzystywana przez użytkownika w sposób zachowujący cele projektu i na zasadach niekomercyjnych.

Mając na uwadze powyższe Gmina - w formie umowy użyczenia - oddała w bezpłatne używanie obiekt poklasztorny na cele działalności statutowej Centrum Kultury.

Przedmiotem działań CK (samorządowej instytucji kultury) będzie podejmowanie działań mających na celu zainteresowanie zajęciami społeczno-kulturalnymi różnych grup wiekowych i społecznych, organizowanie imprez mobilizujących lokalną społeczność do aktywnego udziału w życiu społecznym, kulturalnym. Stąd w budynku poklasztornym po zakończeniu remontu powstało Centrum... wspierające rozwój życia kulturalno-społecznego.

W budynku nie będzie prowadzona działalność komercyjna. Niewielkie wpływy z czynszów przewidziane w Studium Wykonalności nie będą pokrywać kosztów utrzymania obiektu. Gmina będzie przekazywać dotację w wysokości odpowiadającej kosztom utrzymania nowego obiektu pomniejszonym o wpływy z czynszu które będą stanowiły przychód CK.

Wnioskodawca przekazując CK w formie umowy użyczenia wyremontowany obiekt przekazał wszystkie obowiązki z tym związane m.in.: zawieranie umów na dostawę mediów, wpływy z najmu, prowadzenie rozliczeń za energię, gaz, wodę, kanalizację, itp. a także realizację założeń przyjętych na etapie wniosku o dofinansowanie umów o pracę z osobami zatrudnionymi na nowo utworzonych stanowiskach pracy, monitorowania wskaźników projektu.

Dodatkowo w wyremontowanym obiekcie poklasztornym Gmina planuje założyć Punkt Informacji Turystycznej, który zapewni bezpłatnie: dostęp do internetu, informacje na temat obiektów i miejsc turystycznych Gminy, broszury, foldery, ulotki.

CK zamierza w wyremontowanym obiekcie prowadzić sprzedaż map, książek, wyrobów promocyjnych po cenach kosztów wytworzenia plus podatek VAT.

Ze złożonego uzupełnienia do wniosku wynika, iż planowany Punkt informacji Turystycznej nie będzie służył do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Udostępnianie internetu i informacji na temat obiektów turystycznych Gminy nie jest odpłatnym świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, a nieodpłatne przekazywanie materiałów drukowanych, broszur, ulotek folderów, nie stanowi dostawy w rozumieniu art. 7 ust. 3 ustawy o VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie - sformułowane w uzupełnieniu do wniosku z dnia 27 grudnia 2011 r.:

Czy Gmina ma prawo odzyskać podatek VAT w związku z rozliczeniem inwestycji w ramach projektu RPO.

Zdaniem Wnioskodawcy, na etapie realizacji inwestycji nie będzie on miał prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków z nią związanych - brak związku ze sprzedażą opodatkowaną w całości i w części (art. 86 ust. 1 i art. 90 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług) - podatek VAT był kosztem kwalifikowalnym.

Obecnie w związku z przekazaniem przedmiotowej inwestycji w formie umowy użyczenia samorządowej instytucji kultury (CK) VAT nie zmieni swego charakteru, pozostanie nadal kosztem kwalifikowalnym. Nie będzie miał związku ze sprzedażą opodatkowaną Gminy z następującym względów:

* forma przekazania - umowa użyczenia nie rodzi skutków podatkowych, nie służy czynnościom opodatkowanym Gminy; użyczenie nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT,

* podatnikiem podatku VAT od niewielkich, symbolicznych wpłat dokonywanych przez organizacje pozarządowe na konto CK z tytułu najmu, mediów będzie nie Gmina lecz CK, zatem Gmina nie będzie podatnikiem podatku VAT w tym zakresie. Od strony Gminy w dalszym ciągu nie będzie związku ze sprzedażą opodatkowaną wydatkowanych środków,

* prowadzona działalność w opisanym wyżej zakresie ma charakter niekomercyjny, statutowy nie jest nastawiona na osiąganie zysku, lecz na częściowy zwrot kosztów związanych z eksploatacją pomieszczeń przez te organizacje,

* od wydatków na remont obiektu będącego przedmiotem wniosku nie przysługiwało Gminie prawo odliczenia podatku VAT, a Gmina nadal jest właścicielem obiektu będącego przedmiotem umowy użyczenia,

* planowane udostępnianie bezpłatne i sprzedaż materiałów promocyjnych po cenach niekomercyjnych (koszt wytworzenia plus VAT) przez CK, wchodzi w zakres działalności promocyjnej, wydawniczej, reklamowej, poligraficznej, fotograficznej,

* na podstawie paragrafu 9 ustęp 2 punkt 4 statutu CK stanowiącego Załącznik do Uchwały Miejskiej z dnia 31 marca 2011 r., to jedno z zadań statutowych tej samorządowej instytucji kultury,

* planowane rozprowadzanie przez Gminę drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych w Punkcie Informacji Turystycznej nie stanowi dostawy w rozumieniu ustawy o VAT (art. 7 ust. 3 ustawy o VAT).

W opinii Gminy nie ma ona prawa do odzyskania podatku VAT z uwagi na brak związku ze sprzedażą opodatkowaną w całości i w części (art. 86 ust. 1 i art. 90 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług) - obiekt przekazano w formie umowy użyczenia CK.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast na mocy art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatne przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Według art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu,

* z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Przepisy ustawy stanowią, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy odliczenia tego dokonuje podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny oraz gdy nabyte towary i usługi są wykorzystywane do wykonywanych przez niego czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, to znaczy takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Okoliczności przedstawione we wniosku wskazują, iż Gmina realizowała projekt pn.: "...".

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2007-2013.

W budynku poklasztornym po zakończeniu remontu powstało Centrum... wspierające rozwój życia kulturalno-społecznego.

W formie umowy użyczenia obiekt ten został przekazany do bezpłatnego używania na cele działalności statutowej Centrum Kultury. Gmina wskazuje, iż nie występują w tym przypadku, z jej strony czynności opodatkowane podatkiem VAT. Dotyczy to także niewielkich przychodów uzyskiwanych przez CK w związku z używaniem tego budynku, bowiem podatnikiem z tego tytułu będzie CK, a nie Gmina.

Dodatkowo w wyremontowanym obiekcie Zainteresowany planuje założyć Punkt Informacji Turystycznej, który zapewni bezpłatnie: dostęp do internetu, informacje na temat obiektów i miejsc turystycznych Gminy, broszury, foldery, ulotki. Zgodnie ze złożonym w uzupełnieniu do wniosku wyjaśnieniem punkt ten również nie będzie służył Gminie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż z prawa do odliczenia - jak wyjaśniono powyżej - skorzystać może czynny podatnik podatku VAT pod warunkiem jednak, iż istnieje bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ponoszone wydatki - na remont budynku poklasztornego - nie będą natomiast związane ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT (nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem - przez Gminę).

W zakresie przedmiotowych wydatków Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.).

Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę opis zawarty we wniosku oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pt.: "...".

Dodatkowo zaznaczyć należy, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego oraz we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Tut. Organ informuje również, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl