ILPP2/443-1366/11-6/EN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-1366/11-6/EN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 26 września 2011 r. (data wpływu 28 września 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 12 grudnia 2011 r. (data wpływu 14 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 12 grudnia 2011 r. (data wpływu 14 grudnia 2011 r.) o brakującą opłatę oraz o doprecyzowanie opisu sprawy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Dnia 12 września 2011 r. Wnioskodawca podpisał z Gminą porozumienie, które określa zasady rozliczania pomiędzy stronami kosztów funkcjonowania instalacji oświetlenia terenu wokół Przychodni. Zgodnie z treścią porozumienia koszty zużycia energii elektrycznej przez instalację oświetlenia terenu w okresie od jej powstania, tj. od czerwca 2008 r. do dnia podpisania porozumienia zostaną zwrócone przez Gminę na rzecz Wnioskodawcy. Koszty, o których mowa zostaną zwrócone przez Gminę na podstawie wystawionych faktur dla każdego z 19 okresów rozliczeniowych, w których Wnioskodawca rozliczył zużycie energii elektrycznej z jej dostawcą. Podstawą określenia wartości każdej z 19 refaktur jest iloczyn wartości zużycia 1 kWh obowiązującej w danym okresie rozliczeniowym i średniego zużycia energii elektrycznej. Faktury wystawione przez Wnioskodawcę na podstawie podpisanego porozumienia będą miały 21-dniowy termin płatności. Zgodnie z treścią porozumienia Wnioskodawca wystawił w miesiącu wrześniu 19 faktur za dostawę energii elektrycznej. Faktury dotyczące zużycia energii elektrycznej w latach 2008-2010 zawierają stawkę VAT 22%, natomiast dotyczące sprzedaży w roku bieżącym zostały wystawione ze stawką podatku VAT 23%.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. W momencie otrzymania faktur VAT dokumentujących dostawę energii elektrycznej Wnioskodawca miał prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego wg proporcji obliczonej zgodnie z art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ wydatki miały związek z czynnościami w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego jak i z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaką stawkę podatku należy zastosować w przypadku faktur wystawionych we wrześniu 2011 r., a dotyczących refakturowania kosztów zużycia energii elektrycznej w latach 2008-2011.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 41 ust. 14a, b, c ustawy o podatku od towarów i usług, ustalając stawkę podatku VAT dla danej czynności należy uwzględnić okres, w którym czynności te zostały wykonane, ponadto czy są to czynności występujące w sposób ciągły, a także obejmują okres obejmujący dzień zmiany stawki podatku VAT. W ocenie Zainteresowanego powyższe oznacza, że miał on prawo za lata 2008-2010 wystawić faktury ze stawką podatku VAT równą 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary, według art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca w dniu 12 września 2011 r. podpisał z Gminą porozumienie, które określa zasady rozliczania pomiędzy stronami kosztów funkcjonowania instalacji oświetlenia terenu wokół Przychodni (Wnioskodawcy). Zgodnie z treścią porozumienia koszty zużycia energii elektrycznej przez instalację oświetlenia terenu w okresie od jej powstania, tj. od czerwca 2008 r. do dnia podpisania porozumienia zostaną zwrócone przez Gminę na rzecz Wnioskodawcy. Koszty, o których mowa zostaną zwrócone przez Gminę na podstawie wystawionych faktur dla każdego z 19 okresów rozliczeniowych, w których Wnioskodawca rozliczył zużycie energii elektrycznej z jej dostawcą. Zgodnie z treścią porozumienia Wnioskodawca wystawił w miesiącu wrześniu 19 faktur za dostawę energii elektrycznej. Faktury dotyczące zużycia energii elektrycznej w latach 2008-2010 zawierają stawkę VAT 22%, natomiast dotyczące sprzedaży w roku bieżącym zostały wystawione ze stawką podatku VAT 23%.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii zmiany od dnia 1 stycznia 2011 r. wysokości obowiązujących stawek podatku i prawidłowości zastosowania odpowiedniej stawki tego podatku w odniesieniu do kosztów zużycia energii elektrycznej w latach 2008-2010, którymi obciąży Gminę we wrześniu 2011 r.

Odnosząc się do powyższego, należy w tym miejscu zwrócić uwagę na brzmienie przepisów art. 41 ust. 14a-14d ustawy.

I tak zgodnie z art. 41 ust. 14a ustawy, w przypadku czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem, która została wykonana przed dniem zmiany stawki podatku, dla której obowiązek podatkowy powstaje w dniu zmiany stawki podatku lub po tym dniu, czynność ta podlega opodatkowaniu według stawek podatku obowiązujących dla tej czynności w momencie jej wykonania.

Czynności, dla których w związku z ich wykonywaniem ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się, na potrzeby ust. 14a, za wykonane z upływem każdego okresu, do którego odnoszą się te rozliczenia lub płatności, z zastrzeżeniem ust. 14c (art. 41 ust. 14b ustawy).

W myśl art. 41 ust. 14c ustawy, w przypadku gdy okres, do którego odnosi się rozliczenie lub płatność, obejmuje dzień zmiany stawki podatku, czynność uznaje się za wykonaną:

1.

w dniu poprzedzającym dzień zmiany stawki podatku - w zakresie jej części wykonywanej do dnia poprzedzającego dzień zmiany stawki podatku;

2.

z upływem tego okresu - w zakresie jej części wykonywanej od dnia zmiany stawki podatku.

Natomiast zgodnie z art. 41 ust. 14d ustawy, w przypadku, gdy nie jest możliwe określenie faktycznego wykonania części czynności w okresie, o którym mowa w ust. 14c, dla określenia tej części, uznaje się, że czynność wykonywana jest w tym okresie proporcjonalnie.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż fakt dostarczenia energii elektrycznej do dnia 31 grudnia 2010 r. (i opodatkowanie tej dostawy obowiązującymi wówczas stawkami w wysokości 22%) przesądza o tym, że taką samą stawką - zgodnie z ww. art. 41 ust. 14a ustawy - jest ona opodatkowana w przypadku jej odsprzedaży przez Wnioskodawcę we wrześniu 2011 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Informuje się, iż w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego oraz w zakresie obowiązku podatkowego zostały wydane odrębne interpretacje.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl