ILPP2/443-136/11-2/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-136/11-2/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 § 6 i § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Miejskiego, przedstawione we wniosku z dnia 11 stycznia 2011 r. (data wpływu 19 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją zadania polegającego na usuwaniu odpadów zawierających azbest z terenu miasta O. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją zadania polegającego na usuwaniu odpadów zawierających azbest z terenu miasta O.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W oparciu o uchwałę Rady Miejskiej w O. w sprawie zasad udzielania dotacji na usuwanie i unieszkodliwianie odpadów zawierających azbest z terenu miasta O. realizowany będzie Program usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu miasta O. Dofinansowanie będzie polegało na ponoszeniu przez Miasto 100%, a w przypadku pomocy publicznej 50% kosztów związanych z przygotowaniem do transportu, transportem i unieszkodliwianiem odpadów zawierających azbest. Gmina Miasta O. przygotowuje wniosek o udzielenie dofinansowania na realizację zadania polegającego na usuwaniu odpadów zawierających azbest z terenu miasta O. W związku z powyższym wydatki poniesione na udzielenie przedmiotowych dotacji z budżetu Miasta zostaną w znacznej części zrefundowane z WFOŚiGW.

O dofinansowanie będą mogły ubiegać się osoby fizyczne, osoby prawne, przedsiębiorcy, jednostki sektora finansów publicznych będących gminnymi osobami prawnymi, mające tytuł prawny do nieruchomości na której występują odpady zawierające azbest. Warunkiem otrzymania dofinansowania będzie podjęcie działań i przedstawienie dokumentów wskazanych w ww. uchwale. Odbioru odpadów będzie dokonywał podmiot wybrany do realizacji tego zadania zgodnie z przepisami prawa o zamówieniach publicznych, z którym Gmina Miasta O. zawrze stosowną umowę. Dofinansowanie usuwania odpadów zawierających azbest będzie odbywać się poprzez zapłatę dla wybranego wykonawcy (z budżetu Miasta) za usługę przygotowania do transportu, transport i unieszkodliwienie odpadów zawierających azbest, odebranych od podmiotów, z którymi Gmina Miasta O. podpisze stosowne umowy na udzielenie przedmiotowej dotacji.

Zgodnie z interpretacją indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IPPB4/415 -588/09-5/JK2 dotyczącą tożsamej sprawy, Urząd Miasta nie ma obowiązku sporządzania informacji PIT-8C dla urzędu skarbowego oraz osób, które otrzymają dotację z budżetu miasta w ramach realizacji programu usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu miasta.

Usługi zakupione w ramach zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wszystkie wydatki związane z powyższym zadaniem będzie ponosił powołany do obsługi Gminy - Urząd Miejski w O., faktury za wykonane usługi i zakup materiałów wystawiane będą na Urząd Miejski, który jest czynnym podatnikiem VAT i dokonuje czynności opodatkowanych.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych założonych odrębnymi przepisami wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne oznaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jednocześnie zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 15 ww. ustawy o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należy m.in. zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności utrzymanie gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Zgodnie z § 2 ust. 2 "Katalogu kosztów kwalifikowanych dla zadań dofinansowanych ze środków WFOŚiGW" podatek VAT uznawany jest za koszt kwalifikowany w sytuacji, gdy Beneficjent nie ma prawnej możliwości jego odliczenia na mocy odrębnych przepisów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do realizacji zadania polegającego na usuwaniu odpadów zawierających azbest z terenu miasta O., dla którego Gmina Miasta O. będzie starała się o dofinansowanie ze środków WFOŚIGW, istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części.

Zdaniem Wnioskodawcy, podczas rozliczania zadania polegającego na usuwaniu odpadów zawierających azbest z terenu miasta O. zamierza on ująć podatek VAT w całości jako koszt kwalifikowany, gdyż poniesione w ramach projektu nakłady nie będą wykorzystywane do wykonywania przez gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54. poz. 535 z późn. zm.) obniżenie kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego zależy od zakresu w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. Opisana sytuacja nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną.

Zdaniem Urzędu Miejskiego w O. nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nakładami poniesionymi w ramach powyższego zadania, gdyż nie będą one wykorzystywane przez Urząd do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego, na podstawie zapisu art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanego wyżej przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Artykuł 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy).

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy. Jednostki samorządu terytorialnego są objęte zwolnieniem wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 i 15 ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności zadania własne obejmują sprawy: ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, a także utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że w oparciu o uchwałę Rady Miejskiej w sprawie zasad udzielania dotacji na usuwanie i unieszkodliwianie odpadów zawierających azbest z terenu miasta O., Wnioskodawca będzie realizował Program usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu miasta O. Dofinansowanie będzie polegało na ponoszeniu przez Miasto 100%, a w przypadku pomocy publicznej 50% kosztów związanych z przygotowaniem do transportu, transportem i unieszkodliwianiem odpadów zawierających azbest. Gmina Miasta O. przygotowuje wniosek o udzielenie dofinansowania na realizację zadania polegającego na usuwaniu odpadów zawierających azbest z terenu miasta O. W związku z powyższym wydatki poniesione na udzielenie przedmiotowych dotacji z budżetu Miasta zostaną w znacznej części zrefundowane z WFOŚiGW.

Usługi zakupione w ramach zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wszystkie wydatki związane z powyższym zadaniem będzie ponosił powołany do obsługi Gminy - Urząd Miejski, faktury za wykonane usługi i zakup materiałów wystawiane będą na Urząd Miejski, który jest czynnym podatnikiem VAT i dokonuje czynności opodatkowanych.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie zostanie spełniony, gdyż usługi nabywane w ramach realizacji zadania będącego przedmiotem pytania, nie będą związane z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi.

Reasumując, Zainteresowanemu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego (zarówno w całości jak i w części) od wydatków poniesionych na realizację zadania polegającego na usuwaniu odpadów zawierających azbest z terenu miasta O.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż w niniejszej interpretacji odniesiono się wyłącznie do kwestii objętych zapytaniem, nie ustosunkowano się natomiast do pozostałych zagadnień zawartych w opisie zdarzenia przyszłego. Powyższe odnosi się przede wszystkim do oceny, kto - Urząd Miejski czy Gmina - powinien być zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT i rozliczać ten podatek z urzędem skarbowym.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w zakresie dotyczącym zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług. Kwestia dotycząca zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych będzie przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl