ILPP2/443-1379/11-2/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1379/11-2/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 26 września 2011 r. (data wpływu 30 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zainteresowany jest właścicielem firmy "A" i prowadzi działalność usługową, w której przez wykonywanie robót budowlano-montażowych wykonywana jest modernizacja w obiektach budownictwa mieszkaniowego sklasyfikowanego pod symbolem PKOB 111. Są to lokale mieszkalne, budynki o dwóch mieszkaniach lub mieszkaniowe, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 150 mkw. oraz budynki mieszkalne jednorodzinne, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 mkw.

Wykonywane przez Wnioskodawcę modernizacje, przebudowy polegają na podpisaniu zamówień na usługi pomiędzy zamawiającym klientem a firmą, którą reprezentuje. Zamówienie dotyczy opisu stałej zabudowy, materiałów, wymiarów i wyceny jej elementów wraz z montażem. Następnie w zależności od rodzaju złożonego zamówienia przez klienta czyli zawartych w zamówieniu jego oczekiwań określonych co do funkcji i rodzaju, jaki będzie miała taka zabudowa spełnić, zostaje wykonana stała zabudowa przestrzenna tzw. "zabudowa wnękowa". Wszystkie elementy składowe do wykonania określonej przez klienta stałej zabudowy, takie jak np. szyny górne i dolne, wózki i prowadnice do szaf, lustra, płyty meblowe, fronty, blaty, zawiasy, uchwyty itp. kupuje Wnioskodawca, a następnie odsprzedaje je klientowi wraz z wykonaną usługą montażu (zgodnie z podpisanym przez klienta jego indywidualnym zamówieniem). Zakupione elementy dostarcza do mieszkania klienta sam, gdzie montuje je używając własnych narzędzi. Po zamontowaniu, zabudowa jest nierozerwalnie związana z pomieszczeniem tj. z podłożem, ścianą, sufitem i nie ma możliwości przenoszenia jej w inne miejsce.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wartość całej usługi budowlano-montażowej wykonanej z zakupionych, dociętych na konkretny wymiar i trwale zamontowanych w lokalach i budynkach mieszkalnych materiałów, mieszczącej się w PKWiU 43.32.Z w zakresie dokonania modernizacji w postaci wykonania stałej zabudowy przestrzennej w rodzaju tzw. "zabudowy wnękowej", w obiekcie budownictwa mieszkaniowego sklasyfikowanego pod symbolem PKOB 111 w sposób trwały bez możliwości przemieszczania jej w inne miejsce, podlega opodatkowaniu obniżoną 8% stawką podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone usługi związane z wykończeniem wnętrz, a pod tym stwierdzeniem rozumie się wykonanie stałej zabudowy przestrzennej tzw. "zabudowy wnękowej" podlega opodatkowaniu obniżoną o 8% stawką podatku VAT.

Z umowy, którą Zainteresowany zawiera z klientem jasno wynika, że koszt materiałów własnych jest wkalkulowany w wartość usługi, dlatego uważa on że całe zadanie można traktować jako jedną całość i opodatkować stawką podatku 8%.

Wnioskodawca jest zdania, że wartość całej usługi budowlano-montażowej (także z dostawą materiałów) mieszczącej się w PKD 43.32.Z i PKWiU 43.32.10.0, w zakresie dokonania modernizacji w postaci wykonania stałej zabudowy przestrzennej w rodzaju tzw. "zabudowy wnękowej" (konkretny jej rodzaj określa klient w swoim zamówieniu) w obiekcie budownictwa mieszkaniowego sklasyfikowanego pod symbolem PKOB 111 w sposób trwały (bez możliwości przemieszczenia jej w inne miejsce), która jest wykonana na podstawie umowy cywilno-prawnej z zakupionych materiałów - powinna być opodatkowana obniżoną 8% stawką podatku VAT.

Zgodnie z Prawem budowlanym montaż wymienia się bowiem, jako jeden z rodzajów robót budowlanych. Pomimo nie posługiwania się już symbolem PKWiU dla określenia właściwej stawki VAT pomocniczo zauważyć należy, iż w rozwinięciu PKWiU 43- "Roboty budowlane specjalistyczne" wymienia się między innymi: "roboty związane z instalowaniem wewnętrznych schodów, szaf ściennych, szafek kuchennych na wymiar".

Ponadto wykonanie takich prac przyczynia się do trwałego ulepszenia i podniesienia wartości użytkowej lokali, budynków mieszkalnych.

Wszystko to powyżej zdaniem Zainteresowanego przesądza o opodatkowaniu całej usługi stawką VAT w wysokości 8%.

W sprawie opisanej powyżej nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy.

Artykuł 2 pkt 6 ustawy stanowi, iż przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Ponadto, art. 8 ust. 1 ustawy określa, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Należy zaznaczyć, że zarówno w przepisach ustawy, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku w stosunku do niektórych czynności.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Stosownie do art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym - zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy - rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Według art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Artykuł 41 ust. 12b ustawy stanowi, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z tym rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 - mieszkalnych jednorodzinnych, 112 - o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 - zbiorowego zamieszkania.

Jednocześnie na podstawie § 7 ust. 1 pkt 2 i pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

* robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;

* robót konserwacyjnych dotyczących:

a.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,

b.

lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

Przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont (§ 7 ust. 2 ww. rozporządzenia).

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest właścicielem firmy Szafy z Drzwiami Suwanymi i prowadzi działalność usługową, w której przez wykonywanie robót budowlano-montażowych wykonywana jest modernizacja w obiektach budownictwa mieszkaniowego sklasyfikowanego pod symbolem PKOB 111. Są to lokale mieszkalne, budynki o dwóch mieszkaniach lub mieszkaniowe, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 150 m 2. oraz budynki mieszkalne jednorodzinne, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 m 2.

Wykonywane przez Wnioskodawcę modernizacje, przebudowy polegają na podpisaniu zamówień na usługi pomiędzy zamawiającym klientem a firmą, którą reprezentuje. Zamówienie dotyczy opisu stałej zabudowy, materiałów, wymiarów i wyceny jej elementów wraz z montażem. Następnie w zależności od rodzaju złożonego zamówienia przez klienta czyli zawartych w zamówieniu jego oczekiwań określonych co do funkcji i rodzaju, jaki będzie miała taka zabudowa spełnić, zostaje wykonana stała zabudowa przestrzenna tzw. "zabudowa wnękowa". Wszystkie elementy składowe do wykonania określonej przez klienta stałej zabudowy, takie jak np. szyny górne i dolne, wózki i prowadnice do szaf, lustra, płyty meblowe, fronty, blaty, zawiasy, uchwyty itp. kupuje Wnioskodawca, a następnie odsprzedaje je klientowi wraz z wykonaną usługą montażu (zgodnie z podpisanym przez klienta jego indywidualnym zamówieniem). Zakupione elementy dostarcza do mieszkania klienta sam, gdzie montuje je używając własnych narzędzi. Po zamontowaniu, zabudowa jest nierozerwalnie związana z pomieszczeniem tj. z podłożem, ścianą, sufitem i nie ma możliwości przenoszenia jej w inne miejsce.

W przypadku preferencyjnego rozwiązania, o którym mowa w art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, istotne jest zatem określenie, czy i w jakim zakresie ustawodawca odwołuje się w nim do klasyfikacji statystycznych, a w przypadku braku takiego odwołania, jakie znaczenie należy przypisać normie tam zawartej. W przepisie tym ustawodawca wymienił czynności oraz wskazał, że muszą one dotyczyć określonych obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W przypadku czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług ustawodawca nie powołał symboli statystycznych, a zatem dla celów stosowania tego przepisu czynności te nie powinny być identyfikowane za pomocą klasyfikacji statystycznych.

Dla określenia właściwej stawki podatku VAT w przedmiotowej sprawie należy zatem ustalić, czy określona czynność wykonywana przez Wnioskodawcę mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług (dostawa, budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

W związku z tym, że przepisy dotyczące podatku od towarów i usług nie definiują pojęć "budowa", "remont", "modernizacja" "przebudowa" "roboty budowlane", należy dokonać ich wykładni w oparciu o przepisy z innych dziedzin.

W myśl art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o:

* budowie - należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego (pkt 6),

* robotach budowlanych - należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego (pkt 7),

* przebudowie - należy przez to rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; (...) (pkt 7a),

* remoncie - należy przez to rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych, polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym (pkt 8).

W znaczeniu słownikowym ("Współczesny słownik języka polskiego", red. Bogusław Dunaj, wyd. Langenscheidt Polska Sp. z o.o.), "remont" oznacza zespół czynności, w których wyniku przywraca się sprawność, wartość użytkową jakiegoś obiektu, urządzenia, natomiast "montaż" to składanie, łączenie, ustawianie z poszczególnych części maszyn, urządzeń, budowli; zakładanie instalacji. Z kolei "instalować" oznacza zakładać, montować jakieś urządzenia techniczne.

Modernizacja oznacza unowocześnienie czegoś przez wymianę starych elementów na nowe lub wprowadzeni nowych form działania (Słownik Współczesnego Języka Polskiego W-wa 1996 r. red. prof. dr hab. Bogusław Dunaj, wyd. Wilga), a według internetowego słownika języka polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.) modernizacja to "unowocześnienie i usprawnienie czegoś".

Wskazać należy, że z uwagi na to, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna stawka podatku miała i ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym, jednakże nie do wszystkich usług dotyczących samego instalowania, czy montażu różnych towarów.

Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca wykonuje usługę polegającą na montażu swoich produktów, w tym w szczególności zabudowa wnękowa. W ramach realizacji zlecenia Zainteresowany wykorzystuje określone materiały, które zakupione zostają jak np szyny górne i dolne, wózki i prowadnice do szaf, lustra, płyty meblowe, fronty, blaty, zawiasy, uchwyty itp. Zakupione elementy dostarcza do mieszkania klienta sam, gdzie montuje je używając własnych narzędzi. Po zamontowaniu, zabudowa jest nierozerwalnie związana z pomieszczeniem tj. z podłożem, ścianą, sufitem i nie ma możliwości przenoszenia jej w inne miejsce.

Odnosząc wskazany wyżej stan prawny do przedstawionego opisu sprawy należy stwierdzić, iż świadczonych przez Wnioskodawcę usług w zakresie wykonania stałej zabudowy wnęk nie można uznać za wymienione w art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, jak również za roboty, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. W ocenie Ministra Finansów wykonywane przez Wnioskodawcę ww. czynności nie stanowią modernizacji, gdyż w istocie czynności te są jedynie zaopatrywaniem np. lokalu mieszkalnego w elementy wyposażenia, niestanowiące jego elementów konstrukcyjnych.

Mając na uwadze powyższe oraz treść powołanych przepisów obowiązujących od dnia 1 stycznia 2011 r., stwierdzić należy, że do opisanych we wniosku usług polegających na montażu trwałej zabudowy wnęk w obiektach budownictwa mieszkaniowego sklasyfikowanego pod symbolem PKOB 111 zastosowanie ma stawka 23%, bowiem czynności te nie stanowią usług wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, jak również usług, o których mowa w § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl